Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02
Ik krijg één dezer dagen een nieuw moederbord binnen, welke voorzien is van een 780i chipset. Dit wordt een vervanger voor mijn huidige P5N32-E SLI, voorzien van een 680i chipset.

Mijn vraag is of het mogelijk zou kunnen zijn om de drivers van de chipset vanuit de huidige situatie (XP32bit & XP64bit) te deïnstalleren, het moederbord te vervangen, en de nieuwe drivers te installeren in windows. Wie kan mij hiervan uitsluitsel geven? Gaat dit lukken, of is dit een no-go?

Alvast bedankt voor het meedenken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 15:43
Zou ik niet doe je stuit op vele problemen als je windows niet herinstalleerd :(

heb ik ervaring mee...

[ Voor 20% gewijzigd door jaspara op 16-04-2009 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 12:16
Je zou DriverCleaner kunnen proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat let je om het te proberen? En volgens mij zijn de nvidia chipset drivers gewoon unisex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22
Je kunt ze deïnstalleren zodra je nog op je 680i zit, moederbord vervangen en je drivers opnieuw installeren. Of het werkt is een tweede.

Verder is het zo dat je windows activatie moeilijk kan gaan doen als je een spontane mobo-wissel doet, en verder is een schone installatie netter dan een halfbakken upgrade.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:46
Zelfde chipset of nieuwere serie op dezelfde socket gaat vaak zonder problemen. Zodra je gaat switchen van merken en sockets dan vraag je om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gewoon proberen, volgens mij moet het wel lukken. Ideaal is het nooit, maar als het werk d:)b

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
Bedankt voor jullie reactie mannen! Ik ga het gewoon proberen. Altijd leuk om te weten of het gaat lukken. De vraag kwam natuurlijk omdat als er mensen zijn die het al eens geprobeerd hebben met een negatief resultaat, ik het geeneens hoef te proberen. Ook heb ik als developer en producer veel software en instellingen draaien die ik liever niet opnieuw installeer.

Ik lees ook hier dat de drivers unisex zouden zijn. Is dit een feit of een gedachte?

Vroeger ging het nog weleens lukken op de door mij geopperde manier, maar twijfel nu wel een beetje of het gaat lukken. Ik denk het wel, maar ben ook weer bang van niet ;)

De no-go's mogen natuurlijk gepost worden, misschien dat je me nog tegen kan houden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 19:23
Grote kans dat niet je drivers, maar windows zelf het probleem is. Had hier laatst een bordje dat door RMA voor hetzelfde model was vervangen, en windows ging zeiken dat ie ineens illegaal was ofzo. Proberen kan echter nooit kwaad;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
gijsiej schreef op donderdag 16 april 2009 @ 17:45:
Grote kans dat niet je drivers, maar windows zelf het probleem is. Had hier laatst een bordje dat door RMA voor hetzelfde model was vervangen, en windows ging zeiken dat ie ineens illegaal was ofzo. Proberen kan echter nooit kwaad;)
Dat vind ik geen probleem. Die kan ik toch zo weer activeren? Al moet ik bellen, draai msdn-versies dus dat moet wel lukken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik snap ook niet waarom dat een probleem is. Met een belletje naar een 0800 nummer ben je weer ge-activeerd.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb deze gids gebruikt bij een upgrade van een 965P chipset naar een P35. Ook van een P35 naar een X58 ging het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 15:26

voz

De echte kenner

Ik ben zelf van een Asus P5N32-E SLI Plus (650/680i) naar een 780i (Striker II Formula) gegaan. Ik heb de volgende stappen ondernomen om dezelfde windows installatie te kunnen behouden:

1. Moederbord ombouwen en alles weer aansluiten.
2. Opstarten met de bestaande windows installatie.
3. Computer gebruiken.

Oftewel ik heb helemaal niets aan drivers of software gedeinstalleerd voor de overstap en het werkte allemaal prima. Dit was zelfs met een RAID 0 setup die ik niet heb hoeven rebuilden of wat ook; alleen opnieuw instellen in het BIOS.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
Over het unisex zijn, de .inf in de executable bevat inderdaad meerdere chipsets, dus met de driver van de 680i zal een 780i ook gaan werken (mits deze door die driver-versie ondersteund wordt). Overstappen van een 680i naar een 780a gaat niet lukken, want die hebben verschillende drivers (intel vs. amd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
voz schreef op donderdag 16 april 2009 @ 18:49:
Ik ben zelf van een Asus P5N32-E SLI Plus (650/680i) naar een 780i (Striker II Formula) gegaan. Ik heb de volgende stappen ondernomen om dezelfde windows installatie te kunnen behouden:

1. Moederbord ombouwen en alles weer aansluiten.
2. Opstarten met de bestaande windows installatie.
3. Computer gebruiken.

