Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ha tweakers,

ik ben een fervent speler van wow. Nu is het bekend dat mijn huidige videokaart, sapphire radeon x1900XT, 512 mb, een hoop geluid produceert door de fan die erop zit. Echter, de laatste weken is een en ander een stuk erger geworden. Als ik de temperatuur van de kaart nog een beetje redelijk wil houden (100 - 110 graden celcius) moet ik de fan op de kaart minimaal op 55% laten draaien. Met warm weer zelfs nog harder. Dit levert een enorm geluidsoverlast op voor een actieve gamer....

Nu zat ik eraan te denken om de sapphire HD 4870 X2 2g GDDR5 aan te kopen ter vervanging. Kan ik ook weer de volle graphics gebruiken tenminste. Nu lees ik dat deze kaart onlangs een verbeterde koeling heeft gekregen maar het is nog steeds wel een actieve koeling met een fan erop. Mijn vraag aan jullie is of jullie ervaringen hebben met deze nieuwe kaart en of deze kaart qua geluid via de fan een beetje ok is. Als dit opnieuw zo'n geluidsmonster is ga ik liever op zoek naar een andere kaart.

Ik hoop een reactie van jullie te krijgen!

Bedankt alvast!

Groetjes

Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickmerckx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-07-2022
Het is misschien niet je vraag....
Maar wat zijn de spec's van je pc?

Ik bedoel maar als je een x1900xt hebt zitten . Zal je voor de rest geen core i7 hebben denk ik..... (kan altijd natuurlijk)
En kan het even goed zijn da de hd4870x2 een hoop weg gesmeten geld is omdat je systeem hem bottleneckt .
En is een hd4870 misschien al genoeg.....

En de hd4870 zelf is snel genoeg...( heb hem zelf) en vrij stil.
Ik heb de fan vast ingesteld op 38% , zo is hij wel wat hoorbaar maar veel koeler.
En het is goed te doen het geluid van de fan op 38% .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-07 10:59
Dat je graka te warm word en veel lawaai maakt lijkt mij geen goede reden om de kaart te vervangen, maar eerder een andere koeler erop te plaatsen.
Zelf heb ik ook een x1900XT maar dan van Asus, daarbij heb ik de stock koeler vervangen met een Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2. Daarmee bleef de tempereatuur laag, en aangezien het om een passieve koeling gaat, 0 dB geluid.

Ik kan het je niet vertellen wat de HD 4870 X2 gaat doen, maar denk wel dat deze met een stock koeler ook aardig wat geluid en warmte zal produceren.

Wellicht één van de beschikbare reviews doorlezen? Zal vast wel naar voren komen wat de warmte en geluidsproductie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Als je puur voor WOW een kaart zoekt is de X2 overbodig.
Schijnt volgens mij ook dat ie niet goed draait met WOW.(schaduw artifact)

Blijkbaar is het opgelost
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31806811

[ Voor 31% gewijzigd door Bullus op 16-04-2009 12:58 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

nadelen van de x2 voor jouw :

- de kaart wordt gebottlenecked.
- je hebt waarschijnlijk een nieuwe voeding nodig
- je kunt de s1 rev2 niet gebruiken omdat er 2 gpu's zijn om te koelen.
- je gaat er waarschijnlijk niet veel van merken op lage resoluties (waarvan ik vermoed dat je die gebruikt)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
de 4870X2 is overkill voor wow. een 4870 1GB (of de 512GB) voldoet meer dan voldoende.
zelf heb ik ook een 1900XT met een thermalright koeler pricewatch: Thermalright HR-03 Plus Hij wordt ook aardig warm maar doet zijn werk aardig.
kijk ook even op http://tweakers.net/pricewatch/cat/553 daar staan de nodige koelers of op http://www.ikbenstil.nl/VGA-Chip-coolers:::26.html?osCsid=12f6d515a64fcd9d07a93a8213b0b402

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
yannickmerckx schreef op donderdag 16 april 2009 @ 12:49:
Het is misschien niet je vraag....
Maar wat zijn de spec's van je pc?

Ik bedoel maar als je een x1900xt hebt zitten . Zal je voor de rest geen core i7 hebben denk ik..... (kan altijd natuurlijk)
En kan het even goed zijn da de hd4870x2 een hoop weg gesmeten geld is omdat je systeem hem bottleneckt .
En is een hd4870 misschien al genoeg.....

