acronis C schijf klonen of back up?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.900 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
Hallo,

Ik heb Acronis gekregen om mijn C schijf te back uppen, dit heb ik nog nooit eerder gedaan..
ik kan kiezen tussen Clone harddisk en Back up entire disk.

Kan iemand mij het verschil uitleggen want dat word verder niet beschreven???

Wat ik er misschien wel even bij moet vermelden:

Mijn C schijf is 930 GB, 200 GB vol, dus 730 GB vrij. (NTFS)
Mijn externe schijf is 460 GB en schoon (FAT32)

Nu wil ik de 200GB van mijn C schijf Clonen/Backuppen naar mijn externe, dit omdat mijn pc soms nog al onstabiel word..:(

Dit moet toch geen probleem veroorzaken? Graag even jullie ervaringen...

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een backup is een exacte kopie van je gegevens en die kun je dus herstellen als ze verdwenen of beschadgd zijn.

Een kloon is een exacte kopie van je volledige HD of een partitie oftwel 100% identiek.

Je kunt dus beter een volledige backup maken en die telkens bijwerken (incremental)

Dit is trouwens heel makkelijk in het programma terug te vinden.

Succes.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
Weet je zeker dat het "Clone harddisk" is en niet "Clone partition". In jouw geval wil je enkel de C partitie backupen dus is een volledige ("Backup entire disk") niet nodig.

Overigens gaat dit niet lukken op een externe hardeschijf met het FAT32 bestandssysteem. De Acronis image zal namelijk vele malen groter worden dan de maximale bestands grote van 4GB voor FAT32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.acronis.com/ho...mage/faq/disk-clone-tool/

Backup is om een backup te maken waar je wellicht ook nog induvidulele file uit kunt halen.

Clone is om een disk in zijn geheel naar een andere disk te verplaatsen, vooral bruikbaar bij installeren van een nieuwe C: systeem schijf.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De functie heet Clone Harddisk maar op een later moment kun je de partitie(s) kiezen die je wilt.

De verwijzing naar de website is prima, die is heel wat duidelijker dan mijn reactie. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Guardian Angel op 15-04-2009 22:48 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
thanks voor de snelle reacties,

Guardian Angels verteld mij om een volledige back up te maken, en Maxjuh verteld mij dat een backup entire disk niet nodig is...haha lekker handig om te kiezen :P

FAT32 kan ik wel omzetten naar NTFS heb ik gelezen, dat moet geen probleem geven denk ik..

Als ik voor de Back up entire disk kies, en stel, mijn pc crasht..dan kan ik het bestand wat acronis gemaakt heeft, weer terugzetten? en hoef ik dus geen windows te installeren? ik heb dan gewoon de ''oude situatie'' terug?

Edit: Ik ga het even uit proberen aan de hand van de reacties, mocht het niet lukken, weet ik jullie te vinden:P

[ Voor 10% gewijzigd door SoundLab op 15-04-2009 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 13:51
Laat die externe HDD maar op FAT32, omzetten helemaal niet nodig
Acronis is slim genoeg om dat te detecteren, en zal een gesplit archief opstellen - gewoon op FAT32 doen dus.

AFAIK is het verschil tussen "Clone" en "Backup" dat bij Clone je ook alle lege schijfruimte als 0en kopieert t.o.v. Backup waar je de échte 1en en 0en overneemt - niet zeker, backup en dan steeds incremental elke week ofzo is beste IMHO

Als je die backup hebt kan je dmv een CD die je met het programma kan maken opstarten buiten windows (Naar die recovery disk dus)
Je zorgt eerst dat je externe HDD er aan hangt en dan kan je vanaf de CD je HDD weer terugzetten zoals ze was.

Trouwens : Als je systeem nu al instabiel is, zoek je beter een oplossing - Hardware probleem ? Een backup zal alleen je bestanden redden, je PC wordt niet gereset bij een format dus die problemen blijven terugkomen
Software problemen ? Doe de moeite niet om de Windows map de backuppen, gewoon documenten, downloads etc en formateren - alles terugzetten en het risico is weer weg (wel backups blijven nemen !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Shado-Beatz schreef op woensdag 15 april 2009 @ 22:51:
Als ik voor de Back up entire disk kies, en stel, mijn pc crasht..dan kan ik het bestand wat acronis gemaakt heeft, weer terugzetten? en hoef ik dus geen windows te installeren? ik heb dan gewoon de ''oude situatie'' terug?
Als je dat laatste wilt, dan moet je je HD clonen.

Backup zijn alleen de bestanden.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:26
Guardian Angel schreef op donderdag 16 april 2009 @ 05:09:
Als je dat laatste wilt, dan moet je je HD clonen.

Backup zijn alleen de bestanden.
Nee hoor, da's helemaal niet waar. Met een Backup kan je ook gewoon weer een prima bootende pc krijgen als je de image terugzet. Zoals Kosty het schreef klopt het wel.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Volgens mij maak je met een back-up 1 groot bestand (of in jou geval met FAT-32 ongeveer 50 bestanden van 4GB) waarin alle informatie staat van hoe de partitie was toen je een backup creëerde. Dit houdt dus de filetables en bestanden zelf in, maar ook of deze partitie hidden was, bootable, ...
Bij clonen ga je volgens mij een exacte kopie maken, dus alle bestanden en informatie los kopieren naar een 2e schijf. Dit lijkt me handig wanneer je een schijf wil vervangen door een nieuwe. Je cloned eerst je oude naar je nieuwe, daarna hang je de nieuwe in de plaats van de oude en alles zou weer moeten werken.

