Hallo, ik probeer een netwerk te beheren met SNMP. Aangezien ik hier redelijk nieuw in ben gaat het nogal lastig.
Ik heb al wat simpele trap senders/receivers geïnstalleerd en geprobeerd maar niet met het gewenste resultaat.
De volgende dingen wil ik graag meten:
* wanneer er een disk/voeding kapot gaat of als er een netwerk kabel uit ligt.
* (optioneel) Simpele cpu/memory/disk/netwerk verbruik meter.
Er moet een alert naar een mail server verstuurd worden.
De os'en die we gebruiken zijn Windows XP, 2003/2008 en een aantal ESX servers.
De hardware:
* 15 Servers (Voornamelijk Compaq/HP/Dell).
* (optioneel) 20 host systemen.
* Storage systemen zoals de HP Eva, Dell Equallogic, etc.
Ondersteuning met de storage is heel belangrijk. De Dell Equallogic kan rechtstreeks een email naar de smtp server sturen, maar de HP Eva gebruikt volgensmij SNMP traps.
Het softwarepakket moet gratis zijn.
Ik heb al op GoT rondgekeken en daar waren mensen redelijk enthousiast over Nagios maar zoals ik al zei, ik weet wat snmp is en wat het doet maar verder heb ik echt geen idee waar ik moet beginnen.
Ik heb al wat simpele trap senders/receivers geïnstalleerd en geprobeerd maar niet met het gewenste resultaat.
De volgende dingen wil ik graag meten:
* wanneer er een disk/voeding kapot gaat of als er een netwerk kabel uit ligt.
* (optioneel) Simpele cpu/memory/disk/netwerk verbruik meter.
Er moet een alert naar een mail server verstuurd worden.
De os'en die we gebruiken zijn Windows XP, 2003/2008 en een aantal ESX servers.
De hardware:
* 15 Servers (Voornamelijk Compaq/HP/Dell).
* (optioneel) 20 host systemen.
* Storage systemen zoals de HP Eva, Dell Equallogic, etc.
Ondersteuning met de storage is heel belangrijk. De Dell Equallogic kan rechtstreeks een email naar de smtp server sturen, maar de HP Eva gebruikt volgensmij SNMP traps.
Het softwarepakket moet gratis zijn.
Ik heb al op GoT rondgekeken en daar waren mensen redelijk enthousiast over Nagios maar zoals ik al zei, ik weet wat snmp is en wat het doet maar verder heb ik echt geen idee waar ik moet beginnen.