Oftewel ik heb helemaal niets aan drivers of software gedeinstalleerd voor de overstap en het werkte allemaal prima. Dit was zelfs met een RAID 0 setup die ik niet heb hoeven rebuilden of wat ook; alleen opnieuw instellen in het BIOS.
Dit is goed nieuws! Te gek :D

Ik maak dezelfde overstap (al heb ik niet de plus op dit moment), en kan er dus vanuit gaan dat alles goed gaat. Ik draai 2xraid0, dus ook dat zou goed moeten gaan. Dit gaat me erg veel werk schelen _/-\o_

@wiethoofd
Heb je dit nu opgezocht, want in je eerste reactie wist je niet dat het werkte en nu weet je zelfs uit te leggen waarom het werkt? Niet dat ik je expertise in twijfel neem, of uberhaupt wat je zegt, maar ik vind de ommezwaai erg groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
Het is niet gegarandeerd dat het werkt, ik heb ooit eens een harde schijf op een moederbord met een compleet andere chipset etc. gedrukt en die bootte zonder problemen, daarna ook geen problemen gehad, maar ook tussen 2 P35 borden waar ik een reïnstall moest doen voordat het werkte.

Verder staat het gewoon vast dat als beide typen chipsets bij dezelfde nForce-drivers in het lijstje bij 'Supported Devices' staat het in theorie zou moeten werken zonder reïnstall. Met bovenstaand voorbeeld in gedachten is succes niet gegarandeerd.
en nu weet je zelfs uit te leggen waarom het werkt?
rephrase: waarom het zou kunnen werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
Op zich lijkt het inderdaad in theorie mogelijk, we gaan gaan het gewoon proberen. Ik ben al een heel stuk gerustgestelder na het lezen van de post van voz. Ik moet jou trouwens bedanken voor je goede review, die heeft mij wel over de streep getrokken deze kleine stap (van 680i naar 780i) te maken. Ik hoop dat ik mijn q6600 nu eens stabiel voorbij die 3.2Ghz krijg, iets wat me niet lukt op die verdoemde 680i chip.

Ik laat iig weten of het lukt :)

@Admiral Freebee
Bedankt voor het leesvoer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 23:43
Als het niet in 1 keer werkt kun je het volgende nog proberen:
Booten van XP cd, dan kiezen voor je installatie en dan geen nieuwe installatie, maar de "R" gebruiken, zodat alle bestanden worden vervangen voor de originele die op de XP cd staan.
Dit "truukje" heeft mij al 2 keer een herinstallatie bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
friggler schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:00:
Als het niet in 1 keer werkt kun je het volgende nog proberen:
Booten van XP cd, dan kiezen voor je installatie en dan geen nieuwe installatie, maar de "R" gebruiken, zodat alle bestanden worden vervangen voor de originele die op de XP cd staan.
Dit "truukje" heeft mij al 2 keer een herinstallatie bespaard.
Bedankt voor de tip :)

Als de nood aan de man is, is dat dus ook nog een optie. Niet een hele nette, maar als dat me uit de brand helpt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
Nou, de boel draait weer. Eerst enkel het mobo vervangen en opgestart. Dat gaf echter veel ellende. Ik kwam in XP, maar bij het laden van de verschillende drivers kwam windows in opstand en gaf dat aan door een BSOD weer op het scherm. In veilige modus de drivers van nvidia en geluidskaart verwijderd, en het opstarten ging goed. Even gauw de nieuwste drivers op mijn laptop binnengehaald en via een usbstick alles op mijn desktop geheveld en geïnstalleerd. Alles draait nu weer als een zonnetje, ik ben tenminste nog geen problemen tegengekomen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:21
Ik heb ongeveer een zelfde geintje uitgehaald, Asus Crosshair (I) vervangen voor een Asus M2N32 WS.

Hij begon alleen te zeuren over de RAID drivers en het geluid deed het niet. Nu gebruikte ik geen RAID dus eigenlijk werkte alles goed. Alleen Windows Vista opnieuw activeren. (nu hopen dat ze snel mijn Asus Crosshair kunnen repareren en als die er weer inzit, maar eens gaan denken aan een nieuwe schone installatie)

Bij mij ging het dus eigenlijk wel vlekkeloos.
Pagina: 1