En de hd4870 zelf is snel genoeg...( heb hem zelf) en vrij stil.
Ik heb de fan vast ingesteld op 38% , zo is hij wel wat hoorbaar maar veel koeler.
En het is goed te doen het geluid van de fan op 38% .
Systeem is als volgt:

Moederbord Asus p5B deluxe
Processor Intel Core 2 Duo E6600 socket 775
Werkgeheugen Corsair Twin2x2048-6400C4, 2048 mb, ddr2
Zalman CNPS9500AT koeler
Western digital Raptor 36gb
Seagate Barracuda 7200.10 250 gb 2x

Systeem lijkt me verder wel in orde. Ander probleem is dat mn huidige kaart bij lange na niet de volledige graphics meer kan draaien dus deze is sowieso aan vervanging toe. Echter een belangrijk punt vind ik ook het geluid van de koeling. Deze moet wel redelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

das wel aan de lichte kant voor een x2, op welke resolutie speel je graag ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je alleen WoW speelt, lijkt een 4870X2 mij echt overkill. Ik zou wat geld in mijn zak houden en voor een wat langzamere kaart gaan die minder verbruikt en wat stillere koeling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:38

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Voor 129 euro, heb je al een mooi Sapphire HD4850 512MB GDDR3. Dat is zat genoeg voor jouw. Heb deze zelf ook namelijk. Ben er erg tevreden mee.

http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI

De koeler die er op zit, is ook erg stil. En op de nieuwe ATi kaarten, heb je natuurlijk ook ATi Powerplay erop zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Splinter Cell op 16-04-2009 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een dell 24 inch breedbeeld monitor (weet even exacte naam niet uit mn hoofd) en speel daarbij standaard op 1920x1200 of iets dergelijks. Heb eigenlijk weinig zin om concessies te doen op de resolutie. wellicht inderdaad een optie om voor de 1gb of 512mb versie van de kaart te gaan. In feite heb ik de kaart alleen nodig voor wow en geen andere games.
BGB4rn schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:02:
das wel aan de lichte kant voor een x2, op welke resolutie speel je graag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

hoe veel watt is je voeding ? en van welk merk ? anders moet je die ook upgraden om je kaart van stroom te kunnen voorzien..

EDIT:

ik heb even je mobo opgezocht en ben er achter gekomen dat je eventueel ook je processor kunt upgraden naar een quadcore om je systeem toch nog wat in balans te houden voor die 4870x2 ..

[ Voor 44% gewijzigd door BGB4rn op 16-04-2009 13:11 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BGB4rn schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:08:
hoe veel watt is je voeding ? en van welk merk ? anders moet je die ook upgraden om je kaart van stroom te kunnen voorzien..

EDIT:

ik heb even je mobo opgezocht en ben er achter gekomen dat je eventueel ook je processor kunt upgraden naar een quadcore om je systeem toch nog wat in balans te houden voor die 4870x2 ..
voeding is een Antec NeoHE 550 watt.
Geloof dat dit wel voldoende zou moeten zijn.

Ik zat er inderdaad aan te denken om de processor ook een upgrade te geven. Al denk ik dat ik voor een lichtere kaart ga dan de 4870x2 als ik toch geen baat heb bij zoveel grafische kracht sinds de graphics van wow niet bijster goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

550 watt is IMO wel weinig voor een 4870x2 en eventueel een quadcore..

Denk er trouwens wel aan je BIOS te updaten voor de quadcore compatibiliteit.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Maar voor een iets lichtere kaart en een quadcore is een 550W kwaliteitsvoeding méér dan voldoende. Zelfs een quadcore en een 4870X2 zou volgens mij nog wel op een 550W voeding moeten kunnen draaien. Maar voor zo'n vragen loopt een mooi topic in OH :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:45

Audione0

Strijdt der titanen

Kijk eens hier..

productreview: Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E review door Vriess ;)

En hier..

http://www.hardware.info/...eon_HD_4870_X2_211370040/

Als je alleen WoW speelt is een 4870x2 wel erg veel..
Maar als je in de toekomst gaat kijken is het misschien lekker om wat rek te hebben. wat overigens wel een upgrade vereist. CPU en Voeding..

