Ik heb al enkele jaren de wens om een TNN (Totally No Noise) systeem voor op mijn slaapkamer in elkaar te zetten, met de introductie van SSD is het nu mogelijk geworden, vandaar dit topic.
Ik heb zelf een keuze gemaakt voor een upgrade, maar omdat ik weinig ervaring heb met de meeste merken en niet veel heb kunnen vinden van andere mensen die dit al ondernomen hebben, wil ik hier graag om advies en ervaringen vragen.
Mijn doel is niet om een top of the line systeem neer te zetten, qua prestaties voldoet mijn huidig systeem, maar ik sta open voor eventuele suggesties die het systeem zouden versnellen en optimaler zouden zijn (wat betreft hitte productie/energie consumptie) dan het huidige.
Budget is niet zozeer een issue, het gaat mij vooral om de beste prijs - kwaliteit verhouding.
Laat ik beginnen met mijn huidige systeem zo volledig mogelijk op een rijtje te zetten.
Huidig Systeem:
Hieronder een lijst met de onderdelen waarmee ik wil gaan upgraden en daarbij de beargumentatie / vraagstelling.
Voeding

Silentmaxx Fanless 560W € 159,50
Mijn huidige voeding was een van de grootste lawaai makers in mijn systeem, vandaar mijn keuze voor deze voeding, mijn vraag is of ik ook weg zou kunnen komen met de 400W versie met mijn nieuwe systeem.
CPU Koeler

Thermalright HR-01 Plus Aluminium, Koper € 50,00
Mijn Artic Freezer 7 Pro is absoluut geen onrust stoker, maar ook deze wil ik vervangen voor een passieve oplossing. De Thermalright HR-01 komt in meerdere reviews sterk uit te bus en leek mij hier dus een goede keus voor.
VGA Kaart
Ik heb hier nog geen kaart voor kunnen vinden waarbij ik geen prestaties inlever, er zijn enkel 3650's of 4650's te vinden met passieve koelers en als ik de benchmark's mag geloven dan ga ik er qua presaties flink op achteruit met deze kaarten. Is het een optie om mijn huidige 3870 om te bouwen naar een passieve koeling (met Zalman VNF100 bijv.) of zou dat resulteren in gevaarlijk hoge temperaturen? (Ter indicatie, met een kamer temperatuur van 25 graden is de GPU idle 41 graden, stressed 67 Bron: CCC)
Hardeschijf

OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 60GB € 200,-
De review op de frontpage was wat dat betreft toch doorslaggevend, een SSD met goede prestaties, redelijke prijs en dat alles totaal zonder geluid.
Omdat 60GB een beetje aan de lage kant is ben ik er nog over aan het denken om een Samsung spinpoint F1 naast te hangen die ik hoofdzakelijk voor backup/lange termijn opslag ga gebruiken en dus idle / uit laat staan, ook opslag op het netwerk is een optie.
Mijn suggestie Systeem:
Bovenstaande is dus mijn zelf bedachte wijzigingen, graag ontvang ik van jullie hierop op en aanmerkingen, alsmede graag antwoord op de volgende vragen:
Ik heb zelf een keuze gemaakt voor een upgrade, maar omdat ik weinig ervaring heb met de meeste merken en niet veel heb kunnen vinden van andere mensen die dit al ondernomen hebben, wil ik hier graag om advies en ervaringen vragen.
Mijn doel is niet om een top of the line systeem neer te zetten, qua prestaties voldoet mijn huidig systeem, maar ik sta open voor eventuele suggesties die het systeem zouden versnellen en optimaler zouden zijn (wat betreft hitte productie/energie consumptie) dan het huidige.
Budget is niet zozeer een issue, het gaat mij vooral om de beste prijs - kwaliteit verhouding.
Laat ik beginnen met mijn huidige systeem zo volledig mogelijk op een rijtje te zetten.
Huidig Systeem:
# | Product |
1 | MSI P965 Neo-F |
1 | Intel Core 2 Duo E6400 2.13 GHz, 1066 MHz, 2 MB |
1 | Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper |
1 | Kingston HyperX Dual Channel 2 GB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2 |
1 | Club3D Radeon HD 3870 OC PCI Express X16 |
1 | Seagate Barracuda 7200.7 Plus With NCQ 80 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA/150 |
2 | Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB, 7200 Rpm, 8 MB, ATA/133 |
1 | WD Caviar SE 120 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300 |
1 | Chieftec BF-10 Grey |
1 | Chieftec 500W Voeding |
3 | 80MM Casefans |
Hieronder een lijst met de onderdelen waarmee ik wil gaan upgraden en daarbij de beargumentatie / vraagstelling.
Voeding

