Passief systeem advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik heb al enkele jaren de wens om een TNN (Totally No Noise) systeem voor op mijn slaapkamer in elkaar te zetten, met de introductie van SSD is het nu mogelijk geworden, vandaar dit topic.

Ik heb zelf een keuze gemaakt voor een upgrade, maar omdat ik weinig ervaring heb met de meeste merken en niet veel heb kunnen vinden van andere mensen die dit al ondernomen hebben, wil ik hier graag om advies en ervaringen vragen.

Mijn doel is niet om een top of the line systeem neer te zetten, qua prestaties voldoet mijn huidig systeem, maar ik sta open voor eventuele suggesties die het systeem zouden versnellen en optimaler zouden zijn (wat betreft hitte productie/energie consumptie) dan het huidige.

Budget is niet zozeer een issue, het gaat mij vooral om de beste prijs - kwaliteit verhouding.
Laat ik beginnen met mijn huidige systeem zo volledig mogelijk op een rijtje te zetten.

Huidig Systeem:
#Product
1MSI P965 Neo-F
1Intel Core 2 Duo E6400 2.13 GHz, 1066 MHz, 2 MB
1Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper
1Kingston HyperX Dual Channel 2 GB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2
1Club3D Radeon HD 3870 OC PCI Express X16
1Seagate Barracuda 7200.7 Plus With NCQ 80 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA/150
2Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB, 7200 Rpm, 8 MB, ATA/133
1WD Caviar SE 120 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300
1Chieftec BF-10 Grey
1Chieftec 500W Voeding
380MM Casefans

Hieronder een lijst met de onderdelen waarmee ik wil gaan upgraden en daarbij de beargumentatie / vraagstelling.

Voeding
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1226853356.jpg
Silentmaxx Fanless 560W € 159,50
Mijn huidige voeding was een van de grootste lawaai makers in mijn systeem, vandaar mijn keuze voor deze voeding, mijn vraag is of ik ook weg zou kunnen komen met de 400W versie met mijn nieuwe systeem.

CPU Koeler
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1236606193.jpeg
Thermalright HR-01 Plus Aluminium, Koper € 50,00
Mijn Artic Freezer 7 Pro is absoluut geen onrust stoker, maar ook deze wil ik vervangen voor een passieve oplossing. De Thermalright HR-01 komt in meerdere reviews sterk uit te bus en leek mij hier dus een goede keus voor.

VGA Kaart
Ik heb hier nog geen kaart voor kunnen vinden waarbij ik geen prestaties inlever, er zijn enkel 3650's of 4650's te vinden met passieve koelers en als ik de benchmark's mag geloven dan ga ik er qua presaties flink op achteruit met deze kaarten. Is het een optie om mijn huidige 3870 om te bouwen naar een passieve koeling (met Zalman VNF100 bijv.) of zou dat resulteren in gevaarlijk hoge temperaturen? (Ter indicatie, met een kamer temperatuur van 25 graden is de GPU idle 41 graden, stressed 67 Bron: CCC)

Hardeschijf
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1228899949.jpg
OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 60GB € 200,-
De review op de frontpage was wat dat betreft toch doorslaggevend, een SSD met goede prestaties, redelijke prijs en dat alles totaal zonder geluid.
Omdat 60GB een beetje aan de lage kant is ben ik er nog over aan het denken om een Samsung spinpoint F1 naast te hangen die ik hoofdzakelijk voor backup/lange termijn opslag ga gebruiken en dus idle / uit laat staan, ook opslag op het netwerk is een optie.

Mijn suggestie Systeem:
#Product
1MSI P965 Neo-F
1Intel Core 2 Duo E6400 2.13 GHz, 1066 MHz, 2 MB
1Thermalright HR-01 Plus Aluminium, Koper € 50,00
1Kingston HyperX Dual Channel 2 GB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2
1Club3D Radeon HD 3870 OC PCI Express X16
1 Zalman VNF100
1OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 60GB € 200,-
1 Samsung spinpoint F1 500G
1Chieftec BF-10 Grey
1Silentmaxx Fanless 560W € 159,50

Bovenstaande is dus mijn zelf bedachte wijzigingen, graag ontvang ik van jullie hierop op en aanmerkingen, alsmede graag antwoord op de volgende vragen:
  • Is dit systeem haalbaar?
  • Is het wijs (nadat ik al mijn casefans heb verwijderd) om een schoorsteen te "modden" bovenop mijn kast, zodat hier door makkelijker de warme lucht kant ontsnappen en er automatisch koudere lucht onder in de kast word aangevoerd?
  • Het Kingston HyperX geheugen heeft standaard al een "heatsink", doe ik er goed aan om hier betere heatsinks voor te krijgen, of zou dat geen probleem moeten zijn op de (standaard) voltages en frequenties waarop ik het ga gebruiken?
  • Zijn er nog onderdelen van mijn PC die ik vergeten ben die moeite gaan krijgen met een totaal passieve setup? Zo ja, welke onderdelen en wat raad je hiervoor aan?
Alvast bedankt voor de genomen moeite van het lezen van mijn post en mogelijk advies.

