Toon posts:

Macbook geeft schokken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb een witte macbook van 2006, een Core Duo.

Nu is me de laatste tijd opgevallen, dat wanneer ik bv een film in fullscreen in vlc, of qktime bekijken, en ik in mijn zetel zit, en ik bv op spatie moet drukken om te pauzeren, ik gewoon een shock krijg!!!
Meestal, werkt toetsenbord/muis niet meer, en moet ik geforceerd resetten.

Is dit normaal?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je dit ook als hij aan een geaard stopcontact hangt?

• Xyzer
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Xyzer

Valid XHTML & CSS.

Lijkt me niet. Staat je macbook op een bureau o.i.d.?

*cough*

[ Voor 26% gewijzigd door Xyzer op 16-04-2009 11:13 ]

Hier komt ooit nog wat te staan..

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:55

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het is schok, niet shock of shok. Is het trouwens dat je echt 220/12/5V voelt of is het meer statische electriciteit? Als het dat laatste is, is het moeilijk om er iets aan te doen. Je kunt door allerlei zaken statisch geladen worden, het weer, je zetel, je kleding, je manier van lopen, noem maar op. Via de spatiebalk ontlaad je dan en voel je een schokje. Volgens mij helpt een geaard stopcontact hier ook niet tegen.

Is het echt een grotere spanning die je voelt (en die blijf je dus ook voelen iedere keer als je de spatiebalk aanraakt, ook snel achter elkaar of voor langere tijd) dan is er iets mis met je MacBook en zou ik hem terugbrengen.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Ik heb hier ook last van gehad, zelfs met geaard stopcontact of alleen op de batterij. Bleek door mijn schoenen te komen in combinatie met vloerbedekking.

Verwijderd

Lang leve de geleidende behuizing van Apple, heb hier ook al mee te maken gehad.
Kleding en meubels hebben hier een enorme invloed op.

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:34
Sinds wanneer geleidt polycarbonaat - volgens mij een kunststof?
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 11:30:
Lang leve de geleidende behuizing van Apple, heb hier ook al mee te maken gehad.
Kleding en meubels hebben hier een enorme invloed op.
Dat zou dan bij elke fabrikant zo kunnen zijn, dus afgeven op Apple slaat in dit geval nergens op...

[ Voor 73% gewijzigd door JottemJ op 16-04-2009 11:58 ]

Verwijderd

JottemJ schreef op donderdag 16 april 2009 @ 11:57:

[...]

Dat zou dan bij elke fabrikant zo kunnen zijn, dus afgeven op Apple slaat in dit geval nergens op...
Sinds wanneer geleid kunststof per definitie niet dan?
Tuurlijk, metaal geleid zoveel beter maar dan nog kan kunsttof ook geleiden.

Verwijderd

JottemJ schreef op donderdag 16 april 2009 @ 11:57:

[...]

Het gebeurt naar mijn weten enkel bij Apple dat gebruikers schokken krijgen bij gebruik van hun laptops, dit is geen onderbuikgevoel maar praktijkervaring.
De door mij gebruikte modellen van Asus, Msi, HP, Lenovo en Dell hebben dit probleem in ieder geval niet.2 Macbooks die ik uitgeleverd heb hebben er allebei last van.

• Erwin_Br
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik heb hetzelfde probleem met mijn HP 6910p op het werk. Met name wanneer ik de rand van het scherm vastpak om het deksel te sluiten.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:34
Een Acer TravelMate 800.
Zelfs zo mooi dat ik een constante spanning voelde op de plekken waar de verf van de metalen body afgeschuurt of gekrast was.

Geen statische elektriciteit, maar ook irritant en af en toe pijnlijk. Een geaard stopcontact hielp absoluut niet.

while (! ( succeed = try ()));

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
geaard stopcontact boeit niet, is vaak niet doorgevoerd tot in de behuizing. weet niet hoe dit bij mac zit.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Speeddragon schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 12:34:
geaard stopcontact boeit niet, is vaak niet doorgevoerd tot in de behuizing. weet niet hoe dit bij mac zit.
Als je de link in de 3e post had gelezen had je geweten dat het in veel gevallen wel degelijk boeit.

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:09
Ik heb dit zelf ook gehad, met mijn MBP Santa Rosa late 2007. Dit is opgelost door de stekker van de adapter in een geaard stopcontact te pluggen.

Dus niet het kleine opzetstukje direct op de adapter gebruiken (adapter zelf in het stopcontact), maar de dikkere kabel erbij gebruiken. Anders heeft het ook weinig zin om een geaard stopcontact te gebruiken.

Dit loste het voor mij op. Totdat ik later bij een geaard stopcontact ineens vrij grote spanning door mijn handen kreeg en de adapter doorbrandde, maar dat is een ander verhaal. :+

Verwijderd

Ik krijg ook regelmatig een stroomstootje als ik mijn macbook uit zijn jas haal. (sleeve). Ik krijg de schok van achter het scherm. (bij de ventilatie strepen) Ik denk dat dit door de wrijving komt :P. Fijn zo'n kunststof behuizing O-)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 16:06:
Ik krijg ook regelmatig een stroomstootje als ik mijn macbook uit zijn jas haal. (sleeve). Ik krijg de schok van achter het scherm. (bij de ventilatie strepen) Ik denk dat dit door de wrijving komt :P. Fijn zo'n kunststof behuizing O-)
Dat is pure statische electrischiteit opgebouwd door het tegen elkaar wrijven van twee kunststoffen. Mijn ouwe Toshiba kon me echt spierpijn bezorgen als ik 'm uit een plastic zak trok. Niet normaal.

Zoef

• _lasher_
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Statische schokken ken ik ook wel. Zelf heb ik een Dell en daar zit minimaal metaal op. Ik kan lekker een tijd zitten tikken en dan als ik mijn handen wat naar de zijkant verplaats opeens een schok krijgen. Daar zitten namelijk metalen speakertjes...

Toch krijg ik dat alleen als de stekker er in zit. Als ik alleen op batterij werk, heb ik nergens last van. :?

Gelukkig valt dat wel mee (niet meer dan een vervelend gevoel). Als er bij mij echt stroom zou lekken, zou dat minder zijn. Vooral omdat er ook geen geaarde stekker aan zit.

Verwijderd

Dat statische gebeuren heb ik ook. Ik ben er op gaan letten en ben tot de conclusie gekomen dat het door de bank komt waar ik op zit. Elke keer als ik daar op heb gezeten en raak mijn Macbook aan dan krijg ik een statisch stroomschokje. Dit is overigens ook als ik bijvoorbeeld mijn PS aanzet als ik op de bank heb gezeten.

Ik zou dus zeggen..probeer eens een andere stoel ;, want het ligt absoluut niet aan je computer.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2009 @ 17:11:
Ik zou dus zeggen..probeer eens een andere stoel ;, want het ligt absoluut niet aan je computer.
Schakelende voedingen die je tegenwoordig in allerlei apparaten vind kunnen de halve voedingsspanning (115volt) op de behuizing zetten als ze niet in een wcd met randaarde zitten.
Pagina: 1