VMWare extern beschikbaar maken

Pagina: 1
Acties:

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-02 07:32

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Allen,

voor mijn eindwerk ivm SharePoint en BlackBerry heb ik volgende VMWare structuur opgezet (het zijn allemaal W2K3's):

- AD/DC
- MOSS Server
- SQL Server
- Exchange
- BES (specifiek BlackBerry)

De AD/DC fungeert ook als DNS Server en bezit volgende IP Configuratie:

IP: 192.168.1.220 (Manueel ingevoerd en dus statisch)
Default gateway: 192.168.1.1 (IP-adres van router)
DNS: - *IP Adres van dns server ISP* --> zit op werk en weet het niet uit mijn hoofd :)
- 192.168.1.220 (IP adres van DNS Server, idem dus)

Vervolgens zijn de overige VMWare's via een unieke netwerkadapter in VMWare gekoppeld met de AD/DC met IP-adres in oplopende volgorde en steeds DNS adres ENKEL gekoppeld aan AD/DC. dus....

IP: 192.168.1.221 (en steeds +1)
Default gateway: 192.168.1.220 (hier ben ik niet meer zeker van, moet dit eens checken....)
DNS: - 192.168.1.220

Via alle VMWare's kan ik op het internet en ze zijn allemaal succesvol aan het domein 'eindwerk.local' gekoppeld.

dan nu de uiteindelijke vraag....

Hoe kan ik mijn SharePoint naar de buitenwereld toegankelijk maken? Moet ik hiervoor enkel de AD/DC beschikbaar maken of ENKEL de MOSS server?

Ik denk dat ik dit via bv. noip-tool ga doen, maar dan blijft de vraag ivm het configureren van de router e.d.? Als ik mijn lokale PC naar de buitenwereld toe beschikbaar wil maken heb ik inderdaad een ip-adres van de ISP maar via VMWare heb ik dit niet (enkel intern IP en DNS naar AD/DC)....

Iemand ervaring hiermee???

Mvg,

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:03
Je zou ervoor kunnen kiezen om je MOSS server een extra nic te geven en die wel een extern adres toe te kennen. Hiermee zorg je er direct voor dat je alleen het verkeer naar je (MOSS)webserver kan en niet naar de rest van je infrastructuur.

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Creep schreef op woensdag 15 april 2009 @ 09:42:
Je zou ervoor kunnen kiezen om je MOSS server een extra nic te geven en die wel een extern adres toe te kennen.
Dus als ik het goed begrijp: een tweede nic (via de vmware network configuration veronderstel ik :) ) en deze een ip-adres van de router laten toekennen? * net zoals alle andere fysieke pc's in het netwerk hebben* en vervolgens via port-forwarding e.d. koppelen naar vmware?

Klinkt best wel logisch en voel me nogal lame dat ik daaraan niet gedacht heb...; Deze avond I'll give it a try! :) _/-\o_

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

dj_vibri schreef op woensdag 15 april 2009 @ 09:56:
[...]

Dus als ik het goed begrijp: een tweede nic (via de vmware network configuration veronderstel ik :) ) en deze een ip-adres van de router laten toekennen? * net zoals alle andere fysieke pc's in het netwerk hebben* en vervolgens via port-forwarding e.d. koppelen naar vmware?
Ik kan je config niet helemaal volgen, maar het is mogelijk meer ip addressen aan 1 nic toe te voegen, daarvoor hoef je geen 2e hardwarematige nic voor toe te voegen, tenzij je wilt routen van 1 segment van je netwerk naar een ander.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
leuk_he schreef op woensdag 15 april 2009 @ 10:03:
[...]

Ik kan je config niet helemaal volgen, maar het is mogelijk meer ip addressen aan 1 nic toe te voegen, daarvoor hoef je geen 2e hardwarematige nic voor toe te voegen, tenzij je wilt routen van 1 segment van je netwerk naar een ander.
Hij bedoelt ook een 2e virtuele nic aanmaken voor die server. En dat die dan voor de externe connectie wordt gebruikt. Fysiek zal hij inderdaad gewoon naar de nic verwijzen die de DC ook gebruikt voor zijn WAN connectie.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:55
Je kunt in plaats van een server eventueel ook een client (XP) of een TS binnen het VM netwerk openstellen naar buiten op dezelfde manier. Dan zijn je servers zelf niet extern bereikbaar, echter wel een TS/client, vanwaar je toegang hebt tot je VM netwerk.

Specs

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
hoi hoi,

het is gelukt om deze van buitenaf beschikbaar te maken.