Succes

[ Voor 23% gewijzigd door Audione0 op 16-04-2009 14:56 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Audione0 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:45:
Kijk eens hier..

productreview: Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E review door Vriess ;)

En hier..

http://www.hardware.info/...eon_HD_4870_X2_211370040/

Succes
zo te zien is die kaart echt een krachtpatser. Ik twijfel nog tussen de 1gb of de 2gb versie. Na wat reviews te hebben gelezen schijnt het verschil tussen 1 en 2gb veel minder merkbaar te zijn dan tussen 512mb en 1gb. Zeker aangezien ik voornamelijk wow speel lijkt mij 1gb voldoende. Ik vraag me alleen af of de fan van een dergelijke goede kaart ook met een, grafisch vrij simpel spel als wow zo hard zullen gaan loeien, rekening houdend met hoogste 1920x1200 resolutie en alle graphics op maximaal... Iemand enige ervaringen hierin wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:55:
[...]

Ik vraag me alleen af of de fan van een dergelijke goede kaart ook met een, grafisch vrij simpel spel als wow zo hard zullen gaan loeien, rekening houdend met hoogste 1920x1200 resolutie en alle graphics op maximaal... Iemand enige ervaringen hierin wellicht?
Ik denk het niet, maar je kunt in CCC altijd de fanspeed aanpassen.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Als de load van wow niet hoog is wordt de gpu niet zo heel warm en hoeft er niet veel warmte af te worden gevoerd zodat de fan dan zachtjes draait :)

echter als je m echt goed opstookt met een game als crysis of als je m gaat gebruiken voor dingens als F@H wordt ie wel heet en gaat ie wel hard draaien..

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BGB4rn schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:59:
Als de load van wow niet hoog is wordt de gpu niet zo heel warm en hoeft er niet veel warmte af te worden gevoerd zodat de fan dan zachtjes draait :)

echter als je m echt goed opstookt met een game als crysis of als je m gaat gebruiken voor dingens als F@H wordt ie wel heet en gaat ie wel hard draaien..
hehe
das juist het punt, de load van wow op mn huidige kaart, de sapphire radeon x1900xt is gigantisch hoog waardoor de fans zwaar zitten te loeien. twee jaar geleden die kaart gekocht en deed het toen erg goed zonder veel lawaai. Echter na een update van wow is dit compleet anders sinds een paar maanden. Terwijl de radeon x1900xt toch een vrij degelijke kaart is. Maar goed, ik ga het er gewoon op gokken en ga de 1gb versie aanschaffen!

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken! Fijn forum hier met vriendelijke mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat, ondanks dat de load misschien wel laag zal zijn, er wel twee grafische processors op de kaart zitten die op dat moment toch aardig wat warmte zullen afgeven.

Mijn bescheiden mening is dat je beter bijvoorbeeld een HD4850 kan aanschaffen met een goede, stille koeling of dat je er eventueel zelf een stillere koeling op monteert. Dan spaar je veel geld uit en ik denk dat je dan een grotere kans op een stille kaart heb.

Zelf heb ik een paar maanden terug een HD4670 gekocht omdat ik ook belang hecht aan stilte. Deze moet dan misschien wel keihard werken bij veel spellen maar ik kan hem zeer makkelijk passief koelen. Ik wil maar zeggen dat een lage load niet gelijk is aan stilte. Dat hangt van veel meer factoren af, waaronder het stroomverbruik van de kaart. En die zal bij een HD4870X2 aardig hoog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

ik ga als het goed is aanstaande zaterdag mijn 9800GTX passief maken met een accelero s1 rev2 :)
ik hoop dat ik een beetje goede temps heb dan maar het schijnt toch echt te kunnen, ik geloof het nog steeds niet maar ik zie wel :P

