[Autointerieur] Cockpitspray verwijderen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-05 09:40
Dag auto liefhebbers.

Ik ben op dit moment in het bezit van een Citroën Saxo 1.1i SX uit 1996. 60.000 km.

Nu ben ik druk bezig dit autootje op te knappen ik heb hem natuurlijk helemaal schoon gemaakt en ben dus ook begonnen aan het interieur.

Ik heb nu ook alle kunststof delen van het dashboard schoongemaakt en daarna met cockpitspray er op gegaan en dit met een doek uitgespreid, dit ziet er prima uit! hij lijkt zo uit de showroom te komen.
Nu stond er duidelijk op dat je dit spul _Niet_ op het stuur/pedalen moest laten komen omdat dit het glad maakt, hier heb ik goed op gelet maar toch. Ik denk dat het spul een beetje is gaan vernevelen tijdens het spuiten en dus is het ook op mijn stuur gekomen. Mijn stuur is nu merkbaar veel gladder als voor mijn schoonmaak actie.

Zodra ik dit merkte ben ik druk aan de slag gegaan om mijn stuur weer stroef te krijgen. Ik dacht eigenlijk dat cockpitspray gewoon een soort vet/olie was en ben dus druk aan de slag gegaan met allesreiniger en vetverwijderaar. Na druk poetsen is er haast geen verschil, mijn stuur blijft aardig glad.

Nu heb ik mij wat verder verdiept in deze troep en kom ik er achter via google dat er waarschijnlijk siliconen toevoegingen in zit om het oppervlak glanzend te maken, zoekend naar een manier om siliconen te verwijderen op google levert mij de meest vreemde chemische spullen op die ik niet zomaar op mijn kunstof stuur wil doen, ben bang dat mijn stuur dan ook word weggevreten.

Dus, iemand tips hoe ik die troep er af krijg zonder mijn kunststof stuur aan te tasten?

Hier nog een foto (van internet) van een zelfde stuur als in mijn auto:

Afbeeldingslocatie: http://homepages.ipact.nl/~munnigschmidt/stuur.jpg

Bedankt alvast.

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Glassex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

gewoon een sopje met dreft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Desnoods wasbenzine. Die cockpitspray bevat volgens mij vooral (synthetische) was, dat krijg je er wel af met een oplosmiddel. Dreft / Blue Wonder kan ook.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Of terpentine. Omdat ik een lichtbeige interieur heb en de handgrepen wel eens flink vies willen worden, maak ik dit altijd schoon met terpentine. Dit tast het plastic niet aan, maar lost wel vrijwel alle vetten op.

Overigens doe ik m'n stuur ook altijd uitgebreid met cockpit spray, maar last van een glad stuur heb ik nooit gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 23:10

JT

VETAK y0

Probeer ammonia. Probeer daar volgende keer ook eens je hele interieur mee te doen, heb je niet zo een vette troep op je dash ;) Wordt het écht schoon.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:57
Wasbenzine, terpentine en spiritus zou ik ook als eerste proberen. Dat zijn vetoplossers maar tasten niet het kunststof van je stuur/dashboard aan.

Verder een tip: spuit dat dashboard spray niet direct op je dashboard of wat je ook wil poetsen, maar spuit het op je poetsdoek en wrijf het daarmee op je poetsoppervlak :) Dan voorkom je dat die spuitnevel overal komt waar je het niet wil hebben, zoals je stuur en je ruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:33
Daarnaast lijkt het me alleen maar irritant als je dash glimt en daardoor spiegelt in je voorruit? Gewoon dr af met die troep ;)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Rode zeep (goed verdund!)
Rode zeep voor de pedalen, stuur en de pook.
Dat haalt troep - inc cockpitspray, wat een lak laagje is - weg.
Moet je dit eens voor de gein met een witte doek doen, dan schrik je hoeveel vuil eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0
Ik ga vanavond het even met terpentine/wasbenzine/spiritus proberen.

Rode zeep, nooit van gehoord, ook google geeft mij vooral geur zeepjes ik denk niet dat je dat bedoelt...
Waar haal ik dat spul?

[ Voor 3% gewijzigd door Vincenz0 op 16-04-2009 12:55 . Reden: typo ]

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Laatst online: 26-06 22:48

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Mssn groene zeep? Die bestaat wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 13:04
Vincenz0 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 12:47:
Rode zeep, nooit van gehoord, ook google geeft mij vooral geur zeepjes ik denk niet dat je dat bedoelt...
Waar haal ik dat spul?
Denk dat hij garagezeep bedoeld. Is vaak rood namelijk.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0
Ok het is gelukt!
Even spiritus op een doek en een paar keer poetsen en het stuurtje was weer stroef als vanouds 8)

Bedankt voor de tips.

Coding 4 Fun!

Pagina: 1