Volgende zaken heb ik ook in router gewijzigd: Port-forwarding: external port --> 80 route naar VM IP poort 1000 (voor sharepoint stuff).

Dit is eerder een vraagje naar de SharePoint mensen toe :) *tenzei ik hiervoor een ander topic moet openen natuurlijk*

Ik ga naar: mydomain.homedns.org (fictief), vervolgens krijg ik login scherm (correct!) en ik login. Vervolgens krijg ik een fout in Internet Explorer dat hij de pagina niet kan weergeven, maar hij heeft de URL veranderd naar: http://sharepoint:1000/default.aspx --> waaruit blijkt dat hij wel degelijk zijn port forwarding doet EN connecteert met de server (anders plaatst hij de aspx pagina er niet achter).

Alleen zou het handig zijn om ook content te kunnen zien :) Ik veronderstel dat dit iets met 'Alternate Access Mappings' te maken zal hebben, maar hier ben ik helemaal niet in thuis, dus iemand enig idee???

Grtz,

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Op de IIS moet je ook bij je SharePoint-website (denk aan de admin's) via properties, tabblad "website", advanced een host header value adden:
ipadres: default,tcpport 80 (interne poort iig) en hostheader value: jedomain.dns.org invullen.

vervolgens moet je voor elke site een alternate access mapping hebben.
als default bijvoorbeeld de externe url, en als intranet je interne url.
(denk hier buiten de 80, ook aan de central admin en ssp)

Beetje kort omschreven allemaal, maar misschien kan je er wat mee op weg.

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
geenstijl schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 23:15:
Op de IIS moet je ook bij je SharePoint-website (denk aan de admin's) via properties, tabblad "website", advanced een host header value adden:
ipadres: default,tcpport 80 (interne poort iig) en hostheader value: jedomain.dns.org invullen.

vervolgens moet je voor elke site een alternate access mapping hebben.
als default bijvoorbeeld de externe url, en als intranet je interne url.
(denk hier buiten de 80, ook aan de central admin en ssp)

Beetje kort omschreven allemaal, maar misschien kan je er wat mee op weg.
I'll give it another try deze avond :) Heb al gemerkt dat ik ineens de externe poort op 8080 moest zetten ipv 80 (isp blokkeert poort 80) waardoor ik dus van dyndns ben overgestapt naar no-ip :)

alvast bedankt!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:55

remy007

Broodje Bakpao Helmond

dj_vibri schreef op maandag 20 april 2009 @ 09:16:
[...]

I'll give it another try deze avond :) Heb al gemerkt dat ik ineens de externe poort op 8080 moest zetten ipv 80 (isp blokkeert poort 80) waardoor ik dus van dyndns ben overgestapt naar no-ip :)

alvast bedankt!
Ik weet niet bij welke ISP je zit, maar je zou eventueel bij hun kunnen aanvragen of zij voor jou poort 80 open kunnen zetten. Dit kan bij de meeste waarschijnlijk wel :).

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
remy007 schreef op maandag 20 april 2009 @ 10:59:
[...]

Ik weet niet bij welke ISP je zit, maar je zou eventueel bij hun kunnen aanvragen of zij voor jou poort 80 open kunnen zetten. Dit kan bij de meeste waarschijnlijk wel :).
>:) Bij een Belgische grote ISP ;) genaamd Telenet.... staan zeker en vast niet te springen voor poort 80 open te zetten ;) ;)

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
hey,

ik heb zonet mijn bestaande web applicatie weg gegooid en opnieuw aangemaakt met volgende configuratie instellingen:

host-header: *empty*
poort: 1000
Load balanced url: http://spibb-wss:1000 (intern!)

router configuratie: forward port 8080 naar sharepoint-server poort 1000

Alternate Access Mappings voor deze web app: Default --> http://spibb.no-ip.org & Intranet: http://spibb-wss:1000

Vervolgens via IIS via de website --> advanced --> ADD --> een nieuwe hostheader toegevoegd:

IP: Default
TCP: 1000
host header: spibb.no-ip.org

maw: Via iis staan er nu 2 records in dit scherm, correct???

Nadat ik ingelogd heb extern, eens eventviewer geraadpleeg en krijg volgende melding:

Invalid URL: http://external-IP:1000. You may also need to update any alternate access mappings referring to http://spibb-wss:1000

Any ideas on this? ipv external-ip:1000 zou naar: external-ip:8080 (of spibb.no-ip.org) moeten gaan...

Alvast bedankt!

[ Voor 45% gewijzigd door dj_vibri op 20-04-2009 17:40 . Reden: Eens opnieuw geprobeerd... ]

Pagina: 1