Verwijderd

Topicstarter
Gisteren had ik een avondje vrij dus ik dacht even nieuwe koelpasta aanbrengen.

Dus volgens dezelfde routine als anders te werk gegaan, maar bij het opnieuw opstarten
kwam de melding CPU INIT op de LCD Poster. Onmiddelijk dacht ik te weten wat het was,
ik was namelijk vergeten de bios te resetten naar default. Bios gereset, geen resultaat.

Inmiddels ben ik al veel frustrerende uurtjes verder zonder resultaat. Geprobeerd:
* 8-pins ATX gecontroleerd, spanning aanwezig.
* 1 stick RAM in het uiterste slot gedaan
* Videokaart verwijderd
* Toen maar weer de hele ratteplan eraf, socket gecontroleerd op verbogen pinnen. Ziet er goed uit.
* Alles weer in elkaar, koelvloeistof erop. Hetzelfde, CPU INIT
* Half uur CMOS batterij eruit, BIOS reset, CPU INIT
* M4 draadeinden voor bevestiging waterblock gecontroleerd op sluiting met frame, niet het geval.

Wie heeft er nog een suggestie voor me?
Heb al heel wat topics doorgelezen via google, dit waren de suggesties die ik gezien heb.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het handigst lijkt mij om Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door te nemen.
De Maximus Formula blijkt hier nogal wat problemen mee te hebben, dat het bord gewoon in eens dood is en blijft hangen op CPU INIT (komt overeen met FF, 00 of AA op een reguliere debugger, die meestal uitwijst dat het bord stuk is).

Testen is echter de enige manier om erachter te komen.

Verwijderd

Topicstarter
Toch even een reactie:

Ik bedacht me ineens dat ik bij het doormeten van de m4 draaideinden dit op een stuk gelakte plaat had gedaan. Net even gecontroleerd en als ik 1 pin op een popnagel zet en de andere op de waterblock piept ie. Sluiting dus.

Is dit normaal of is er anders iemand die eens wil controleren of zijn/haar heatsink/waterblock verbinding maakt met massa?

Edit:
Nou, alle kabels van het moederbord losgehaald. Alle boutjes eruit en moederbord vrijgehangen van case. Geen sluiting. I/O backplate verwijderd, just in case, en moederbord met twee boutjes vastgezet. Sluiting waterblock-case. Ik snap er geen hol meer van. CPU backplate raakt case absoluut niet :? Er lopen toch helemaal geen lanes door/dicht naast de 9 mounting holes?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2009 22:33 ]