Dag allen, een vraag die al bijna 2 jaar speelt bij mij..
Ik heb een inmiddels al wat ouder systeem, een conroe c2d e6600 2.4ghz, op een asus p5b deluxe. Ik ben erg tevreden over dit systeem; stil, snel en stabiel (vista sp2). Zo nu en dan heb ik echter weer een 'tweaking-itch' en check ik of dingen optimaler kunnen. Het meeste in mijn systeem heb ik wel weten te tweaken, ook overclocken lukt me wel (momenteel niet gedaan), maar ik twijfel of mijn geheugen wel optimaal presteert.
Daarom hieronder mijn BIOS settings, weet iemand mij al zo te vertellen of dit een goed is ingesteld? Mijn systeem is niet bepaald uniek, sommige van jullie hebben vast dezelfde setup, wat het nog makkelijker maakt misschien.
Geinstalleerd geheugen: 2x OCZ PC2-6400 1024MB DDR2-800 (gold)
Mijn huidige BIOS instellingen:
cpu frequency: 266
dram frequency: auto
configure dram timing by spd: manual
dram cas latency: 5
dram ras to cas delay: 6
dram ras precharge: 5
dram ras activate to precharge: 15
dram write recovery time: 6
dram trfc: 42
dram trrd: 10
rank write to read delay: 10
read to precharge delay: 10
write to precharge delay: 11
Waarom ik twijfels? Ik zie dit in CPU-Z:
FSB:DRAM:2:3 (dit zou toch 1:1 moeten zijn? dram frequency: auto?)
frequency:400mhz (dit moet toch 800mhz zijn? of maak ik nu ook de klassieke fout..?)
command rate: 2T
Ik heb natuurlijk veel guides en faq's gelezen en weet zo ongeveer wel wat die timing instellingen doen, maar vind nergens een zo optimaal mogelijke setup. Dit moet toch gewoon mogelijk zijn voor een standaard geheugenmodule, of heb ik het dan toch niet goed begrepen?
Alle reacties welkom en alvast bedankt hiervoor.
Ik heb een inmiddels al wat ouder systeem, een conroe c2d e6600 2.4ghz, op een asus p5b deluxe. Ik ben erg tevreden over dit systeem; stil, snel en stabiel (vista sp2). Zo nu en dan heb ik echter weer een 'tweaking-itch' en check ik of dingen optimaler kunnen. Het meeste in mijn systeem heb ik wel weten te tweaken, ook overclocken lukt me wel (momenteel niet gedaan), maar ik twijfel of mijn geheugen wel optimaal presteert.
Daarom hieronder mijn BIOS settings, weet iemand mij al zo te vertellen of dit een goed is ingesteld? Mijn systeem is niet bepaald uniek, sommige van jullie hebben vast dezelfde setup, wat het nog makkelijker maakt misschien.
Geinstalleerd geheugen: 2x OCZ PC2-6400 1024MB DDR2-800 (gold)
Mijn huidige BIOS instellingen:
cpu frequency: 266
dram frequency: auto
configure dram timing by spd: manual
dram cas latency: 5
dram ras to cas delay: 6
dram ras precharge: 5
dram ras activate to precharge: 15
dram write recovery time: 6
dram trfc: 42
dram trrd: 10
rank write to read delay: 10
read to precharge delay: 10
write to precharge delay: 11
Waarom ik twijfels? Ik zie dit in CPU-Z:
FSB:DRAM:2:3 (dit zou toch 1:1 moeten zijn? dram frequency: auto?)
frequency:400mhz (dit moet toch 800mhz zijn? of maak ik nu ook de klassieke fout..?)
command rate: 2T
Ik heb natuurlijk veel guides en faq's gelezen en weet zo ongeveer wel wat die timing instellingen doen, maar vind nergens een zo optimaal mogelijke setup. Dit moet toch gewoon mogelijk zijn voor een standaard geheugenmodule, of heb ik het dan toch niet goed begrepen?
Alle reacties welkom en alvast bedankt hiervoor.