Artifacts na een tijd spelen

Pagina: 1
Acties:

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:40
Ik heb sinds 2 dagen een heel raar probleem:

Als ik een tijd Test Drive Unlimited heb gespeeld (varieert, maar net een uur) krijg ik allemaal artifacts. Dit zijn rode lijnen door het scherm. Hierna loop mijn computer vast.
Ik heb al gekeken naar de temperatuur van mijn 8800GT, maar die blijft mooi (stressed) op 65 graden. Ik speel niet echt andere spellen, dus weet niet of het aan andere spellen ligt.

Ook heb ik al andere drives geprobeerd. Dit heeft niets geholpen (de nieuwste heb ik geinstalleerd).
Wat te doen?

Specs:

Intel E8400 @ 3,8GHZ
Sparkle 8800GT met Accelero en 8cm fan
P5K-E
2x 1GB patriot PC6400
2x 250GB HDD

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-04 15:19
Zitten er heatsinks op je geheugenchips? de "ronde" boog ( vaak ) rondom de core.
Vermoed dat dat de troublemaker is.

Verwijderd

Strepen ed zijn geheugen problemen, witte stippen zijn core probs (veelal oververhitting door bv een OC).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2009 12:30 ]

• Perzikvrucht
Ja er zitten geheugen blokjes op de geheugenchips. De standaard heatsinks die je bij de accelero krijgt.
Ik heb net ook 3D mark 06 gedraaid (elke test 3x) en daar kreeg ik geen artifacts.

Kan ik ook met een programma mijn geheugen temperatuur meten?

[ Voor 14% gewijzigd door Perzikvrucht op 16-04-2009 12:52 ]

• thijszor
Het zal zéér waarschijnlijk toch hitte gerelateerd zijn, aangezien het pas recentelijk is.
Vermoed dus toch dat er te weinig airflow is, kan je anders je kast eens openmaken, en er een extra fan tegenaan gooien?

Want als het het niet is, kunnen we dat dus op die manier uitsluiten :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ja, je kan best even tijdelijk een ventilator op je kaart richten om te zien of het probleem dan ook nog optreedt. Als dit niet zo is, dan is er toch een onderdeel op je kaart dat oververhit.

Probeer verder eens andere drivers te installeren en zet eventuele overkloks terug naar standaard.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Als je videogeheugen geen temperatuursensor heeft (wat voor zover ik weet niet standaard is), kun je daarvan helaas niet de temperatuur aflezen met software. Wel zou ik je adviseren goed naar je koeling te kijken voor je je systeem weer gaat stressen, al die oververhitting komt de levensduur van je videogeheugen zeker niet ten goede.

• thijszor
CherandarGuard schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:08:
Als je videogeheugen geen temperatuursensor heeft (wat voor zover ik weet niet standaard is), kun je daarvan helaas niet de temperatuur aflezen met software. Wel zou ik je adviseren goed naar je koeling te kijken voor je je systeem weer gaat stressen, al die oververhitting komt de levensduur van je videogeheugen zeker niet ten goede.
Klopt, was vorige week ook een topic over. iemand die een 3d party gpu koeler gekocht had, maar niks op de heatsinks gedaan had. en die was dus gewoon overleden. oudere modellen kunnen wellicht prima zonder, maar de heethoofden van tegewoordig hebben echt een goede airflow nodig.

• Perzikvrucht
Ik zal het proberen! Ik vind het alleen dan wel raar dat het nu pas komt, aangezien ik de videokaart (+ de nieuwe koeler) als zo'n jaar heb..
Ik heb ook verder niets veranderd aan mijn opstelling.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Tja, het wordt weer warmer hè, dat ga je ook merken in de temperatuur van je systeem. Het kan ook zijn dat je airflow wat minder is geworden. Heb je je kast al eens goed schoongemaakt? Stof in je fans e.d. kan ook een oorzaak zijn.

specs

Verwijderd

barzi schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:11:
Ik zal het proberen! Ik vind het alleen dan wel raar dat het nu pas komt, aangezien ik de videokaart (+ de nieuwe koeler) als zo'n jaar heb..
Ik heb ook verder niets veranderd aan mijn opstelling.
Misschien je cpu is underclocken (ipv overclocken) of cpu throtteling aanzetten in de bios (indien aanwezig)?

