Toon posts:

ProLiant ML370 G3 backup/restore

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In ons bedrijf hebben wij een server genaamd "ProLiant ML370 G3". Mij is gevraagd om uit te zoeken wat er moet gebeuren indien deze server helemaal kapot gaat (stel je voor: hij ontploft, wat nu??)
Kan de data die wij dan hebben ge-backupped (zowel via tapes als via een RAID-5 configuratie) dan worden teruggezet op een vergelijkbaar systeem?
Moeten hiervoor licenties worden aangeschaft, of kan dan de oude licentie worden gebruikt?

Deze server is de meest belangrijkste server binnen ons netwerk (van ongeveer 150 medewerkers). Deze server fungeert als Domain Controller, DNS server, WINS server, print server, en fileserver. OS: Windows Server 2003

Deze server zou dan zo snel mogelijk weer in de lucht moeten hangen indien hij zou uitvallen.
Als ik van deze server een image zou maken (op het moment worden alleen instellingen en data gebackupped), zou ik dat image dan terug kunnen zetten op een andere server met (ongeveer) gelijkwaardige onderdelen?

Specificaties ProLiant ML370 G3:
Intel XEON 2.8GHZ (dual)
1024MB RAM
4 X 150GB SCSI drives
2 X 36GB SCSI drives

Alvast bedankt voor de hulp.

EDIT: deze Domain Controller is er 1 van de 5 binnen ons bedrijf.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:56
Wat heb je zelf al geprobeerd aan terugzetten ed. ?

• Pimmerd
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 21:53
Deze server is de meest belangrijkste server binnen ons netwerk (van ongeveer 150 medewerkers). Deze server fungeert als Domain Controller, DNS server, WINS server, print server, en fileserver. OS: Windows Server 2003
Zoiezo zou ik eens gaan kijken om de server dan redundant uit te gaan voeren. De kosten van een tweede domaincontroller haal je er zo uit als je eens gaat berekenen wat het kost als 150 man een halve dag niet kunnen werken. (of misschien langer)
Deze server zou dan zo snel mogelijk weer in de lucht moeten hangen indien hij zou uitvallen.
Als ik van deze server een image zou maken (op het moment worden alleen instellingen en data gebackupped), zou ik dat image dan terug kunnen zetten op een andere server met (ongeveer) gelijkwaardige onderdelen?
Images maken van een domaincontroller = geen goed idee...

Verwijderd

Topicstarter
Pimmerd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 09:55:
[...]

Zoiezo zou ik eens gaan kijken om de server dan redundant uit te gaan voeren. De kosten van een tweede domaincontroller haal je er zo uit als je eens gaat berekenen wat het kost als 150 man een halve dag niet kunnen werken. (of misschien langer)

[...]

Images maken van een domaincontroller = geen goed idee...
Sorry, helemaal vergeten te melden dat wij hier al 5 DC's hebben, wordt ge-edit.
Waarom is het geen goed idee om een image te maken van een DC?

EDIT: @THT_T: Ik heb zelf nog niets geprobeerd, dit kan/mag ik ook niet doen aangezien ik nog maar stagair ben binnen dat bedrijf. De oplossing is puur theoretisch, maar moet uiteraard wel correct zijn

Mvg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2009 10:02 ]

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:56
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 10:00:
[...]

EDIT: @THT_T: Ik heb zelf nog niets geprobeerd, dit kan/mag ik ook niet doen aangezien ik nog maar stagair ben binnen dat bedrijf. De oplossing is puur theoretisch, maar moet uiteraard wel correct zijn
Theorie is maar theorie. Ik wilde eik vragen wat je zelf allemaal geprobeerd hebt. Zonder eigen inspanning wordt dit een kort topic lijkt me.

Daarnaast is een droge theorie opschrijven leuk en aardig maar je moet hem ook kunnen testen dus ik zou dit projecy maar alvast gaan weigeren d:)b

[ Voor 13% gewijzigd door Tha_T op 15-04-2009 10:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tha_T schreef op woensdag 15 april 2009 @ 10:29:
[...]

Theorie is maar theorie. Ik wilde eik vragen wat je zelf allemaal geprobeerd hebt. Zonder eigen inspanning wordt dit een kort topic lijkt me.

Daarnaast is een droge theorie opschrijven leuk en aardig maar je moet hem ook kunnen testen dus ik zou dit projecy maar alvast gaan weigeren d:)b
Wat ik zelf al heb uitgezocht is het volgende:
-rollen van de server:
  • Printserver
  • DNS
  • WINS
  • Fileserver
  • DC
-devices
  • Alle geinstalleerde hardware is genoteerd
-Directories (volgens mij niet zo interessant voor jullie)
-verbindingen
  1. SCSI verbinding naar tapestation
  2. UTP verbinding naar een gigabit switch (24 aansluitingen)
Indien ik ergens specifieker op in moet gaan hoor ik het wel.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 09:37
Dus feitelijk gezien ben je nu bezig (/je bent gevraagd) om een uitwijkplan te maken voor een bedrijf?

