Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC loopt vast en maakt tikkend geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds kort last van een nogal irritant probleem: als ik bepaalde programma's opstart (bijv. Windows Live Mail en, sinds kort, Firefox) in Windows XP, loopt mijn computer vast en maakt de pc tikkende geluiden. Meestal unfreezed de pc na een tijdje wel weer, maar soms is een reset/reboot onvermijdbaar.

Ik heb hier geen last van in de publieke beta van Windows 7 en in Ubuntu. Ik heb Windows XP al eens opnieuw geïnstalleerd maar hierdoor werd het probleem niet opgelost.

Kunnen jullie mij vertellen wat dit is? Ik heb één hardeschijf in mijn kast zitten - een Samsung Spinpoint van 500 GB, en een Antec Neopower 550 Watt voeding.

Trek je niets aan van mijn onderschrift... die heb ik ooit eens ingesteld als 12-jarig jongetje... zal 'm ff wijzigen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2009 14:38 ]

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11 16:52
Aanlopende FAN en dan vastlopen door eventuele warmte of de HDD die de geest gaat geven.

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Probeer eens chkdsk /R in CMD uit te voeren. Dat zou eventuele foute sectors kunnen repareren.

Last.fm | Code Talks

Verwijderd

Ik denk dat je HDD te heet wordt; als dat zo is --> koelen -->dmv 1)HDD koeler of 2)met een ventilator --> dan de schijf controlleren op fouten en automatisch repareren.

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10 09:59
Denk ook dat je het in je HDD moet zoeken, is geloof ik dat je harde schijf naar de firmware zoekt. En dat is niet zo'n goed teken voor je harde schijf. Ik zou even kijken of je je data kunt backuppen, mijn oude HDD deed het ook wel eens en dat is goed afgekomen. Maar

Draai je 7 en Ubuntu gevirtualiseerd of niet? Als je dat doet, staan die besturingssystemen niet waar XP staat op de harde schijf. Als je Bad Sectors hebt waar XP staat, krijg je problemen. chkdsk is dus aanrader en ook via HDTune en die tools eens zien of daar bad sectors naar voren komen. Seagate heeft ook een tool, maar ik weet niet of die op Samsung schijven werkt..

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik draai Windows 7 niet gevirtualiseerd. Ubuntu destijds ook niet, maar die heb ik verwijderd met de komst van de 7-beta.

Ik ben nu chkdsk aan het draaien. De eerste drie stappen (v/d 5) kwam hij goed door, bij de vierde stap (het controleren van bestandsgegevens) vindt hij een hele rits aan beschadigde clusters. Het controleren/repareren hiervan gaat gepaard met getik om de vijf seconden. Ook is hij er nogal lang mee bezig...

• GoddXX2
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-06 11:11
Veelal is een hardschijf kapot als deze tikt. Maak je kast eens open en luister bij je HDD of die het inderdaad is. Tikt hij inderdaad, dan zsm een nieuwe halen, dataverlies is mogelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 15:55:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik draai Windows 7 niet gevirtualiseerd. Ubuntu destijds ook niet, maar die heb ik verwijderd met de komst van de 7-beta.

Ik ben nu chkdsk aan het draaien. De eerste drie stappen (v/d 5) kwam hij goed door, bij de vierde stap (het controleren van bestandsgegevens) vindt hij een hele rits aan beschadigde clusters. Het controleren/repareren hiervan gaat gepaard met getik om de vijf seconden. Ook is hij er nogal lang mee bezig...
Ik zou je sterk aanraden om de schijf te gaan koelen :P om herhaling te voorkomen.
Anders valt je schijf in een soort recidive (je schijf blijft recidief) :P
Pagina: 1