Boete te laat ontvangen van Lease maatschappij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:01

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ik heb gisteren 3 boetes binnengekregen, blijkbaar heb ik ergens (A12 parallelbaan) een trajectcontrole gemist.
Dat zal allemaal prima, en ik geloof het ook wel dat ik te hard heb gereden, maar de tijden lijken mij niet te kloppen, (half 11, kwart over 2 en half 10, 3 verschillende dagen in februari) dan zit ik normaliter op kantoor.

Mijn eerste idee was, bezwaar aantekenen, dus ik heb de boetes gisteren opgevraagd bij mijn werkgever.
Deze heb ik vanmorgen ontvangen, de datum tot wanneer ik bezwaar kon maken is bij de ene boete 31-03 en de andere twee 08-04.
Ik kan dus geen bezwaar meer aantekenen. Mijn werkgever melde mij dat ze de ene boete de 6e van april hebben ontvangen en de andere twee gisteren. De leasemaatschappij heeft ze dus te laat doorgestuurd.

Op dat moment is het voor mij een principe kwestie geworden, het gaat me niet om het geld (160 euro in totaal) en ik wil dat ook best betalen (als ik het was), echter ik wil wel bezwaar kunnen maken.

Mijn werkgever heeft als het goed is nu contact met de leasemaatschappij, en ik verwacht dat zij zullen zeggen "jammer dan".
Maar hoe sterk sta ik hier nu in? Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Wat kan ik het beste doen?

edit: op flitsservice heb ik ook een soortgelijk geval gelezen en bezwaar maken kan echt niet meer (wordt gewoon ongegrond verklaard), misschien staat deze topic dan ook wel in het verkeerde sub-forum want het gaat me er dus om hoe ik de lease maatschappij/werkgever hiervoor kan laten opdraaien (lomp gezegd).

[ Voor 11% gewijzigd door St@m op 17-04-2009 10:24 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Als de beroepstermijn voor de boetes verstreken is kun je er niet meer tegen in beroep. Dat is gewoon een keiharde regel. Je kunt dus hooguit nog proberen om je leasemaatschappij aan te spreken, daar heb je op zich wel gelijk in. Verhaal op je werkgever van verkeersboetes in je leaseauto is, zo weten we sinds het arrest van het de Hoge Raad van 13 juni 2008, niet (meer) mogelijk. Je zult ze zelf moeten betalen en dan moet je er dus ook zelf tegen in beroep gaan.

Afgezien van praten met je leasemaatschappij is de enige 'actie'-mogelijkheid die je hebt het instellen van een vordering tegen de leasemaatschappij die de boetes te laat heeft doorgestuurd. Je zult dan moeten stellen dat je gelijk zou hebben gekregen in beroep, maar dat de leasemaatschappij je die beroepsmogelijkheid in feite heeft ontnomen, zodat zij voor de schade moeten opdraaien.

Het is vergelijkbaar met de situatie waarin een advocaat verzuimt om hoger beroep in te stellen. Als de cliënt zijn advocaat daarvoor aansprakelijk stelt, zal de rechter ook moeten beoordelen wat de kansen waren geweest als de zaak wél in beroep was gekomen.

Een vordering tegen de leasemaatschappij van deze grootte is een vordering voor de kantonrechter. Dat kan zonder advocaat. Je moet voor jezelf bepalen of je de kosten wilt maken en de moeite wilt nemen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Tja, wat is de kans dat ik dat zou winnen.. hoe zou ik moeten stellen dat ik het niet was, door te zeggen dat ik op mijn werk zat op die tijden? Ik zou het best willen laten voorkomen, niet alleen voor mij maar voor alle collega's. Ik ben niet de enige hoor ik al, alleen de rest slikt het gewoon :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:19

Cyphax

Moderator LNX
St@m schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 10:37:
Tja, wat is de kans dat ik dat zou winnen.. hoe zou ik moeten stellen dat ik het niet was, door te zeggen dat ik op mijn werk zat op die tijden? Ik zou het best willen laten voorkomen, niet alleen voor mij maar voor alle collega's. Ik ben niet de enige hoor ik al, alleen de rest slikt het gewoon :P
Misschien heb je rond die tijd een e-mail verstuurd? Kunnen collega's getuigen dat je op kantoor was? Als je het eenvoudig hard kan maken is het misschien de moeite om het niet naast je neer te leggen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Tja, ik denk niet dat mijn collega's nog weten of ik 10 februari op kantoor was (ik weet het zelf niet eens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommes
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-01 15:49
Je kan toch op één of andere manier wel herleiden waar je was die datum ? (email, sms, agenda, browser historie :P), anders heb je weinig kans dat iemand anders de kosten voor je gaat betalen als je niet kan bewijzen dat je inderdaad niet onderweg was rond die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:15

