VMWare met server 2008 op mijn quad core

Pagina: 1
Acties:

• luser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-04-2009
Beste mensen,

Graag wil ik op mijn quad core (4 x 2200) een aantal vmware machines starten met daarin een Active directory (op server 2008). Ik ga deze snelle pc formatteren volgooien met geheugen en hierop ga in windows xp sp3 installeren (kaal out-of the box). Daarbovenop VMWare server of workstation?. Hier bovenop wil ik een eigen netwerk creeren met een server 2008 en 2 tal client machines. Op 1 van deze machines wil ik internetten en niet lokaal op mijn pc (puur uit veiligheid e.d.). Wat adviseren jullie mij, is mijn aanpak okey? Ik weet niet of ik mijn internet kan doorrouten naar een van die XP stations. Mijn pc krijgt wel zijn ip van mijn router 192.168 reeks en in mijn VMWare omgevingen wil ik een 10.x reeks hanteren, kan dat? Ik weet niet of ik internet door krijg....

Graag wat ideeen en ervaringen

Alvast bedankt!!!!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ja alles wat je zegt kan in principe. Je kunt twee virutele netwerkadapters aanmaken in je Windows Server 2008 virtuele machine. Een kun je dan bridgen naar je fysieke LAN aansluiting en de andere is local only. Die eerste is dan de WAN kant binnen je 2008 server en de tweede de LAN kant. Op de WAN kant krijg je een 192.168.x.x ip van je router en je kunt je server aan de clients een 10.x.x.x adres uit laten delen. Je server dient dan als gateway voor je clients en je kunt internetten erop.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-01 15:26
Wat dacht je van het gewoon te proberen? :)

Al kan je net zo goed 1 virtuele xp aanmaken om daarin te surfen. Extra windows 2008 netwerk is echt totaal overkill om een "veilige surf omgeving" te hebben.

[ Voor 65% gewijzigd door Noel op 16-04-2009 19:43 ]

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Verwijderd

Waarom niet esxi erop zetten ? Dan dien je wel met een andere pc aan te melden via vmware infrastructure client maar dan ga je meer sessies tegelijk kunnen draaien.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
ESXi is inderdaad een betere oplossing, heeft geen verlies in performance door een extra laag extra ertussen.

ESXi spreekt via zijn hypervisor rechtstreeks de hardware aan.ESXi is een zogenaamde “bare-metal” hypervisor.
ESXi is ook virtualization product of the year geworden, volgens mij

[ Voor 26% gewijzigd door Turdie op 16-04-2009 21:21 ]

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Moet je wel hardware hebben waar esxi op kan draaien. Ik zou het ook graag doen maar esxi is niet compatible met mijn hardware helaas...

Edit:
Hieronder:

hyper-v heb ik geprobeerd, helaas moet je daarvoor een vista MET sp1 client of een windows 2008 server, dan vind ik een nadeel...

Maar wil nog wel verder gaan kijken idd voor mijn hardware zonder "host".

[ Voor 45% gewijzigd door Oid op 16-04-2009 21:39 ]

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-02 07:45
Hyper-V van Microsoft dan? Werkt volgens hetzelfde principe als esxi maar heeft geen behoefte aan speciale hardware.

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Maar ESXi is wel gratis te gebruiken en Hyper-V niet, toch?
ESXi is inderdaad wel wat kieskeuriger qua hardware, maar daar kan je jezelf wel op voorbereiden natuurlijk. Er zijn overzichten beschikbaar van welke consumer-hardware wel of niet werkt met ESXi.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Verwijderd

D4rkSt4r schreef op donderdag 16 april 2009 @ 23:45:
Maar ESXi is wel gratis te gebruiken en Hyper-V niet, toch?
ESXi is inderdaad wel wat kieskeuriger qua hardware, maar daar kan je jezelf wel op voorbereiden natuurlijk. Er zijn overzichten beschikbaar van welke consumer-hardware wel of niet werkt met ESXi.
Hyper V is ook gratis. Waarom heeft vmware esxi gratis gemaakt denk je :-)

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-02 07:45
Er zijn verschillende versies met Hyper-V.

De core versie kost niets en moet extern worden geconfigureerd. En een "normale" versie van Windows Server 2008 die wel wat kost, maar TS wil sowieso 2008 draaien en heeft dus al een licentie.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als je ESXi wilt maar je hardware niet op de HCL staat zou je ook eens naar XenServer kunnen kijken. Zelfde functionaliteiten als ESXi, maar minder kritisch met de hardware. Heb het al op diverse desktops en laptops geinstalleerd. Zo zou je in elk geval het potienteel van je pc volledig kunnen gebruiken zonder te investeren in extra hardware.
En XenServer is ook gewoon gratis, net zoals ESXi.

Wat je alleen niet aangeeft is op je ook fysiek op die pc wilt gaan werken. Consequentie van ESXi of XenServer is dat je er een 2e pc voor nodig hebt om toegang te krijgen tot de virtuele machines. Als je dat niet kunt of wilt zijn ESXi/XenServer geen optie voor je. Dan ben je beter af met VMware Server of Hyper-V, omdat je die gewoon via dezelfde PC kan benaderen.

Ik heb hier thuis bijv. een ESXi server draaien met daarop een aantal virtuele servers. Toegang heb ik zelden nodig, en als ik dat doe gaat dat via RDP. Maar stel dat er XP op stond als werkstation, dan was deze keuze niet zo handig.

[ Voor 51% gewijzigd door Microkid op 24-04-2009 21:17 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1