Toon posts:

Klopt mijn BIOS config? (OCZ PC2-6400 DDR2-800)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen, een vraag die al bijna 2 jaar speelt bij mij..

Ik heb een inmiddels al wat ouder systeem, een conroe c2d e6600 2.4ghz, op een asus p5b deluxe. Ik ben erg tevreden over dit systeem; stil, snel en stabiel (vista sp2). Zo nu en dan heb ik echter weer een 'tweaking-itch' en check ik of dingen optimaler kunnen. Het meeste in mijn systeem heb ik wel weten te tweaken, ook overclocken lukt me wel (momenteel niet gedaan), maar ik twijfel of mijn geheugen wel optimaal presteert.

Daarom hieronder mijn BIOS settings, weet iemand mij al zo te vertellen of dit een goed is ingesteld? Mijn systeem is niet bepaald uniek, sommige van jullie hebben vast dezelfde setup, wat het nog makkelijker maakt misschien.

Geinstalleerd geheugen: 2x OCZ PC2-6400 1024MB DDR2-800 (gold)

Mijn huidige BIOS instellingen:

cpu frequency: 266
dram frequency: auto
configure dram timing by spd: manual
dram cas latency: 5
dram ras to cas delay: 6
dram ras precharge: 5
dram ras activate to precharge: 15
dram write recovery time: 6
dram trfc: 42
dram trrd: 10
rank write to read delay: 10
read to precharge delay: 10
write to precharge delay: 11

Waarom ik twijfels? Ik zie dit in CPU-Z:

FSB:DRAM:2:3 (dit zou toch 1:1 moeten zijn? dram frequency: auto?)
frequency:400mhz (dit moet toch 800mhz zijn? of maak ik nu ook de klassieke fout..?)
command rate: 2T

Ik heb natuurlijk veel guides en faq's gelezen en weet zo ongeveer wel wat die timing instellingen doen, maar vind nergens een zo optimaal mogelijke setup. Dit moet toch gewoon mogelijk zijn voor een standaard geheugenmodule, of heb ik het dan toch niet goed begrepen?

Alle reacties welkom en alvast bedankt hiervoor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 19:33:
frequency:400mhz (dit moet toch 800mhz zijn? of maak ik nu ook de klassieke fout..?)
nee je frequentie klopt volgens mij wel. Je hebt DDR geheugen, en DDR staat voor Dual Date Rate, dus het kan op 2 kanten beschreven worden. dus 800 MHz gedeeld door 2.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:34
Eigenlijk is het simpel: lagere timing is beter.
Echter is het de vraag of je het wil zal merken.
Tenzij je synthetische benchmarks en met die-hard overclocking bezig bent (wat niet echt het geval is, denk ik), dan zal je strakkere timings gewoon niet merken!
Als je het dan toch wil proberen is het een kwestie van lager instellen en testen of het een beter resultaat geeft.
Vergeet niet dat de modules instabiel kunnen worden, en vaak wel extra spanning lusten.

Verder is 1:1 geen noodzaak. Het is echter wel zo dat er dan geen synchronisatie wachttijden voorkomen tussen de modules en de processor, maar de extra bandbreedte die bijvoorbeeld 2:3 met zich meebrengt compenseert de wachttijd ruimschoots. Dit is opnieuw iets dat je zelf gemakkelijk kan testen.

Wat pc fluisteraar zegt klopt gedeeltelijk: 400MHz basisfrequentie geeft effectief 800MHz omdat het DDR geheugen is.
Echt is echter niet zo dat hij aan 2 kanten beschreven kan worden, hij kan dubbel zo veel verwerken omdat hij bij de opgaande en neergaande klokflank de data verwerkt.

