Verwijderd

Topicstarter
Systeem:

ASRock Supercomputer X58.
Intel i7-920. Bijgeleverde koeler.
Palit GTX260 Sonic.
Corsair TX650w.
OCZ Platinum 6GB. OCZ3P1600LV6GK.

Probleem is dat hij niet opstart, of hij geeft geen signaal door naar de monitor.
Monitor getest met laptop, en dat is iig geen probleem.
Alle onderdelen heb ik dubbel besteld, en meerdere keren verwisseld.
Cmos gecleared.
Latjes verwisseld.
Videokaart in pci-e 1 en 3 geprobeerd.
DVI uitgang 1 en 2 geprobeerd.
Zonder videokaart, maar geen piepjes.
Zonder geheugen ook geen piepjes.

De ideëen raken op hier...

Hulp gevraagd.

Groetjes Patrick.

Verwijderd

werkt je mobo wel? startup, zoniet dan is denk ik je mobo stuk

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:47
Voeding goed aangesloten?

[ Voor 39% gewijzigd door Jumpman op 17-04-2009 23:12 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:45

g0tanks

Moderator CSA
Als je hem aanzet gebeurt er dan echt helemaal niks of gaan de fans wel draaien maar je krijgt geen beeld?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Hier al goed doorheen gekeken?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:09
In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter zijn er vast nog wel enkele ideeën te vinden.
Kortsluiting uitgesloten? Probeer bijvoorbeeld eens of hij start als het geheel niet in een kast zit.
Zo kaal mogelijk opstarten kan ook helpen.
Krijg je de enkele piep, of echt totaal niets?
Gaan de ventilators draaien?
Stroomkabels dubbel gechecked?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al aangaf heb ik alles 2x besteld. Ik heb dezelfde configuratie voor een vriend gemaakt.
Ik ben geen totale leek, en heb in mijn ogen samen met een vriend alles geprobeerd.
Ten duidelijkheid; Alles dubbel besteld en alles op 3x verwisseld.
Ik denk zelf niet aan een mogelijke defectie, maar meer aan een foute configuratie.
Of de latjes of de gpu wordt niet gepakt door t mobo.

Ps: system fans draaien, cpu fan draait, gpu fans draaien... 2 voedingen gebruikt.
Case: Antec 300+ 3x zalman 12cm
Op de cpu zit koelpasta van Coolermaster.
Op de hand voelt het systeem zeer koel iig.

Alle sata en ide, alle case fans, alles naast t mobo/cpu+koeler/dimm/gpu is niet aangesloten.

Meer ideëen graag, andrs ga ik zaterdag voor 5 uur in de middag de asrock voor een gigabyte 4 ruilen.

Bedankt voor de snelle reacties, Patrick

• wickedbone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07-2024
heb je de vier pins cpu voedingskabel aangesloten?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je de geheugenlatjes in de juiste sloten gestoken? Bij veel X58 moederborden is slot 1 niet het dichtste slot bij de CPU, maar het tweede. Probeer ook eens met één latje.

Ruilen voor een Gigabyte zou ik persoonlijk niet doen. Met de X58 moederborden van Gigabyte is iets niet helemaal in de haak. Mijne gaf er in ieder geval na minder dan een maand de brui aan en ik ben hetzelfde probleem meermaals op GoT en Google tegengekomen.

[ Voor 21% gewijzigd door Admiral Freebee op 18-04-2009 09:19 ]

Verwijderd

Tja over de asus p6t deluxe hoor je ook veel problemen. Ik denk dat het x58 chipset over het algemeen voor problemen zorgt.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het blijft natuurlijk een heel nieuw platform. Intel heeft nog maar weinig ervaring met de geheugencontroller in de processor. Maar bij het Gigabyte moederbord is het vooral het BIOS dat roet in het eten strooit. BIOS configuraties die ineens corrupt worden, het backup BIOS dat actief wordt en dan na een tijdje ineens gewoon niet meer booten. Maar goed, das persoonlijke ervaring.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 11:02:
Ik denk dat het x58 chipset over het algemeen voor problemen zorgt.
Hier totaal geen problemen met een Asus P6T WS Professional, wel samengesteld met geheugen (6 module's) wat in de QVL van het moederbord staat. ;)

Ik ben dus van mening dat jouw bovenstaande uitspraak totale onzin is.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• DjDuivert
  • Laatst online: 18-03 21:17
bitshape schreef op zondag 19 april 2009 @ 00:18:
[...]