Sherlock

No Shit

Wat Cyphax zegt; heb je rond die tijd emails verstuurd? Inloggegevens van je pc?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
St@m schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 10:37:
Het is niet meer een kwestie van 'laten voorkomen'. Als jij die boete niet betaalt dan krijg je gewoon problemen. Je hebt geen mogelijkheid meer van een rechtstreeks hoger beroep tegen boete. Bezien vanuit Justitie heb jij die boete gewoon geaccepteerd en heb je je mogelijkheid van hoger beroep laten varen. Vandaar dat ik zei dat je het bij de leasemaatschappij moet zoeken en dat moet je zelf gaan doen, zelf dagvaarden (kost ca. 80 euro) et cetera.

Voor wat betreft het verweren tegen 'onterechte' verkeersboetes kan ik je niet helpen, dat is meer het departement van de rest van GoT denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
nare man schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 10:53:
[...]

Het is niet meer een kwestie van 'laten voorkomen'. Als jij die boete niet betaalt dan krijg je gewoon problemen. Je hebt geen mogelijkheid meer van een rechtstreeks hoger beroep tegen boete. Bezien vanuit Justitie heb jij die boete gewoon geaccepteerd en heb je je mogelijkheid van hoger beroep laten varen. Vandaar dat ik zei dat je het bij de leasemaatschappij moet zoeken en dat moet je zelf gaan doen, zelf dagvaarden (kost ca. 80 euro) et cetera.

Voor wat betreft het verweren tegen 'onterechte' verkeersboetes kan ik je niet helpen, dat is meer het departement van de rest van GoT denk ik.
Het gaat me niet om het verweren tegen onterechte verkeersboetes, dat had ik willen doen, maar heb de kans dus niet gekregen.
Maar ik moet de lease maatschappij dus dagvaarden :? lekker dan :P
Boete wordt trouwens van mijn salaris ingehouden, dus daar heb ik weinig over te willen :P
fommes schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 10:46:
Je kan toch op één of andere manier wel herleiden waar je was die datum ? (email, sms, agenda, browser historie :P), anders heb je weinig kans dat iemand anders de kosten voor je gaat betalen als je niet kan bewijzen dat je inderdaad niet onderweg was rond die tijd.
Tja, qua mailverkeer zou het allemaal wel kunnen, waarschijnlijk ben ik een van de dagen naar de tandarts geweest, de andere keren zou ik het echt niet weten aangezien er niets in mijn agenda staat voor die dagen.
Rest van de gegevens heb ik ook niet (inloggegevens, smsjes bewaar ik zelden en browser historie gooi ik ook regelmatig leeg)

Ik kan dus niet onomstotelijk bewijzen dat ik het niet was, maar dat zal nu dus wel op de een of andere manier moeten aangezien ik hier gewoon genaaid wordt door de leasemaatschappij.
Wat nu als het om een dik bedrag zou gaan, noem eens 500 euro ofzo en je weet zeker dat je het niet was, maar je kan het niet bewijzen.. lekker dan.

[ Voor 38% gewijzigd door St@m op 17-04-2009 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Dan moet je (of de contactpersoon in je bedrijf) contact opnemen met de leasemaatschappij en daar afspraken over maken. Bijvoorbeeld dat er niet betaald wordt als de boetes na de bezwaartermijn binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

St@m schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 10:56:
[...]

Het gaat me niet om het verweren tegen onterechte verkeersboetes, dat had ik willen doen, maar heb de kans dus niet gekregen.
Boete wordt trouwens van mijn salaris ingehouden, dus daar heb ik weinig over te willen :P

[...]

Tja, qua mailverkeer zou het allemaal wel kunnen, waarschijnlijk ben ik een van de dagen naar de tandarts geweest, de andere keren zou ik het echt niet weten aangezien er niets in mijn agenda staat voor die dagen.
Rest van de gegevens heb ik ook niet (inloggegevens, smsjes bewaar ik zelden en browser historie gooi ik ook regelmatig leeg)

Ik kan dus niet onomstotelijk bewijzen dat ik het niet was, maar dat zal nu dus wel op de een of andere manier moeten aangezien ik hier gewoon genaaid wordt door de leasemaatschappij.
Wat nu als het om een dik bedrag zou gaan, noem eens 500 euro ofzo en je weet zeker dat je het niet was, maar je kan het niet bewijzen.. lekker dan.
en je email send box? heb je geen email verstuurd rond die tijd?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
ToolkiT schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 11:03:
[...]

