Toon posts:

Server voor klein bedrijf??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allemaal,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een server voor een klein bedrijf.

Ik wil bij ons op kantoor een server plaatsen waar onze bestanden worden opgeslagen en dat we van afstand
(thuis) kunnen in loggen op de server en gewoon verder kunnen werken.

Heeft iemand tips of suggesties?

Bedankt

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
Wat heb je zelf al gevonden? Twijfel je? zit je met vragen?

[ Voor 35% gewijzigd door Ramon op 16-04-2009 22:10 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-02 21:48
erg weinig informatie in je openingspost

begin eens met:

- hoeveel gebruikers
- hoeveel data
- budget

en inderdaad heb je zelf al gezocht?

[ Voor 15% gewijzigd door michelc85 op 16-04-2009 22:11 ]

Verwijderd

HP c-class blades G6 en een HP EVA 4400

verder een asa 5510 voor VPN.

Moet ook wel met minder kunnen maar aan je TS kan ikdat niet zien dus ga ik maar op safe

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-02 17:05

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Wil je werken via een VPN? Of wil je remote desktop doen?

Komt er mail afhandeling bij kijken? Zo ja via webinterface, of ook via de VPN?

Denk ook na over een backupsysteem, erg belangrijk bij een fileserver!

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Doe dit niet zelf en vraag een offerte aan bij een kantoorautomatiseringsbedrijf. Een betere tip kan ik je niet geven.

Verwijderd

Topicstarter
uhm 2 gebruikers
de map met onze bestanden is nu ongeveer 200 mb.
Budget wat er mogelijk is.

Ik heb wel wat gezocht kwam bij DELL uit of HP. Maar ik dacht kan altijd vragen waar ik op moet letten en zo.......

Verwijderd

Mocht je budget-technisch verantwoord willen gaan kijk dan hier eens:

http://www.clarkconnect.com/

Clarkconnect is een kant een klare serveromgeving voor op een qua specificaties 'gewone' computer, inclusief mailserver, dataserver, vpn-toegang etc.

Succes :)

edit: Misschien handig om er even bij te zeggen. Je kunt op die website een 'community edition' dowloaden voor privegebruik, dan kun je het eerst eens uitproberen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2009 22:18 ]

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:09
Waarschijnlijk wil je gewoon een windows servertje neerknallen met terminal services erop zodat je op afstand in kan loggen en thuis en op de zaak dezelfde desktop hebt.

Verwijderd

Topicstarter
heuker schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:22:
Waarschijnlijk wil je gewoon een windows servertje neerknallen met terminal services erop zodat je op afstand in kan loggen en thuis en op de zaak dezelfde desktop hebt.
Ja precies dat is alles!! :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je zelf bijvoorbeeld al bij Dell of HP gekeken? :)
Hoeveel medewerkers moeten er uiteindelijk op kunnen werken?
Wat is je budget?

Oh... Ik word traag / oud :/

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 16-04-2009 22:25 ]

• michelc85
Als ik zo naar je wensen kijk moet je er niet te ingewikkeld over doen

Als je een pc op de zaak hebt staan , zou ik er een programma als logmein(www.logmein.com) op zetten, dan ben je voor 0 euro klaar.

Je kan dan vanuit huis je pc op de zaak overnemen.

stappenplan :

www.logmein.com
maak een account aan.
voeg je pc toe (op de zaak), en laat deze s'avonds aanstaan.
log vanuit huis in op de site van logmein
en selecteer je pc uit de lijst, evt wachtwoord intypen.

[ Voor 61% gewijzigd door michelc85 op 16-04-2009 22:31 ]

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:09
michelc85 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:28:
Als ik zo naar je wensen kijk moet je er niet te ingewikkeld over doen

Als je een pc op de zaak hebt staan , zou ik er een programma als logmein(www.logmein.com) op zetten, dan ben je voor 0 euro klaar.

Je kan dan vanuit huis je pc op de zaak overnemen.
Precies. In ieder geval kan je op die manier even rustig een tijdje checken waar je daadwerkelijk behoefte aan gaat hebben. Wel vind ik persoonlijk logmein.com niet super lekker werken. Beter is gewoon remote desktop aanzetten en de juiste poort te forwarden vanuit je firewall :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Logmein.com is alleen voor thuisgebruik gratis (AFAIK).
En dan nog; logemein.com staat voor een bedrijf ook niet zo netjes.
Windows Terminal Services zou dan al veel beter zijn, omdat je dan als het ware virtuele bureaubladen krijgt, iets wat je met logmein.com ook niet hebt.

• michelc85
heuker schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:32:
[...]

Precies. In ieder geval kan je op die manier even rustig een tijdje checken waar je daadwerkelijk behoefte aan gaat hebben. Wel vind ik persoonlijk logmein.com niet super lekker werken. Beter is gewoon remote desktop aanzetten en de juiste poort te forwarden vanuit je firewall :)
klopt rdp werkt natuurlijk beter, maar geen last van de firewall , weet niet wat het kennisniveau van ts is.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
zoiets niets voor je? http://www.nomadesk.com/

Ligt een beetje aan je eisen. Hiermee kan je bestanden delen onder gebruiken en gewoon doorwerken thuis (als je de ''virtuele fileserver') mapt naar een drive.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:12:
HP c-class blades G6 en een HP EVA 4400

verder een asa 5510 voor VPN.

Moet ook wel met minder kunnen maar aan je TS kan ikdat niet zien dus ga ik maar op safe
_/-\o_

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02 15:26
Tja, meer info is handig..