[ Voor 13% gewijzigd door CRiMiNaL op 15-04-2009 12:47 . Reden: haalbaarheid ]

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
* Permission granted

Zou je duidelijk kunnen aangeven wat je complete nieuwe config wordt? Dat ontgaat me een beetje nu. Verder laat ik het topic open. Normaal zijn "Wat moet ik kopen"-topics niet toegestaan, maar een 100% passief systeem heeft genoeg exotische aspecten ;)

-----

Ik vraag me af of dit gaat lukken. Passieve videokaarten hebben doorgaans toch wel weer een goede airflow nodig als ik me niet vergis. Je zou wellicht op de HD 4770 kunnen wachten, die heeft betere prestaties maar zit op een nieuw procede en zal een stuk zuiniger zijn als de HD 4800-serie, terwijl de kaart zelf tussen de HD 4830 en 4850 presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

160 euro voor een 560W voeding???? ik heb een be quiet 550W voor 90 euro en die is ook onhoorbaar, 160 euro voor een 560W misschien zonder van je geld.
kijk ff naar de site: http://www.hardware.info/...megatest_50x_400W1200W/33

je hebt ook videokaarten die een betere koeler opzitten dan de reference bv: asus matrix serie, saphhire toxic serie. hierdoor lever je geen prestatie in en het is een stuk stiller.

hier een artikel ati4850 en 4870
http://www.hardware.info/...D_4850__4870_Matrix_test/

je kan ook wat aan je behuizing doen, ik had vroeger een thermaltake swing en nu een antec P182. de P182 dempt veel meer geluid dan de swing.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2009 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

GENETX schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:30:
* Permission granted

Zou je duidelijk kunnen aangeven wat je complete nieuwe config wordt? Dat ontgaat me een beetje nu. Verder laat ik het topic open. Normaal zijn "Wat moet ik kopen"-topics niet toegestaan, maar een 100% passief systeem heeft genoeg exotische aspecten ;)

-----

Ik vraag me af of dit gaat lukken. Passieve videokaarten hebben doorgaans toch wel weer een goede airflow nodig als ik me niet vergis. Je zou wellicht op de HD 4770 kunnen wachten, die heeft betere prestaties maar zit op een nieuw procede en zal een stuk zuiniger zijn als de HD 4800-serie, terwijl de kaart zelf tussen de HD 4830 en 4850 presteert.
Ik zet ook vragen bij de haalbaarheid van dit plan. Zeker aangezien veel passieve oplossingen een airflow van andere componenten verlangen. Bij absoluut geen airflow heb je alleen convectie en of het lukt om daar een gpu/cpu mee te koelen, ik vraag het mij af.

Je kan wel zo'n kast kopen met een 30 cm fan aan de zijkant en ervoor zorgen dat je die geruisloos instelt, dan lukt het je wel, maar zonder zoiets wordt het erg lastig ben ik bang.
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:32:
160 euro voor een 560W voeding???? ik heb een be quiet 550W voor 90 euro en die is ook onhoorbaar, 160 euro voor een 560W misschien zonder van je geld.
kijk ff naar de site: http://www.hardware.info/...megatest_50x_400W1200W/33

je hebt ook videokaarten die een betere koeler opzitten dan de reference bv: asus matrix serie, saphhire toxic serie. hierdoor lever je geen prestatie in en het is een stuk stiller.

hier een artikel ati4850 en 4870
http://www.hardware.info/...D_4850__4870_Matrix_test/
Welk onderdeel van fanless begreep je niet?

[ Voor 23% gewijzigd door Hooglander1 op 15-04-2009 12:40 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:30:
* Permission granted

-----

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woetski
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-08 23:05
Ik heb op dit moment veel meer componenten in mijn systeem als jij op dit moment, en als ik game dan verbruikt mijn systeem net over de 400watt met 3870x2, q9550. (volgens mijn digitale watt meter van de thermaltake voeding) Dus 400 watt is voor jou een beter prijs kwaliteit verhouding en anders zou het overkill zijn. Verder heb ik 1 jaar geleden een 3870 gehad met een passieve Arctic Cooling Accelero S1. Maar hier had ik nog wel een langzame 12cm fan onder hangen voor het memory. Maar de gpu had genoeg aan de cooler. Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Ik heb bijvoorbeeld op mijn stage van die embedded PC's. Die case bevat koelribben en de CPU + Chipset sluiten hier op aan middels een koelblok dat er tussenzit met koelpasta. De CPU zelf is een laptop CPU (T5500), en dus al erg zuinig.

Vooral de videokaart gaat lastig worden, de rest moet wellicht te doen zijn met een speciale kast en zonder veelverbruikers. Een andere oplossing is misschien waterkoeling.

