• DeXimE
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-04 10:58
Mijn PC staat normaal 24/7 aan. Nu was ik met de pasen 3 dagen weg en heb hem dus maar uitgezet. Toen ik weer thuis was wilde hij (zij?) niet meer starten...

Alles lijkt normaal maar de PC hangt na USB initialisatie (zie foto)

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/5l0yo3.jpg

Wat heb ik zelf gedaan?
Ik heb "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" gelezen
Ik heb alle (USB) randmeuk los gekoppeld
(Ik kan niet in het BIOS)
Ik heb de BIOS ge-reset
Ik heb geheugen tijdelijk vervangen
Ik heb inmiddels een nieuwe voeding erin gehangen, helaas niks geholpen..
Ik ben radeloos...

Is dit het mobo of de processor die defect is? Iets anders?

Mobo: ASUS A8R32-MVP Deluxe
Gfx: ASUS X1900XTX
Proc: AMD Athlon 64 4000+
Mem: Kingston Hyper X (KHX3200AK2/2G)

[ Voor 7% gewijzigd door DeXimE op 16-04-2009 16:23 . Reden: Update "wat heb ik zelf gedaan" ]

Religion is the true source of evil...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is altijd verstandig door te nemen.
Heb je er toevallig een USBstorage device aanhangen? Daar kunnen borden wel eens op blijven hangen.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Wat heb je er aan USB apparaten aan hangen? Heb het zelf met een stick gehad die nie meer lekker was en toen bleef me computer ook hangen na init USB.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-05 16:58

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

MIsschien bevat je BIOS een optie om USB bij booten uit te zetten, dat zou je dan ook kunnen proberen.

Last.fm | Code Talks

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

CMOS batterijtje effe sjekken. Staat je systeemklok nog op tijd? Bij een systeem dat altijd aan staat kom je er pas achter dat die op zijn als je het systeem (een tijdje) uit zet. Alstie op is vervangen en dan CMOS even resetten en opnieuw instellen. Kun je voor USB instellen of die een interrupt krijgt?

8)

[ Voor 5% gewijzigd door CaptJackSparrow op 16-04-2009 17:04 ]

• DeXimE
CaptJackSparrow schreef op donderdag 16 april 2009 @ 16:59:
CMOS batterijtje effe sjekken. Staat je systeemklok nog op tijd? Bij een systeem dat altijd aan staat kom je er pas achter dat die op zijn als je het systeem (een tijdje) uit zet. Alstie op is vervangen en dan CMOS even resetten en opnieuw instellen. Kun je voor USB instellen of die een interrupt krijgt?

8)
Batterijtje ff nagemeten, moet 3v zijn maar geeft nog geen 2...
Zou dat het kunnen zijn??
Argh, OK nu ff een winkel vinden waar zie die dingen verkopen...
*springt in de auto*

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:54
Batterij is het waarschijnlijk niet. Haal eens alle usb apparaten en hardeschijven + optische drivers eens los

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

En de kabeltjes van USB-headers ook loskoppelen, heb dat eens gehad dat een poort kortsluiting maakte....

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Paksoy
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11-2025
Voordat je de kabels uit elkaar haalt, als je een USB muis heb, unplug die dan. Ik heb dat mijn pc's niet door de POST komen als ik een USB muis heb gekoppeld.

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-05 17:54

itarix

404 soul not found

Hij heeft toch alle usb apparatuur al los gekoppeld gehad? 8)7

Ik denk eigenlijk dat het aan je hardeschijf ligt dus alle schijven loskoppelen zoals THE_FIREFOX al suggereerde.

batterij zorgt er alleen voor dat je bios instellingen bewaard blijven zoals bijvoorbeeld de tijd.

• DeXimE
itarix schreef op donderdag 16 april 2009 @ 18:29:
Hij heeft toch alle usb apparatuur al los gekoppeld gehad? 8)7

Ik denk eigenlijk dat het aan je hardeschijf ligt dus alle schijven loskoppelen zoals THE_FIREFOX al suggereerde.

batterij zorgt er alleen voor dat je bios instellingen bewaard blijven zoals bijvoorbeeld de tijd.
Heb geen batterij kunnen krijgen maar lijkt me inderdaad ook niet het probleem...