Simpel servertje is (gok ik) voldoende, neem wel iets met raid uiteraard. Verder... backups? ups?

Mijn idee (gokje, maar TS zal wat meer info moeten geven)
- VPN router (sonicwall, cisco oid)
- Simpele Proliant
- Win2k3 SBS

Je kan dan via vpn prima je pctjes overnemen enz. Terminal server op een dc raad ik niet aan.. Dan zou je op 2 servers komen.
GJtje schreef op donderdag 16 april 2009 @ 23:28:
[...]
Hoezo 'uiteraard'? Als er bedrijfscritische spullen op komen te staan, is een backup (hetzij op tape of optische schijf) een veel veiligere oplossing dan RAID.
Raid is (zeker simpel mirroring) wel aan te raden op je server. Uiteraard is raid geen backup, daarom noemde ik backups ook als 2e punt.
[...]
Is dat niet wat overkill, voor 2 users:
[...]
Tja, overkill... ook voor 2 users zou ik toch VPN aanraden, en dan kom je toch snel op zo'n apparaat uit (ok, dat hoeft natuurlijk geen model van 1000+ eur te zijn). Voor TS zou (gokje) een Sonicwall TZ150 oid al voldoende zijn (alleen dan vpn licenties erbij), dan ben je voor 300 eur ofzo al klaar.
Maar goed, ook daarin mag TS eerst info geven over bandbreedte enz

[ Voor 52% gewijzigd door DJSmiley op 16-04-2009 23:42 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DJSmiley schreef op donderdag 16 april 2009 @ 23:15:
Tja, meer info is handig..

Simpel servertje is (gok ik) voldoende, neem wel iets met raid uiteraard. Verder... backups? ups?
Hoezo 'uiteraard'? Als er bedrijfscritische spullen op komen te staan, is een backup (hetzij op tape of optische schijf) een veel veiligere oplossing dan RAID.
Mijn idee (gokje, maar TS zal wat meer info moeten geven)
- VPN router (sonicwall, cisco oid)
- Simpele Proliant
- Win2k3 SBS
Is dat niet wat overkill, voor 2 users:

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:20
Wat bedoel je precies met 'inloggen op de server'?

Wil je bij de bestanden komen? Wil je de programma's gebruiken die je op de server hebt staan? Hoe intensief ga je een eventuele server gebruiken? Wat is er op dit moment aanwezig aan spullen en diensten? Zijn er plannen voor een toekomstige uitbreiding? Wat is het kennisniveau van de persoon die het gaat beheren?

maw: zou je je vraag iets kunnen uitdiepen? Met de huidige info ga ik inderdaad mee met het Blade cabinet met EVA en een Cisco ASA. Dan ga je tenminste niet fout. Vergeet dan ook de benodigde airco, serverruimte met verhoogde vloer en halon blussers niet.

while (! ( succeed = try ()));

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Waarom niet gewoon een NASje? Synology 207 reeks of iets dergelijks. Voor 2 personen meer dan snel genoeg. Het zijn waarschijnlijk word/excel documentjes? Inladen op de pc en verder werken, en dan weer opslaan. Veel load zal er op die NAS niet zijn.

Verwijderd

Ik blijf me erover verbazen dat mensen het normaal vinden dat een paar hobbyistjes de IT van een klein bedrijfje "wel even" kunnen doen. En als er een keer iets misgaat dan prutsen we "wel even" en dan werkt het wel weer even.

Als je een bedrijf hebt moet je je bezig houden met waar je goed in bent, en niet met zaken als kantoorautomatisering. Dat besteed je uit aan mensen die dáár weer goed in zijn.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 16:05
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 07:48:
Ik blijf me erover verbazen dat mensen het normaal vinden dat een paar hobbyistjes de IT van een klein bedrijfje "wel even" kunnen doen. En als er een keer iets misgaat dan prutsen we "wel even" en dan werkt het wel weer even.

Als je een bedrijf hebt moet je je bezig houden met waar je goed in bent, en niet met zaken als kantoorautomatisering. Dat besteed je uit aan mensen die dáár weer goed in zijn.
Het hoeft niet zo te zijn dat iemand die wat informatie opvraagt het systeem ook zelf gaat opzetten. Bij het bedrijf waar ik werk had ik 10-15% van de automatiseringskosten (server, een paar Macs, switch & ups) kunnen besparen. Er was een slechte communicatie tussen de oude en nieuwe hardwareleveranciers, waardoor er nu dubbele hardware staat. Daarnaast waren de eisen opgesteld in samenspraak met een collega zonder kennis van ICT, waardoor bepaalde zaken over het hoofd waren gezien en later (en daardoor duurder) nog zijn toegevoegd. Als ik eerder inzicht had gekregen in de offerte en iets meer tijd gehad had om wat dingen na te zoeken, dan had ik zeker 10-15% kunnen besparen, maar ik denk wel meer. Zo staat er nu een Mac pro als file&mailserver en worden er backup gemaakt op een externe hdd. Voor minder geld had er een instap HP/Dell-server gestaan met tape backup -> betere backup en goedkoper. Dit hangt heel erg samen met het falen van de nieuwe hardwareleverancier. Je kunt hier dus niet altijd op vertrouwen en dan is wat zelfonderzoek erg nuttig.

Je hebt gelijk dat iemand als de TS (en dat geldt ook voor mij) niet zelf zo'n opdracht op zich moet nemen. Dat levert vaak meer problemen en tijdsverlies op dan het inhuren van een professional kost. Echter goed voorbereid in gesprek gaan met een professional is wel de moeite waard.
Pagina: 1