Versterker/voeding "kapot", zelf repareren met hars?

Pagina: 1
Acties:

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:04

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een NAD312 versterker uit 1997. Sinds een tijd maakt de versterker bij het aanzetten een ontzettend irritante zoemtoon die uit de transformator komt. Soms gaat dit geluid weg na 15-20 minuten maar soms blijft het ding de hele dag die irritante zoemtoon maken. Afgezien van die irritante zoem doet de versterker het verder perfect.

Ik heb de versterker aangeboden voor reparatie en ik ben al vrij snel teruggebeld. De oorzaak zit in de trafo zelf. Daarin zit een onderdeel wat los zit en wat gaat trillen als de trafo koud is, wanneer de trafo opwarmt stopt het getril soms doordat het materiaal uitzet.

Nu het vervelende, de trafo is niet meer leverbaar door NAD. En dus is de versterker volgens hen niet meer te repareren.

Nu zat ik te denken om de trafo vol te gooien met speciale hars. Ik kan via via aan hars komen die ook wordt gebruikt voor het vullen van kabelmoffen ( middenspanning 10kV ). Een belangrijke eigenschap van die hars is uiteraard dat die absoluut niet geleidend is. En ik hoop uiteraard dat door de hars het losse onderdeel geen mogelijkheid meer heeft tot trillen.

Het enige nadeel wat ik mij kan bedenken is dat de voeding zijn warmte minder goed kwijt kan en dus warmer wordt en misschien doorbrand?

Zijn er verder nog nadelen waar ik nog niet aan heb gedacht? En is er al iemand anders die z'n apparatuur op die manier al eens heeft gerepareerd?

[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 16-04-2009 09:48 . Reden: tikfoutje(s) opgelost. ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou even de spanningen van de trafo meten; er is vast wel een universele vervangende trafo te vinden.
Is het nu echt een "NAD only" exoot, kieper dan gewoon die hars er in; kapot is ie toch al.

Wise enough to play the fool

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Inderdaad en anders een föhn er bij plaatsen die je voeding op temperatuur houdt............ :9

[ Voor 7% gewijzigd door kaajee op 16-04-2009 10:57 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:53
Je hoeft toch niet die hele trafo vol te gooien met hars? Wat hars over het trillende ondereeltje zou genoeg moeten zijn? Dan heb je ook minder snel last van warmteproblemen gok ik. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Eventueel zou je, in het allerergste geval, nog een op maat-gemaakte trafo kunnen kopen ter vervanging. Enige nadeel is de prijs die daar aan hangt.

Verwijderd

kijk eens hoe de transformator / voedingsonderdelen bevestigd zijn, misschien zit een bevestiging los waardoor een onderdeel trilt?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:04

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb zelf ook al gekeken voordat ik de versterker wegbracht. Alle schroeven / aansluitingen die ik kan zien bij de trafo zitten muurvast, het geluid komt ergens binnen uit de trafo weg. En voor zover ik kan overzien kan ik daar niet bij.

En inderdaad de trafo vervangen voor een universele / maatgemaakte kan ook nog. Alleen zijn die waarschijnlijk niet goedkoop.

Ik ga voorlopig voor de hars optie :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:09

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Fabrikanten doen dat zelf ook. Sommige ringkernen in een aantal apparaten hebben een lijntje van een soort rubberachtig lijm er over heen zitten, om trillen te voorkomen. Bovendien is het zo dat tegen het einde van de jaren 90 de trafo's steeds efficienter werden (ergo, minder warm) dus ik denk niet dat je er verkeerd aan doet die hars er in te doen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Pagina: 1