Een andere optie is frituren:
nieuws: Tweakers.net Kookcursus, les 41: De chipbakkerij :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
zelf ben ik ook met zo iets dergelijks aan de slag gegaan. Hij is al beduidend stiller dan voorheen. Kan echter stiller maar aangezien ik binnenkort wat nieuws ga kopen heb ik daar geen zin in :)
Mijn voeding maakt ook het meeste lawaai, volgens mij is dat wel iets om te vervangen ja.
Verder heb ik een thermaltake armor met een 22cm fan aan de zijkant. Dit is toch wel cruciaal als je een stil systeem wilt. Verder kan je ook voor fannetjes van bijv noctua kijken en die langzaam laten draaien (is vast wel een programmaatje voor).
www.ikbenstil.nl is een handige website

naast je standaard fannetjes etc heb je ook pc demping zoals rubbers, isolatie en HDD silencers
http://www.ikbenstil.nl/PC-Demping:::28.html

een paar van deze http://www.ikbenstil.nl/F...20mm-500-U-min::2822.html moet ook wel stil zijn. Zoeizo is het niet aan te raden om geheel passief je CPU en GPU te koelen. Het kan wel maar dat wordt wel erg warm. Als je zo'n fannetje er opzet heb je toch net die airflow die je wilt.

[ Voor 28% gewijzigd door thewizard2006 op 15-04-2009 12:52 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik heb de "nieuwe" configuratie toegevoegd, zoals ik hem nu voorsgesteld heb.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook de Zalman TNN 500AF tegen. Deze en zijn kleine broertje (TNN 300) zijn erop gebouwd, met bijbehorend prijskaartje. Maar misschien is het ook wel alleen mogelijk met een speciale kast, ik heb te weinig verstand van airflow en koeling vandaar mijn vraagstelling hier ook.

Ik heb de haalbaarheid als vraag toegevoegd.

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De 400 Watt versie kan ook wel genoeg leveren voor dit systeem. :)
Maar ik weet niet als je er ook een computercase om heen wilt hebben? Ik zou het iig niet doen want dan blijft alle warmte sowieso in de kast hangen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boschjesman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik ben benieuwd of dit je gaat lukken.
Bij de passieve koeling van zowel de CPU als de GPU ben ik bang dat de temperatuur nogal hoog kan worden zonder airflow. De warmte blijft zich dan in principe in je systeem opbouwen totdat je systeem instabiel wordt.

Waterkoeling met een enorme radiator aan de buitenkant zou ook een optie kunnen zijn, maar dan zit je met het geluid van de pomp.

Of toch een grote fan inbouwen met een (zelfgemaakte) fancontroller die pas aangaat zodra de temperatuur te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.B
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 15:38
Als je alles passief koelt en geen airflow in je case hebt ge je misschien warmte problemen krijgen.
Dit kan het overwegen waard zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.uberreview.com/wp-content/uploads/antec_skeleton_case.jpg
(Zonder de fans aan te sluiten natuurlijk)

[ Voor 8% gewijzigd door Johan.B op 15-04-2009 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Johan.B schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:58:
Als je alles passief koelt en geen airflow in je case hebt ge je misschien warmte problemen krijgen.

[afbeelding]
Maar wat heeft het dan nog met passief nodig. :?

Als je de fans niet aansluit dan is het wel een enorm dure case natuurlijk kun je beter niks gebruiken. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door -The_Mask- op 15-04-2009 13:01 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johan.B schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:58:

[afbeelding]
(Zonder de fans aan te sluiten natuurlijk)
zet dan gelijk een airconditioner erin....lekker stil en je kamer blijft ook cool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

een stille airconditioner ? :S

maar is een fit-pc2 met een ssd niet een geweldig stil volledig passief gekoeld apparaat ?

even een linkje naar het topic hier op GoT [Ervaringen] FIT-PC2

het is nog niet zulk snel spul maar dat gaat het wel worden met de nvidia ion :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

Quakie

quakelen

Ik heb dezelfde droom/verlangen (gehad) als TS. Eigenlijk was het toendertijd ook gelukt om een 90% passieve htpc te bouwen (10% was een single platter schrijf in een 5.25 case). Op zich werkte alles gewoon weg, alleen doe ik veel HD waardoor mijn cpu toch vaak tegen de 100% zit. Temps van 90graden vond ik niet zo leuk om te zien ook al bleef het stabiel. Om een idee te geven wat voor systeem het is: (AMD BE2350, 45watt cpu, 2gig mem, ATI 2600XT passief, Silentmaxx 400watt voeding passief) in een 17cm hoge case. Om te zorgen dat mijn spul redelijk lang meegaat heb ik toch maar fans erin gezet. Deze draaien rond de 800rpm.In mijn opstelling verstaat een cpu koeler alleen niet. Warmte blijft hangen in de case. Zou mijn htpc voornamelijk alles onder de HD doen, had ik hem passief gelaten.
Ik zou dus voor passief gaan met een 12 cm outtake.... er moet gewoon airflow over de passieve componenten. Een trek is al genoeg. Je moet goede oren hebben wil je een Nexus 12cm op 700rpm horen ;).

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:47
Pagina: 1