• Perzikvrucht
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:23:
[...]

Misschien je cpu is underclocken (ipv overclocken) of cpu throtteling aanzetten in de bios (indien aanwezig)?
Zal het proberen, maar wat is daar de gedachten achter? Ik bedoel, underclocken..? Standaard zou de CPU het sowieso goed moeten doen.

Verwijderd

barzi schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:54:
[...]

Zal het proberen, maar wat is daar de gedachten achter? Ik bedoel, underclocken..? Standaard zou de CPU het sowieso goed moeten doen.
Gedachte erachter is dat je proc misschien te heet wordt en voor probs zorgt.
Enne standaart settings bedoel ik (default settings).

• thijszor
Hoe precies is de CPU relevant in dit verhaal? zijn duidelijk strepen aanwezig volgens de TS, wat op Geheugen problemen van de GPU duidt.

Verwijderd

thijszor schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:11:
Hoe precies is de CPU relevant in dit verhaal? zijn duidelijk strepen aanwezig volgens de TS, wat op Geheugen problemen van de GPU duidt.
Het is een tweede suggestie van een medetweaker in mijn persoontje.

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-05 22:50
Ik heb een Club3D 8800GT, Ik krijg ook af en toe rare artifacts tijdens het spelen. Dit heb ik verholpen door mijn geheugen van 900mhz naar 860mhz te clocken.

Natuurlijk is dit een tijdelijke oplossing, maar ik heb nooit de moeite genomen om de kaart RMA retour te sturen.

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 23:05
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:12:
[...]

Het is een tweede suggestie van een medetweaker in mijn persoontje.
Ja maar een cpu zal echt geen beeldproblemen geven. Is je cpu niet stabiel, dan zal je pc vastlopen of errors geven(soms het spel gewoon afsluiten), maar echt geen beeldproblemen geven.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

skelleniels schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:17:
[...]

Ja maar een cpu zal echt geen beeldproblemen geven. Is je cpu niet stabiel, dan zal je pc vastlopen of errors geven(soms het spel gewoon afsluiten), maar echt geen beeldproblemen geven.
Ohw dat wist ik niet om een voorbeeld te noemen :P .

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-05 22:50
offtopic

Die 4870 had eerst geen artifacts, maar wel toen die in een overclocked systeem ging. Het zal wel te warm in die kast zijn geweest waardoor die 4870 artifacts begon te geven. De CPU heeft nikt te maken met beeldweergaven.

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Verwijderd

ToasterxD schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:47:
[...]

offtopic

Die 4870 had eerst geen artifacts, maar wel toen die in een overclocked systeem ging. Het zal wel te warm in die kast zijn geweest waardoor die 4870 artifacts begon te geven. De CPU heeft nikt te maken met beeldweergaven.
De cpu heeft met elk onderdeel in de pc te maken, een hogere fsb resulteerd ook in een hogere pci setting enz, maar eerst afwachten wat TS doet met de aanbevelingen.

• Perzikvrucht
Ik denk zelf dat het niet aan de CPU ligt. Natuurlijk ga ik dit wel proberen, nadat het goed koelen van de videokaartgeheugen niets oplevert.
Aangezien de artifacts pas na een tijdje komen, dacht ik zelf ook al aan een hitte probleem. Ik had echter alleen nog maar gekeken naar de core temperatuur. Ik zal morgen even een 120mm fan regelen die ik erop laat blazen i.p.v. de 80mm fan en alles even ontstoffen.
Pagina: 1