• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
beste tweakers ik zit met een vraag.

ik heb hier thuis een case waar ik achteraan een 120 mm fan heb steken, een voeding met een 120 mm fan, dan vooraan een 120 mm fan en in m'n window een met een 80 mm fan.

ik heb al m'n fans op een manuele fancontroller aangesloten om het allemaal een beetje stil te kunnen houden.

nu heb ik de 120 mm fan en de 80 mm fan als intake genomen en de rest outtake.

de 120 mm fan vooraan blaast op m'n 3 HDD's 1 maal samsung en 2 maal wetern digital.

nu merk ik dat als ik een schijdefragmenteatie wil doen de temps van m'n HDD's snel oplopen zelf al blaast de fan op 100 %, momenteel is m'n WD hdd 42 °C in speedfan :S , hoewel ze niet echt superwarm aanvoelt

en dan is er ook nog de casetemp die m'n moederbord aangeeft, die is namelijk bijna altijd hoger dan m'n CPU temp, ik gebruik de stock cooler van intel s 775 op een P IV 3 GHz.

nu s m'n vraag een beetje als volgt, zou het goed zijn als ik de 12 cm outtake van achteraan als intake fan zet om de koelprestaties te vebeteren ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-01 06:28

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Als je vooraan intake hebt, moet achteraan outtake. Anders haal je juist de flow weg uit je kast.
Verder vind ik een 42 graden voor een hdd niet bijzonder hoog onder full load, maar dat kan aan mijn onwetendheid liggen?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het hangt een beetje van de generatie van schijf af. De nieuwere worden meestal wat minder warm. Ook hangt de temperatuursensor niet altijd op dezelfde plaats of zijn ze minder goed gecalibreerd. Ik heb een WD schijf gehad die ineens een veel hogere temperatuur aangaf nadat ik een Samsung schijf er had bij gehangen (met heel veel plaats tussen).

Ik zou me echter niet te veel zorgen maken als je harde schijf niet echt warm aanvoelt. Dan is er niets aan de hand :)

[ Voor 14% gewijzigd door Admiral Freebee op 17-04-2009 14:39 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 14:36:
Als je vooraan intake hebt, moet achteraan outtake. Anders haal je juist de flow weg uit je kast.
Verder vind ik een 42 graden voor een hdd niet bijzonder hoog onder full load, maar dat kan aan mijn onwetendheid liggen?
m'n andere HDD's zitten er net boven en zijn nu op een temp van ongeveer 22 °C en 31 °C

heb net een primitieve meting gedaan met een sonde van een weerstation op de behuizing van de de 42 °C HDD en die evrtelde me dat het ongeveer 27 °C was

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou me dan niet te veel zorgen maken. Defragmenteren veroorzaakt erg veel schijfactiviteit en enige temperatuurverhoging is dan wel normaal. De temperatuursensor van de WD schijf zal wel op de printplaat aan de onderkant zitten en aangezien het de onderste schijf is, kan het zijn dat de printplaat net buiten de luchtstroom van de ventilator valt.

[ Voor 42% gewijzigd door Admiral Freebee op 17-04-2009 14:42 ]