• HenkyDoodle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07-2024
Hoi, ik heb mijn htpc veeel te warm en nu las ik dat je je cpu kan underclocken en/of undervolten zodat er minder warmte ontstaat. Heeft iemand een tip waar ik hier wat meer info over kan vinden? Ik kan er maar weinig online over lezen. Ik heb een msi 7411 mobo.

HT-addict in spe

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:20
Als je pc opstart even op de delete knop rammen (of elke andere toets om in het bios te komen). Daar kun je vaak heel makkelijk de multiplier van de processor omlaag gooien. Dit zorgt ervoor dat je je cpu in stappen, langzamer kan laten lopen. Probeer het eens uit en download CPU-Z even. Gooi dan telkens de multiplier 1 stapje omlaag tot je denkt de gewenste temperatuur bereikt te hebben :)

Aangezien je een quadcore in een HTPC hebt zitten is het echt niet nodig om die op 2,x Ghz te hebben draaien dus je kan in principe een flink eind omlaag zonder dat je daar echt veel van gaat merken. Eventueel kun je ook nog met softwarematige oplossingen als RMclock (tip: google) werken om zo onder windows van multiplier te kunnen switchen ;)

één is geen, twee is één

Verwijderd

En vooral je Vcore verlagen als de clock onlaag gaat, dat scheelt het meeste in temperatuur ;)

• Nerro
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-05-2025
Als alternatief mag je ook met mij je cpu ruilen voor een gelapte E8200. :D

• HenkyDoodle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07-2024
hahahaha, ik zal er over nadenken. ;)

Bedankt voor de reacties. Ik zal het es een schot voor de boeg geven.

HT-addict in spe

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:17
Download eens K10Stat. Met dat programma loopt mijn Phenom II 940 op 0.8 volt ipv 1.0 volt op 800MHz. Natuurlijk loop hij stressed een stuk harder via deze methode :) Met de juiste switches en een snelkoppeling in de opstartmap van het windows startmenu word het underclocken voor je automatisch doorgevoerd.

De switches die ik gebruik zijn:
-loadprofile:1 -NoWindow

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:20
Het idee van THE_FIREFOX zou je ook goed kunnen proberen. Zelde principe als wat RMclock doet ;)

Wel denk ik dat je niet dezelfde resulaten gaat bereiken, aangezien jouw Phenom natuurlijk geen 'second gen' is zoals de 940 dat is en dus ook een flink stuk meer verbruikt. Dit zorgt ervoor dat je undervolt mogelijkheden wat beperkter zijn. Ook zal het gewoon een heethoofd blijven aangezien die Phenom daarom bekend staat.

Je kan het iig altijd proberen :)

één is geen, twee is één

Pagina: 1