Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:13
Ik heb sinds een week een last van crashes op mn Macbook Unibody.
De macbook loopt dan vast en geeft strepen in het beeld(MB scherm en extern scherm(DVI)), zie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/34nllovelZ4KsSX5MCttgVC0/full.jpg
Ik had voor/tijdens de crash de volgende programma's draaien: Mail,iTunes,Firefox,SABnzbd+ en Time machine was aan het backuppen.
Zelf dacht ik aan een geheugen probleem sinds ik dat 2weken geleden heb geupgrade.
Daarom heb ik memtest 4.22 gedraait met 12 passes maar die gaf geen errors.
Daarna dacht ik aan een software probleem en heb ik mac os x helemaal opnieuw geinstalleerd, maar het probleem blijft.
Het enige dat de fout kan veroorzaken lijkt mij het geheugen, dat voor 3,4GB van 4GB is gechecked door memtest 4.22, dus het zou kunnen zijn dat de 0,6GB die niet gescand is het probleem is?

Het geheugen: Kingston KTA-MB1066K2/4G (voor macbooks volgens kingston)
De hardeschrijf(ook vervangen): Western Digital 5000BEVT

Weet iemand een oplossing, of moet het het geheugen wel zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Phyth0n op 14-04-2009 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:18

breinonline

Are you afraid to be known?

Zie de MB(P) topics: waarschijnlijk een verkeerde batch Kingston geheugen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IT-Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-07-2024
Lijkt verdacht veel op het geheugen inderdaad. Temeer ook omdat de MacBook het gewone geheugen deelt met de grafische chip. Nadat ik zelf het geheugen van mijn MacBook geüpgraded had, kreeg ik exact hetzelfde probleem als jij nu hebt. Daarom is mijn vermoeden dat het inderdaad geheugen gerelateerd is.

Ik heb zelf toen Kingston ValueRAM ingebouwd. Weliswaar geeft dat per saldo meer problemen, maar volgens Kingston zou dit ook prima met Apple-producten moeten werken. De KTA-serie van Kingston, die jij gebruikt hebt, is zelfs helemaal gecertificeerd door Apple en zou dus ook echt moeten werken. Het kan mogelijk defect geheugen zijn, maar het is ook goed mogelijk dat het geheugen zelf functioneert maar niet door de MacBook geaccepteerd wordt.

Hier worden namelijk meerdere problemen over gemeld op Apple's discussie-forum, zoals je ook zelf kan zien. Wat in mijn geval geholpen heeft, is geheugen bij een Apple Premium Reseller kopen en in mijn geval heb ik het ook meteen laten inbouwen. Sindsdien geen problemen met beeldvervorming gehad. Ook de problemen waarbij de MacBook niet uit sluimer wilde komen en willekeurige vastlopers vertoonde, zijn hierna opgelost.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes in ieder geval!

MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-05 20:10
breinonline schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:25:
Zie de MB(P) topics: waarschijnlijk een verkeerde batch Kingston geheugen.
Wat hij zegt :).
Ik had exact dezelfde problemen met de KTA serie bankjes van Kingston, memtest gaf aan dat het geheugen in orde was. Gemaild met mijn leverancier, die heeft contact opgenomen met Kingston waar dit probleem bekend was. Er schijnt momenteel een nieuwe revisie te zijn die deze problemen niet heeft, en die revisie zit nu in mijn macbook. Inmiddels draai ik al vanaf vrijdag stabiel. Oftewel: je geheugen opsturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:13
kibber schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:08:
[...]

Wat hij zegt :).
Ik had exact dezelfde problemen met de KTA serie bankjes van Kingston, memtest gaf aan dat het geheugen in orde was. Gemaild met mijn leverancier, die heeft contact opgenomen met Kingston waar dit probleem bekend was. Er schijnt momenteel een nieuwe revisie te zijn die deze problemen niet heeft, en die revisie zit nu in mijn macbook. Inmiddels draai ik al vanaf vrijdag stabiel. Oftewel: je geheugen opsturen :)
Hey, ja ik had het inmiddels al gevonden in het MBP topic, ik heb inmiddels al een mailtje gestuurd naar MAX ICT waar ik mijn geheugen heb besteld.
Had jij je geheugen opgestuurd naar de winkel of kingston zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-05 20:10
Phyth0n schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:59:
[...]

Hey, ja ik had het inmiddels al gevonden in het MBP topic, ik heb inmiddels al een mailtje gestuurd naar MAX ICT waar ik mijn geheugen heb besteld.
Had jij je geheugen opgestuurd naar de winkel of kingston zelf?
Opgestuurd naar de winkel, Simmcity in mijn geval. Zij vertelde mij dat ze contact hebben gehad met Kingston en dat het probleem daar bekend is en ze de leveranciers een nieuwe batch met geheugen hebben aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299470

Dit zelfde probleem heb ik ook gehad sinds het aanschaffen van mijn unibody MacBook in December. Mijn Mac ging vastlopen met horizontale strepen door het beeld toen ik of een film had draaien of de Flurry screensaver aan had staan. Ik had eerst van alles gedaan om het zelf op te lossen, o.a.:

- Memtest, Apple Hardware Test, TechTool Delux,
- virusscan, SMC gereset volgens website van Apple,
- OSX opnieuw installeren,
- ScreenSaverEngine.app en Flurry.saver vervangen,
- en zelfs Windows Vista op een tweede partitie geinstalleerd en daarop een 3D screen saver gedraait waardoor het systeem vastliep met dezelfde strepen in beeld.

Eindelijk besloot ik om het toch aan de iCenter op te sturen. Daar hebben ze de moederbord vervangen maar het probleem bleef gebeuren. Nog een keer opgestuurd, nog een keer de moederbord vervangen. Deze keer blijkt het opgelosd te zijn, hoevel die steeds Kingston geheugen heeft.

Maar blijkbaar weet Apple (althans hun iCenter) niets over de oorzaak van dit probleem anders hadden ze toch het geheugen vervangen in plaats van de moederbord twee keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDre2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 11:18
Weet iemand dan misschien welk type geheugen van een ander merk het wel doet ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-08-2024
Ja hoor, had ik ook, maar ben geswitched naar de 9600M als GPU en nu dus geen enkel probleem. Punt is dat de 9400 het geheugen deelt en op dat punt loopt het, no idea why, soms mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-01 08:59
vgroenewold schreef op maandag 06 juli 2009 @ 14:09:
Ja hoor, had ik ook, maar ben geswitched naar de 9600M als GPU en nu dus geen enkel probleem. Punt is dat de 9400 het geheugen deelt en op dat punt loopt het, no idea why, soms mis.
Heb jij de GPU van een MacBook vervangen van 9400M naar 9600M?

Zo ja, hoe heb je dit gedaan en wat kost dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik gok erop dat vgroenewold z'n MacBook voor een MacBook Pro heeft verruild, of hij moet bewonderenswaardige soldeer skills hebben.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1