en je email send box? heb je geen email verstuurd rond die tijd?
Tja, het zou kunnen, bijvoorbeeld om 10 voor half 11 iets verstuurd en om half 11 de boete en dan om 13 uur weer iets verstuurd, dat bedoel ik met qua mailverkeer zou het kunnen. Ik kan tussendoor op de snelweg geweest zijn (dat weet ik dus niet meer).
Sherlock schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 11:03:
Dan moet je (of de contactpersoon in je bedrijf) contact opnemen met de leasemaatschappij en daar afspraken over maken. Bijvoorbeeld dat er niet betaald wordt als de boetes na de bezwaartermijn binnenkomen.
Ja, dat wordt nu dus gedaan, maar ik wilde alvast wat informatie inwinnen mocht de lease maatschappij zeggen dikke vinger.
Duidelijk is wel dat ik geen poot heb om op te staan en ik gewoon zal moeten betalen of ik moet de lease maatschappij dagvaarden en met sluitend bewijs komen dat ik het niet was (en dat kan ik niet).

[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 17-04-2009 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:41
Volgens mij kan je altijd nog WOBben, ook al is je beroepstermijn verstreken? En onder de WOB kan je gewoon de foto's opvragen :) Zie de juridische sectie op flitsservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

St@m schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 11:06:
[...]
Ja, dat wordt nu dus gedaan, maar ik wilde alvast wat informatie inwinnen mocht de lease maatschappij zeggen dikke vinger.
Duidelijk is wel dat ik geen poot heb om op te staan en ik gewoon zal moeten betalen of ik moet de lease maatschappij dagvaarden en met sluitend bewijs komen dat ik het niet was (en dat kan ik niet).
Het lijkt me dat je voor deze keer "gewoon" de pineut bent, en dat afspraken die je kunt maken alleen gelden voor toekomstige boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als je kunt bewijzen dat de boetes onterecht zijn lijkt het me dat je vrij sterk staat om dit te verhalen op de leasemaatschappij. Stel dat ze ze nog langer hadden laten liggen en de uiterste betalingsdatum was verstreken, zou jij dan ook voor de verhoging op moeten draaien? Lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 07:24
Ik neem aan dat jij de enige rijder bent van die leaseauto? Probeer rechtsom of linksom alsnog foto's te bemachtigen zou ik zeggen, dan is het ook voor jou snel duidelijk. Kleine kans dat iemand in een precies dezelfde auto met identiek kenteken rondrijd als die van jou ;)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
JJapie schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 11:09:
Volgens mij kan je altijd nog WOBben, ook al is je beroepstermijn verstreken? En onder de WOB kan je gewoon de foto's opvragen :) Zie de juridische sectie op flitsservice.
Ja, dan krijg je die foto's, so what? Dan gaat de leasemaatschappij ineens door de knieën en betaalt het gevraagde bedrag uit ? Get real, dat doen ze natuurlijk niet, die zeggen gewoon: dikke vinger met jou en je praatjes, dagvaard ons maar als je denkt dat je gelijk hebt, we zien je dagvaarding wel komen (die alleen al de helft van de boetes kost om te betekenen, maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:04
Staat er toevallig iets nuttigs over boetes in je leasecontract?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 07:24
nare man schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 12:39:
[...]

Ja, dan krijg je die foto's, so what? Dan gaat de leasemaatschappij ineens door de knieën en betaalt het gevraagde bedrag uit ? Get real, dat doen ze natuurlijk niet, die zeggen gewoon: dikke vinger met jou en je praatjes, dagvaard ons maar als je denkt dat je gelijk hebt, we zien je dagvaarding wel komen (die alleen al de helft van de boetes kost om te betekenen, maar dat terzijde).
Ja maar dan weet je dat gewoon schuldig was, betaal je zonder gezeur de rekening en voeg je voor de toekomst een clausule toe dat als een dergelijk geval nogmaals voorkomt de rekening voor de leasemaatschappij is. Er is al beschreven dat mocht dit voor de rechter komen dat het er dan vooral om gaat of het aannemelijk was geweest dat de TS vrijgesproken van de boete zou worden. Als middels de foto vast staat dat hij de overtreding zelf heeft begaan dan heeft het ook geen zin om de lease maatschappij te vorderen, want het bezwaar had hij ook nooit gewonnen.