Lees ook dit eens: RAM FAQ

[ Voor 3% gewijzigd door Malantur op 16-04-2009 20:29 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
Verder is 1:1 geen noodzaak. Het is echter wel zo dat er dan geen synchronisatie wachttijden voorkomen tussen de modules en de processor, maar de extra bandbreedte die bijvoorbeeld 2:3 met zich meebrengt compenseert de wachttijd ruimschoots. Dit is opnieuw iets dat je zelf gemakkelijk kan testen.
hoi beiden, dank voor jullie antwoorden. misschien moet ik het beter zo laten, als het effect zo gering zal zijn.. het ging me ook niet om een halve procent performance te winnen, maar meer om te checken of de belangrijkste settings in orde zijn.

en dat blijkt dus niet het geval, begrijp ik uit je verhaal? waarom loopt mn ram niet in sync met mn fsb? ik geef dat toch aan met 'dram frequency: auto' ? komt het omdat ik zelf met de timings loop te spelen? beetje verwarrend..

zal sowieso het verschil testen als ik weet hoe ik 1:1 voor elkaar krijg. welk prog kan ik daar het beste voor gebruiken? vond ik niet terug in de faq.

• Malantur
Malantur schreef op donderdag 16 april 2009 @ 20:15:
Tenzij je synthetische benchmarks en met die-hard overclocking bezig bent (wat niet echt het geval is, denk ik), dan zal je strakkere timings gewoon niet merken!
Ik wil toch ook nog even verduidelijken dat er misschien wel nog andere toepassingen zijn waar timings wel een grote rol spelen, echter was dat bij mij gewoon niet het geval. Test het dus eens op de manier waarop jij je systeem gebruikt.

De beste plaats om dingen aan te passen is in de BIOS, niet met een programma vanuit Windows.
Bekijk deze afbeelding eens:
Afbeeldingslocatie: http://www.thetechrepository.com/attachment.php?s=2618f775b70a2d8beddff62aa4a7da5e&attachmentid=188&d=1160507781
Rechtstreeks van een P5B Deluxe, dus dit scherm zou je in je BIOS ook te voorschijn moeten kunnen toveren.

Volgens de fabrikant van je geheugen heeft dit de volgende standaard timings: 4-5-4-15 met 2.1 volt.
Als ik zo naar je BIOS instellingen zie dan draai je 5-6-5-15. Ik vermoed dat je dus maar op 1.8 volt draait, waardoor de SPD een andere reeks timings geprogrammeerd heeft.
Probeer dus eens je voltage van je geheugen goed in te stellen, en als dat niet lukt dan moet je de timings handmatig instellen.
Het is absoluut geen fout dat je FSB:DRAM niet op 1:1 loopt. Zoals ik al zei wordt het verschil van de synchroniatie wachttijd ruimschoots gecompenseerd door de extra bandbreedte die beschikbaar is bij grotere kloksnelheden. Daarbij komt ook dat als ze standaard 1:1 zouden instellen, dan heb je een groter probleem met mensen uit te leggen waarom bijvoorbeeld hun 800Mhz geheugen maar op 533MHz loopt ;).

Persoonlijk draai ik trouwens altijd 1:2, de extra bandbreedte kan je gewoon nooit te veel hebben :).

[ Voor 22% gewijzigd door Malantur op 16-04-2009 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
hey malantur, bedankt weer. ik bedoelde natuurlijk een prog waarmee ik mijn geheugensnelheid kon testen, niet een prog om de timings mee aan te passen :) ik ken eigenlijk alleen performancetest (van passmark dacht ik?) die dat test, maar er moet vast ook een definitive eenvoudiger progje zijn die dat kan? alleen op die manier kan ik uitsluiten of 1:1 of 2:3 voor mij beter werkt, dus als je iets weet..

wat voltage betreft, volgens pc wizard krijgen ze momenteel 1.8v binnen. ik zal dus sowieso het voltage verhogen naar 2.1v, en dan de factory timings eens uitproberen (4-5-4-15). waar haal je trouwens vandaan dat dat de specs zijn? ik kon erg moeilijk informatie vinden over mijn modules.

