Toon posts:

Probleem: router in woonkamer en op zolder?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben al een tijd op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem.
Ik heb een adsl aansluiting.
Zowel op de begane grond als op zolder heb ik diverse apparatuur staan die ik wil aansluiten door middel van cat5 kabel (dus geen wifi).

Huidige situatie:
Woonkamer: aansluitpunt > ADSL splitter voor telefoon en modem > router > pc en overige apparaten.

Gewenste situatie:
Woonkamer: aansluitpunt > ADSL splitter voor telefoon en modem > router voor pc/laptop en overige apparaten.
Zolder: router voor pc/laptop en overige apparaten.

Kan iemand mij helpen om te komen tot de gewenste situatie?

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
je trekt gewoon een kabel van beneden naar boven, beneden stop je hem in je router, boven stop je hem in een switch, die switch moet dan net zoveel poorten hebben als apparatuur + 1 (van je kabel die van beneden naar boven loopt) en je bent klaar, zo doe ik het ook al jaren.

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Met TrekDude101 :)
Je hebt inderdaad absoluut geen 2e router aan. Schaf een switch aan waarop al je apparatuur kan worden aangesloten en dan nog steeds een vrije poort heeft voor de "uplink" naar je router beneden in huis.
Daarnaast zijn switches in veel gevallen ook wel iets goekoper dan routers.

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 12:00
Of je gebruikt een HomePlug setje (ethernet over je 230v stopcontacten).

router beneden <-> lijntje naar HomePlug <-> HomePlug boven -> lijntje naar ethernet switch

[ Voor 39% gewijzigd door RonaldMcDonald op 14-04-2009 20:08 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maar wat is nou precies je probleem? Je noemt zelf al de apparaten die je wilt gaan gebruiken en welke kabel er tussen moet. Wil je van ons horen hoe je gaten moet boren? Het is meer een plan dan een probleem lijkt me.

En zoals mijn voorgangers al zeggen: neem lekker een switch. Mijn vraag daarbij: waarom wil je een tweede router in plaats van een switch?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Maar waar ik dus over struikel is: hoe kom ik vanuit de woonkamer met een kabel naar de zolder? En kan ik in die switch dan een router met wifi mogelijkheden aansluiten?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:08:
Maar waar ik dus over struikel is: hoe kom ik vanuit de woonkamer met een kabel naar de zolder?
Boren? Vertel eens wat meer, waarom kom je er zelf niet uit? Is je vloer van hout of van beton?
En kan ik in die switch dan een router met wifi mogelijkheden aansluiten?
Ja hoor, waarom niet? Dat is het leuke van een netwerk; je kunt honderden dingen aan elkaar knopen. Overigens kun je ook gewoon voor een accesspoint gaan, je hebt toch al een router?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Je komt vanuit de woonkamer naar de zolder op de volgende manieren:
- netwerkkabel (beste oplossing, zal misschienwat boren, zwoegen , vloeken, etc. opleveren, maar is wel de beste oplossing
- draadloos (WiFi brug, slechte keuze als je het mij vraagt)
- HomePLug apparatuur (via het 230V stroom netwerk, wordt tegenwoordig steeds beter, maar ik heb wel eens verhalen gehoord van storen op andere electronische apparatuur, zelf geen enkel probleem mee gehad)

Op zolder:
- Switch aan de netwerkkabel of HomePlug
- Aan de switch de bedrade netwerkapparatuur.
- Aan de switch een accesspoint (je hebt geen routering nodig, alleen maar een draadloos netwerk)

Ik moet eerlijk toegeven dat losse accesspoints soms wat moeilijk te vinden zijn, maar ik geloof dat o.a. Alternate nog een best goede Linksys WAP54G heeft.

Edit:
Spuit 11... Maar ik ben misschien net iets uitvoeriger. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Joen op 14-04-2009 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:10:
[...]

Boren? Vertel eens wat meer, waarom kom je er zelf niet uit? Is je vloer van hout of van beton?

[...]

Ja hoor, waarom niet? Dat is het leuke van een netwerk; je kunt honderden dingen aan elkaar knopen. Overigens kun je ook gewoon voor een accesspoint gaan, je hebt toch al een router?
Bedankt voor de info tot nu toe :)
Misschien een domme opmerking maar ik heb er weing verstand van :D Kan ik niet het ISRA aansluitpunt in de meterkast benutten om het internet op zolder te krijgen? In de meterkast zitten nl. nog een aantal loze leidingen naar zolder. Want voor een kabel vanuit de router in de woonkamer naar zolder zou ik door de vloer moeten boren en via de kruipruimte naar de meterkast, daar een gat in de vloer etc. 8)7

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-03 12:37

tweakerbee

dus..?

