Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Readonly USB-stick met NTFS niet te benaderen

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een USB-stick met hardware-switch voor readonly-mode. Handig als je ergens bent om weer eens virussen te verwijderen. Het gaat om een Buffalo Type R stick. Lekker snel trouwens ook.

Anyway, ik heb em geformatteerd met NTFS, omdat dat een wat robuuster filesystem is. Het lijkt beter tegen ontkoppelen te kunnen. Spookverhalen over FAT32 op externe harddisks maken me sceptisch over een dergelijk FS op een USB-stick, dus vandaar. En het kan ook gewoon, het is supported, het is geen hack.

Maar als ik de stick in readonly mode omschakel en em inprik, dan krijgt hij keurignetjes een driveletter (J in mijn geval), maar als ik die wil openen, krijg ik:

J:\ is not accessible.
The media is write protected.

Nooit gezien. Ik heb zelfs wel vaker een USB-stick met readonly-switch gehad, en die deed het gewoon... Anyway, Vista wil dus kennelijk naar een medium kunnen schrijven. Maar, waarom :? Ik wil gewoon readonly mounten, dus hoe doe ik dat?

Uiteraard al gezocht in Google, maar daar vond ik alleen problemen met readonly ntfs in linux, en schijven die pardoes readonly werden terwijl ze dat niet moeten. Dus niet wat ik zoek.

日本!🎌

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zit er misschien iets met een search of een indexing in? Gebeurt het ook op een XP PC? Gebeurt het ook als je met FAT of FAT32 werkt met dezelfde USB-stick? Oftewel: ga testen :)

Ik zou me trouwens niets aantrekken van die spookverhaaltjes over FAT32 qua ontkoppelen. Zorg gewoon dat de bestanden klaar staan op je PC zodat je ze altijd weer terug kunt zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 18-04-2009 02:55 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Heb je ook eerst een low-level format gedaan op je usb-stick? Dat kun je altijd nog proberen.

HOW-TO: Fix an unreadeable USB flash drive *illustrated*

[ Voor 145% gewijzigd door Turdie op 18-04-2009 15:16 ]

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Een XP heb ik zo snel niet voor handen. Wel in een VM (met VirtualBox), maar USB daarop werkt niet zo lekker als op een echte bak... Met FAT32 kan ik em wel in readonly mode mounten, geen probleem.

Dat indexing, dat zou kunnen (hoewel de betreffende windows service daarvoor disabled is), maar dan verwacht ik toch niet dat de toegang tot een readonly stick compleet geweigerd wordt. Toch?

Low-level format is wel een goed idee misschien. Ik heb hiervoor wel een keer een backup (image) van een oude stick teruggezet, wat zorgde voor een niet-verwijderbare NTFS-partitie van 2GB. Ik heb toen met alleen met Acronis Disk Director die partitie weg kunnen gooien en een 4GB partitie erop kunnen zetten. Met Diskpart ging het niet. Maargoed, die is inmiddels met FAT32 geherformatteerd, maar ik heb toch stiekem liever NTFS ;)

/edit
Vreemd. Ik heb em een low-level format gegeven met dat tooltje. Toen stond er een RAW partitie op, die heb ik vervolgens als NTFS geformatteerd en nu doet ie het als een zonnetje in readonly mode.
Thanks voor de tip dus :)

[ Voor 12% gewijzigd door _Thanatos_ op 18-04-2009 22:51 ]

日本!🎌