Hier totaal geen problemen met een Asus P6T WS Professional, wel samengesteld met geheugen (6 module's) wat in de QVL van het moederbord staat. ;)

Ik ben dus van mening dat jouw bovenstaande uitspraak totale onzin is.
Is met alle hardware zo, elk model heeft zijn mankementen. X58 is allemaal erg nieuw voor Intel, dus er zijn wat bugjes nog hier en daar. Maar over praktisch elk stuk hardware zijn wel topics met problemen te vinden, wil niet per se zeggen dat het niet deugt, maar das nu verder niet zo belangrijk.

On topic: De kans op defecte onderdelen is vrij klein, doch aanwezig. Laten we er evengoed maar niet vanuit gaan. Wat heb je zoal aan troubleshooting gedaan buiten het verwisselen van hardware?

Als je systeem koel aanvoelt, waarmee je vermoed ik de CPU-koeler bedoelt, is er iets niet helemaal goed. CPU-koeler moet wel warm worden om te koelen, anders voert hij geen warmte van de CPU af. Koele koeler = slecht contact over het algemeen.

Heb je het systeem in de case gezet of van tevoren al getest, zo nee, probeer het buiten de case nog eens? Als je ervaring hebt met PCs twijfel ik er niet aan dat je een PC in elkaar kunt zetten, maar iedereen kan een foutje maken. Is er in de case dan misschien iets wat voor kortsluiting kan zorgen, een verkeerd geplaatste spacer/afstandsbusje?

Ook wordt het me niet echt duidelijk of je 1 moederbord hebt getest of meerdere? Je moederbord zou dan stuk kunnen zijn. Verder moet je er rekening mee houden dat jouw ram niet op de Supported RAM list van ASRock staat, daar kan het ook aan liggen.

Als ik er voor het gemak even vanuit ga dat alle tests op 1 moederbord is, zou het daaraan kunnen liggen. Ook kan 1 van de voedingen defect zijn die de rest van de hardware meesleept. Je hebt geen B-merken, dus dat is prima verder. ASRock is niet de meest toonaangevende fabrikant, maar de Supercomputer is volgens mij best heel redelijk..

Wat heb je zoal gedaan van de tips van de medetweakers? Tip van RAM in de goede sloten zou ik even nalopen. Ook is de Hang en opstartproblemen-guide 9/10 keer de uitkomst. Zomaar even voor een ander bord ruilen is misschien ook een wat wilde gok zolang je geen idee hebt waar het probleem em in zit.. Zou even wachten, ook al wil je zo graag de boel aan de praat hebben.

Verder ben ik zelf sowieso altijd van het testen buiten de case bij nieuwe hardware. Als het dan niet werkt, werkt het in de case ook niet en moet het RMA en hoef je je tijd te verdoen met inbouwen en uit elkaar halen enzo.

Groetjes hoeven niet :)

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Verwijderd

Topicstarter
1 moederbord zit in de case en is getest.
1 moederbord ligt los en is ook getest.
Beide mobo's met beide voedingen getest. Zelfde met de vk en latjes.

Het mobo geeft aan dat de latjes in A1, B1 en C1 moeten.
Na dat te hebben gedaan heb ik het ook geprobeerd met alleen 1 latje in A1.
En daana 1 latje in A2.

Niemand in mijn omgeving die ik ken heeft ddr3, dus ik kan jammer genoeg niet uitsluiten dat het aan de latjes ligt.
Morgen ga ik even een andere videokaart aansluiten van een vriend. En een monitor met een dvi aansluiting.
Zodat er weer wat uitgesloten kan worden.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als beide moederborden het niet doen, is de kans groot dat het incompatibiliteit tussen het RAM en het moederbord is.

