Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 21:04
Ik ben voornemens mijn T-Mobile abonnement op te zeggen. Mijn jaarcontract loopt af op 10 juni a.s. Ik heb er destijds een toestel bij genomen en toen iets van 60 euro bijbetaald.

Als ik vandaag opzeg met inachtname van de drie maanden opzegtermijn, zou mijn abonnement er volgens mij op 17 juli uitgaan. T-mobile redeneert echter anders: ze zeggen, je koopt op de 11e juli nog 300 belminuten in volgens je abonnement, dat is niet te verrekenen en dus loopt het abonnement tot 10 augustus. Bijna vier maanden opzegtermijn dus. Moet ik het hiermee eens zijn? Voorheen bij KPN werd het aantal dagen gewoon verrekend met de abonnementsprijs en het aantal beschikbare minuten.

Dan een tweede vraag. Ik heb een jaarcontract afgesloten met een toestel, en bijbetaald zoals ik al aangaf. Nu, na afloop van het jaarcontract, ben ik niet meer bereid om de prijs van het toestel, die verrekend zit in de hogere abonnementsprijs t.o.v. sim only, nog langer te betalen. Die twee maanden die ik er nu extra aan vast zit, kunnen ze me niet dwingen tot het blijven betalen van het hogere tarief dacht ik. Helaas weten ze dat bij T-Mobile ook niet zeker en bellen ze me daar nog over terug. Wat mij betreft heb ik mijn toestel afbetaald en ga ik na afloop van het 1-jarige contract een lager tarief betalen (Sim only tarief misschien?). Als ik nu twee maanden extra moet blijven betalen voor mijn toestel, dan had ik destijds ook niet die 60 euro hoeven bijbetalen vind ik.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:12
Over dat laatste wat je zegt: jij zegt het zelf 'te laat' op, waardoor je twee maanden extra moet betalen, dan vind ik het een beetje scheef dat je die twee extra maanden erbij haalt als argument om minder te betalen voor je abonnement omdat je je toestel al hebt afbetaald.

The devil is in the details.

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-11 12:35
je kan je contract toch ook gewoon laten aflopen? meestal nemen ze contact met je op of je abo wilt verlengen enzo dan zeg je gewoon dat je het wil laten aflopen. of je neemt een ander abo met lagere maandkosten?

https://bettyskitchen.nl

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:00
Je redenering is uberhaupt verkeerd, je koopt geen toestel af.
Je neemt een dienst af, deze maand is al betaald, dus moet je vanaf Mei rekenen.
Mei + 3 maanden is eind Juli, inachtneming van je ingangsdatum, zal 10 augustus enigzins kloppen.

Redelijkerwijs zou dan zijn om te zeggen eind Juli, maar ik vraag me af of je de maand Augustus (compleet) hoeft te betalen, omdat je deze op 10 Juni hebt afgesloten.
(je betaald je abbonoment ook altijd vooruit, dus 10 augustus klopt)
aegis schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 11:55:
je kan je contract toch ook gewoon laten aflopen? meestal nemen ze contact met je op of je abo wilt verlengen enzo dan zeg je gewoon dat je het wil laten aflopen. of je neemt een ander abo met lagere maandkosten?
Meestal...niet altijd, bij mij niet in ieder geval, en ben een goede klant ;)
Daarbij hou je altijd die maand opzegtermijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Turismo op 17-04-2009 12:00 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 11:46
@ aegis: Je hebt dan nog 3 maanden opzeg-termijn, dus dat gaat helaas niet op.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommzz op 17-04-2009 11:58 ]

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 02:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als je niets zegt, loopt jouw contract gewoon door met de huidige kosten per maand. Maar je kunt nu al wel je abonnement verlengen naar een Sim-only, waardoor je maandlasten duidelijk naar beneden gaan. Dit verlengen kan een 3(of 4) maand voordat je abo al afloopt.
Je hoeft hiervoor dus niet je huidige abonnement op te zeggen, dat gebeurt door het opzeggen automagisch. Je raakt alleen je belminuten die je nog had staan kwijt.

Waarom? Omdat het kan!!

• BeQuietAndDrive
Maar dan verleng je voor een jaar, terwijl ik terug naar KPN wil en dus wil opzeggen.

@ Turismo, die dienst kun je zonder toestel voor veel minder geld afnemen. Niemand betaalt toch 40 euro voor 300 minuten als daar geen toestel bij zit, dan heet het namelijk sim only. Daarom mijn vragen.

Laten aflopen gaat inderdaad niet, de nieuwe wetgeving m.b.t. stilzwijgende verlenging is nog niet van kracht dus voorlopig loopt het gewoon door zonder actie van de klant zelf.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:00
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 12:34:
Maar dan verleng je voor een jaar, terwijl ik terug naar KPN wil en dus wil opzeggen.

@ Turismo, die dienst kun je zonder toestel voor veel minder geld afnemen. Niemand betaalt toch 40 euro voor 300 minuten als daar geen toestel bij zit, dan heet het namelijk sim only. Daarom mijn vragen.

Laten aflopen gaat inderdaad niet, de nieuwe wetgeving m.b.t. stilzwijgende verlenging is nog niet van kracht dus voorlopig loopt het gewoon door zonder actie van de klant zelf.
En nog steeds betaal je je toestel niet af, je betaald maandelijks nog steeds voor de dienst
Staat nergens in het contract of in de voorwaarden dat je je toestel aan het afbetalen bent.

Diegene die sim-only nemen krijgen dan ook een percentage korting op hun maandelijkse dienst, veelal is deze korting 50% p/m.