Je lijkt er zo weinig verstand van te hebben dat ik het zou overlaten aan een professional. Alle opties zijn hier al uitvoerig genoemd, als je nu nog steeds niet weet hoe het moet dan moet je het gewoon niet gaan doen, want dan ga je waarschijnlijk alleen maar dingen kapot maken.

Een ISRA punt heeft te maken met telefonie, dat is het punt waar het netwerk van KPN ophoud en jouw eigen (telefonie)netwerk begint. Loze leidingen hebben daar niets mee te maken...

You can't have everything. Where would you put it?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:40
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:20:
[...]

Misschien een domme opmerking maar ik heb er weing verstand van :D Kan ik niet het ISRA aansluitpunt in de meterkast benutten om het internet op zolder te krijgen? In de meterkast zitten nl. nog een aantal loze leidingen naar zolder. Want voor een kabel vanuit de router in de woonkamer naar zolder zou ik door de vloer moeten boren en via de kruipruimte naar de meterkast, daar een gat in de vloer etc. 8)7
Je ISRA-punt zit in de meterkast, je ADSL spul (modem en splitter) in de woonkamer? Dan lopen er toch al kabels tussen de twee? 8)7

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Boschjesman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:20:
[...]

Je hebt een kabel nodig tussen de router (beneden) en een switch die boven ligt.
Je zou dus een kabel van de router terug naar de meterkast kunnen laten lopen die dan weer door de meterkast naar boven gaat.

Of de router in de meterkast leggen en vanuit dat punt een kabel naar een switch boven leggen, en de kabels naar de pc's beneden.

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-02 08:33
Als er al een loze leiding ligt is dat helemaal mooi. Gewoon daar je utp kabel door heen trekken en je adsl modem in de meter kast plaatsen. Denk er ook aan dat je de kleurvolgorde bij het knijpen van de kabel goed in de gaten houd dat het draadje op de zelfde plek op beide stekkers zit is niet genoeg.

Alhoewel er vaak wel al een testdraadje in zit waarmee je de boel er doorheen zou kunnen trekken kan ik je aanraden eerst een trekveer er door heen te trekken en daarna pas je utp kabel. De kwaliteit van loze leidingen is namelijk niet altijd wat ie zou moeten zijn (te scherpe bochten en andere rare constructies) en die test draadjes willen wel eens breken. Als er geen testdraden in zitten zal je uberhaupt eerst een trekveer er door heen moeten duwen.

Ben het eens met tweakerbee haal er een proffesional bij... :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt mensen, ik weet genoeg. Dit gaat wel lukken hoor zonder prof, gooi hem maar op slot :)
Edit: wacht nog even met het slotje dan zal ik het resultaat hier posten, ga deze week de spullen bestellen en volgende week alles installeren.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 21:45 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:50
:?

Men probeert je alleen te helpen... Deze hulp kan dus ook bestaan uit een -goedbedoeld en gemeend- advies het te láten doen. Gewoon om je een hoop ellende, ergernis en onnodige gaten te besparen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-03 00:20
Joen schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:14:
[...]
Ik moet eerlijk toegeven dat losse accesspoints soms wat moeilijk te vinden zijn, maar ik geloof dat o.a. Alternate nog een best goede Linksys WAP54G heeft.
Dit kun je heel gemakkelijk oplossen door een normale draadloze router 'omgekeerd' aan te sluiten: Prik een kabel van je andere ('echte') router in een van de LAN-aansluitingen (dus niet de WAN-aansluiting, deze blijft ongebruikt). Schakel in de configuratie van de router dan de DHCP-server uit (anders heb je 2 DHCP-servers op je netwerk). Je hebt nu alle problemen tegelijk opgelost met maar 1 (gemakkelijk te verkrijgen) apparaat: Je draadloze router gedraagt zich als Access Point en Switch tegelijk...

