• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:06

Rincewind

Take me in your arms tonight

Topicstarter
Ik ben bezig met het upgraden van de pc van mijn zoontje. Daar zat een Sempron in en die wil ik vervangen door een Athlon 64. Dit alles op een Socket 754 bordje. So far so good. Sempron eruit en Athlon 64 erin. Even starten (nog zonder koeler): bios ziet het de nieuwe processor en de PC boot netjes door. Na een minuutje weer uit gedaan om vervolgens de hele boel netjes in de kast te monteren maar nu wel met cpu-koeler. En toen ontstonden de problemen :-(

Mijn aanname was dat ik de oude stockkoeler van de Sempron wel kon gebruiken maar nu blijkt de 'nieuwe' Athlon 64 geen heatspreader te hebben. Hij ziet er ongeveer uit zoals hieronder: Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1061309485.jpg
In mijn geval is de ' core' koperkleurig.

De Sempron wel heeft een heatspreader dus als ik de oude koeler monteer (inclusief nieuwe pasta) raakt de koeler de processor niet eens en zie ik in de bios de temperatuur omhoog gaan... Ik dus een nieuwe koeler gekocht: de Vapochill Micro (Hier getest op tweakers) voor S754. Van de week ontvangen en tot mijn schrik blijft deze ook niet zitten. Waarschijnlijk vanwege het ontbreken van de heatspreader.

Mijn vraag: wat moet ik doen om die Athlon 64 te koelen ?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je been heatspreader hebt dan is je proc lager, vrijwel iedere standaard koeler zal dus geen contact maken. Het makkelijkste is om de bracket waarmee je de koeler vastzet aan te passen. Dat kost wat knutselwerk, maar door bijvoorbeeld een stuk van de onderkant van de bracket af te halen kun je de koeler iets lager terecht laten komen.

Ook al heeft dit met een cpu te maken het gaat voornamelijk om koeling.
kickje richting Cooling

• Nielson
  • Laatst online: 00:01
Zal wel een mobile variant zijn dan. Valt er niks aan te passen aan het bevestigingsmechanisme waardoor het vwel past? Zo'n cpu draaien zonder koeler gemonteerd lijkt me trouwens ook niet echt slim, druk er dan met de hand even een koelblok op.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:26
Offtopic: realiseer je je dat 1 minuut aanzetten zonder koeler ruim voldoende is om de CPU naar z'n grootjes te helpen?

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
Ja, ik weet dat draaien zonder koeler funest is voor je proc. Het zal ook geen minuut geweest zijn want gelijk nadat ik het bootscherm van XP zag heb ik de PC weer uitgezet. Zo'n 30 sec. is meer in de richting.

@Nielson: het is geen mobile variant. Die werkt niet op dit MoBo.

Zullen wat extra ringetjes op de schroeven van het koelblok helpen ? Dan druk je het koelblok ook wat omlaag. En de volgende vraag: is een stock-AMD Sempron koeler voldoende voor die Athlon64 of moet ik toch maar die Vapochill gebruiken ?

[ Voor 0% gewijzigd door Rincewind op 18-04-2009 10:49 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Even starten (nog zonder koeler): bios ziet het de nieuwe processor en de PC boot netjes door.
Erg dom.. :N .. maar goed.

Je kan je bracket verlagen van waarin je koeler hoort te zitten. Dit heb ik vroeger ook successvol kunnen doen na het verwijderen van de IHS. Je haalt de bracket los, en vijlt de puntjes eraf die normaliter in het plankje horen. Net zolang totdat je wel contact hebt met je CPU en Koeler.

Koelers zijn normaliter niet bedoeld voor CPU's zonder IHS. Je zal dus een modificatie in je bracket moeten doen.

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
Ik heb net even de bracket bekeken waar de koeler in hoort en daar valt bar weinig weg te vijlen. Onderop de bracket zitten 4 puntjes maar als ik die weghaal dan komt de bracket zelf op een aantal chipjes te drukken. Ik kan waarschijnlijk zo'n 2 a 3 mm winnen. Zou dat genoeg zijn ? Ik betwijfel het..