Kortgezegd=Je kiest voor toestel of voor maandelijkse korting, dienst en maandelijkse prijs blijft ansich hetzelfde

Al vind ik je redenering wel mooi ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Turismo op 17-04-2009 16:41 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:01
Om even wat dingen op te lossen: (althans, dat hopen we dan maar)

Bij het afsluiten van je contract heb je de algemene voorwaarden getekend. Die heb je toen ook mee naar huis gekregen of iig in kunnen zien. Dat is een document vergelijk baar met deze: http://www.t-mobile.nl/Gl...en/03_0520_av_Abonnee.pdf

Als je daar in artikel 10.2 kijkt zie je dat je opzegtermijn van 3 maanden aanvangt op de laatste dag van de factuurperiode waarin de opzegging ontvangen is. Op je facturen kun je zien welke dagen dat zijn (in jou geval de 10e van de maand, de dag dat je ook je nieuwe belminuten krijgt).

Het is al de 10e van de maand geweest, dus T-mobile gaat naar de eerstvolgende 10e van de maand (10 mei) en rekend vanaf die dag drie maanden, 10 augustus dus. sim-pel

Zoals eerder al uitgelegd betaal je met je abo niet je toestel af, maar _krijg_ je (tegen bijbetaling in dit geval, dat wel) een toestel bij het afsluiten van dit specifieke abo. Dat jij er voor kiest (want opzegging niet op tijd gedaan) om dat abo langer door te laten lopen is niet echt het probleem van T-mobile.

• BeQuietAndDrive
De opzegging die wat langer doorloopt is ook niet het probleem hoor, de ene provider lost het zo op, de andere (zoals ik al aangaf, KPN bijvoorbeeld) verrekend het gewoon op de dag exact met een afsluitfactuur. Dat is gewoon hoe de provider er voor kiest. Maakt me ook niet uit, maar ik had het nog niet eerder zo meegemaakt dus voor mij was het nieuw. Maar op zich geen probleem, het zij zo (mijn eerdere vraag
'moet ik het hiermee eens zijn' kwam ook voort uit het feit dat ik nog niet eerder heb meegemaakt dat een provider er zo mee om ging). Het op tijd opzeggen let ik eigenlijk niet op, ik stap over zodra ik dat wil (aan toe ben, etc) en laat dat toch niet afhangen van een einddatum contract (die ik toch altijd vergeet), dat zie en verneem ik dan wel weer. Dat is mijn eigen keuze :)

Ik blijf er echter wel bij dat je niet kunt redeneren dat je uitsluitend betaalt voor de dienst, en 50% korting krijgt op dezelfde dienst maar dan zonder toestel, maar dan ook redeneert dat er in die hogere abonnementsprijs geen subsidie/afbetaling voor dat toestel zit ;) Ik snap ook wel dat je dat in de voorwaarden niet gaat terug vinden (de voorwaarden heb ik trouwens zelf ook liggen, but thanks anyway). Aan de hand van je contractsduur, tariefplan en toestelprijs wordt immers bepaald hoeveel je moet bijbetalen voor het toestel en dat is bij ieder tariefplan weer een ander bedrag. De link tussen deze factoren mag duidelijk zijn.

Hoe het ook zij, de overstap terug naar KPN is inmiddels in gang gezet. Verder niets dan goeds over T-Mobile: goede klantenservice, bellen in het buitenland voor 0,17/minuut etc. Alleen vaak uitvallen bij mij thuis (en op nog een paar specifieke plaatsen), en dat had ik met KPN nooit dus dat is eigenlijk mijn enige reden van terug overstappen.

[ Voor 7% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 22-04-2009 11:53 ]

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-10 23:09
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 22 april 2009 @ 11:50:
[...]

Ik blijf er echter wel bij dat je niet kunt redeneren dat je uitsluitend betaalt voor de dienst, en 50% korting krijgt op dezelfde dienst maar dan zonder toestel, maar dan ook redeneert dat er in die hogere abonnementsprijs geen subsidie/afbetaling voor dat toestel zit ;) Ik snap ook wel dat je dat in de voorwaarden niet gaat terug vinden (de voorwaarden heb ik trouwens zelf ook liggen, but thanks anyway). Aan de hand van je contractsduur, tariefplan en toestelprijs wordt immers bepaald hoeveel je moet bijbetalen voor het toestel en dat is bij ieder tariefplan weer een ander bedrag. De link tussen deze factoren mag duidelijk zijn.

[...]
Natuurlijk is er een link :) Het is inderdaad zo dat als je kiest voor een abonnement met toestel, je per maand in de regel meer betaalt. Je blijft dit maandelijks hogere bedrag betalen tot het moment dat je zelf actie onderneemt om dit te wijzigen. Dat kan door opzegen (pzegtermijn) of verlengen naar een sim-only. De provider vindt het ook goed als je "niks" doet, dan zijn de verdiensten voor de privider ook beter ;)

Waar hier over wordt gevallen is de stelling "Mijn toestel is afbetaald, nu heb ik er recht op om maandelijks minder te betalen en het initiatief om dit te regelen, ligt bij de provider". Wellicht iets scherper neergezet, maar zo zou je startpost uitgelegd kunnen worden :)

/edit: typo O-)

Verwijderd

Uiteraard betaal je voor het toestel. Maar tevens betaal je een vast tarief voor je abonnement. Je hebt geen recht op korting/mindering als jij vindt dat het toestel is afbetaalt, daar moet je voor verlengen naar een ander abonnement. Simple.
Pagina: 1