Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik ben net nieuw hier en ook vrij nieuw in de ICT wereld.
Een hele andere wereld als je van de Koninklijke Marechaussee komt.. In Oktober rond ik MBO ICT beheer af.. Waarom geen HBO zeg je dan, klopt daar heb ik aan zitten denken alleen, ivm prive situatie heb ik MBO gekozen omdat me dat gewoon beter uit kwam.

Maar goed, aangezien ik per Oktober uit de dienst ga en dan zo snel mogelijk een andere baan wil in de ICT, ben ik benieuwd of hier mensen zijn die mij tips kunnen geven of eventuele werkgevers kunnen aanraden.
Welke kant op in de ICT maakt me niet zoveel uit. Als er maar goede doorgroeimogelijkheden zijn..

Ook wil ik graag nog wat cursussen volgen zoals ITIL, ASL, BSL, CAD, MCSA en of MSCE.. Is dit verstandig om te doen? Aangezien ik deze cursussen toch volledig vergoed krijg door mijn huidige werkgever..

Hoop dat ik hier wat meer info kan vergaren op dit forum.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Ik kan niet veel zeggen over het soliciteren op dit moment...ik heb nooit gesoliciteerd in een dergelijke situatie. Ik denk wel dat het moeilijk kan zijn als startende MBO'er, maar met je lijkt de juiste instelling te hebben dus het is gewoon een kwestie van doorzetten.

Zorg er gewoon voor dat je zoveel mogelijk cursussen volgt, nu het nog kan (relex man die overheidsfuncties). Begin met ITIL en MCSA (wanneer je richting Windows beheer wilt) en dan Prince2. Daar ben je wel ff zoet mee.

[ Voor 19% gewijzigd door Abom op 15-04-2009 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk bedankt voor je snelle reactie Abom!

mijn baas betaalt zelfs nog een jaar na ontslag, die ik overigens zelf neem maar goed, das ivm prive situatie..

Dan snel maar ITIL opstarten en MCSA.. Prince2 had ik ook van gehoord..

Je hebt ITIL foundation maar ook Practioner wat is het verschil daartussen?

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Foundation is de basis, Practioneer is meer voor de mensen die al beschikken over de fundamentele kennis en er dagelijks mee in de praktijk worden geconfronteerd zover ik begrepen heb.

ITIL en Prince 2 zijn volgens mij goed zelf te doen met zelf studie, ik zou echter op zoek gaan naar een werkgever die jou in staat stelt een HBO opleiding te volgen. De meerwaarde daarvan in de ICT ten opzichte van een MBO diploma is naar mijn idee vrij hoog.

Wat betreft solliciteren, ik zou zeggen maak gebruik van zoveel mogelijk kanalen online en offline om bedrijven en instellingen te benaderen. Kijk zowel naar de commerciële sector als naar de overheidssector, ik denk dat je bij de overheid meer kans maakt in verband met de vele vacature stoppen waar ik continue over lees bij commerciële bedrijven.

[ Voor 17% gewijzigd door Lukin op 15-04-2009 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okey thanks voor jullie reactie.

Ik heb wat gevonden op internet waar ik deze cursussen kan volgen..

Het betreft hier om ITIL V2 foundation en Prince2 foundation

ik wil dit volgen bij Twice Interaction, iemand bekend met dit opleidingscentrum?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55
Ik zou even wachten met cursussen en concentreren op een werkgever. Hoewel dat lastig is op dit moment (crisis zeggen ze...) Waarschijnlijk als jij bij een Peak, QMagic oid aanklopt kan je daar aan de gang en betalen zij je cursussen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34
Ik zou lekker mikken op een servicedesk functie. Heb je de meeste kans op in dit economische klimaat. Wellicht vanuit daar ervaring/papiertjes pakken.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan het imo het beste zoeken naar banen in de detachering :) Die kunnen je namelijk cursussen aanbieden die bij je passen. Voordeel is ook dat je eventueel bij een project komt te zitten waar je aan vast wil hangen en overgenomen kan worden. Dat is eigenlijk per persoon verschillend :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:27
Zoek even in het Werk en Inkomen forum naar topics over verschillende detacheerders. Ik denk dat je daar wel een redelijk beeld krijgt.

Verwijderd

Archie_T schreef op donderdag 16 april 2009 @ 17:08:
Ik zou even wachten met cursussen en concentreren op een werkgever. Hoewel dat lastig is op dit moment (crisis zeggen ze...) Waarschijnlijk als jij bij een Peak, QMagic oid aanklopt kan je daar aan de gang en betalen zij je cursussen.
Als ik het goed begrijp betaalt zijn huidige werkgever ook de cursussen. Dan kan het zeker geen kwaad om met Foundation certificaten alvast te beginnen.

