Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Virut vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort Virut op de computer staan, hoe weet ik niet. Volgens sites die ik via google heb gevonden zal dit programma iets met exe bestanden doen. Ik heb 2 schijven (een c en een d) als ik nou opnieuw xp installeer op de c schijf, ben ik dan van het hele probleem af? Moet ik eerst alle programma en spellen van de d schijf af gooien en dan opnieuw installeren omdat die geinfecteerd kunnen zijn en dus later opnieuw een aanslag kunnen plegen? Maar als jullie een goeie andere oplossing voor het probleem , hoor ik het graag.

groeten Johan.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Niet iedereen kent alle virussen uit zijn hoofd:http://www.avast.com/eng/win32-virut.html
Als het opnieuw installeren niets uitmaakt zou ik het opnieuw installeren. Een virusscanner
zou dit probleem ook kunnen oplossen, maar die garantie is niet 100%.

Gooi er eerst een virusscanner overheen om te kijken of bepaalde bestanden geïnfecteerd zijn.
Is die niet het geval dan zou ik alleen C opnieuw installeren. Is dit wel het geval zou je de geïnfecteerde
bestanden kunnen verwijderen.

Als je echt helemaal 100% zeker van je zaak wilt zijn. Gewoon alles verwijderen OS + bestanden.
Dit laatste is alleen niet voor iedereen een oplossing.
Laat dat volgende keer over voor een moderator. ;)

[ Voor 67% gewijzigd door pasta op 17-04-2009 03:59 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Ik neem aan dat het een virus is. Je bericht is verder erg onduidelijk en op deze manier ga je ook geen antwoorden krijgen. Je zou eerst zelf het e.e.a. uit moeten zoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 16-04-2009 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
battler schreef op donderdag 16 april 2009 @ 20:54:
Niet iedereen kent alle virussen uit zijn hoofd:http://www.avast.com/eng/win32-virut.html
Als het opnieuw installeren niets uitmaakt zou ik het opnieuw installeren. Een virusscanner
zou dit probleem ook kunnen oplossen, maar die garantie is niet 100%.

Gooi er eerst een virusscanner overheen om te kijken of bepaalde bestanden geïnfecteerd zijn.
Is die niet het geval dan zou ik alleen C opnieuw installeren. Is dit wel het geval zou je de geïnfecteerde
bestanden kunnen verwijderen.

Als je echt helemaal 100% zeker van je zaak wilt zijn. Gewoon alles verwijderen OS + bestanden.
Dit laatste is alleen niet voor iedereen een oplossing.
offtopic:
1: Groeten hoeft niet.
2: Je wilt graag een oplossing voor je probleem, laat ons ook even weten wat je zelf al hebt geprobeerd.
3: Leg goed en duidelijk uit wat het probleem is, geef ons zoveel mogelijk informatie om je te helpen.
Denk hierbij aan systeem specificaties maar ook je software situatie. Heb je bijvoorbeeld fysiek 2 hardeschijven of zijn het gewoon 2 partities van 1 hardeschijf?
Bedankt voor je vlotte reactie! De link die je me stuurde geeeft de mogelijkheid iets te downloaden, moet ik dat ook doen want alles staat bij die link in het tsjechisch (moeilijk).

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:54

g0tanks

Moderator CSA
Met VPS wordt de virus database van Avast! bedoeld, gewoon even de Home Edition downloaden en updaten. Daarna laten scannen en als het goed is zal de virus worden verwijderd.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 14:54

hellknight

Medieval Nerd

Als er systeembestanden door Virut zijn besmet, en je virusscanner verwijderd deze vervolgens (desinfecteren is vrijwel onmogelijk bij virut - en zelfs als een virusscanenr de files kan desinfecten blijven deze corrupt achter), dan zul je met een unbootable windows zitten.
Bij Virut is en blijft de enige echte oplossing een full format:
-- maak een backup van de files welke je wilt bewaren (GEEN .exe, .htm, .html files)
- formatteer je computer.
- reinstall windows, en goede virusscanner
- scan je backups, en plaats deze pas terug als je zeker weet dat ze schoon zijn

