(Pinball) Reparatie/reviseren en de ervaringen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:03
Goedenmiddag mede-tweakers!

Ik kom er op t moment niet zo goed uit.Ik heb door de beroerde situatie rondom mijn vader, besloten dat ik de flipperkast die bij ons inmiddels al zeker 20 jaar staat, te laten repareren of reviseren zodra dat financieel haalbaar is. De kans zal er best inzitten dat het hele kostenplaatje veel groter word dan dat de kast waard zou zijn als ie de verkoop in gaat. Maar de emotionele waarde is groot.Het begin van de hele game-liefde is hiermee begonnnen zon beetje _/-\o_

Nu zie ik hier op internet maar een paar bedrijfjes die het doen,maar eigenlijk nergens zie ik echt ervaringen ermee. De websites van diverse zaken zien er ook niet super uit en vooral rommelig, waardoor informatie vinden ook moeilijk is.

Daarom dit topic. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Welke winkels worden aangeraden?
Ik wil het het liefst wel laten doen, aangezien dat zelf erop gaan zitten beunen, niet echt wenselijk is. Het gaat overigens alleen om het binnenwerk. Ik wil m weer voor de aankomende jaren speelbaar maken. Ding doet t prima, op de stop tussen de flippers na.(die hapert/werkt al bijna 10 jaar niet meer zoals t moet).

Alvast bedankt1 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Lampuhkap op 17-04-2009 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 15:21
Ik ben niet bekend met de reparaties van flipperkasten.En ook niet bekend met de bredrijven die het doen.Mar heb ook google wel wat kunnen vinden:
http://www.flipperkast.com/
http://www.jukeboxshop.nl/
http://www.arkadia.nl/
http://www.pinballpindoll.nl/index.html

Dit zijn er maar wat,er staan er nog veel meer.Leg eens contact met hun ,leg het probleem voor en vraag eens wat ze voor je kunnen betekenen.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Richard

Kuru Kuru Kururin

Als eerste; welke kast is het eigenlijk :)

Ten tweede; ik ben zelf eigenaar van een flipperkast (de kast waar ik jaren naar opzoek ben geweest); oplage van 519 stuks.
Zoals je wellicht weet zijn vrijwel alle flipperkast fabrikanten ermee gestopt. Denk aan Data East, Gottlieb/Premier, Williams, Sega. Enige echte overgebleven is Stern; die nog steeds nieuwe kasten bouwt:

http://www.sternpinball.com/

Voordeel van alles gestopte fabrikanten is dat er toch wel wat "old-stock" te vinden is; en van Stern zelf is het nog wel bij Stern te vinden :)

Verder wil ik even kwijt dat het "reviseren" van een pinball "shoppen" heet als vakterm. Wellicht dat je aldaar verder mee kan zoeken. Het laten shoppen is in ieder geval kostbaar. De gehele inhoud van het playfield gaat eraf (denk aan coils, ramps, posts, drop targets); maar soms zelfs tot de mylar aan toe:

Afbeeldingslocatie: http://pinball.flippers.info/spaceshuttlemlyar(small).jpg

Er zelf aan beginnen is goedkoper; maar als je het geheel niet meer aan de praat krijg ben je verder van je pad. Een Flipperkast is een zeer ingenieus apparaat. Zorg sowieso dat je een manual bij de hand hebt (want daar staat werkelijk alle informatie (vrijwel altijd) in als schematics, waardes van fuses en matrix diagrams.

Ik ben echt geen pinball expert; maar je ziet dat ik er in 1 jaar tijd al een hoop over geleerd heb door domweg een hoop te lezen op internet.

http://www.youtube.com/watch?v=D0STtG4n-Pw

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
Het gaat om de Williams Honey's ;) Simpele en toch leuke kast, vind k zelf
Al moet ik wel zeggen dat ik de Indiana Jones,Star Wars, Monopoly ook geweldig vind. Kan er nog talloze opnoemen die echt heerlijk zijn om te spelen.Heb in de afgelopen jaren toch behoorlijk wat kasten onder mn vingers gehad. Ben er echt geen ster in, maar k kan er helemaal in opgaan....echt een verloren game-kunst in mijn ogen.
En manuals hebben we er (tot zover ik weet) niet van.Kijk, gebruikssporen behouden is niet erg, dat laat toch zien dat er op gespeeld is ;) Met plezier uiteraard en op 1 of andere manier heb ik het idee dat gebruikssporen het ding een beetje 'levend' houden

Dat het een kostbare zaak word, daar ben ik me wel van bewust. Hoe kostbaar weet ik niet.