• Malantur
Memtest86+ kan je gebruiken om te kijken of je reepjes stabiel zijn. Om te kijken of het verschil geeft moet je toch zelf een benchmark verzinnen die aansluit bij je gebruik van je computer. Bijvoorbeeld als je games speelt op je computer, kijk dan of je meer fps krijgt bij lagere latenties.
Bij synthetische benchmarks zoals 3DMark en SuperPI zal je zeker verschil merken, maar daarom is de winst in het echt nog niet voelbaar.
Voor de specs had ik gewoon gegoogled naar OCZ PC2-6400 1024MB DDR2-800, maar nu ik het eens beter bekijk blijkt het de specs van de Platinum serie te zijn, terwijl je de Gold serie hebt.
Afhankelijk van of je revision 1 of 2 hebt, zijn je juiste specificaties respectievelijk 5-5-5-15 @ 1,8V of 4-5-5-15 @ 2,0V.
Linkjes: Revision 1 Revision 2
Ik raad je dus nu ook af om je spanning op 2,1V te zetten, je kan hierdoor je garantie verliezen! (Sorry, mijn fout)
De maximum spanning die je er mag opzetten is 1,9V voor revision 1 en 2,05V voor revision 2.
Ik weet echter niet hoe flexiebel OCZ hiermee is, bij Crucial (Micron) maakte het weinig uit.

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-05 11:20
Malantur schreef op donderdag 16 april 2009 @ 23:20:
Volgens de fabrikant van je geheugen heeft dit de volgende standaard timings: 4-5-4-15 met 2.1 volt.
Als ik zo naar je BIOS instellingen zie dan draai je 5-6-5-15. Ik vermoed dat je dus maar op 1.8 volt draait, waardoor de SPD een andere reeks timings geprogrammeerd heeft.
Probeer dus eens je voltage van je geheugen goed in te stellen, en als dat niet lukt dan moet je de timings handmatig instellen.
De timings waar jij het over hebt gaan volgens mij toch echt niet over de gold serie van OCZ hoor. Die draait als het goed is gewoon op 1.8 volt met een extra garantie van 1.9 volt.
@TS kan je even de productcode noteren? Op de OCZ site kan je heel eenvoudig de bijbehorende timings vinden.
Mijn OCZ platinum reepjes werden op mijn P5E bordje ook standaard verkeerd ingesteld (6-6-6-18 @ 1.8v. Handmatig heb ik dit naar 5-4-4-15@2.1 v. moeten zetten).

[ Voor 0% gewijzigd door Sigma2k8 op 17-04-2009 17:05 . Reden: beter lezen. ]

• Malantur
Sigma2k8 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:55:
[...]

De timings waar jij het over hebt gaan volgens mij toch echt niet over de gold serie van OCZ hoor. Die draait als het goed is gewoon op 1.8 volt met een extra garantie van 1.9 volt.
Heb ik dat zo niet net 10 minuten eerder toegegeven in mijn eigen post :?

Met het type nummer kan je in ieder geval op de OCZ site de juiste timings opzoeken, en anders kan je ook gewoon met CPU-Z de SPD uitlezen, en dan handmatig de juiste instellingen invoeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Malantur op 17-04-2009 16:59 ]

• Sigma2k8
Malantur schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:58:
[...]
Heb ik dat zo niet net 10 minuten eerder toegegeven in mijn eigen post :?
Ik had inderdaad te snel over je post heen gelezen. ;)
Ik weet echter niet hoe flexiebel OCZ hiermee is, bij Crucial (Micron) maakte het weinig uit.
OCZ biedt in ieder geval lifetime garantie op haar geheugen. Je kan het in principe dus gewoon op die 1.9 v (resp. 2.05v) laten draaien en dan zo laag mogelijke timings proberen in te stellen.

• Malantur
Klopt, maar ik had hem aangeraden om er 2,1V op te zetten (naar de specificaties van de Platinum dus), maar dat valt buiten de garantie van de Gold reeks.
Ik ieder geval heb ik wel eens Crucial Ballistix op 2,4V gehad voor benchmarks, en toen ze dood gingen heeft Crucial me gewoon nieuwe gestuurd...

