Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Online monitoring software, open source

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben op zoek naar een online monitoring software programma die het liefst open source is.

wat moet het zoal kunnen :

Logs uitlezen
Hardware bekijken.
schijfruimte bekijken.
Package deployment
als het kan ook nog screenshots maken.
en het liefst ook nog aangeven wanneer er een randapparaat aangesloten word.

Alvast bedankt,

Verwijderd

En over welk OS heb je het dat je wilt monitoren? Waar ga je de software op draaien? Op een server? Je eigen netwerk?

Een bekend opensource monitoring programma is bvb Nagios

Verwijderd

Topicstarter
De OS die ik wil gaan monitoren is Windows XP
De software word gedraaid op een server ben nog aan het kijken of het linux op windows server 2003 word.

Nagios gebruikt te veel van de CPU voor de pc's die gemonitord moeten worden dus ik weet niet of er een andere optie is.

• Giga_Bjorn
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09 19:45
Je kunt ook bijvoorbeeld ook kijken naar Cacti of MS System Center Operations Manager

Ik denk dat dit topic ook wel interessant is voor jouw [Thema Topic] Monitoring

Ik zit niet links, ik zit niet rechts, ik zit recht achter voor mijn pc.

Verwijderd

Topicstarter
Cacti is opzich wel ok maar ik zoek er net iets meer bij ik moet ook software kunnen "pushen" als het ware vanuit het programma.

Dat er bijvoorbeeld ipv AVG 7.0, AVG 8.0 op word gezet als ik zie dat deze nog 7.0 is.
Weet niet of dit kan maar het zou ideaal zijn! ^^,

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens wat rondgezocht en ben terrecht gekomen bij Pandora FMS,

Heeft iemand hier ervaringen mee, tips of tricks ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 11:17:
Een bekend opensource monitoring programma is bvb Nagios
Mja, maar ietswat gelimiteerd en toch teveel business model er achter hangen. Kwa default featureset ben ik persoonlijk meer een liefhebber van Zabbix, waar ik dit gebruik op 5 locaties.
OpenSource?
Dat er bijvoorbeeld ipv AVG 7.0, AVG 8.0 op word gezet als ik zie dat deze nog 7.0 is.
Dit heeft niets, maar dan ook totaal NIETS met monitoring te maken, echt 0.0. Kijk eens naar Active Directory met Group Policy's (voor Windows) of bijvoorbeeld PuppetMaster/Puppet voor Linux.
Oke, in Zabbix kan ik best detecteren of er een softwareversie (adhv file hashes of parsings) oud is, en je zou dit dmv een scripted action best kunnen verhelpen als je beetje creatief bent met scriptjes. Maar installatie van software hoort gewoon niet in een monitoring omgeving thuis, daarvoor heb je dus software/pc beheer pakketen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2009 11:28 ]

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Ik denk dat de TS OpenSource jammerlijk verward met gratis en dat hij dus naar gratis software opzoek is.

Zoals hierboven al gezegd is een active directory structuur icm GPO's en een beetje inzet prima te gebruiken voor het pushen / assignen van software, kost je niets extra (mits je een domein omgeving hebt natuurlijk).

Verder is monitoring software veel te vinden als je google eens opstart voor de aardigheid.
Heel veel eventlog uitlees software en monitoringtools zijn opensource en gratis en bijzonder makkelijk te vinden.
Beetje karige topicstart imho.

Verwijderd

L4m0r schreef op donderdag 16 april 2009 @ 11:33:
Heel veel eventlog uitlees software en monitoringtools zijn opensource en gratis en bijzonder makkelijk te vinden.
Zabbix kan perfect overweg met eventlogs, syslog, en vele andere. En er zijn er hier al een paar andere genoemd. Iets als Cacti is bijvoorbeeld loos, gezien dat een graphing packet is, en Nagios is alleen monitoring. Zabbix is zowel monitoring als graphing. :)

• bogerd
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10 06:55
Kun je met nagios ook software op de clients monitoren?

If it doesn't fit, use a hammer.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 16:28
bogerd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 15:57:
Zou kunnen, maar waarom kijk je niet eens naar Spiceworks ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

bogerd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 15:57:
Niet echt zinvol om hier een topic van twee jaar voor te kicken, vind je wel?

Mocht je specifieke vragen over Nagios hebben, maak hier dan even een apart topic voor aan. Meld dan wel duidelijk wat je probleem is en wat je zelf allemaal al geprobeerd hebt om het uit te zoeken.

Ik vermoed dat daar nu nog wel wat winst te behalen valt ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1