Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Autoradio blijft spelen na afzetten contact

Pagina: 1
Acties:

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tweakers,

Ik heb van een kennis een vdo dayton navigatie autoradio gekregen (1-din) Deze heb ik geprobeerd in te bouwen in een oude hyundai excel. Werkt allemaal perfect tijdens het testen. Alleen als ik het contact van de auto afzet dan gaat de radio ook automatisch uit, maar ik kan hem daarna weer gewoon aanzetten zonder sleutel:?

Ik heb naar het probleem gezocht en het blijkt dat dit wrsch komt door een omgekeerd draadje en dat dit op te lossen is door e.e.a. te solderen. dit wil ik eigenlijk niet dus mijn vraag:

Ik ben een beetje bang dat de radio de accu gaat leegtrekken. Dus mijn vraag is eigenlijk kan ik dit gewoon zo inbouwen zonder dat morgen mijn accu leeg is? (als ik natuurlijk netjes van de radio afblijf als de sleutel uit het contact gaat?

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34

4x2

lộn xộn quá

Zolang ie uit blijft staan maakt het niet uit.
Ik kan mn radio ook altijd aan zetten, vind het prettiger.

leeg

Verwijderd

Dit kan bij onze ford focus ook gewoon, volgens mij maakt dit niks uit.

Ik vind het persoonlijk wel handig als ik ooit in de auto zit te wachten tot de chauffeur weer terug is ofzo :)

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Onze beide auto's hebben ook de mogelijkheid om de radio in te schakelen ondanks de sleutel niet in het contact zit. Maar we hebben nooit problemen gehad met lege accu's. Sterker nog, de ene is uit de fabriek zo geleverd, dus ik denk dat het wel goed zit :)

Neemt niet weg dat je de radio niet aan moet laten staan natuurlijk :P

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

ik had dit ook bij een VDO dayton radio-nav 1 din, weet het type niet meer. dit was op een 3 jaar oude polo.

was een huurauto dus ingebouwd door de dealer, en dat ding kon je ook gewoon aanzetten zonder sleutel in het contact, leverde verder geen problemen op.

heb er 4 maanden in gereden zonder problemen. de teller stond al op 120.000 volgens mij zat ie er al vanaf het begin in.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
Het klinkt alsof het gewoon goed zit aangesloten, maar dat die VDO-Dayton radio gewoon zo ontworpen is dat hij altijd aan kan.

Als de contactgeschakelde- en constante 12V omgedraaid waren zou hij echt niet meer aangaan met het contact uit iig... ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:53
Als je echt wilt weten of het de accu leeg trekt meet je het stroomverbruik met een multimeter als de radio aangesloten (maar wel uit) en zonder radio. Het verschil daartussen is je extra stroomverbruik.

edit:

Is er verschil, dan loont het de moeite om even te checken of je geschakelde plus en constante plus goed zijn aangesloten.

[ Voor 26% gewijzigd door PhoeniX- op 17-04-2009 11:44 ]

• Xander
PhoeniX- schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 11:43:
edit:

checken of je geschakelde plus en constante plus goed zijn aangesloten.
Dat lijkt me in dit geval helemaal niet nodig?

- Als ze verkeerd om zouden zitten, zou de radio met het contact uit al helemaal niets meer doen (want: geen stroom op de constante plus-aansluiting).
- Als beide kabeltjes constant zouden zijn zou de radio niet kunnen reageren als je het contact uitzette.
- Als beide kabeltjes geschakeld zijn doet het ook al niet veel meer met het contact uit :+

Dan is er toch nog maar één conclusie: de constante plus is netjes constant, de geschakelde is netjes geschakeld?

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Allemaal bedankt voor de snelle adviezen! heb hem net gelijk ingebouwd en hij werkt nog steeds als een trein. Mocht hij de accu toch gaan leegtrekken dan wordt het duwen geblazen 8)

• PhoeniX-
Xander schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 11:49:
[...]

Dat lijkt me in dit geval helemaal niet nodig?

- Als ze verkeerd om zouden zitten, zou de radio met het contact uit al helemaal niets meer doen (want: geen stroom op de constante plus-aansluiting).
- Als beide kabeltjes constant zouden zijn zou de radio niet kunnen reageren als je het contact uitzette.
- Als beide kabeltjes geschakeld zijn doet het ook al niet veel meer met het contact uit :+

Dan is er toch nog maar één conclusie: de constante plus is netjes constant, de geschakelde is netjes geschakeld?
Daar heb je een punt. Maar, veel radio's (sony bijvoorbeeld) hebben allerlei verloopstukjes voor auto's zonder geschakelde plus of auto's waar geschakeld en constant verkeerd om zitten (VAG auto's). Vandaar dat het misschien loont om dit toch even na te lopen.

• Xander
Er zijn inderdaad auto's waar de geschakelde plus en de constante plus verkeerd omzitten. Maar als dat zo is krijg je je radio echt niet aan met het contact uit. ;)

Dat geeft een heel ander symptoon: Dan verliest de radio zijn geheugen iedere keer als je het contact af zet.

Overigens geldt natuurlijk nog altijd: Meten is weten. Maar ik zie in dit geval de noodzaak van de radio uitbouwen om dingen na te meten niet zo, het lijkt me gewoon goed zo.

[ Voor 24% gewijzigd door Xander op 17-04-2009 13:32 ]

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 14:06

Vincenz0

Coder

Xander schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:31:
Er zijn inderdaad auto's waar de geschakelde plus en de constante plus verkeerd omzitten. Maar als dat zo is krijg je je radio echt niet aan met het contact uit. ;)

Dat geeft een heel ander symptoon: Dan verliest de radio zijn geheugen iedere keer als je het contact af zet.

Overigens geldt natuurlijk nog altijd: Meten is weten. Maar ik zie in dit geval de noodzaak van de radio uitbouwen om dingen na te meten niet zo, het lijkt me gewoon goed zo.
Dit heeft mijn radio dus in de auto. Elke keer is hij alle radio stations kwijt, hij kan ook niet aan als mijn contact uit is.
Is er een verloop stekker die ik tussen de radio en de ISO plug van de auto kan doen om dit dan toch goed te krijgen?

Coding 4 Fun!

• Xander
Als de kleuren wel een beetje standaard zijn: Gewoon rood en geel omdraaien. Daar heb je toch geen verloopstekker voor nodig? :+

• PhoeniX-
Vincenz0 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:45:
Dit heeft mijn radio dus in de auto. Elke keer is hij alle radio stations kwijt, hij kan ook niet aan als mijn contact uit is.
Is er een verloop stekker die ik tussen de radio en de ISO plug van de auto kan doen om dit dan toch goed te krijgen?
Dat hangt van je auto en radio af. In het algemeen zijn zulke iso verloopstekkers prima te krijgen (ik had er 1 in een seat met sony radio bijvoorbeeld).

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11 16:51
Dan moet je 2 draden omdraaien volgens mij rood en geel maar pin me er niet op vast.

Google is your friend
Pagina: 1