Masterbooter start niet

Pagina: 1
Acties:

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Hallo,

Ik gebruik de tool Masterbooter heel vaak als bootmanager voor computers op mijn werk, en de bootmanager maakt deel uit van een imagingsysteem dat wij hebben ingericht voor een selectie computers.

Nu hebben we vijf nieuwe Dell Vostro 420 computers besteld, en daarvoor nog eens 10 daarvan. Nu is het probleem dat ik op de nieuwste 5 de bootmanager niet geïnstalleerd krijg. Beter gezegd; de tool start niet eens. Normaal gesproken start ik op in dos en is het slechts een kwestie van mrbooter intikken en op enter te te drukken om het te starten maar nu gebeurt er niets en krijg ik nadat ik op enter druk gewoon weer "C:>" te zien in het prompt. Ik weet heel zeker dat ik in de goede directory bezig ben en dat mrbooter.exe gewoon bestaat, het wil alleen in geen manier starten. Ik heb het reeds geprobeerd via een zelfgemaakte boot CD en ook via Hirens boot CD, verschillende versies daarvan.

Het vreemde is dat het wel lukte op de vorige 10 Vostro 420's. De computer zijn praktisch het zelfde, allemaal Core 2 Quad 8200 cpu's, 4GB ram, 500GB s-ata schijven etc. alleen is de geheugenopstelling iets anders geloof ik. Kan dat wat uitmaken? Zoja, waarom?

Alvast bedankt!

• VR46
Niemand? :'(

Ik heb het ook even geprobeerd door de geheugenmodules van de eerste 10 vostro's in een van de nieuwe 5 te zetten maar tevergeefs. Het ligt daar dus niet aan. Verder was ik vergeten dat er in de nieuwe 5 andere processoren zitten: C2Q 8200's in plaats van C2Q 9400's. Kan dat wat uitmaken? Ook het moederbord is niet identiek geloof ik.

Verwijderd

Is er niet een bios instelling anders?
SATA IDE mode ipv AHCI?
Iets met bootsector beveiliging etc etc?
Probeer anders de disk in zo'n 'oudere' vostro in te bouwen en zo Masterbooter er op te zetten (is toch maar een eenmalige actie).
Nog genoeg ruimte om te expirementeren dus :)

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:12
Ik denk eerder dat de BIOS firmware/instellingen het verschil hier uitmaken, ervan uitgaande dat het moederbord nog wel identiek is. Nee, ik weet niet hoe...

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

• VR46
Is er niet een bios instelling anders?
De instellingen van het BIOS heb ik al exact overgenomen..
SATA IDE mode ipv AHCI?
AHCI (daar stond het standaard op) heb veranderd in ATA, maar dat werkte ook gewoon voor de eerste 10 vostro's...
De BIOS is ook dezelfde versie.
Iets met bootsector beveiliging etc etc?
Geen idee.. Wat ik wel weet is dat de tool überhaupt niet start.
Probeer anders de disk in zo'n 'oudere' vostro in te bouwen en zo Masterbooter er op te zetten (is toch maar een eenmalige actie).
Daar had ik nog niet over nagedacht en dat klinkt als een verdomd goed plan :)
Toch wil ik graag uitvinden waar dit aan kan liggen want ik vind het maar vreemd...

[ Voor 20% gewijzigd door VR46 op 16-04-2009 12:04 ]

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:26
Met Alt+F in het BIOS kun je de defaults selecteren in Dell PC/Laptops. Wat ik zou proberen is dit te doen in een van de vorige 10 Vostros en kijken of Masterbooter dan nog goed werkt. Als dat zo is dit ook proberen in een van de nieuwe Vostros. Werkt het daar niet, dan zou ik een BIOS downgrade proberen op een van die nieuwe, want als de hardware verder identiek is (behalve misschien hoeveelheid RAM aantal GHz CPU en grootte harddisk), dan moet het bijna wel een BIOS kwestie zijn (instelling of versie).

Mocht bij het laden van de defaults in een vorige Vostro Masterbooter ook niet werken, dan moet het wel een BIOS instelling zijn en dan is het een spelletje van zoek de xx verschillen met een die wel werkt.

<edit> was net te laat, lees in de voorgaande post dat de BIOS versies identiek zijn, dus downgrade geen optie, behalve wellich de allerlaatste proberen mocht er een nieuwere zijn

[ Voor 11% gewijzigd door tsjoender op 16-04-2009 12:05 ]

• VR46
[b][message=31808916,noline]
Mocht bij het laden van de defaults in een vorige Vostro Masterbooter ook niet werken, dan moet het wel een BIOS instelling zijn en dan is het een spelletje van zoek de xx verschillen met een die wel werkt.
De instellingen komen tussen de 15 vostro's samen allemaal overeen :/

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:26
Als het andere moederborden zijn (wat je aangeeft in je tweede post) kan het dan ook zijn dat het andere NICs zijn? Volgens mij kun je dit soort verschillen snel zien door het servicetag op te geven op de Dell support site van een vorige Vostro en de tag van een nieuwe. Verder ken ik Masterbooter niet, maar er is vast een lijst ergens met ondersteunde hardware.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:10
Waarom zou je in godsnaam zo'n wazige third party bootloader gebruiken? Wat draai je voor operating systems die niet te booten zijn met GRUB of NTLDR (via BootPart)?