Verwijderd

staat het geheugen in de QVL van je mobo?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2009 12:02 ]

• DjDuivert
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 12:00:
staat het geheugen in de QVL van je mobo?
DjDuivert schreef op zondag 19 april 2009 @ 00:58:
[...]
Verder moet je er rekening mee houden dat jouw ram niet op de Supported RAM list van ASRock staat, daar kan het ook aan liggen.
Nee dus :)

Maar als je alle combinaties geprobeerd heb en geheugen zit in de goede sloten, lijkt het me ook dat er incompatibiliteit is tussen moederbord en RAM. Ik zou je RAM terugsturen en iets uit de QVL lijst (let op, is PDFje) van ASRock halen

[ Voor 26% gewijzigd door DjDuivert op 19-04-2009 12:50 ]

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm...

Die QVL kom ik niet echt uit.
Op de qvl zie ik niks van 1600mhz met 6gb.

Ik wil 3x2gb Triple Channel pc12800/1600mhz, met maximaal 8CL.
Merk maakt me niet uit.

Kunnen jullie me een setje aanraden?

Verwijderd

Ik denk dat je in de lijst moet kijken naar 2 gb en van dat type er 3 moet kopen om tot een totaal van 6 gb te komen.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 14:24:
Ik wil 3x2gb Triple Channel pc12800/1600mhz, met maximaal 8CL.
Merk maakt me niet uit.

Kunnen jullie me een setje aanraden?
Neem in ieder geval 3 keer hetzelfde geheugen. bijvoorbeeld 3x2 gig zoals hierboven staat. verder moet je maar kijken naar wat er het beste bij je eisen/wensen aansluit.
sorry :)

Verwijderd

Topicstarter
Hier staat ook iets wat ik niet helemaal duidelijk vind;

- Triple Channel DDR3 memory technology
- 6 x DDR3 DIMM slots
- Supports DDR3 2000(OC)/1866(OC)/1600(OC)/1333(OC)/1066 non-ECC, un-buffered memory
- Supports DDR3 ECC, un-buffered memory with Intel® Workstation 1S Xeon® processors 3500 series
- Max. capacity of system memory: 24GB*
- Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)**

*Due to the operating system limitation, the actual memory size may be less than 4GB for the reservation for system usage under Windows® XP and Windows® Vista™. For Windows® XP 64-bit and Windows® Vista™ 64-bit with 64-bit CPU, there is no such limitation.

**Due to Intel® CPU spec definition, XMP DIMMs and DDR3 2000/1866/1600 are supported for one DIMM per channel only

Met nadruk op het einde.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Versie van BIOS?
http://www.asrock.com/support/download.asp?c=BIOS

Niemand al gevraagd of je in BIOS kan komen? "geen signaal naar scherm" :z

[ Voor 14% gewijzigd door Graviton12 op 19-04-2009 18:48 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 18:30:
**Due to Intel® CPU spec definition, XMP DIMMs and DDR3 2000/1866/1600 are supported for one DIMM per channel only

Met nadruk op het einde.
Je hebt drie kanalen met elk twee sloten. Zes sloten in totaal dus. Als je die snelheden wil draaien, kan je maar één latje per kanaal gebruiken. Maximum drie latjes dus.

Verwijderd

je kan er ook 6 latjes in hangen maar dan trekt je geheugencontroller het niet en schakelt ie zichzelf als het ware terug. dan loopt het misschien op 1066 MHz of iets dergelijks maar in de meeste gevallen zal je daar weinig tot niets van merken.

Verwijderd

Topicstarter
Dus 3 van deze reepjes zou moeten werken;
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-063786

Ze lopen alleen wel op een hoog voltage. Te hoog?
Worden blijkbaar wel ondersteund door het mobo, getest met 2x2gb.
Eén reepje erbij moet geen probleem zijn lijkt mij.