Enige wat dan overblijft is of er al reeds (contractuele) afspraken hierover bestaan tussen zijn werkgever en de lease maatschappij en hoe hier in de toekomst mee omgegaan moet worden. Of ben ik nou veels te kort door de bocht?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Banjy schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:28:
[...]

Ja maar dan weet je dat gewoon schuldig was, betaal je zonder gezeur de rekening en voeg je voor de toekomst een clausule toe dat als een dergelijk geval nogmaals voorkomt de rekening voor de leasemaatschappij is. Er is al beschreven dat mocht dit voor de rechter komen dat het er dan vooral om gaat of het aannemelijk was geweest dat de TS vrijgesproken van de boete zou worden. Als middels de foto vast staat dat hij de overtreding zelf heeft begaan dan heeft het ook geen zin om de lease maatschappij te vorderen, want het bezwaar had hij ook nooit gewonnen.

Enige wat dan overblijft is of er al reeds (contractuele) afspraken hierover bestaan tussen zijn werkgever en de lease maatschappij en hoe hier in de toekomst mee omgegaan moet worden. Of ben ik nou veels te kort door de bocht?
Nee, dat lijkt mij ook, ik heb trouwens nog niets gehoord van mijn werkgever, heb nu ook geen zin om het leasecontract op te zoeken, maar kan me ook niet voorstellen dat zulke afspraken in mijn contract staan. Dat zal wel iets zijn tussen mijn werkgever en de lease maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

St@m schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 10:56:
[...]

Heb je daar iets voor getekend? Er staat mij bij dat het niet zomaar van het salaris ingehouden mag worden. Dit omdat indien je volgens contract hebt gewerkt ook recht hebt op volledige betaling.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:41
nare man schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 12:39:
[...]

Dan weet je voor jezelf in ieder geval of je genaaid bent of niet, stukje gemoedsrust zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25

iMars

Full time prutser

Ik zou gewoon de foto opvragen. Als daarop blijkt dat jij het was, bummer, volgende keer beter opletten. Blijkt op de foto dat er een auto rond rijdt met jouw kenteken, zou ik er werk van laten maken. De leasemaatschappij moet jou in staat stellen om bezwaar te maken op een boete. Als ze je de boete te laat doorsturen, en jij daardoor niet bezwaar kan maken (en zeker in een case als blijkt dat het om een andere auto gaat met jouw kenteken), kan je ze daarvoor aansprakelijk stellen.

Ik heb het 1x mee gemaakt (wel een iets andere situatie). Ik reed op een weg waar 3 flitspalen staan. Ik hou me daar altijd aan de snelheid. Tot op 1 dag toen het iets drukker was op de weg en er een ambulance met licht en geluid achter me kwam aansjezen. Ik had 3 opties:
1. normaal doorrijden, wachten tot ik aan de kant kan, en dan pas de ambulance doorlaten
2. remmen, en achter de auto's naast me invoegen
3. gas bij geven, en zo twee auto's inhalen, waar ik niet tussen kon.

Ik koos voor het laatste, want ik wil een voertuig met licht en geluid niet hinderen.

En jahoor, flits flits, heel toevallig op het moment dat ik een flitspaal passeer. Ik heb toen gelijk de datum, tijd, lokatie en kenteken van de ambulance genoteerd in mijn telefoon. Maar heb er ruim 6/7 maanden niks meer van gehoord. Ik dacht, mooi, ze hebben kennelijk ook de ambulance op de foto, en daarom mijn boete geseponeerd.

Maar nee hoor, kreeg een melding van de lease maatschappij dat ze een bekeuring hadden ontvangen en dat deze zou worden ingehouden bij mijn eerst volgende salaris. Ik in mijn agenda kijken waar ik die dag was, en zag dat het om de ambulance verhaal ging. Maar de datum was mooi verstreken om bezwaar in te kunnen dienen. En de leasemaatschappij zij in eerste instantie, jammer, moet je maar niet te hard rijden.

Ik heb het dan via een jurist bij mij op werk laten afhandelen, maar het kwam er op neer dat de leasemaatschappij moest betalen. De boete kon niet meer geseponeerd worden omdat de termijn verstreken was. Maar de leasemaatschappij had de bekeuring eerder door moeten sturen, en omdat ik alle details had genoteerd, had ik deze boete ook succesvol kunnen aanvechten (je mag immers een voertuig met licht en geluid niet hinderen). Daarom moest de leasemaatschappij betalen en niet ik.

Dus ik zeg, foto opvragen, kijken of je het inderdaad bent geweest, zo ja, betalen en mond dicht houden, zo nee, aanvechten.

Koop hier mijn P1 reader :)

Pagina: 1