Verder: sommige BIOSen hebben een MBR beveiliging waarmee verkomen wordt dat er geschreven wordt naar de MBR; wellicht moet je die eerst nog uitzetten?

• VR46
Soultaker schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:44:
Waarom zou je in godsnaam zo'n wazige third party bootloader gebruiken? Wat draai je voor operating systems die niet te booten zijn met GRUB of NTLDR (via BootPart)?
Daar hebben we onze eigen redenen voor, onder andere
- het moet een eenvoudige interface zijn omdat het ook wordt gebruikt door computerleken
- we hebben er een eigen systeem omheen gebouwd
- toegang tot een van de partities moet wachtwoordbeveiligd zijn omdat die partite is ingericht om het systeem om te ghosten naar een andere image.

Verwijderd

cbernardini schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:04:
[...]

Daar hebben we onze eigen redenen voor, onder andere
- het moet een eenvoudige interface zijn omdat het ook wordt gebruikt door computerleken
Makkelijker dan grub kan haast niet
- we hebben er een eigen systeem omheen gebouwd
Dan is er niet duidelijk over nagedacht met betrekking van dit soort problemen.
Wat voor systeem moet het voorstellen
- toegang tot een van de partities moet wachtwoordbeveiligd zijn omdat die partite is ingericht om het systeem om te ghosten naar een andere image.
Met PXE booting op basis van GRUB kan je ook een systeem inrichten om bijvoorbeeld Ghost images te sturen en uit te voeren. Betreffend password beveiliging kan ook met Grub doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2009 15:00 ]

• VR46
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:57:
[...]

Makkelijker dan grub kan haast niet

[...]

Dan is er niet duidelijk over nagedacht met betrekking van dit soort problemen.
Wat voor systeem moet het voorstellen

[...]

Met PXE booting op basis van GRUB kan je ook een systeem inrichten om bijvoorbeeld Ghost images te sturen en uit te voeren. Betreffend password beveiliging kan ook met Grub doen.
Waarom wil je per se dat wij een andere bootmanager gebruiken als dat 1. niet relevant is aan mijn vraag en 2. wij hebben geconcludeerd dat masterbooter prima is voor wat wij willen en we er nooit problemen mee hebben gehad? Wij hebben daar onze eigen redenen voor..

Ik waardeer je voorstel alleen is het voor ons niet interessant om over te gaan. Tenzij blijkt dat masterbooter echt niet werkt uiteraard.

[ Voor 10% gewijzigd door VR46 op 16-04-2009 15:37 ]

Verwijderd

cbernardini schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:35:
[...]

Waarom wil je per se dat wij een andere bootmanager gebruiken als dat 1. niet relevant is aan mijn vraag en 2. wij hebben geconcludeerd dat masterbooter prima is voor wat wij willen en we er nooit problemen mee hebben gehad? Wij hebben daar onze eigen redenen voor..

Ik waardeer je voorstel alleen is het voor ons niet interessant om over te gaan. Tenzij blijkt dat masterbooter echt niet werkt uiteraard.
Blijkbaar heb je het niet door dat niemand jouw bootmanager kent nog gebruikt.
Als je in de toekomst tegen dit soort dingen aanblijft lopen.En niemand kan je de kennis geven ivm gebrek aan kennis t.o.v de desbetreffende applicatie: dan gebruik je de verkeerde tool.
En dat je een nieuwe manier moet zien te vinden om hetzelfde te realiseren. Zo is evolutie eenmaal.

Maar goed: heb je welleens gedacht dat de files op medium(cd of whatever) eventueel corrupt zou kunnen zijn?

• VR46
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 16:11:
[...]
Maar goed: heb je welleens gedacht dat de files op medium(cd of whatever) eventueel corrupt zou kunnen zijn?
Die zijn niet corrupt, ik heb het vanaf een externe harddisk geprobeerd en twee verschillende cd's, masterbooter tevens meerdere keren opnieuw gedownload.
Grub is geen optie omdat het ook veel te ingewikkeld in te stellen is en dat rooft tijd. Voor ons is masterbooter altijd perfect geweest en ik heb er goede hoop in dat dit probleem gewoon op te lossen is.

Verwijderd

cbernardini schreef op donderdag 16 april 2009 @ 16:58:
[...]

Die zijn niet corrupt, ik heb het vanaf een externe harddisk geprobeerd en twee verschillende cd's, masterbooter tevens meerdere keren opnieuw gedownload.
Grub is geen optie omdat het ook veel te ingewikkeld in te stellen is en dat rooft tijd. Voor ons is masterbooter altijd perfect geweest en ik heb er goede hoop in dat dit probleem gewoon op te lossen is.
Wat is er moeilijk aan met het intikken van grub install hd0? :X :? Laat maar...

Dan weet ik het niet @probleem.
Het is een gewoon een normale bootloader... Dus het lijkt mij niet erg spannend.
Neem anders contact op met de leverancier. Lijkt me het beste.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2009 17:34 ]

• VR46
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 17:30:
[...]
Wat is er moeilijk aan met het intikken van grub install hd0? :X :? Laat maar...
...de configuratie zodat het werkt zoals masterbooter zijn werk nu doet..
Pagina: 1