Verwijderd

Topicstarter
Sigma2k8 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:55:
[...]
@TS kan je even de productcode noteren? Op de OCZ site kan je heel eenvoudig de bijbehorende timings vinden.
Mijn OCZ platinum reepjes werden op mijn P5E bordje ook standaard verkeerd ingesteld (6-6-6-18 @ 1.8v. Handmatig heb ik dit naar 5-4-4-15@2.1 v. moeten zetten).
dat klinkt aannemelijk.. produktcode, ik denk dat je deze bedoelt:

OCZ28001024ELGE

kwam er niet ver mee op de ocz site moet ik zeggen.. maar ik vind 5-5-5-10 op deze link:

http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=219&pgno=0

bedankt voor het meedenken overigens, dit is zeer bruikbaar..

• Sigma2k8
Het was even zoeken maar de bijbehorende latencies zijn inderdaad 5-5-5-10. Let wel dat dit dus een andere serie is dan Malantur aangaf.
Jouw modules behoren op 2.0v te draaien en mogen op 2.1v (+- 5%) draaien zonder garantie kwijt te raken.
Kijk voor de pagina op de OCZ ste hier

• Malantur
Als je het echt zeker wilt weten (wat wel het geval is vermoed ik), bekijk het SPD-tabblad in CPU-Z.
Daar staan de waardes die door OCZ voorgeprogrammeerd zijn bij bepaalde voltages (soms alleen maar bij 1,8V).

[ Voor 21% gewijzigd door Malantur op 17-04-2009 19:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Super, bedankt voor de tips, en het speurwerk. Dat zijn inderdaad mijn modules!

Het SPD blad in CPU-Z geeft aan:

CAS 5.0
RAS to CAS: 5
RAS Precharge: 5
Tras: 15
Trc: 20

dus heb nu 5-5-5-15 ingesteld. is dit dan de optimale config? is een snellere timing altijd minder stabiel? is het uberhaupt te merken, een klokje meer of minder? hoop dat dit allemaal retorische vragen zijn, dan ben ik snel klaar.. :)

als laatste, waarom staat er nou nog steeds FSB_DRAM 2:3 ipv 1:1? ik snap dat 2:3 mij wellicht meer voordeel oplevert dan 1:1 maar wil dat wel eerst testen met een game en een app en zo.. hoe krijg ik dat voor elkaar?

• Sigma2k8
FSB:DRAM geeft de verhouding tussen je snelheid van je FSB en je snelheid van je geheugen. Je FSB zou dus op 400 moeten komen te draaien om 1:1 te lopen met je RAM. Je FSB loopt nu op 333 266 Mhz. Een 2:3 verhouding met je RAM snelheid is gewoon prima verder.

Welk voltage staat bij dat tabblad bij die timings? Als er 1.8 volt bij staat is 5-5-5-15 de timings waarbij het geheugen stabiel zou lopen bij 1.8 volt.
Volgens OCZ draait je geheugen echter ook stabiel op 2.0 volt op 5-5-5-10. Alleen zijn de timings behorend bij dit voltage niet terug te vinden op het tabblad.

Bottom line: Geheugen instellen op 5-5-5-10 @ 2.0 volt. Dit moet stabiel lopen volgens de specificaties en is dus sneller dan 5-5-5-15 @ 1.8 volt.

[ Voor 7% gewijzigd door Sigma2k8 op 21-04-2009 00:02 . Reden: rekenen is moeilijk. ]

• Malantur
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 19:21:
hoop dat dit allemaal retorische vragen zijn, dan ben ik snel klaar.. :)
We zitten hier op tweakers.net, in principe moet je eerst google gebruiken voordat je je vragen hier neerploft. Simpele vragen zijn google-baar, en dus niet de bedoeling om hier te plaatsen!

