Hulp bij SNMP keuze

Pagina: 1
Acties:

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 23:37
Hallo, ik probeer een netwerk te beheren met SNMP. Aangezien ik hier redelijk nieuw in ben gaat het nogal lastig.

Ik heb al wat simpele trap senders/receivers geïnstalleerd en geprobeerd maar niet met het gewenste resultaat.

De volgende dingen wil ik graag meten:
* wanneer er een disk/voeding kapot gaat of als er een netwerk kabel uit ligt.
* (optioneel) Simpele cpu/memory/disk/netwerk verbruik meter.

Er moet een alert naar een mail server verstuurd worden.
De os'en die we gebruiken zijn Windows XP, 2003/2008 en een aantal ESX servers.

De hardware:
* 15 Servers (Voornamelijk Compaq/HP/Dell).
* (optioneel) 20 host systemen.
* Storage systemen zoals de HP Eva, Dell Equallogic, etc.

Ondersteuning met de storage is heel belangrijk. De Dell Equallogic kan rechtstreeks een email naar de smtp server sturen, maar de HP Eva gebruikt volgensmij SNMP traps.

Het softwarepakket moet gratis zijn.

Ik heb al op GoT rondgekeken en daar waren mensen redelijk enthousiast over Nagios maar zoals ik al zei, ik weet wat snmp is en wat het doet maar verder heb ik echt geen idee waar ik moet beginnen.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

ImmortalSoul schreef op woensdag 15 april 2009 @ 15:07:
De volgende dingen wil ik graag meten:
* wanneer er een disk/voeding kapot gaat of als er een netwerk kabel uit ligt.
Dat gaat je niet of bijzonder lastig lukken met SNMP monitoring pakket en gratis software; dit zijn meer zaken waar je een betaald pakket nodig hebt waarmee je control agents op de service installeert. Denk bijvoorbeeld aan HP Openview.
* (optioneel) Simpele cpu/memory/disk/netwerk verbruik meter.
beginnen.
Dat is wel iets dat heel eenvoudig kan met de in Windows meegeleverde snmp service en een tooltje als Cacti of Nagios.

Als het je er om gaat om door de meegeleverde software gegenereerde traps te verwerken zou je kunnen kijken naar iets als Kiwi Syslog server waarop je instelt dat bij een bepaalde trap een bepaalde actie wordt ondernomen.

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 23:37
Leon T schreef op woensdag 15 april 2009 @ 17:32:
Dat gaat je niet of bijzonder lastig lukken met SNMP monitoring pakket en gratis software; dit zijn meer zaken waar je een betaald pakket nodig hebt waarmee je control agents op de service installeert. Denk bijvoorbeeld aan HP Openview.
Op dit moment heb ik deze Trap Receiver: http://www.trapreceiver.com/
Ik krijg netjes een email wanneer ik met een ander tooltje een trap stuur, alleen niet met informatie over de trap die ontvangen is. Maar dat moet ik kunnen veranderen denk ik ...

Maar is het vrijwel niet mogelijk met freeware dat ik een mailtje krijg als ik er disk kapot gaat?

Ik neem aan dat als er een disk kapot gaat dat er dan een SNMP trap verstuurd wordt?
Dat is wel iets dat heel eenvoudig kan met de in Windows meegeleverde snmp service en een tooltje als Cacti of Nagios.

Als het je er om gaat om door de meegeleverde software gegenereerde traps te verwerken zou je kunnen kijken naar iets als Kiwi Syslog server waarop je instelt dat bij een bepaalde trap een bepaalde actie wordt ondernomen.
Ik zal Kiwi Syslog eens installeren en proberen, danku.