inrichten virtuele webserver via virtualisatie op vista he

Pagina: 1
Acties:

• DocSnuggels
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Bij gebrek aan een budget voor een nieuwe (preloved) server, wil ik op een PC waar als gast OS Windows Vista Home Edition Premium draait middels Virtual PC of Parallels Workstation Windows 2000 Server installeren om daar weerop een coldfusion server te installeren. Die virtuele Windows Server dient wel via Remote Desktop en via FTP bereikbaar te zijn over mijn lokale netwerk.

Wie heeft hier ervaring en wat zijn die ervaringen. Een andere optie is gewoon een klassieke dual boot.

Wat zijn de plussen en minnen. Wie helpt me op weg.

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Als je gebruik maakt van het gratis VMware Server bv. zie ik niet echt een praktisch probleem. Een gevirtualiseerde server kan gewoon via een eigen IP adres bereikbaar zijn voor fysieke systemen in hetzelfde subnet, dus uiteraard ook voor RDP en FTP. In principe kan je hetzelfde bereiken met Virtual PC, maar daar heb ikzelf geen ervaring mee.

Pluspunten:
- Geen extra systeem nodig (dus minder stroomverbruik en je houdt wat meer ruimte vrij)
- Virtualisatie systeem is gratis (Vmware server of Virtual PC)

Minpunten:
- Host-systeem moet krachtig genoeg zijn om beide OS'en tegelijk vlot te draaien
- Als je systeem crasht ligt je virtuele server uiteraard ook op z'n gat
- Prestaties zijn iets lager dan een fysiek systeem (hoewel dit eerder gevoelsmatig kan zijn)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:20
Het is heel goed mogelijk om een VM te maken met een dergelijke server. Als je hiervoor VMware Server gebruikt is het virtualisatiepakket gratis en draait de VM zonder dat je hoeft in te loggen op de Vista machine. RDP en FTP is geen probleem. Door de netwerkkaart van de VM direct aan het interne netwerk te hangen kun je er netjes bij alsof het een separate machine is in je netwerk. Het is zelfs mogelijk om dmv poortforwarding de server vanaf het internet bereikbaar te maken.

Ik zou zeggen: probeer het eens en zie of het bevalt. Je hebt hiermee wel het nadeel dat je Vista pc (neem aan een werk/game pc) vertraagd wordt door een virtuele machine die op de achtergrond meedraait en zijn ding doet.

while (! ( succeed = try ()));

• DocSnuggels
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb nu toch gekozen voor een andere oplossing gezien de hardware specificaties en dus voorlopig afgezien van virtualisatie. Ik zit er aan te denken dit wel te doen op mijn toekomstige laptop (een IBM/Lenovo Thinkpad T61 of als ik er voordelig aan kan komen een T500 in de toekomst) en daar via Win Vista/ 7 - als werkstation dingen op de virtuele Win 2K Server uit te testen. Dan heb ik ook ten minste 3 Gbyte en een dual core processor die ik nu ontbeer op zowel mijn huidige laptop (Acer TravelMate 5310- Celeron M530 - 2 Gbyte) als op die huidige 'server machine' een generieke Pentium D 3 Ghz 1,5 Gbyte machine.

In elk geval bedankt voor het meedenken.