Maar om ze toch (nog maar eens) te beantwoorden:
dus heb nu 5-5-5-15 ingesteld. is dit dan de optimale config? is een snellere timing altijd minder stabiel? is het uberhaupt te merken, een klokje meer of minder?
Optimaal is een groot woord, zo staan ze in ieder geval ingesteld zoals de fabrikant het wil. Een sneller (lagere) timing zal sneller zijn, maar ook relatief minder stabiel. Of het te merken is is een ander verhaal, zoals ik dus al vaak heb gezegd: test met je eigen benchmark. Meten = weten.
Persoonlijk vind ik het niet de moeite om er te hard met te spelen, de winst is op mijn machine nihil.
als laatste, waarom staat er nou nog steeds FSB_DRAM 2:3 ipv 1:1? ik snap dat 2:3 mij wellicht meer voordeel oplevert dan 1:1 maar wil dat wel eerst testen met een game en een app en zo.. hoe krijg ik dat voor elkaar?
Het staat er nog steeds omdat jij de geheugensnelheid niet verandert hebt :+.
De afbeelding van de post van 4 dagen geleden:
Afbeeldingslocatie: http://www.thetechrepository.com/attachment.php?s=2618f775b70a2d8beddff62aa4a7da5e&attachmentid=188&d=1160507781
FSB draait op 266Mhz, dus dus dan is DDR2-533MHz exact 1:1, net zoals in de rest boven hoek van de afbeelding zichbaar is.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb uitvoerig verschillende instellingen getest en heb besloten dat dit voor mij de meest optimale setup is:

dram frequency: 800
dram timing: 5-5-5-15 (1.8v)

ik weet dat een 'echte' tweaker zelf zn info bij elkaar schraapt, maar wat ik al zei, configuratie van geheugen is gewoon iets dat ik nooit echt begrepen heb. de theorie, that is. en om dan aan de praktijk te beginnen.. dankzij jullie tips en uitvoerig testen van mijn kant weet ik er nu echter een stuk meer vanaf! dus, dank hiervoor.

• Sigma2k8
Waarom laat je je geheugen niet lopen op de snelheid die de fabrikant mee geeft aan haar product? Nu is het net alsof je een ferrari hebt en hem zelf gaat begrenzen omdat je wel weet dat hij 250 K/m kan maar je vindt het veiliger als hij maar 200 k/m gaat.

Als ik jou was zou ik het geheugen zonder twijfel op
Freq: 800Mhz
Timings: 5-5-5-10 (2.0v)

Verwijderd

Topicstarter
Sigma2k8 schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 14:50:
Waarom laat je je geheugen niet lopen op de snelheid die de fabrikant mee geeft aan haar product? Nu is het net alsof je een ferrari hebt en hem zelf gaat begrenzen omdat je wel weet dat hij 250 K/m kan maar je vindt het veiliger als hij maar 200 k/m gaat.

Als ik jou was zou ik het geheugen zonder twijfel op
Freq: 800Mhz
Timings: 5-5-5-10 (2.0v)
goeie vraag...

omdat ik liever niet met voltages rommel! ik kreeg met 1.8v in elk geval geen boot, dus ik weet dat ik naar 2.0v moet. ik denk niet dat het me de moeite zal zijn eerlijk gezegd. het verschil tussen 533 en 888mhz was bv al nauwelijks te meten (1.5% of zo). het ging mij meer om het verdiepen in de materie en om zeker te weten dat ik geen heel grove configuratiefouten heb gemaakt. daar ben ik inmiddels wel over uit.

misschien doe ik het nog wel eens in een gekke bui, maar het verschil zal ongeveer gelijk zijn tussen een ferrari met en zonder zijspiegels.

sure, zal wel niet 100% tweaker mentality zijn maar dat hoeft van mij ook niet met alles. (daarvoor ontbreekt me de tijd ook helaas)

• Sigma2k8
Haha ok. Mooie repliek overigens wat betreft de ferrari metafoor :)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Wellicht is het interessant om je CPU te overclocken. Hoogstwaarschijnlijk ga je 3Ghz wel halen, zonder voltage verhoging(vcore). Zijn leuke CPU'tjes, doen vaak met ietwat voltage verhoging wel 3.4~3.6Ghz, als je geheugen meezit(of de instellingen frequentie) en je moederbord. (fsb van 266Mhz naar 333Mhz) Denk hier even om dat je geheugen speeds hiermee ook veranderen.

[ Voor 24% gewijzigd door ToFast op 27-04-2009 21:41 ]

Pagina: 1