Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Probleem: harde- en optische schijven niet zichtbaar!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om mijn XP wat op te vrolijken, heb ik vanmiddag een "windows 7 transformation pack for XP" gedownload. Omdat dit het toch niet bleek te zijn, heb ik via "add/remove programs" de drie geinstalleerde exe's weer verwijderd en ben teruggegaan naar de default XP skin met Apple (jaja, fanboy wannabe) msstyle. Tot zo ver alles ok.

Maar nu blijkt ineens dat verschillende dialoogvensters niet meer alle harde schijven en optische drives laten zien! Twee voorbeelden, respectievelijk mijn Windows Verkenner (zie dat links de schijven wel staan, maar rechts leeg is. Normaal staan hier de HDD en optische schijven opgesomd) en zomaar een "Sla op als" dropdown (zie dat ik niet mijn c of d schijf kan selecteren, want die staan er niet!):

Ik hoop dat er iemand is die denkt "oh, maar dat had ik ook eens en de oplossing is simpel", want ik heb echt geen zin om alles opnieuw te moeten installeren (daar ben ik net 2 dagen klaar mee). Overigens heb ik geen virus of trojan binnen die dit zou kunnen veroorzaken, althans niet volgens AVG en Avast (beide up-to-date).

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_nApPvgT9DWE/SekTa0mF6FI/AAAAAAAAAC4/aRKYN_RodaE/explorer.PNG

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_nApPvgT9DWE/SekTa7yqTkI/AAAAAAAAADA/JDK7yRk3zqU/paint.PNG

Voor de duidelijkheid: alle schijven zijn dus wel te benaderen en ik kan bv. ook lezen en schrijven met de dvd-brander. De schijven ontbreken alleen in allerlei schermpjes door Windows heen.

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-11 22:45
Er staat me iets bij uit een ver verleden dat een bepaalde TweakUI tool schijfletters kon verbergen die "niet in gebruik" waren. Zo had ik een keer problemen met een schijf die ik niet meer zag, omdat ik'm had verborgen. Maar dan zag ik hem ook niet meer in de mappenlijst links staan, dus lijkt me niet helemaal gerelateerd.

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Chinchilla schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 02:01:
Er staat me iets bij uit een ver verleden dat een bepaalde TweakUI tool schijfletters kon verbergen die "niet in gebruik" waren. Zo had ik een keer problemen met een schijf die ik niet meer zag, omdat ik'm had verborgen. Maar dan zag ik hem ook niet meer in de mappenlijst links staan, dus lijkt me niet helemaal gerelateerd.
Ik was wel van plan om TweakUI te installeren, maar heb dat op dit moment nog niet gedaan. Dus het moet iets anders zijn :)

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je kunt in windows mbv een policy/registry key driveletters verbergen, misschien dat die transformation pack dat gedaan heeft?

Je kan het controleren door regedit op te starten en te zoeken naar de volgende key:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer

Als je hier een value "NoDrives" ziet staan (Type REG_DWORD), deze verwijderen en vervolgens afmelden en opnieuw aanmelden en je driveletters zijn weer zichtbaar.

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Verwijderd

Topicstarter
@Lone Gunman: ik heb wel staan:

NoDrives (Type REG_BINARY) e3 ff ff 03

Ik weet niet of dat ook hier iets mee te maken heeft?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 00:37:
@Lone Gunman: ik heb wel staan:

NoDrives (Type REG_BINARY) e3 ff ff 03

Ik weet niet of dat ook hier iets mee te maken heeft?
Wat dacht je, laat ik eens niet googlen vandaag? :+

Ok, hier het stappenplan:
[1] Ga naar google :9~ en type NoDrives :Y
[2] Ga naar de eerste hit O+ O+ (die ene naar technet.microsoft.com)

Het leven is zo simpel, als je er maar wat moeite voor doet. 8) >:)

offtopic:
Ja, een overload aan smileys, maar anders klonk het zo negatief, alsof ik je te lui vind of zo O-)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 19 april 2009 @ 02:08:
[...]

Wat dacht je, laat ik eens niet googlen vandaag? :+
Ik had wel gegoogled, maar NoDrives kwam alleen maar voor als REG_DWORD; goede info over NoDrives REG_BINARY was niet te vinde, ook niet op technet :)

Uiteindelijk vond ik het antwoord hier
Re: Windows XP Filing Tree Problem
[...] I had the exact same problem and remembered tweaking something to hide some of the default icons (namely, my documents and network places) from the desktop. So I got back to the tweak and reversed it and my open/save dialogs were back to standard. Here is the way: Click Start, Click Run, Type GPEDIT.MSC, Press Enter On the Left Column Expand Administrative Templates, click on Desktop On the Right Column find the lines where it says activated and double click on each (noting them as you go, just in case) and set them to "not configured" Close and refresh the desktop, and with some luck...Bye
Dat werkte dus ook voor mij. Wat ik wel gek vind: ik heb altijd deze iconen van de desktop verwijderd, en nog nooit gehad dat dan ook de drives op mijn open en save dialogs verdwenen :?

Anyways, ik ben ontzettend blij dat het is opgelost...ook al heb ik nu de iconen op mijn desktop. Ik probeer ze later wel weer eens te verwijderen, maar nu even niet :)
Pagina: 1