Clonen zou je dus kunnen zien als een back-up maken en onmiddelijk terugplaatsen op een andere schijf, in 1 beweging, terwijl Back-uppen een snapshot is van de huidige situatie, die je op eender welk later tijdstip kunt terugplaatsen naar (meestal) dezelfde schijf.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Brad Pitt schreef op donderdag 16 april 2009 @ 09:00:
[...]

Nee hoor, da's helemaal niet waar. Met een Backup kan je ook gewoon weer een prima bootende pc krijgen als je de image terugzet. Zoals Kosty het schreef klopt het wel.
Ik heb hier een legale versie én een handleiding. Als ik het programma start (NL-versie 11) dan staat er letterlijk wat ik in mijn eerste reactie schreef.

Kies je voor backup dan komen er 4 mogelijkheden
  1. Mijn computer (dan komen er weer 2 opties waaronder 1 waarbij je eigen data niet wordt meegenomen)
  2. Mijn gegevens (hier kun je zelf de bestande/mappen aangeven waarvan je een BU wilt hebben)n
  3. Mijn programma-instellingen (lijkt me duidelijk)
  4. Mijn e-mail ((lijkt me duidelijk)
Kies je voor klonen dan komen er ook 2 opties
  1. Schijf klonen door partities naar een andere schijf te kopieren
  2. Nieuwe schijf toevoegen

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:26
Zó klopt het inderdaad helemaal! _/-\o_ (was nog iets te vroeg om ook zo'n lap tekst in te tikken)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Om van een volledige chrash te herstellen op een nieuwe disk zijn beide opties goed.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06 00:43
mbsaerens schreef op donderdag 16 april 2009 @ 09:14:
..
Bij clonen ga je volgens mij een exacte kopie maken, dus alle bestanden en informatie los kopieren naar een 2e schijf. Dit lijkt me handig wanneer je een schijf wil vervangen door een nieuwe. Je cloned eerst je oude naar je nieuwe, daarna hang je de nieuwe in de plaats van de oude en alles zou weer moeten werken.

Clonen zou je dus kunnen zien als een back-up maken en onmiddelijk terugplaatsen op een andere schijf, in 1 beweging, terwijl Back-uppen een snapshot is van de huidige situatie, die je op eender welk later tijdstip kunt terugplaatsen naar (meestal) dezelfde schijf.
Als je clone doet naar een andere partitie (vb E) en je haalt de oude C-schijf eruit, wordt de E schijf dan bij herbooten hernaamd naar C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
thanks for the support guys! ik ga er vanavond meteen mee aan de slag! mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
Hallo!

Ik heb een back up gemaakt van mijn C schijf, mijn C schijf zat voor 120 GB vol, mijn back up is in totaal 103 GB geworden.. is dit volkomen normaal of ben ik iets vergeten te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Shado-Beatz schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 22:12:
Hallo!

Ik heb een back up gemaakt van mijn C schijf, mijn C schijf zat voor 120 GB vol, mijn back up is in totaal 103 GB geworden.. is dit volkomen normaal of ben ik iets vergeten te doen?
Is gedocumenteerd in bovenstaande links hoor. Backup past compressie toe op bekende file systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
@ leuk_he: thnx voor je support,

de back up kan ik nu ook wel vanaf mijn pc booten in a emergency case?

Zoals Kosty en Brad Pitt aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61387

Nee, dit gaat wel als je de schijf had gekloond. Er is nu compressie toegepast op de schijf ( je hebt een image gemaakt).

Wanneer je met de backup wilt kunnen booten, zul je hem eerst moeten uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Shado-Beatz schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 22:29:
de back up kan ik nu ook wel vanaf mijn pc booten in a emergency case?
Wellicht is het verstandig de backup een keer uit te testen en de procedure daarvoor op een A4'tje te zetten. Want als je shit hebt heb je geen tijd om uit te vinden dat de backup wel of niet goed is en hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
ik ga het vanavond even uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
Ik heb beide functies uitgevoerd, de back up is succesvol voltooid.

toen ik de harddisk wilde clonen, viel de pc bij 47% uit, dit komt omdat hij automatisch op slaapstand komt te staan. 1 beweging met de muis en de pc start weer op, het beeldscherm blijft echter wel zwart...maar ik zie het lampje op mijn externe disk wel knipperen, is hij nu gewoon verder gegaan vanaf de 47% of moet ik nu weer helemaal opnieuw beginnen..ik durf de pc nu niet uit te doen omdat het lijkt dat hij bezig is..en wie weet mol ik mijn C schijf dan...:( weet iemand hier meer over? ik was trouwens vergeten om de slaapstand na een uur niks doen uit te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kicken binnen 24 uur is niet de bedoeling.

Daarnaast verwachten we wel wat meer inzet dan je nu toont. Veel van dit soort dingen zijn prima te achterhalen als je jezelf inleest en gewoon probeert, maar ik zie nu meermalen in dit topic dat je dit niet doet. Als je vreemde dingen gaat doen zoals vanuit windows recoveren dan kunnen er rare dingen gebeuren natuurlijk, maar probeer dat eerst zelf op te lossen.

Omdat eigen inzet ontbreekt gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.