Yup, alles is al los, ook de HDD's en opticals + muis + keyboard...
Enige dat er nu aan hangt is de monitor, zou de GFX kunnen zijn misschien?

En btw, ik kan dus NIET in de BIOS. Als keyboard er aan hangt en ik druk op DEL dan staat er wel op het scherm datie naar de bios gaat maar hangt nog steeds op het zelfde punt NA de USB initialisatie zoals op de foto.

Normaal gesproken los ik problemen op door even te booten met Hiren 9.5 CD erin maar in dit geval gaat dat dus niet. Raar ook dat ik helemaal geen error beebs krijg of een melding op het scherm :? Snap er echt geen ruk van ;(

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Heb je iets overgeclockt? Zo ja, clock het dan terug.

En wat versta je onder ''hij gaat niet verder?'' Wacht je echt een uur op hetzelfde scherm of maar 5 minuten?

Ik had een maxtor hardeschijf die het niet meer goed deed. (opstarten van mijn computer duurde ook zeer lang +- 15 tot 30 minuten) Ik was te koppig om het te formatteren, chkdsk repareren werkte niet dus uiteindelijk toch geformatteerd en hij werkt nu als een zonnetje.

Probeer een andere hardeschijf zou ik zeggen.

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-04 10:29
check je condensatoren eens? het kan zijn dat er eentje bol gaat staan en dan krijg je ook dit soort verschijnselen

• THE_FIREFOX
Heb je soms nog pci kaarten aangesloten zoals wifi of geluid?? Heb je het geheugen in alle banken getest? Misschien defecte geheugen slot? Probeer eens het moederbord uit de behuizing te halen en op een niet statische en geladen ondergrond te testen.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Batterijtje onder de 2 volt: Niet goed!
BIOS niet in kunnen komen: Niet goed!

Je hebt al een kaal systeem begrijp ik. Alle kaarten eruit en alle drives los. Mobo, voeding, CPU, 1(!) reepje geheugen (wisselen voor andere als het niet werkt), videokaart, keyboard. Stof uit alle slots verwijderen met kwastje en geheugen/videokaart 'reseaten'. Wel eerst(!) CMOS resetten met jumper (zie evt. handleiding) en als batterijtje toch rot is zou ik het er uit laten (kun je geen goeie 2032 knoop die het gewoonlijk is uit een ander apparaatje roven? Fietscomputertje of zo? - het is toch veelal koopavond vanavond. Hema? Halfords? Blokker? Buren(!) Nergens?).

Als je dan nog BIOS niet in komt videokaart eruit. Beep code? Andere videokaart? Andere voeding beschikbaar? Ander toetsenbord desnoods?

Als dat allemaal niet werkt dan zou je mobo wel eens naar de eeuwige jachtvelden kunnen zijn. Tijd voor een upgrade.

Suc6

8)

• DeXimE
SUD schreef op donderdag 16 april 2009 @ 19:34:
Heb je iets overgeclockt? Zo ja, clock het dan terug.

En wat versta je onder ''hij gaat niet verder?'' Wacht je echt een uur op hetzelfde scherm of maar 5 minuten?

Ik had een maxtor hardeschijf die het niet meer goed deed. (opstarten van mijn computer duurde ook zeer lang +- 15 tot 30 minuten) Ik was te koppig om het te formatteren, chkdsk repareren werkte niet dus uiteindelijk toch geformatteerd en hij werkt nu als een zonnetje.

Probeer een andere hardeschijf zou ik zeggen.
Nee, niks over geklokt, en al had ik dat, ik kan NIET in de BIOS.

