Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Telenet] netwerkprinter trager op smallband! Hoe kan dit?

Pagina: 1
Acties:

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Hoi

een hele dag heb ik in gevecht gelegen met onze netwerkprinter.
Van de ene dag op de andere deed hij er ineens 100x langer over om een document of foto af te printen.
Ik had eerst niet door dat het misschien aan het netwerk lag ipv de printer, en pas na 10 uur lang te sukkelen en alles opnieuw te installeren zag ik dat afdrukken per usb kabel geen probleem was (maar daar heb ik hem natuurlijk niet voor gekocht).

Ik dus netwerkdiagnose gedaan, alles meerdere malen opnieuw ingesteld, tevergeefs..
Pas toen mijn moeder thuis kwam en opmerkte dat ze haar mails zeer traag ontving dacht ik eraan dat we op smalband staan.

Ik weet (vermoed) dat bestanden die ik binnen mijn netwerk doorstuur geen invloed (zouden) mogen hebben op mijn telemeter-verbruik, maar aangezien ik alle andere oorzaken had uitgesloten, toch maar even besloten een aantal gigabytes bij te kopen.

Nog geen 5 minuten later werkte alles weer naar behoren, zonder enige andere aanpassing.

Kan iemand mij dit uitleggen? De telenet-installatie is gebeurd door een technieker van telenet, heb zelf niks veranderd. Toen we adsl hadden kon ik onbeperkt binnen ons netwerk kopieren en streamen, en ik vind dit maar normaal ook. Wat en hoeveel ik binnen mijn netwerk kopieer, daar heeft mijn provider toch geen zaken mee? Het kost ze ook niks..

Is dit een foutje of is dit nu eenmaal telenet?

Worden al de foto's die ik via laptop naar de printer stuur, bij mijn downloadvolume gerekend?

EDIT: sinds ik daarnet wat volume bijgekocht heb, heb ik 2 foto's van +-30MB doorgestuurd naar de printer, deze post geplaatst, en wat mail gedownload, teller staat nu op 77MB
Dit kan toch echt niet dat dit mij aangerekend wordt? Dat is toch gewoon diefstal!!

[ Voor 8% gewijzigd door freekdl op 14-04-2009 21:22 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Hoe zit je printer aangesloten?

Zoals jij het nu zegt lijkt t alsof je de printer op het grote boze internet hebt aangesloten (en dat is zacht gezegd niet slim).

Als je modem gewoon op een router is aangesloten, en je eigen netwerkje gescheiden is van internet, wordt het niet meegeteld (en kun je ook printen als internet t nieteens doet)

Begin eens goed te kijken hoe het zit, en je netwerk eens op orde te maken...

• freekdl
De printer is verbonden via het draadloze thuisnetwerk.

Ik weet eerlijk gezegd niet goed hoe hieraan te beginnen..
De telenet install is zoals overal elders vermoed ik, modem, router, switch & kabelversterker.
Bij de installatie van mijn c4850 (basis netwerkprinter) moest ik deze via usb kabel aan mijn laptop koppelen om de draadloze instellingen te achterhalen, mijn WEP sleutel ingeven en dat was het..

Heb enkele diagnosepagina's afgedrukt waarop bij alles GELUKT staat, dus ik vermoed dat ik hem naar behoren heb geïnstalleerd.

Op welke manier kan ik achterhalen of de printer op een correcte manier in mijn netwerk geïnstalleerd is (aan de hand van ip-adressen ofzo)?

Bij de installatie heb ik namelijk niet echt de keuze gehad om iets anders te doen.

De printer werkt zoals het moet hoor, en als ik niet op smalband gestaan had was ik dit probleem zelfs nooit te weten gekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door freekdl op 14-04-2009 21:59 ]

• freekdl
Printer maakt contact met mijn d-link access point, dat is de oorzaak..
Bij mijn oude belgacom installatie had ik een netopia modem/router alles in 1, was vergeten dat
ik hier met een access point te maken had.