IMAP proxy die verschillende accounts samenvoegt

Pagina: 1
Acties:

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Ik draai Debian en ben op zoek naar een soort IMAP proxy die mail vanop verschillende servers kan ophalen.

Ik heb nu 3 IMAP accounts op drie verschillende servers (mijn eigen server - Courier/Postfix/Maildrop, Kerio, Zimbra).
Ik zou nu graag een soort IMAP proxy hebben die een soort virtuele mailbox on the fly aanmaakt met de inboxen van de drie accounts. Submappen zijn niet nodig.

Zo hoef ik op verplaatsing geen drie webmails op te roepen.
Ook kan ik mijn GSM (Samsung X820) slechts instellen om 1 IMAP account periodiek te controleren.
Deze haalt enkel ongelezen mails op en ik betaal per gebruikte bandbreedte. Dus haal het liefst écht enkel ongelezen mails binnen.

Ik dacht zelf aan het volgende:

Periodiek de IMAP boxen ophalen en in een losse mailbox plaatsen.
Nadelen:
* Dubbele mails die ik weer moet verwijderen
(Ik zou een cronjob in kunnen stellen om de mails 's nachts te wissen bijvoorbeeld, maar dan loop ik oa. mails van 's avonds mis.)
* Als ik een mail op mijn computer lees, in de normale mailbox, blijft deze toch als ongelezen in de speciale mailbox staan en haalt mijn GSM die mail alsnog op.

Alle drie de mails een forward geven naar een extra adres
Voordeel:
Enkel activiteit als er effectief een mail binnenkomt, dus minder overhead
Nadelen:
Zelfde als hierboven

Ik wil dus zoiets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
ALS IMAP ophalen (
  haal inbox op account 1
     ALS mail HEEFT vlag GELEZEN
          ZET vlag GELEZEN
  haal inbox op account 2
  haal inbox op account 3
)

Bestaat hier een (linux) oplossing voor?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 21:11
Het de facto programma daarvoor is fetchmail. Die kan gewoon mail binnentrekken van POP3 of IMAP boxen. De manpage omschrijft het als:
fetchmail - fetch mail from a POP, IMAP, ETRN, or ODMR-capable server
Ik ga er dan ook vanuit dat fetchmail zelf wel dubbele mails uitvogelt, mits ze van dezelfde account afkomstig zijn. Als dezelfde mail naar beide boxen wordt gestuurd, zul je waarschijnlijk wel dubbele mails krijgen.

Je kunt fetchmail runnen als cronjob of als daemon.

Ik gebruik het zelf om mails van 3 POP boxen (Ziggo, Gmail en gratis zonnet/ versatel/ tele2, maar nog steeds hetzelfde e-mailadres :P) leeg te trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Jaap-Jan op 15-04-2009 00:41 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Fetchmail haalt echter alleen mail op maar maakt ze niet weer beschikbaar via een protocol als IMAP. Daarvoor moet je dan weer een IMAP daemon installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door netvor op 16-04-2009 18:23 ]

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Zelf werk ik met 1 centrale IMAP server (dovecot/courier) die alle mails krijgt van de drie IMAP boxen (via fetchmail). Nadeel is dat het geen echte proxy is en de mails dus weg zijn van de verschillende IMAP servers... Dubbele mails zoeken is mogelijk zijn met procmail, adhv van vb het message ID. Procmail draait dan wanneer er een mail binnenkomt (fungeert als MTA, dus fetchmail->procmail) en slaat die dan lokaal op, klaar om gelezen te worden door je lokale imap server.

[ Voor 22% gewijzigd door maleadt op 16-04-2009 19:05 ]

• Tofu
Fetchmail had ik ook al gezien, maar het is dus wel de bedoeling dat ik effectief ook op de 3 mailboxen los blijf werken. Hier lokaal moet ik ook de 3 accounts als afzonderlijk blijven zien.
Ik zoek dus een oplossing die als extra moet dienen, gewoon een vierde mailbox enkel voor de gsm en (vlugge) webmail controle.

Met dubbele mails bedoel ik dus niet de mails die in box A en B toekwamen. Ik bedoel met dat ik op de mailboxen wil blijven werken, en deze dus ook naar extra mailbox D gaan gaan met bv Fetchmail, ik dan dus mails moet verwijderen uit die extra mailbox als ik deze in de hoofdmailboxen verplaats of verwijderd heb.

Fetchmail gaat deze mails inderdaad ophalen en aan de MTA (maildrop bij mij) afleveren.
Maar daarna kan deze er niet meer aan. Dus DELETE en READ flags gaan niet gemirred worden als ik deze in de hoofdmailbox zet. Vandaar dat ik in de titel ook "Proxy" geplaatst had.
In mijn mail.app programma kan ik op "Inkomend" klikken, en dan zie ik alle mails van alle mailboxen, met hun gelezen of niet status. Dat wil ik.

Dat probleem met mails die weg zijn kan je instellen in Fetchmail heb ik gezien, er is een instelling om de mails te laten staan.

Ik zou een script kunnen schrijven die de extra mailbox leegmaakt, en dan via Fechtmail alles binnenhaalt.
En bij de volgende request dan weer mailbox leegmaken, en opnieuw alles binnenhalen.
Maar vanwege de intensiteit daarvan zou zo'n script dan enkel mogen runnen op het moment dat courier die specifieke mailbox opvraag.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Misschien dat je al een heel eind komt met een imap-synchronizer als http://isync.sourceforge.net/ ?

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Tofu
Bedankt, dat is inderdaad ongeveer wat ik zoek.
Daarmee kan ik volgens mij dan elke mailbox naar een losse map in de extra mailbox synchroniseren.
Ik zal deze waarschijnlijk niet alle drie naar dezelfde map kunnen synchroniseren, omdat ik dan anders op alle 4 dezelfde mailboxen dezelfde mails ga hebben.
Dan heb ik hiermee dus de webmail functionaliteit al. Enkel kan mijn GSM alleen maar ongelezen mails uit de INBOX ophalen, niet uit de submappen.
Met Courier kan ik daar denk ik niet veel aan doen, maar als ik zou overstappen naar Dovecot kan ik volgens mij deze plugin gebruiken. Dan zou ik misschien van de INBOX een virtuele search kunnen maken die alle nieuwe berichten uit de submappen haalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tofu op 18-04-2009 20:22 ]

Pagina: 1