Verwijderd

Topicstarter
Van de week alles geïnstalleerd, modem staat nu in de meterkast direct naast het ISRA aansluitpunt, in de woonkamer staat de WL308 van Sitecom. Op zolder heb ik de Netgear GS108T switch staan. Erg handig zijn de combi outlets van Nedap. Deze heb ik "gemod" voor een extra Cat5e kabel. Het Speedtouch modem op de foto is inmiddels overleden (verkeerde voeding gebruikt). Hiervoor heb ik nu een Zyxel modem staan (van Telfort vh. Speedlinq). Alleen nog wat kabels trekken vanuit de slaapkamers naar de meterkast en wellicht een switch daarvoor nog neerzetten en dan is het echt helemaal af.
Bijzonderheden: kabels (type utp Cat5e) getrokken onder de vloer door via de kruipruimte naar de meterkast en via de kruipruimte onder de trap via een koof naar zolder. Hiervoor diverse keren door de vloer moeten boren (zie je overigens niks van, netjes weggewerkt).
Nog een shotje erbij gedaan van mijn Cai aansluitingen incl antenneversterker 8)
Als alle apparatuur geïnstalleerd is :9 zal ik er hier nog een foto van posten.
Afbeeldingslocatie: http://i152.photobucket.com/albums/s174/philip23_2007/forums/th_21042009927.jpg Afbeeldingslocatie: http://i152.photobucket.com/albums/s174/philip23_2007/forums/th_22042009929.jpg Afbeeldingslocatie: http://i152.photobucket.com/albums/s174/philip23_2007/forums/th_22042009930.jpg Afbeeldingslocatie: http://i152.photobucket.com/albums/s174/philip23_2007/forums/th_22042009932.jpg Afbeeldingslocatie: http://i152.photobucket.com/albums/s174/philip23_2007/forums/th_22042009934.jpg Afbeeldingslocatie: http://i152.photobucket.com/albums/s174/philip23_2007/forums/th_23042009942.jpg Afbeeldingslocatie: http://i152.photobucket.com/albums/s174/philip23_2007/forums/th_23042009943.jpg Afbeeldingslocatie: http://i152.photobucket.com/albums/s174/philip23_2007/forums/th_23042009944.jpg Afbeeldingslocatie: http://i152.photobucket.com/albums/s174/philip23_2007/forums/th_23042009945.jpg

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
gefeliciteerd

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mooi dat het gelukt is, al vraag me wel af waarom je in een normaal huis 9 coax-aansluitingen nodig hebt :P Eén kabelmodem en 8 tv's??

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:06

Blord

Hello Kitty !

Gizz schreef op maandag 27 april 2009 @ 23:06:
Mooi dat het gelukt is, al vraag me wel af waarom je in een normaal huis 9 coax-aansluitingen nodig hebt :P Eén kabelmodem en 8 tv's??
Voor elke kamer een coax-aansluitbox maken. Daar hoeven niet perse een televisie worden aangesloten.

Zo heb ik zelf ook 8 coax lijnen vanuit de meterkast lopen. Daarnaast ook 7 telefoonlijnen naar de belangrijkste kamers. Een paar lijnen daarvan zijn nu UTP kabels, we gebruiken thuis alleen maar draadloos telefoon. :+

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Blord schreef op maandag 27 april 2009 @ 23:23:
[...]

Voor elke kamer een coax-aansluitbox maken. Daar hoeven niet perse een televisie worden aangesloten.
Dan nog. Met een huiskamer en drie slaapkamers kom je aan vier aansluitpunten. Dan moet je dus nog vier andere kamers van coax voorzien (wc, badkamer?) of in totaal zeven slaapkamers hebben :P

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:06

Blord

Hello Kitty !

Aan de topicstarter : Je had toch van tevoren gecheckt of daar geen verwarmingsbuizen in de grond lopen. Met die tros buizen in de buurt had makkelijk mis kunnen gaan.

Aan Giz : 4 slaapkamers, 2 naar woonkamer, 1 hobbykamer en 1 zolder maar deze ligt ergens verstopt :)
De vorige eigenaar was een elektrieker ( dat is electricien in Belgisch ) en had alle electrische kabels eigenhandig aangelegd.

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 27 april 2009 @ 23:06:
Ja ik weet het het is een beetje teveel van het goede ;)
LCD1: keuken :9
LCD2: Woonkamer (voor flexibiliteit nog 2 coax aansluitingen in deze ruimte)
LCD3: Slaapkamer1
LCD4: Slaapkamer2 (voor flexibiliteit nog 1 coax aansluiting in deze ruimte)
LCD5: Slaapkamer3 (mogelijkheid tot nog 1 extra aansluiting, d.m.v. loze leiding)
LCD of Plasma 6: Zolder (Hobby/Entertainment hok in voorbereiding) O-)
for the record: was ongeveer 2800 euries kwijt voor de LCD's in de range van 26" tot 46"
Nog even en dan zal ik mijn "definitieve" netwerk opstelling posten :9~

@Blord: merk dat we in hetzelfde patroon denken :) Moet nog een aantal loze leidingen "vullen" met utp :)
of ik het allemaal ga gebruiken...? Vloeren had ik inderdaad van te voren gecheckt...
Pagina: 1