@ Richard:
OMG :D Die heb ik nog niet eerder gezien of gespeeld :D :9~ En _/-\o_ respect voor het je kids nog te leren flipperen _/-\o_ Ziet er goed uit ;) En t ventje vind t gaaf zo te zien _/-\o_

Ik ben zelf echt een clumsy figuur wat electronica aangaat. PC's bouwen en installeren en repareren en fouten opsporen/oplossen lukt me wel :P maar schematische dradenrommel nalopen enzo (je word eng als je ziet wat voor berg draad er in zon kast zit) is toch echt een stap te ver. En zeker gezien de waarde (gevoelswaarde) van de kast, wil k t het liefst laten doen.

Zo moet ie weer gaan worden iig :)
http://www.youtube.com/watch?v=T3hFYgvD4Sk

[ Voor 19% gewijzigd door Lampuhkap op 19-04-2009 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Speedlink schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 22:41:
Het gaat om de Williams Honey's ;) Simpele en toch leuke kast, vind k zelf
Al moet ik wel zeggen dat ik de Indiana Jones,Star Wars, Monopoly ook geweldig vind. Kan er nog talloze opnoemen die echt heerlijk zijn om te spelen.Heb in de afgelopen jaren toch behoorlijk wat kasten onder mn vingers gehad. Ben er echt geen ster in, maar k kan er helemaal in opgaan....echt een verloren game-kunst in mijn ogen.
En manuals hebben we er (tot zover ik weet) niet van.Kijk, gebruikssporen behouden is niet erg, dat laat toch zien dat er op gespeeld is ;) Met plezier uiteraard en op 1 of andere manier heb ik het idee dat gebruikssporen het ding een beetje 'levend' houden

Dat het een kostbare zaak word, daar ben ik me wel van bewust. Hoe kostbaar weet ik niet.

@ Richard:
OMG :D Die heb ik nog niet eerder gezien of gespeeld :D :9~ En _/-\o_ respect voor het je kids nog te leren flipperen _/-\o_ Ziet er goed uit ;) En t ventje vind t gaaf zo te zien _/-\o_

Ik ben zelf echt een clumsy figuur wat electronica aangaat. PC's bouwen en installeren en repareren en fouten opsporen/oplossen lukt me wel :P maar schematische dradenrommel nalopen enzo (je word eng als je ziet wat voor berg draad er in zon kast zit) is toch echt een stap te ver. En zeker gezien de waarde (gevoelswaarde) van de kast, wil k t het liefst laten doen.

Zo moet ie weer gaan worden iig :)
http://www.youtube.com/watch?v=T3hFYgvD4Sk
Tis mijn neefje haha; Kast is net een maatje kleiner en ook mogelijk om lager te zetten (zoals in het filmpje).
Flipperkasten zijn er in 2 types (EM) Electro Mechanical en (SS) Solid State. De EM is een kst volledig voorzien van switches en relais. De SS is in wezen gewoon een computer met seperate kaarten als Mainboard met ROMS; geluidskaart; videokaart en versterker.
Ik kom er op t moment niet zo goed uit.Ik heb door de beroerde situatie rondom mijn vader, besloten dat ik de flipperkast die bij ons inmiddels al zeker 20 jaar staat, te laten repareren of reviseren zodra dat financieel haalbaar is.
Ik weet niet precies wat ik van bovenstaande moet denken; zeker met je andere stukje tekst heb je het over "gevoelswaarde". Ik weet niet precies of je aan DEZE kast (die je dus in bezit hebt) een gevoelswaarde hebt; of de kast zelf (als model zegmaar). Heb eens even in mijn archieven gedoken; en zag dat afgelopen jaren goed werkende kasten weg zijn gegaan voor zo rond de E90 - E150; met een uitschieter voor een verschrikkelijk mooi exemplaar van E250-E300. Vele malen minder dan wat je er zelf bij een goede revisiebeurt in zou moeten gaan steken.

Wanneer je echt een gevoelswaarde hebt bij de kast zelf(die bij je thuis staat); dan moet je voor een revisie gaan ja.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
het is DEZE kast waar de gevoelswaarde bij ligt.En goedwerkende kasten (nieuwere en ook oudere) heb ik weg zien gaan voor 500 tot 1500+ euro :|
Tot zover ik weet is het dan een EM kast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Speedlink schreef op zondag 19 april 2009 @ 13:39:
het is DEZE kast waar de gevoelswaarde bij ligt.En goedwerkende kasten (nieuwere en ook oudere) heb ik weg zien gaan voor 500 tot 1500+ euro :|
Tot zover ik weet is het dan een EM kast ;)
OK; als de gevoelswaarde bij DEZE kast ligt dan moet je er natuurlijk gewoon voor gaan!

