[Excel] Bereken volgende punt in reeks?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-04 14:37
Ik heb een hele reeks cijfers uit voorgaande jaren. Nu wil ik dat Excel op basis van deze historische cijfers een soort van voorspelling geeft van het cijfer voor 2009. De curve moet dus bepaald worden en daarna één punt doorgetrokken worden.

Kan dit? En zo ja: Hoe?
Antwoorden graag voor de Nederlandse versie van Excel. Ik gebruik 2003, maar dat lijkt me niet relevant, gezien het om een formule gaat?

Bedankt!

Verwelkom wat je niet kunt vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:51
Gebruik de help en kijk even hoe de "trend" functie werkt.

Mocht dat niet genoeg zijn, kun je je huidige data fitten, en dan de fit zelf extrapoleren.
Dit kan bijvoorbeeld via een grafiek door een trendlijn toe te voegen, of de bijbehorende functie te gebruiken.

EDIT:
Mocht je dat nog niet hebben, voeg dan het analyse pakket even toe aan excel:
Extra -> Invoegtoepassingen.

Dan kun je vervolgens met :
Extra -> gegevensanalyse
een hoop andere soorten fits dan lineair proberen.

[ Voor 93% gewijzigd door FireAge op 17-04-2009 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:28
Volgens mij moet je functies GROEI of TREND gebruiken, maar heb nu even geen Excel bij de hand om te proberen.

Zoek anders eens op deze functies, of op zoekterm "extrapoleren" in de help van Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-04 14:37
Ik heb beide al geprobeerd. Als ik alleen Y-bekend invoer (en daar de reeks historische getallen ingeef) dan komt er een onlogisch getal uit. Ik begrijp verder de functie niet. Ze hebben het over de formule y = mx +b en ik heb geen idee wat dat is. Ook de help functie is te ingewikkeld voor me... Ik mis een hoop wiskundige kennis, denk ik....

Verwelkom wat je niet kunt vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
De kleinste kwadraten-methode!

met andere woorden, de lijn die je zoekt, is die lijn waarvoor geldt dat de som van de kwadraten van de afstanden van je punten tot de lijn minimaal is.

De TREND-functie in excel doet dit precies.

=TREND(y-bekend;x-bekend;x-nieuw)

da's toch niet zo ingewikkeld???

en met:
=INDEX(LIJNSCH(y-bekend;x-bekend);1)
bepaal je de richtingscoefficient (m in y = mx + b)

en met:
INDEX(LIJNSCH(y-bekend;x-bekend);2)
bepaal je het snijpunt met de y-as (b in y = mx + b)

[ Voor 40% gewijzigd door Witte op 17-04-2009 16:00 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:51

Haan

dotnetter

Xochiquetzal schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 14:43:
Ik heb beide al geprobeerd. Als ik alleen Y-bekend invoer (en daar de reeks historische getallen ingeef) dan komt er een onlogisch getal uit. Ik begrijp verder de functie niet. Ze hebben het over de formule y = mx +b en ik heb geen idee wat dat is. Ook de help functie is te ingewikkeld voor me... Ik mis een hoop wiskundige kennis, denk ik....
Die formule klopt, dat is een standaard lineaire lijn, dat zou je met minimale wiskunde kennis toch moeten kennen ;)

m is een bepaald getal dat de helling van de lijn aangeeft, x is de X-as en b is het beginpunt van de lijn (de waarde die y heeft bij x = 0). m en b zijn getallen die berekend moeten worden uit de data die je hebt. Daarvoor kan je blijkbaar de TREND functie gebruiken, de wiskundige term is regressie(analyse, lijn)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1