Hoop dat 4Launch de oude setjes wel terugneemt.

• Admiral Freebee
  • Niet online
1.9V is toch wel aardig hoog. Ik heb wel ergens gelezen dat een hoge geheugenspanning wel kan, zolang een andere spanning nooit meer dan 0,xV ervan afwijkt. Lees daarvoor even het Core i7 920 topic door. Zelf zou ik het niet proberen.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 03:21:
Dus 3 van deze reepjes zou moeten werken;
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-063786

Ze lopen alleen wel op een hoog voltage. Te hoog?
Worden blijkbaar wel ondersteund door het mobo, getest met 2x2gb.
Eén reepje erbij moet geen probleem zijn lijkt mij.

Hoop dat 4Launch de oude setjes wel terugneemt.
Deze héb je nu toch, OCZ Platinum DD3 1600 :? Alleen nu dan in een 6 GB setje, ipv het enkele 2 GB reepje waar het hier over gaat?

Ik heb zelf de Gold variant en die werkte in ieder geval in één keer op mijn P6T deLuxe, misschien kan je ze daar voor ruilen.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Degene die ik nu heb is Low Voltage, en staat niet op de qvl.
De modules die wel op de qvl staan draaien zowat op 1600mhz allemaal op de 1.90-1.95v.

Ik heb een email gestuurd naar ASRock en antwoord gekregen, dus ik ga eerst even uitproberen wat hun aanraden.
Ze vragen voor mn serienummers van de borden en een gedetailleerde foto van de cpu.
Ze raden aan op de Cmos te clearen met 1 reepje in A1 en dan nog eens opstarten en een minuutje wachten.
Heb ik al een paar dagen geleden gedaan, maar voor de zekerheid toch maar even checken.

To be continued.

• Deen1366
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-05 17:12
was er met de X58 niet een probleem met geheugenvoltages hoger als 1,65 V?
Ik heb zelf in mijn i7 setup gekozen voor Corsair Dominator, over dat geheugen heb ik niet veel negatieve dingen gehoord.

edit: beetje laat :+

[ Voor 5% gewijzigd door Deen1366 op 20-04-2009 18:23 ]

GA-EX58-UD5/i7-920@2.66GHz/Ultra-120 eXtreme/Corsair 3x2GB DDR3-1600 8-8-8-24 Dominator/OCZ Vertex 2 60GB/Samsun Spinpoint 1TB/2x samsung SyncMaster BX2431 24inch/XFX GTX280/Logitech G19/Logitech G500/Logitech G930/SilverStone Strider 700W

Verwijderd

Om even de EXTREEM kleine kans dat beide moederborden kapot zijn uit te sluiten; piepen die plankjes als er geen geheugen inzit?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2009 02:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na wat mailen met de ASRock support heb ik eindelijk een duidelijk antwoord.

Na het geven van mijn mobo serienr. en de build van mn cpu is het probleem ontdekt.
Namelijk;

Hallo Patrick,

Intel heeft wat wijzigingen aangebracht in deze CPU versie (D0 stepping) in
vergelijking met de C0 stepping versie. Om die nieuwe stepping CPU te kunnen
ondersteunen is echter ook een hardware wijziging nodig. Toen wij de
specificaties voor de nieuwe CPU van Intel kregen, waren de eerste X58
SuperComputer moederborden echter al de deur uit. De borden die nog niet
verkocht waren en de lopende productie is wel aangepast.

Een mogelijke oplossing is met het bord terug te gaan naar de leverancier,
en het daar uit te leggen en proberen om te ruilen. Als je dat wilt doen,
dan kan ik uitleggen waar je op moet letten om de juiste moederbord versie
te vinden.

Een andere mogelijkheid is dat je het moederbord rechtstreeks naar ons
stuurt, dan sturen wij een goede versie. Dan ben je wel de transportkosten
naar Wijchen kwijt :( De verzendkosten terug nemen wij voor onze rekening.
Als je wilt kun je ook de CPU meesturen, dan zal ik de combinatie meteen
zelf even testen voor ik het weer terug stuur. Dan weet je meteen of de CPU
werkt of niet :)

Als je het bordje graag rechtstreeks naar ons wilt sturen, dan graag even
laten weten op de dag dat je het opstuurt.