De ene kast is natuurlijk de andere niet. Sommige mensen hebben een flipperkast van 50-60 jaar "op zolder" bewaard; en denken op voorhand al vanwege de leeftijd dat het een vermogen waard is; maar uiteindelijk is ie niets meer waard. Eentje van de jaren '90 is vaak al meer waard; vanwege de goede gameplay (Dat is uiteindelijk waarom mensen 'm willen hebben of juist niet).

De prijzen die ik noemde komen van een duitse man. (In duitsland liggen de prijzen sowieso voor flipperkasten al iets hoger dan in NL). Die man houdt al jaren lijsten bij van alle flipperkasten die in duitsland van de hand gaan; en voor welke prijs (dus de werkelijke verkoopprijs; en niet de vraagprijs).
10/23/06 101.01 €
12/10/06 234.00 €
1/7/07 83.00 €
3/4/07 122.00 €
5/13/07 112.11 €
9/3/07 351.00 €
10/5/07 199.00 €
10/20/07 241.00 €
11/18/07 356.67 €
11/18/07 359.67 €
1/30/08 90.88 €
3/16/08 351.00 €
5/4/08 78.77 €
5/5/08 107.00 €
7/27/08 107.78 €
9/28/08 66.78 €
10/16/08 125.00 €
11/12/08 450.00 €
3/11/09 251.00 €
Zo ligt dat voor een Adams Family al tussen de E1200 - E2300

Maar zoals ik al eerder zei; als specifiek DEZE kast voor jouw waarde heeft; dan moet je gewoon voor een revisie gaan; al kost het bij wijze van spreke 10K in Euro's.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
Thnx Richard :)
Ik denk niet op voorhand dat bepaalde zaken veel waard zijn. Vooral de bekende kasten, en daarmee ook de gewilde, zullen gewoon meer waard zijn dan zon kast als waar ik aan wil beginnen.

Hoelang ben jij nu bezig geweest met die Mario kast? Wat ben je tot nu toe al kwijt geweest eraan? En wat is het verhaal erachter? ;) of wil je dat niet vertellen? (kan hoor, is geen ramp ;) )

Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor dit soort machines.Toch elektronisch en toch ook iets,mja, gevoelsmatigs. Beetje nudgen ;) Soms wel of soms net niet je target halen....en de spanning van zal ie wel of niet op tilt springen als k m een zetje geef ;)
HEERLIJK! :)
Geld ook voor arcade kasten. Hoeveel knaken (echte knaken) er wel niet verdwenen zijn in de oude Sega Rally kasten en Outrun machine's...de Hang On motoren en Daytona USA, Ferrari Challenge en alle fighting machines...ppfffff :D House of the Dead, ook prachtig :D

Goed, back to pinball...ik dwaal af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 14:55
Ik heb zelf een Williams "Taxi" uit 1988 staan (momenteel in opslag), zelf gereviseerd met onderdelen en heel veel tips van http://shootagain.nl/ . Aardige vent, met veel kennis en een shitload reserve onderdelen in zijn magazijn, en heeft ie het niet liggen, dan staat er nog wel een kast waar hij het uit rooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan ook is kijken op de site van de nederlandse flipper vereniging.
via het forum kan je ook al een hoop info krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 00:06

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Heb zelf mijn eigen flipperkast opgeknapt gewoon begonnen met alle onderdelen goed schoon maken en indien nodig vervangen met winkels die ik via de nderlandse flipper vereniging kon vinden.

Voor de printplaten en chips die er als defect uit kwamen heb ik ook via daar gekocht bij een winkel in arnhem (pinball wizzard of iets dergelijks. korting via nfv) weet ff de naam niet meer is al heel lang geleden verder onderdelen via marktplaats gekocht heel speelveld via via gekocht om onderdelen over te zetten. O-)

op internet kun je wel het een en ander vinden hoop over het veld hoe je die schoon kan maken of opnieuw kan schilderen en je moet absoluut niet die milar zooi er af halen als je verflaag niet al te goed is.

[ Voor 3% gewijzigd door enriqueeeee op 24-04-2009 22:39 ]

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Pagina: 1