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BGB4rn schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:21:
ik ga als het goed is aanstaande zaterdag mijn 9800GTX passief maken met een accelero s1 rev2 :)
ik hoop dat ik een beetje goede temps heb dan maar het schijnt toch echt te kunnen, ik geloof het nog steeds niet maar ik zie wel :P
ergens hebben jullie volledig gelijk er zit alleen 1 "maar" aan vast. Ik heb echt geen idee hoe de standaard koeler van zo'n kaart te verwijderen en een passieve koeler of bv waterkoeling ervoor in de plaats te nemen. Wat dat betreft heb ik twee linkerhanden en het lijkt me verstandig dat ik ook geen poging ga doen om dit zelf te veranderen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

niet zo heel moeilijk, alle schoefjes loshalen :+

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BGB4rn schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:33:
niet zo heel moeilijk, alle schoefjes loshalen :+
en opnieuw voltage aansluiten dacht ik gehoord te hebben en iets van solderen zei een vriend van me??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:39
BGB4rn schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:08:
WoW is niet geoptimaliseerd voor 4 cores. Geld weggooien dus :) Denk dat de TS het beste een HD4850 of HD4870 kan afschaffen en daarna een tijdje later op de Core I7 over kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-07 10:59
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:35:
[...]

en opnieuw voltage aansluiten dacht ik gehoord te hebben en iets van solderen zei een vriend van me??
haha, nou zo erg is het niet met de Accelero S1 Rev. 2 hoor.
Het is al een tijdje geleden, maar wat ik me kan herinneren, is dat het echt niet moeilijk was, en ik heb wat dat betreft ook twee linkerhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

de S1 rev 2 is van origine passief.. en het zal ws een overclocker zijn die vriend, je hebt t in principe niet nodig tenzij je gaat overclocken ..

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het moeilijkste bij het vervangen van de koeling is meestal het verwijderen van de standaardkoeler. Deze zit vaak met keiharde koelpasta aan de core. Daarom is het handig om eerst de kaart goed warm te laten worden vooraleer je de koeler er afhaalt. Dan gaat het makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Admiral Freebee schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:57:
Het moeilijkste bij het vervangen van de koeling is meestal het verwijderen van de standaardkoeler. Deze zit vaak met keiharde koelpasta aan de core. Daarom is het handig om eerst de kaart goed warm te laten worden vooraleer je de koeler er afhaalt. Dan gaat het makkelijker.
Helemaal juist.. Ik heb zo in het verleden mn 9700pro naar de gruselamenten geholpen. De pasta zat zo vast gekleeft, toen ik de cooler eraf wilde halen er een stukje van de core afbrak:)

Kaartje had ik nog maar net.. Koste me toen 250 euro extra :'(
Dutchy007 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:40:
[...]
WoW is niet geoptimaliseerd voor 4 cores. Geld weggooien dus :) Denk dat de TS het beste een HD4850 of HD4870 kan afschaffen en daarna een tijdje later op de Core I7 over kan gaan.
Helemaal juist!
kost het je ook niet in 1 keer een hoop geld.. Zo kun je het een beetje verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels toch besloten voor de Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD4890 1GB DDR5 2xDVI/HDCP te gaan. De 2gb versie is zwaar overkill voor een game als wow en me te duur. De 1gb versie is ook nog overkill denk ik maar met deze kaart hoef ik voorlopig niet up te graden. Dat is ook wel fijn.

Nu zit ik nog met 1 laatste vraag. Op de site van 4launch.nl zie ik het volgende staan over de nieuwe kaart:

Opmerkingen:
Let erop dat u voor optimale prestaties bij deze videokaart een speciaal PCI-e 2.0 slot nodig heeft in uw PC. Deze videokaart werkt ook in een PCI-e 1.0 slot, maar past niet in een AGP of PCI slot. Vraag het bij twijfel eerst na bij onze verkoopafdeling.

Nu ben ik er niet zeker van dat er pci-e 2.0 op mn huidige pc mogelijk is. Dit is mijn spec:

moederbord: Asus P5B Deluxe
processor: intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed
werkgeheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x
videokaart: Sapphire Radeon X1900 XT, 512 MB, DDR3, PCI Express x16
Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300
harde schijf: Western Digital Raptor, 36 GB, 10000 rpm, 16 MB, Serial ATA150
kast: Antec P180B, Zwart
voeding: Antec NeoHE, 550 Watt, Retail
koeler: Zalman CNPS9500 AT

Heeft dat mobo de mogelijkheid voor pci-e 2.0???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Jouw moederbord heeft alleen een PCI-E 1.0 slot maar voor de prestaties zal dit niet veel uitmaken. Zelfs bij een 4870X2 scheelt het niet zo heel veel.
Pagina: 1