[XP] Spontaan opstarten van Windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Je maakt het zeker eens mee, ik heb dat regelmatig meegemaakt.
Je hebt een computer dat 100% stabiel loopt. Je speelt wékenlang zonder BSODs mee en je merkt geen verdachte zaken. Je Windows is netjes opgebouwd. De geheugen tests tonen geen fouten aan. Ruime voeding vermogen aanwezig.
En: je computer draait 24/7. Dat is belangrijk, want als je elke dag pc uitzet voor het slapen, krijg je storingen niet te zien.

Kortom, allemaal zaken waar je verwacht dat Windows goed blijft lopen, zonder ineens te opstarten.
Na ongeveer 2-3 weken goed lopen, mss langer, ik heb dat niet in gaten gehouden.

Wat wel met redelijke regelmaat gebeurt is dat het zomaar 's nachts de computer plotseling gaat opstarten. De computer is in rust en er gebeurt niks mee, maar het start wel ineens opnieuw op. (Ik heb helaas BSOD weergave mogelijkheid uitgezet, het staat nu op automatisch opstarten)

Ik wil graag wel weten waarom Windows na weken stabiel draaien zomaar 's nachts opstart. Het lijkt wel trick van Microsoft om stiekum updates door te voeren, zo voel ik het.
Dit gebeurt ook keertje op andere computer met XP Home op de zaak. Daar heb ik ook eens spontaan opstarten van Windows meegemaakt terwijl het zit te niksnutten. Ook dat gebeurt 's nachts rond 2 uur of zo.

Dat opstarten van Windows vrijwel altijd 's nachts gebeurt leek wel een opzetje in het spel, omdat computers beiden in rust zijn en stabiel wekenlang loopt. Er moet hiervoor een verklaring zijn.

Je mag het zeggen over spontaan opstarten fenomeen van Windows bij computers die 24/7 lopen en wekenlang perfect draaien. Wie heeft ook zoiets meegemaakt en wat zou de oorzaak zijn?
En hoe kan ik natrekken wat de fout kan zijn? Met systeemlogboek bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Laatst online: 16-09 08:28
Wake-On-Lan aan staan in je BIOS?

Misschien dat er een signaaltje via je netwerk komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:11

Coach4All

I'm a Coach 4 All

XP Home op de zaak??

Windows Update (al dan niet via policy)?

Een of ander defrag programma die opnieuw opstart na klaar te zijn?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MrDummy schreef op donderdag 16 april 2009 @ 08:19:

[....knip enorme maar weinig inhoudelijke lap tekst....]

En hoe kan ik natrekken wat de fout kan zijn? Met systeemlogboek bijvoorbeeld.
Nou, heb je daar al in gekeken bijvoorbeeld? :)

Een startup/shutdown wordt daar ook in gelogd, en bovendien heb je de mogelijkheid om de Shutdown Event Tracker zoals die standaard aan staat in 2003 Servers ook op XP aan te zetten.
Kom je er ook achter of de shutdown regulier is geweest of onverwacht.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 19:38
LIjkt op Windows Update, by default word er om 3 uur 'snachts naar updates gezocht.
Maar is dit elke nacht of paar keer gebeurd ?

Kijk inderdaad je logs na, logisch.

Als je BSOD vermoed, stel dan in dat PC niet automatisch moet rebooten bij een BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Uit de logboek van toepassingen kan ik zien dat meeste activiteit komt door ... windows update.
Die draait inderdaad rond 3 uur.
Lees inderdaad in Systeem logboek dat updates zijn binnengehaald en klaar staan om 's nachts om 3 uur de update te laten uitvoeren.

Dat verklaart ook waarom ik 's morgens ineens WGA setup voor de neus ziet verschijnen, die ik niet eerder heb aangeroepen, als ik monitor aanzet.

Duidelijk genoeg, dit is gevolg van ingeplande Windows Update. |:(
TCP_IP heeft het goed geraden. :)

Nee, gebeurt alleen 's nachts en om weken of maandje, dus er zit geen herkenbaar patroon in.

[ Voor 11% gewijzigd door MrDummy op 16-04-2009 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 19:38
**Nee, gebeurt alleen 's nachts en om weken of maandje, dus er zit geen herkenbaar patroon in.

Dat verklaard updates dus ook, updates zijn er ook niet elke dag en PC hoeft niet automatisch te rebooten bij elke update. Maar mooi dat je de oorzaak weet, nu hoef je alleen maar aan te vinken dat updates gedownload mogen worden en dat je zelf bepaald wanneer ze geinstalleerd worden ;)

p.s. Coach4all gaf al eerder de suggestie dus de credits gaan naar hem toe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Onthoud voor de volgende keer dat de reguliere patchdag van Microsoft iedere 2e dinsdag van de maand is en dat je machine dus waarschijnlijk iedere 2e woensdag van de maand reboot.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Dat is goed punt om te onthouden. Fijn dat er niks mankeert aan mijn computers :)
Pagina: 1