Verwijderd

kun je deze niet verkopen weer, en dan er eentje kopen met wel een ihs , zo duur zijn deze cpu's toch niet?

Verwijderd

Rincewind schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 11:37:
Ik heb net even de bracket bekeken waar de koeler in hoort en daar valt bar weinig weg te vijlen. Onderop de bracket zitten 4 puntjes maar als ik die weghaal dan komt de bracket zelf op een aantal chipjes te drukken. Ik kan waarschijnlijk zo'n 2 a 3 mm winnen. Zou dat genoeg zijn ? Ik betwijfel het..
Die 4 puntjes bedoel ik ja.

Het is namelijk zo dat de Bracket / Heatsink op maat zijn gemaakt voor een CPU met IHS. Zonder IHS scheelt je dat een paar mm waardoor er gewoon geen contact is.

Opzich als je niets breekt of kraakt moet het gewoon goed gaan. Testen doe je erna door een klein druppie heatsinkcompound op je cpu te plaatsen en het heatsinkje aan te spannen. Als de pasta zich volledig over de core / heatsink spreid dan is het contact optimaal.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 20:14

wowi

Gewoon een koperen plaatje onder je heatsink monteren.
met koelpasta, je klemt het toch dus dat geeft geen enkel probleem
als je helemaal voor zeker wilt gaan kun je er gaatjes in boren in het koperen plaatje en je koelblok en er schroefdraad in tappen en dan met kleine schroefjes vast zetten. Dus het koperen plaatje dan een stuk groter maken dan je core oppervlak en buiten core oppervlak je schroefjes zetten. Eventueel zou je kunnen zoeken naar oude amd koelers daar waren ook modellen tussen die dit hadden.

[ Voor 27% gewijzigd door wowi op 18-04-2009 11:57 ]

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 11:40:
kun je deze niet verkopen weer, en dan er eentje kopen met wel een ihs , zo duur zijn deze cpu's toch niet?
Daar zit ik zelf ook al aan te denken... Ik haal me nu wel heel wat op de hals met als kans dat ik de boel verpest.
Die 4 puntjes bedoel ik ja. Het is namelijk zo dat de Bracket / Heatsink op maat zijn gemaakt voor een CPU met IHS. Zonder IHS scheelt je dat een paar mm waardoor er gewoon geen contact is.
Als ik die puntjes gedeeltelijk wegvijl en e.e.a. werkt toch niet naar behoren kan ik dan wel gewoon de Sempron met de stockkoeler gebruiken of zit ik dan vast aan een IHS-loze proc ?

Verwijderd

Je verlaagt hiermee je bracket en daarmee ook de afstand vanaf de CPU tot heatsink. Als je erna een CPU met IHS erop zou plaatsen zou het veels te strak komen te zitten, want immers klopt de afstand niet meer.

als je nog een spare bracket heb, kan je het prima even proberen. Dit is overigens wel een aanpassing die blijft (tenzij je je bracket vervangt). Maar ik heb zelf ook ruim een half jaar gewerkt en dat ging gewoon prima :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Rincewind schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 11:57:
[...]
Daar zit ik zelf ook al aan te denken... Ik haal me nu wel heel wat op de hals met als kans dat ik de boel verpest.

[...]

Als ik die puntjes gedeeltelijk wegvijl en e.e.a. werkt toch niet naar behoren kan ik dan wel gewoon de Sempron met de stockkoeler gebruiken of zit ik dan vast aan een IHS-loze proc ?
Dan gaat alleen een IHSloze proc passen, maar je kunt natuurlijk altijd een andere bracket pakken, of er evt wat ringetjes onderzetten.

• tweaker2003
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09-2025
volgens mij kan je een zalman koeler gebruiken, 7700 of zoiets. en dan moet je een wat langer schroefjes gebruiken.
dit heb ik zelf toe ook geprobeerd met een cpu s754 mobile op een m-atx mobo.

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de hulp. Ik heb ondertussen de Sempron teruggezet en ga denk ik de Athlon64 weer verkopen en een andere kopen met IHS. Nu maar weer op zoek gaan naar een Clawhammer ;)

Pagina: 1