Zeer beperkt aantal clients op DHCP router

Pagina: 1
Acties:

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Hallo tweakers,

Bij mijn ouders thuis hebben we een probleem. We hebben Ziggo kabelinternet en dat zit aangesloten op een Wireless router. Aan deze router zit 1 pc op ethernet aangesloten. Verder hebben we nog een laptop , een iPod touch, een iPhone en als ik op bezoek ben heb ik mijn laptop ook mee. Het lijkt erop dat de router al deze apparaten niet aankan. Als hij een vierde IP moet uitdelen weigert hij dienst. De computers (allen XP) zeggen dan dat ze een perfecte verbinding hebben en wachten totdat ze een IP krijgen. Uiteindelijk krijgt de pc geen IP van de DHCP. De iPhones doen ook zoiets. Na een reboot van de router werkt het weer, totdat er een vierde IP uitgedeeld moet worden.
Ik denk dat de router te goedkoop is (het is een of ander noname dingetje), dat ie het allemaal niet meer aankan. In de winkel waar ik een nieuwe router wilde halen zeggen ze echter dat dit onzin is en dat er makkelijk 15 pc's aangesloten moeten kunnen worden. Wat denken jullie?

Type router weet ik niet echt, maar dat is volgens mij ook niet heel erg van belang. Het gaat om het principe. Daarnaast heb ik in de config gekeken, de DHCP mag van 192.168.1.100 tot 192.168.1.199 uitdelen. Firmware-upgrades doet de leverancier van de router niet aan. Ook is er verder niets te vinden op google van dit merk of type router.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-03 18:53
En als je een vast IP instelt, werkt het dan wel gewoon?

Ik denk dat het wel makkelijk is om je tyep router te weten, stel dat het linksys is bijv. dan is er evt. DD-WRT firmware beschikbaar.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
TCP_IP schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 23:07:
En als je een vast IP instelt, werkt het dan wel gewoon?

Ik denk dat het wel makkelijk is om je tyep router te weten, stel dat het linksys is bijv. dan is er evt. DD-WRT firmware beschikbaar.
Precies, geef alles boven de 3 apparaten een vast ip (statisch) binnen die dhcp-reeks. Subnetmask 255.255.255.0 (hoogstwaarschijnlijk) en de gateway is het adres waarop je je router ook bereikt (vaak 192.168.1.1) dns eronder hoef je niet in te vullen.

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 22:16
Met vaste ip's werken of een dergelijke router aanschaffen.

exop.io

• Sjeik
Ik heb niet getest of het met vaste ip's wel werkt. Zal ik eens doen. Maar het is niet echt handig om met vaste ip's te werken. Al die apparaten worden ook op andere netwerken aangesloten. Maar het is waarschijnlijk dus een brakke router?

Het gaat trouwens om een digiconnect WIC 328.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjeik op 15-04-2009 20:52 ]

• Sjeik
Iemand nog een idee? Het type is een digiconnect WIC 328.

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-03 18:53
Tja bij m'n eerste hit op google kwam ik al een review erover tegen

http://www.ciao-shopping....8_Wireless_Router__775038

Als ik heel eerlijk mag zijn, na wat ik erover heb kunnen vinden buiten bovenstaande link, dan zou ik een simpele linksys(wrt54g) overwegen, kost een paar tientjes maar heb je ook wat.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

router instellen, dr staat gewoon n soft limiet op het anatal dhcp clients, die je met 2 klikken in de webinterface kan aanpassen.

kan dat niet, dan nieuwe kopen ja ;)

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Die website van digiconnect lijkt ook door iemands neefje in elkaar te zijn gedraaid. Ding eens resetten naar factory defaults, kijken of 'ie dan wel wil? (weet niet of je uberhaupt een handleiding hebt, maar zo niet, probeer het eens door hard erop te slaan met een hamer, heb je minimaal het resultaat dat je met goed excuus een degelijk apparaat kan gaan aanschaffen).

• Sjeik
Haha, dank jullie voor het advies. Het is echt een prutsding, ik laat wel een nieuwe kopen! Zo blijkt maar weer dat mensen bij computerwinkels helemaal geen verstand hebben van computers! :P

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Het kan ook zijn dat zelf als je in de router de dhcp range kan aanpassen zodat de router meer IP-adressen uitdeelt nog nog steed niet op internet kan. Ik had net hetzelfde probleem met een speedtouch router, deze blokkeerde namelijk alle IP-adressen buiten de vier standaard IP adressen. Intern netwerk was alles in orde maar naar extern was niet mogelijk. De providers van het internet willen gewoon soms niet dat je met meer dan vier pc's op internet gaat dus moet je zelf wat regelen aan de instellingen.

Ik heb het kunnen fixen door in de config file van mijn router manueel de toegelaten ranges aan te passen. Misschien gewoon even de router googlen en kijken of er users zijn met dezelfde problemen, waarschijnlijk is er op een of ander forum wel een precieze guide te vinden wat aan te passen specifiek voor jou router.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Pagina: 1