Your lack of planning is not my emergency

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht voor het formatteren eerst de computer via een restore optie terug te zetten naar een eerdere datum.
Nu kan avg het virus niet meer vinden, wil dat zeggen dat het opgelost is?
Virut kan toch geen foto's en iso infecteren (of films en docs) ? ( dan kan ik gewoon alle programma's weggooien en alleen de c schijf opnieuw installeren)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Virut is een erg lastig virus. Het infecteert o.a. .scr en .exe bestanden, is resident in het geheugen aanwezig en verminkt de bestanden op een dermate wijze dat na disinfectie de bestanden onbruikbaar zijn. Ook probeert het een verbinding via een hoge poort naar een irc server op te zetten.

Herinstallatie is het beste advies. Via system restore terug naar een eerder tijdstip is bij virussen vrijwel altijd kansloos gezien virussen zich erg graag in de system restore info nestelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bor op 19-04-2009 19:07 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Toch kan ik nu geen virus meer vinden. En werkt de pc prima. Dit is echt heel raar maar ik zal de computer voor de zekerheid even formatten. Als iemand weet hoe dat kan, ik heb met AVG free niks opgeschoond alleen de restore optie gebruikt , en nu vindt de computer niks meer. Maar hier kan denk ik wel een slotje op.

Verwijderd

Hallo allen,

Ik zie dat de laatste reactie zo'n 2 weken geleden is geplaatst maar ik probeer het hier toch even!
Mijn computer is onlangs geïnfecteerd met, volgens mij, een polymorfisch virus .. hoe, wat en welke heb ik geen verstand van.
Ik heb in ieder geval de reader_ s.exe regelmatig op visite. En in taakbeheer heb ik sinds kort ook do_not_delete.exe en varianten! Erg charmant dus.. :X

Nu heb ik begrepen dat een dergelijk virus asp, php, htm, html en exe bestanden infecteerd! Helaas kwam ik hier pas na 4x formateren achter. Ik had namelijk van een paar applicaties backups gemaakt om na het formateren weer te kunnen installeren. Deze zullen dus ongetwijfeld dus ook geinfecteerd zijn waardoor ik het virus elke keer weer terug kreeg! 8)7

Nu heb ik van een aantal backups alle asp, php, htm(l) en exe bestanden verwijderd.. MAAR, ik heb ook een flink aantal GB's aan images/iso's met daarin verpakt dus ook exe bestanden. De vraag was al gesteld door "jopie93", maar er is volgens mij geen antwoord op gegeven!

- Kunnen exe-bestanden (o.a.), die in een image zitten, ook geinfecteerd worden? En moet ik deze image-bestanden dus simpelweg verwijderen om van het virus af te komen?

- En wat zijn, of waar vind ik, scr bestanden? Als ik die uberhaupt al heb!

Daarnaast vind ik het heel apart dat ik met avg free 8.5, als laatste nog geupdate op 23 juli, deze infecties niet heb kunnen vinden!

Groeten, RemQ

Verwijderd

@RemQ

Ik had vandaag toevallig mijn ervaring geplaats in een ander topic over Virut hier. Bekijk dat eens.

Maar kort, mijn pc was besmet met Junkpoly. Dat bleek hetzelfde te zijn als Virut. Op de C worden de door jouw genoemde bestanden inderdaad actief besmet, dus zonder eerst geladen te zijn. Op mijn andere schijven waren alleen bestanden besmet welke ik door copieeren geopend had (backuppen zonder van cd te booten) en gestart had (nieuwe installs toen ik dacht ervan af te zijn). Aan HTML files kan een iframe regel toegevoegd worden welke je redirect naar een infecterende site. Maar dit is makkelijk te controleren. Ik heb niet het idee dat ook actief bestanden in archieven besmet worden.
.SCR zijn screensaver bestanden, executables dus.

groeten,
NB

Verwijderd

Hoi Nanobit,

thnx voor je snelle reactie..
Als ik me niet vergis bedoel jij het topic "[Virus] Avast! zegt Win32:Vitro in elke exe" dus zal daar mijn ervaring/bevinding en vragen verder posten !! :)

Groet,
RemQ

Verwijderd

Yep, okay RemQ, succes.
Pagina: 1