Wel een gave opdracht :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Topicstarter
DiedX schreef op woensdag 15 april 2009 @ 10:54:
Dus feitelijk gezien ben je nu bezig (/je bent gevraagd) om een uitwijkplan te maken voor een bedrijf?

Wel een gave opdracht :)
yep, van alle 25 servers die we hebben 8) ,
Ben nu bezig met de eerste. Als ik er eenmaal eentje heb kan ik weer een partij vooruit.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Images maken is opzich een goede methode om je voor te bereiden op disaster recovery (kijk eens naar Acronis True Image Echo server in combinatie met de add-on Universal Restore optie). Met TrueImage kun je erg goed images maken terwijl je systeem online is, en met Universal Restore kun je ook op andere hardware restoren.

Alleen moet je dan wel erg goed weten waar je mee bezig bent als je een DC restored van een image. Als je niet alle DC's op exact hetzelfde moment restored, moet je goed weten wat Active Directory restore mode is, hoe NTDSUtil werkt, wat tombstoning is, etcetera, standaard MCSA/MCSE kennis. Ik denk dat dat is waar Pimmerd op doelt.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• _Arno_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 21:20
Waarom 5 DC's binnen zo'n klein netwerk?

Is het niet voldoende om terug te gaan naar 2 DC's? Een aparte printserver en een aparte fileserver? Dan is het risico van de uitval ook veel kleiner.

Heb toevallig vorige week Acronis True Image met Universal Restore nog gebruikt. We hebben een DC teruggezet op een fysiek hele andere server (als test) en dat ging prima qua hardware.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-02 19:31

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 09:14:
snip
Kan de data die wij dan hebben ge-backupped (zowel via tapes als via een RAID-5 configuratie) dan worden teruggezet op een vergelijkbaar systeem?
knip
Weet niet wat je specifiek bedoelt met RAID5 config, maar RAID is geen backup.
Indien je de RAID5 Configuratie buiten je server hebt geplaatst als backup D2D2T unit dan is erg opzich niks aan de hand. Indien je bedoelt je interne RAID5 config zie dan mijn eerste regel

Verwijderd

Topicstarter
SpamLame schreef op woensdag 15 april 2009 @ 15:52:
[...]

Weet niet wat je specifiek bedoelt met RAID5 config, maar RAID is geen backup.
Indien je de RAID5 Configuratie buiten je server hebt geplaatst als backup D2D2T unit dan is erg opzich niks aan de hand. Indien je bedoelt je interne RAID5 config zie dan mijn eerste regel
Daarmee bedoel ik te zeggen, dat het geen probleem is als ooit een keer 1 hardeschijf uitvalt. Zo zijn we ingedekt tegen schade aan de hardeschijven.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt:
http://www.tomsguide.com/us/security-backup,review-1018.html
Google maar op bare-metal restore.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:58

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 10:49:
[...]

Wat ik zelf al heb uitgezocht is het volgende:
-rollen van de server:
  • Printserver
  • DNS
  • WINS
  • Fileserver
  • DC
-devices
  • Alle geinstalleerde hardware is genoteerd
-Directories (volgens mij niet zo interessant voor jullie)
-verbindingen
  1. SCSI verbinding naar tapestation
  2. UTP verbinding naar een gigabit switch (24 aansluitingen)
Indien ik ergens specifieker op in moet gaan hoor ik het wel.
Nou, je bent iig begonnen met duidelijk te krijgen wat je server allemaal aan services draait. d:)b
Als je dat gedaan hebt, kan je deze services gaan bekijken om te zien wat er gebeurt als deze niet meer beschikbaar zijn. Geef er een prioriteit aan: Maw, zorg dat je duidelijk hebt, welke services als eerste weer up&running moeten zijn. Dat geeft altijd enige verduidelijking. (Bijv.: Een print Server kan later ook worden ingesteld, maar een DNS Server is belangrijker.)

Hoe dan ook: dit is een huiswerk opdracht, en raad eens: die mag je zelf maken. Je hebt nu wat handvatten, gebruik deze. Er is zeker wel het e.e.a. te vinden over disaster recovery planning, en uitwijk scenarios.

Maar een stageopdracht/huiswerk opdracht is geen PNS, sorry ;)
_Arno_ schreef op woensdag 15 april 2009 @ 15:49:
Waarom 5 DC's binnen zo'n klein netwerk?
Een klein bedrijf kan ook 5 lokaties hebben :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.