[modem + router] hoe stel je NAT in?

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb de volgende setup. En ik ben altijd in verwarring hoe ik NAT / Port Forwarding moet instellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/network.jpg

Het is dus een (Zyxel) adsl-modem (ingesteld als router) die verbonden is met m'n router (Linksys WRT54G) (ingesteld als Gateway). Ik kan in beiden Port Forwarding instellen:

Zyxel:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/zyxel.jpg

Linksys:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/wrt.jpg

Als ik nu op een van de pc's bijvoorbeeld een torrent-client draai, hoe stel ik beiden dan in? Moet de Zyxel forwarden naar de Linksys? Of allebei naar de client? (zoals in dit voorbeeld 192.168.1.3) Of hoeft maar 1 van beiden te forwarden?

Iemand tips? Of maakt het geen moer uit? :)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Stel de Zyxel in als bridge en gebruik de Linksys als router....je maakt het jezelf onnodig moeilijk met portmapping/NAT op twee devices....zeker voor een simpele thuisomgeving.

....of maak in de Zyxel een mapping voor de portrange van 1-xxxx aan die je allemaal naar de Linksys doorzet...dan hoef je voortaan individuele mappings voor je werkstations alleen nog in de Linksys te doen (maar dit blijft de minder geprefereerde oplossing).

• misterpro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

*edit* te laat :)

[ Voor 255% gewijzigd door misterpro op 18-04-2009 01:59 ]

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

• B. Stuff
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Meestal kun je in een router ook instellen dat alles doorgestuurd dient te worden. Een zgn DMZ (demilitarized zone). Je kunt dan de Zyxel alles laten doorsturen naar de Linksys en in de Linksys de NAT configureren.

Het alternatief zou zijn dat je eerst de ports van de Zyxel doorstuurd naar de Linksys en vervolgens vanuit de LinkSys de ports weer verder configureerd naar de PC. Dan moet het dus wel dubbel.

Edit:
Ik zou gaan voor de methode van MissingDog. :)

[ Voor 6% gewijzigd door B. Stuff op 18-04-2009 01:55 . Reden: typo ]

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
MissingDog schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 01:52:
Stel de Zyxel in als bridge en gebruik de Linksys als router....je maakt het jezelf onnodig moeilijk met portmapping/NAT op twee devices....zeker voor een simpele thuisomgeving.

....of maak in de Zyxel een mapping voor de portrange van 1-xxxx aan die je allemaal naar de Linksys doorzet...dan hoef je voortaan individuele mappings voor je werkstations alleen nog in de Linksys te doen (maar dit blijft de minder geprefereerde oplossing).
Ah thanks. Klinkt logisch. Dus "bridge" voor de Zyxel betekent eigenlijk: gooi alles maar gewoon rechtstreeks door?

Ik ben alleen een beetje huiverig, als ik in de Zyxel setup kijk staat daar nu dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/zyxel1.jpg

Als ik hem op Bridge zet veranderen de opties voor Encapsulation naar dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/zyxel2.jpg

Reden dat ik wat angstig ben is dat ik de vorige keer dat ik hiermee zat te pielen (en ik weet er helaas te weinig vanaf om hier echt diep over na te denken) ;) was m'n hele modem of router opeens onbereikbaar en voor je 't weet zit je met kabels en hardware-reset buttons te klooien.

Sorry voor de domme vraag dus, maar hoe stel je zo'n bridge goed in?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zo moeilijk is het nu ook weer niet. Mocht het toch nog misgaan dan kan je nog altijd je modem/router combo aan je eigen laptop/PC hangen, je eigen systeem een statisch IP toewijzen in de range die je modem/router gebruikt (staat ongetwijfeld in de documentatie), en het ding flashen.

* Borromini heeft zo een Scarlet Copperjet gefikst die niet wou meewerken

Serieus... Je moet er al ergere dingen mee uithalen om dat ding naar de knoppen te helpen ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maak je gebruik van VOIP ? Dan kan je de bridge modus niet gebruiken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Glashelder schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 02:30:
Maak je gebruik van VOIP ? Dan kan je de bridge modus niet gebruiken.
Huh? Really? Ik gebruik inderdaad voip (tenminste, als je bedoelt dat ik ook een bellen-via-internet abbootje erbij heb van Telfort...).

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Inderdaad dat bedoel ik. Je enige optie is dan de DMZ die B. Stuff noemt. Die activeer je door bij default server (je eerste screenshot) het IP adres van je linksys in te stellen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 16:32
TS heeft de Linksys ingesteld als Gateway zegt ie, neem aan dat dat betekent dat DHCP en NAT niet gebruikt worden toch? Dan hoeft daar toch niks geforwarded te worden?

/edit; Was in de war met Accesspoint functie. Maar meestal als iemand twee routers achter elkaar en vragen over port mappng heeft wordt vaak aangeraden om de 2e router als (draadloze) switch te gebruien, dus dhcp uitzetten, ding zelf een vast ip geven in de range van nr1 zodat de de web gui toch benaderbaar is en kabel van de 1e router in één van de lan-poorten van de 2e te stoppen ipv in de wan.

[ Voor 54% gewijzigd door Nielson op 18-04-2009 12:08 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Waarom heb je 2 routers, laten we daar eens beginnen.

Het lijkt mij het simpelste van de linksys een 'dom ding' te maken overigens.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1