Dus als andere mensen dit probleem ervaren, gewoon ASRock even een mailtje sturen en ze vervangen je oude bord voor een nieuwe.
Voor alle duidelijkheid had ik dus een D0 stepping i7-920.
De bordjes zijn nu naar de support samen met een cpu, zodat zij hem even kunnen doortesten.

Still to be continued...

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 14:55
Ik moet zeggen dat ik dit wel een keurige methode vindt van ASrock!

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Verwijderd

Topicstarter
Alles vandaag binnengehad.
Getest met mobo, cpu+koeler, geheugen en videokaart.
Alles werkte.
3x2GB op DDR3-1600 na handmatig instellen.
So far, so good.
Mobo in de kast, alles aangesloten (Hdd'd e.d)
Start de pc weer op, bios in, maar tot mijn verbazing pakt hij ineens nog maar 2x2GB DDR3-1600.
Terwijl ik helemaal niet aan de plankjes heb gezeten tussendoor.
Voor de zekerheid even de bios op default gezet, reboot en toen vond hij nog steeds maar 2x2GB, op DDR3-1066.
Plankjes zitten op volgorde in de bankjes...

Tips of ideëen?

Verwijderd

Topicstarter
Fixed met een ander plankje.
Zo kijken of die het wel doet op het andere bordje, anders is het plankje opeens stuk :S.

Verwijderd

Topicstarter
Nu nog de plankjes op 1600Mhz laten lopen en dan is het eindelijk goed.

Maar dat lukt voor zover niet.
Misschien kan iemand hier me daarmee helpen?

Ik zal een paar foto's toevoegen (Bios en CPU-Z)

http://members.chello.nl/p.bestebroer/S8301667.JPG
http://members.chello.nl/p.bestebroer/Mem stock.jpg

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2009 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://members.chello.nl/p.bestebroer/Mem@1607.jpg

Het enige waar ik nu nog in dubio over ben is of de DRAM Volt niet te hoog staat afgesteld...
Zo niet dan ben ik eindelijk klaar :P

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je een low voltage kitje hebt, zou je met 1,65V al genoeg moeten hebben.

Verwijderd

staat toch op de website van de fabrikant?

• DjDuivert
Admiral Freebee schreef op maandag 20 april 2009 @ 08:35:
1.9V is toch wel aardig hoog. Ik heb wel ergens gelezen dat een hoge geheugenspanning wel kan, zolang een andere spanning nooit meer dan 0,xV ervan afwijkt. Lees daarvoor even het Core i7 920 topic door. Zelf zou ik het niet proberen.
Uit mijn hoofd mag het verschil niet meer dan 0,5V zijn. Omdat Nehalem stock op 1,15V loopt houdt iedereen een geheugenvoltage van 1,65V aan. Overklokkers kunnen dus wat meer voltage over hun DIMMS gooien. Anderen lopen volgens Intel een risico, zeker op langere termijn.

Ik weet niet in hoeverre je je systeem naar god helpt als je een verschil van 0,55V hebt. Maar als je er wel mee op moet passen zou ik Besteborrel graag aan willen raden zijn geheugen voltage even drastisch omlaag te gooien. Wat ik wel vreemd vind is dat in de IDLE stand van de i7 het voltage flink omlaag wordt geschroefd en het verschil ten alle tijden groter is dan 0,5V (aangezien DDR3 niet onder 1,5V werkt met normale DIMMS)...

En de geheugen timings zijn een beetje idioot tight als je het mij vraagt, met dit voltage help je de boel waarschijnlijk aan gort over een tijdje..

Verwijderd

Topicstarter
Ze lopen nu stabiel (tot nu toe) op 1600Mhz. en net onder de 1.65v

http://members.chello.nl/p.bestebroer/Mem@1600-1.647v.jpg
Pagina: 1