Hij gaat niet verder = hangt als te zien op de foto.
Ik heb hem al een paar keer zeker 20min. zo laten staan zonder dat er wat gebeurt.
martijnberk schreef op donderdag 16 april 2009 @ 19:41:
check je condensatoren eens? het kan zijn dat er eentje bol gaat staan en dan krijg je ook dit soort verschijnselen
Check! Had daar inderdaad over gelezen en alle condensatoren met een zaklampje nagelopen. Zien er allemaal als nieuw uit.
THE_FIREFOX schreef op donderdag 16 april 2009 @ 19:48:
Heb je soms nog pci kaarten aangesloten zoals wifi of geluid?? Heb je het geheugen in alle banken getest? Misschien defecte geheugen slot? Probeer eens het moederbord uit de behuizing te halen en op een niet statische en geladen ondergrond te testen.
Geen PCI kaarten, nada nopes nothing.
Alleen GFX kaart...

Geheugen had ik al vervangen voor mijn oude (prima in orde) 1Gb strip, geen andere resultaten helaas.

Moederbord eruit halen is beetje lastig, waterkoeling enzo vandaar dat ik de GFX kaart er ook nog in heb zitten. Denk dat er weinig anders op zit deze eruit te slopen... Als dat het dan niet is lijkt het erop dat mijn mobo stuk is. Feit dat er bij het booten wel gegevens op het scherm staan over mijn processor lijkt mij aan te geven dat deze niet stuk is in ieder geval.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nog even een interessante gedachte. Gebruik je een USB toetsenbord?!?! Zo ja dan zou ik voor de aardigheid een PS/2 versie proberen er van uit gaande dat het mobo daar aansluitingen voor heeft.

8)

• DeXimE
CaptJackSparrow schreef op donderdag 16 april 2009 @ 20:39:
Nog even een interessante gedachte. Gebruik je een USB toetsenbord?!?! Zo ja dan zou ik voor de aardigheid een PS/2 versie proberen er van uit gaande dat het mobo daar aansluitingen voor heeft.

8)
Ook dat inmiddels gedaan, + had muis / keyboard er al uit liggen maar dat hielp ook niks...

Allemaal bedankt voor de input maar denk dat er weinig anders opzit dan nieuwe mobo/cpu/mem aan te schaffen ;( Zuigt dat ik niet weet wat, waarom en hoe de boel stuk is gegaan :( *grmbl*

• THE_FIREFOX
DeXimE schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:17:
[...]

Ook dat inmiddels gedaan, + had muis / keyboard er al uit liggen maar dat hielp ook niks...

Allemaal bedankt voor de input maar denk dat er weinig anders opzit dan nieuwe mobo/cpu/mem aan te schaffen ;( Zuigt dat ik niet weet wat, waarom en hoe de boel stuk is gegaan :( *grmbl*
Heb je de orginele cpu/northbridge koelers nog ? Je kan proberen die weer aan te sluiten. Misschien loopt hij vast doordat er iets te slecht gekoeld word door de waterkoeling

Verwijderd

THE_FIREFOX schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 14:14:
[...]

Heb je de orginele cpu/northbridge koelers nog ? Je kan proberen die weer aan te sluiten. Misschien loopt hij vast doordat er iets te slecht gekoeld word door de waterkoeling
Niet door de P.O.S.T. komen door oververhitting :?

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Heb je niet iets anders om te proberen? Videokaart, processor hdd, mobo?

Ik had mijn hdd in een andere pc gestopt en zo kwam ik erachter dat hij de boosdoener was :p.

• THE_FIREFOX
SUD schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:37:
Heb je niet iets anders om te proberen? Videokaart, processor hdd, mobo?

Ik had mijn hdd in een andere pc gestopt en zo kwam ik erachter dat hij de boosdoener was :p.
De harde schijf is al los gehaald -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31811624

@neo567
Die kans bestaat. Als het systeem te onstabiel is door bijv overclocking of geen koeling

Verwijderd

THE_FIREFOX schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:41:
[...]

De harde schijf is al los gehaald -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31811624

@neo567
Die kans bestaat. Als het systeem te onstabiel is door bijv overclocking of geen koeling
Daar heb ik niet eerder van gehoord, dat zelfs na een bios reset ed (dus bios defaults settings zoals bij TS het geval is/zal zijn) de boel kan overheaten bij het opstarten.
Pagina: 1