Silentmaxx Fanless 560W € 159,50
Mijn huidige voeding was een van de grootste lawaai makers in mijn systeem, vandaar mijn keuze voor deze voeding, mijn vraag is of ik ook weg zou kunnen komen met de 400W versie met mijn nieuwe systeem.
CPU Koeler

Thermalright HR-01 Plus Aluminium, Koper € 50,00
Mijn Artic Freezer 7 Pro is absoluut geen onrust stoker, maar ook deze wil ik vervangen voor een passieve oplossing. De Thermalright HR-01 komt in meerdere reviews sterk uit te bus en leek mij hier dus een goede keus voor.
VGA Kaart
Ik heb hier nog geen kaart voor kunnen vinden waarbij ik geen prestaties inlever, er zijn enkel 3650's of 4650's te vinden met passieve koelers en als ik de benchmark's mag geloven dan ga ik er qua presaties flink op achteruit met deze kaarten. Is het een optie om mijn huidige 3870 om te bouwen naar een passieve koeling (met Zalman VNF100 bijv.) of zou dat resulteren in gevaarlijk hoge temperaturen? (Ter indicatie, met een kamer temperatuur van 25 graden is de GPU idle 41 graden, stressed 67 Bron: CCC)
Hardeschijf

OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 60GB € 200,-
De review op de frontpage was wat dat betreft toch doorslaggevend, een SSD met goede prestaties, redelijke prijs en dat alles totaal zonder geluid.
Omdat 60GB een beetje aan de lage kant is ben ik er nog over aan het denken om een Samsung spinpoint F1 naast te hangen die ik hoofdzakelijk voor backup/lange termijn opslag ga gebruiken en dus idle / uit laat staan, ook opslag op het netwerk is een optie.
Mijn suggestie Systeem:
# | Product |
1 | MSI P965 Neo-F |
1 | Intel Core 2 Duo E6400 2.13 GHz, 1066 MHz, 2 MB |
1 | Thermalright HR-01 Plus Aluminium, Koper € 50,00 |
1 | Kingston HyperX Dual Channel 2 GB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2 |
1 | Club3D Radeon HD 3870 OC PCI Express X16 |
1 | Zalman VNF100 |
1 | OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 60GB € 200,- |
1 | Samsung spinpoint F1 500G |
1 | Chieftec BF-10 Grey |
1 | Silentmaxx Fanless 560W € 159,50 |
Bovenstaande is dus mijn zelf bedachte wijzigingen, graag ontvang ik van jullie hierop op en aanmerkingen, alsmede graag antwoord op de volgende vragen:
- Is dit systeem haalbaar?
- Is het wijs (nadat ik al mijn casefans heb verwijderd) om een schoorsteen te "modden" bovenop mijn kast, zodat hier door makkelijker de warme lucht kant ontsnappen en er automatisch koudere lucht onder in de kast word aangevoerd?
- Het Kingston HyperX geheugen heeft standaard al een "heatsink", doe ik er goed aan om hier betere heatsinks voor te krijgen, of zou dat geen probleem moeten zijn op de (standaard) voltages en frequenties waarop ik het ga gebruiken?
- Zijn er nog onderdelen van mijn PC die ik vergeten ben die moeite gaan krijgen met een totaal passieve setup? Zo ja, welke onderdelen en wat raad je hiervoor aan?
[ Voor 13% gewijzigd door CRiMiNaL op 15-04-2009 12:47 . Reden: haalbaarheid ]
... MMORPG Addict.