Verwijderd

Archie_T schreef op donderdag 16 april 2009 @ 17:08:
Gezien de 'reputatie' van Peak lijkt het mij geen goed idee om dit bedrijf aan te bevelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja de baas betaald tot nu toe nog alles, dus ik kan alles volgens wat ik wil volgen mits het maar te maken heeft met mijn volgende baan zeg maar. Ja had al wat gelezen idd over Peak IT en dat soort detacheringsbedrijven. Het liefste kom ik weer bij de overheid, kan ik mijn opgebouwde pensioen van 7 jaar meenemen haha.. alleen nemen ze daar vaak alleen personeel aan met ervaring en hebben ze niet echt startersfuncties.. Maar goed, weet ook nog niet precies welke kant ik op wil in de ICT, eigenlijk wil ik gewoon zo breed mogelijk opgeleid worden en dan straks projecten leiden en/of aansturen.. dat lijkt me het mooiste..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2009 14:42 ]

• SvMp
  • Niet online
Hierboven wordt gezegd dat het mogelijk is dat een werkgever cursussen betaalt. Ook worden een aantal concrete namen van werkgevers genoemd. Maar geldt dat nu nog steeds? In andere topics lees ik over de vele 'bankzitters' en ontslagen.. Bedrijven kunnen met die ontslagen nu toch veel gemakkelijk aan iemand komen die al een flinke stapel certificaten en diploma's heeft?

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 14:29:
Ja de baas betaald tot nu toe nog alles, dus ik kan alles volgens wat ik wil volgen mits het maar te maken heeft met mijn volgende baan zeg maar. Ja had al wat gelezen idd over Peak IT en dat soort detacheringsbedrijven. Het liefste kom ik weer bij de overheid, kan ik mijn opgebouwde pensioen van 7 jaar meenemen haha.. alleen nemen ze daar vaak alleen personeel aan met ervaring en hebben ze niet echt startersfuncties.. Maar goed, weet ook nog niet precies welke kant ik op wil in de ICT, eigenlijk wil ik gewoon zo breed mogelijk opgeleid worden en dan straks projecten leiden en/of aansturen.. dat lijkt me het mooiste..
De gemeente Amsterdam heeft bijvoorbeeld traineeships waarbij je opgeleid wordt om een bepaalde functie te gaan vervullen, dat is misschien een mogelijkheid. Echter wordt, volgens mij, de invulling van deze posities eens per jaar bepaald.
SvMp schreef op zondag 19 april 2009 @ 11:53:
Hierboven wordt gezegd dat het mogelijk is dat een werkgever cursussen betaalt. Ook worden een aantal concrete namen van werkgevers genoemd. Maar geldt dat nu nog steeds? In andere topics lees ik over de vele 'bankzitters' en ontslagen.. Bedrijven kunnen met die ontslagen nu toch veel gemakkelijk aan iemand komen die al een flinke stapel certificaten en diploma's heeft?
Het betalen van cursussen en opleiding is eigenlijk een onofficiele standaard arbeidsvoorwaarde binnen de ICT, vaak wordt dit dan wel weer gekoppeld aan een x termijn dat je bij de werkgever moet werken anders betaal je dit geheel of deels terug. Als werknemer in de ICT kan je het jezelf ook niet echt permitteren om niet door te blijven leren vanwege de continue ontwikkeling van kennis, methodes en technologieën.

Als de werkgever niet de mogelijkheid bied om door te leren / groeien door het volgen van relevante cursussen en opleidingen dan is dat voor mij persoonlijk genoeg reden om niet te gaan werken bij die werkgever.

[ Voor 36% gewijzigd door Lukin op 19-04-2009 12:23 ]

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
SvMp schreef op zondag 19 april 2009 @ 11:53:
Dat klopt. Opleidingen mogen bij ons niet meer gevolgd worden, tenzij ze gratis zijn(Cevora), de klant ze betaalt of tenzij ze door ons bedrijf zelf worden gegeven. Of je moest de opleiding "echt" nodig hebben, dan kan er misschien nog een uitzondering gemaakt worden.

Maar het is bedrijf afhankelijk. Sommigen zullen nog wel opleidingen geven. Deze kunnen ze meestal 'toch' aftrekken van de belastingen als een beroepskost of zo.

• SvMp
  • Niet online
Ik begrijp dat er genoeg redenen zijn om opleidingen aan te bieden aan zittend personeel, maar mijn opmerking heeft betrekking op het aannemen van nieuw personeel dat weinig relevante ervaring/opleiding heeft.

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
<Let op: Cynische mode>

Er is momenteel geen werk voor ITers en al helemaal niet voor ervaringsloze startende MBO'ers.
Overheid neemt al jaren geen personeel meer aan, alles wordt ingevuld vanuit detacheerders en na een flinke tijd kan je dan eventueel intern worden.

<cynische mode off>

Ik breng het wat ongenuanceerd maar de markt is momenteel niet uitnodigend voor starters.
Als het je echt niet uitmaakt in welke tak van de ICT je komt zou ik zeggen:
wordt leraar ICT op het voortgezet of beroepsonderwijs, er is een schreinend tekort aan leraren (in de randstad). Je zult zo je redenen hebben om ontslag te nemen maar je loopt volgens mij echt een flink risico om een langere tijd werkeloos te worden.
Pagina: 1