Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:26

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik heb een een probleem, waarvan de oplossing al bekend is. Maar daarover heb ik toch een vraag...

Ik heb een MacBook Pro uit begin 2007, met daarop OS X 10.5.6. Nu heb ik twee externe schijven, beide WD Elements 1TB. De ene was altijf FAT32, en de andere Ext3 (voor mijn server). Nu wilde ik de FAT32 schijf formatteren voor OS X, zodat ik er grotere bestanden erop kan zetten, zoals HD films voor mijn Media Center.

Tot mijn verbazing kon ik de schijf niet formateren. Ik kreeg een foutmelding:
code:
1
2
3
Partition failed
Partition failed with the error:
File system formatter failed

Na wat google werk had ik de oplossing gevonden: http://forums.macnn.com/5...ew-seagate-1tb-freeagent/

En ja hoor, ik kon de schijf formateren en had een exteren schijf van 1TB. Maar wat blijkt, als ik GUID gebruik ipv MBR, kan mijn Media Center de schijf niet lezen. Andere (kleinere) schijven worden wel gelezen, maar deze zijn niet als GUID ingedeeld.

Nu heb ik de schijf in 2x 500GB ingedeeld, zonder GUID, en dan kan ik ze wel formatteren en gebruiken op mijn Media Center...

In mijn ogen een beetje raar. Nu heb ik me niet in de techniek verdiept, maar waarom kan ik een 1TB schijf niet gewoon standaard formatteren? Zit er een limiet qua grootte op het file systeem? Ik vind 2x 500GB niet handig en wil liever 1x 1TB ...

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Mijn beide 1TB disken zijn probleemloos geformatteerd als HFS+. Het is mij ook niet geheeld duidelijk wat je precies doet, en wat je precies wilt.

1) Welk OS draait je mediacenter?
2) welk bestandssysteem wil je gebruiken op de disk
3) welke applicatie gebruik je om de disk te formatteren?
4) is sneakernet niet een beetje een frutmethode, en kan je niet beter de disk aan je mediacenter laten hangen en vanaf je Mac via het netwerk benaderen?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 07:46

Kettrick

Rantmeister!

Ik heb hier ok gelazer mee gehad met mijn lacie, dit was voor mij de oplossing om het onder osx en mijn popcorn hour te laten werken :

http://www.networkedmedia...d=2222&pid=73160#pid73160

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 15:05

Blonde Tux

<advertisement>

Dat klopt dat is een soort bug in Leopards Disk utility. Zit er al in sinds 2006, ik hoorde het toevalig voorbij komen op de eMaccast een paar dagen terug.

http://www.maccast.com/2009/04/08/maccast-20090408/ na ongeveer 1 uur en 2 minuten komt deze issue ten sprake ik weet niet precies welke oplossing er voor kwam, maar hij zat erin dat weet ik wel

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Whieee schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 18:21:
Mijn beide 1TB disken zijn probleemloos geformatteerd als HFS+. Het is mij ook niet geheeld duidelijk wat je precies doet, en wat je precies wilt.

1) Welk OS draait je mediacenter?
2) welk bestandssysteem wil je gebruiken op de disk
3) welke applicatie gebruik je om de disk te formatteren?
4) is sneakernet niet een beetje een frutmethode, en kan je niet beter de disk aan je mediacenter laten hangen en vanaf je Mac via het netwerk benaderen?
1: Network Media Tank (HDX1000); maar dat is het probleem niet, want een ander Mac OS Extended (Journaled) geformatteerde schijf van 160GB leest ie prima
2: Mac OS Extended (Journaled)
3: De Disk Utility van OS X zelf.
4: Ja, maar heb bij mijn TV/MediaCenter nog geen netwerk (alles is nog draadloos). En deze schijf is nu over, dus wil ik op deze manier gebruiken.
Blonde Tux schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 19:01:
Dat klopt dat is een soort bug in Leopards Disk utility. Zit er al in sinds 2006, ik hoorde het toevalig voorbij komen op de eMaccast een paar dagen terug.

http://www.maccast.com/2009/04/08/maccast-20090408/ na ongeveer 1 uur en 2 minuten komt deze issue ten sprake ik weet niet precies welke oplossing er voor kwam, maar hij zat erin dat weet ik wel
Ik ga zo ff kijken of ik die maccast kan kijken.
RoeLz schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 18:30:
Ik heb hier ok gelazer mee gehad met mijn lacie, dit was voor mij de oplossing om het onder osx en mijn popcorn hour te laten werken :

http://www.networkedmedia...d=2222&pid=73160#pid73160
Het gekke is, waarom wel in 2x 500GB, of mijn WD 750GB (FW800) ... maar niet 1TB.
Alles onder de 750GB (inclusief de 750GB) kan ik normaal Mac OS Extended (Journaled) formatteren en lezen vanaf mijn MediaCenter, maar de 1TB schijf niet ...

Slordig, als dit inderdaad een bug is en al sinds 2006 erin zit -O-

[ Voor 16% gewijzigd door iMars op 17-04-2009 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bunzenburner
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
Niet wissen nemen, maar partitioneren. En dan 1 partitie maken in het gewenste bestandsformaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
bunzenburner schreef op zondag 19 april 2009 @ 18:18:
Niet wissen nemen, maar partitioneren. En dan 1 partitie maken in het gewenste bestandsformaat.
Dat gaat dus niet, dan krijg ik de foutmelding. Als ik er 100/900GB van maak, krijg ik ook de foutmelding. Bij 500/500GB gaat het wel goed... of ik moet voor GUID kiezen, dan kan ik wel 1x 1TB partitie maken. Maar dan leest mijn media center hem niet meer ...

Is toch raar ?? :S :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een WD Elements schijf kun je alleen mac formatteren door het volgende te doen in Disk Utility:
1. Selecteer de schijf.
2. Kies Partition en kies daarin voor '1 partition' en als Format je gekozen file formaat.
3. Open de Options voor de partition en kies voor 'GUID Partition Table'
4. Ga hiermee akkoord en als het goed is moet je schijf nu beginnen met formatteren.

Wat betreft je media center. Kun je überhaupt wel werken met het mac file formaat op je media center?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2009 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 03:29:
Een WD Elements schijf kun je alleen mac formatteren door het volgende te doen in Disk Utility:
1. Selecteer de schijf.
2. Kies Partition en kies daarin voor '1 partition' en als Format je gekozen file formaat.
3. Open de Options voor de partition en kies voor 'GUID Partition Table'
4. Ga hiermee akkoord en als het goed is moet je schijf nu beginnen met formatteren.

Wat betreft je media center. Kun je überhaupt wel werken met het mac file formaat op je media center?
Voor stap 1 t/m 4 ben ik het helemaal eens, dat is de enige manier waarop het mij gelukt is. Echter kan mijn Media Center kennelijk geen GUID Partition Table schijven lezen. Want als ik partities niet groter dan 750GB maak (of schijven die kleiner zijn) en deze formatteer met MBR als Partition Table, dan leest mijn Media Center de schijven wel (alleen lezen, maar schrijven is niet belangrijk).

Het heeft dus met de soort partition table te maken. En waarom kan je niet 1TB partitie van Mac OS Extended (Journaled) maken met MBR :S

Btw: Mijn Media Center is een HDX1000 (Fabrikant / Forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Raar,... ik heb nu 2 partities kunnen maken. 1 van 931.3GB en 1 van 90.5MB. Maar 1 grote partitie vertikt ie om te maken ....

Pagina: 1