Toon posts:

DLNA TV met NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post op tweakers.net. Ik zit met een vraagstuk en hoop dat iemand mij kan helpen. Ik sta op het punt om een TV met DLNA-poort te kopen. Het gaat hierbij om de Samsung LE55A956. M.b.v. een NAS-device wil ik films etc kijken op de tv. Nu is mijn vraag het volgende:

Is het mogelijk om media op je NAS device op je TV te kijken of moet ik de media via mijn pc op mn tv projecteren?

Andere vraag is het volgende. Indien het mogelijk is om media op de NAS direct op de TV te bekijken, hoe zit het dan met het geluid? Van de onbehulpzame medewerkers van de Samsung helpdesk, heb ik vernomen dat het geluid dat via de DLNA binnenkomt geen DTS is. Ik was nl van plan om het geluid m.b.v. digital audio out poort op je tv naar mn receiver te leiden om dan te genieten van de 5.1. Heeft iemand met deze problematiek te maken gehad? Of kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:28
Het is allemaal niet zo ingewikkeld... :-)
Op je NAS staan media-files (mp3, jpg, mpeg2-films en dergelijke). Afhankelijk van het merk/type NAS staat er een DLNA mediaserver-programma op (bijvoorbeeld Twonkyvision, maar er zijn diverse anderen). Bij andere merken/types kan je die zelf installeren. Hoe dan ook: die serversoftware is noodzakelijk.

Die mediaserver 'ziet' dan op die NAS al die mediafiles en biedt die via het netwerk aan aan clients als een soort mediabibliotheek. Die TV is bijvoorbeeld zo'n client. Je kan op de TV dan door die mediabestanden browsen en selecteren. Dan begint het kritische stuk: wat voor bestanden ondersteund die TV allemaal? MP3, JPEG: vrijwel zeker. Mpeg2 films? Waarschijnlijk ook. MKV, XVID: waarschijnlijk niet.

Hoe dan ook: de client (TV) vraagt aan de server om een bestand die dat dan via het netwerk aanlevert - de server decodeert in principe niets, maar stuurt gewoon door op aanvraag. De TV moet het formaat maar net aankunnen.

Als je op die NAS geen mediaserver hebt staan of niet op kan installeren, dan zal je die software op een PC kunnen installeren. Het streamen gaat dan inderdaad van NAS via PC naar de TV - verder verandert er niets.

Wat DTS betreft: de mediaserver doet zelf niets met de bestanden, behalve hooguit wat tag-info of zo bekijken. Als er DTS geluid in een film of zo zit stuurt 'ie dat gewoon mee - en dan is het afhankelijk van de TV hoe dat afgehandeld wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je snelle bijdrage. Ik heb op dit moment nog geen NAS, dus zal ik er inderdaad een moeten nemen met een mediaserver programma. Mocht je tips hebben, dan zijn deze alijd welkom. Om het verhaal nog ingewikkelder te maken. Ik heb ook een dreambox 800HD. Zou ik de NAS ook via de dreambox kunnen benaderen om zo films, foto's etc te kunnen bekijken op mn tv via de dreambox? Wellicht dat mn dreambox meer codecs ondersteunt. Zo kan ik evt bestanden die de tv niet ondersteund via de dreambox bekijken.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:28
Geen tips voor een NAS - zelf heb ik een kleine & zuinige Linux server die ik aanpas zoals ik het nodig heb en tegelijk als NAS gebruik.

Een dreambox ken ik niet zo - is dat niet een Linux gebaseerde satellietontvanger?
Ik ken eerlijk gezegd niet zoveel DLNA client-programma's, maar de NAS zelf zal via het netwerk wel benaderbaar zijn.

Mijn setup:
Server: Via EPIA CN10000 moederbord, 1GB geheugen en 250GB 2.5" harddisk, Debian Linux met Twonkyvision als DLNA server voor m'n mp3 verzameling;
Client: Conceptronic CFULLHDMA netwerk media player;
TV: Philips 42PFL9703.

De TV zelf is ook DLNA-geschikt, maar die functionaliteit gebruik ik niet: MP3 en foto's doet 'ie wel, maar de ondersteunde filmformaten zijn voor mij te beperkt.

Films via DLNA kijken werkt bij mij (en anderen met die Conceptronic client) niet echt lekker: schokkerig of sowieso geen beeld. Echter kan je een NAS ook gewoon vanaf die Conceptronic als netwerkschijf benaderen - dus films gewoon via het netwerk rechtstreeks afspelen.

DLNA is wat mij betreft leuk voor muziek: je kan je verzameling browsen op artiestnaam, albumnaam, genre en zo. Voor films is dat niet zo nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor je toegevoegde waarde.