• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 21:58

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Specs:
AMD Q9950
4 GB geheugen
M3N78 PRO ASUS moederbord
500 GB WD
XP 32 bit en vista 32+64 bit

Onder xp heb ik een bios update uitgevoerd met het update tooltje van ASUS. De 1x ging t niet goed en kwam er een foutmelding. Meteen nog een keer uitgevoerd en nu ging alles goed.
Hierna gepoogd het systeem opnieuw te starten maar zonder succes.
Ook een schone installatie lukt niet meer.
Ik heb het volgende geprobeerd:
- Geheugen vervangen door andere geheugen en verschillende bank combinaties.
- Harde schijf vervangen door een 160 GB
- DVD brander vervangen door ander
- diverse oudere bios-sen terug erop gezet maar zonder succes.

Ook na wat geknutsel waarbij ik de keuze kreeg om in veilige modus te starten blijft deze hangen bij crcdysk.sys. (hierbij installeerde ik een systeem op een andere computer en hing de schijf in t probleem systeem)

update\ In t bios zijn nu ook de HD en DVD drive soms wel en soms niet zichtbaar :p
Ik denk dat t mobo terug moet?

Zijn er mensen die wat andere ideeen hebben wat ik zou kunnen doen betreft mogelijke test/oplossingen? Er zit wel gewoon garantie op diverse onderdelen zoals HD en mobo, maar je bent een tweaker of je bent t niet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Praetextatus op 14-04-2009 19:18 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:07
Bios reset geprobeerd? Ik heb laatst een oude PC (P4) opnieuw geïnstalleerd, en die wilde niet verder dan "hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd". Ook het zinnetje 'Druk op een toets om van CD-rom op te starten' verscheen niet. Schijven en drives werden soms wel, soms niet herkend in het bios, en tijd en datum moest steeds opnieuw ingesteld worden. Heb toen alles losgekoppeld en een biosreset gedaan, en sindsdien ging alles zoals het moest, en hij werkt weer als een nieuwe.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Praetextatus schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:04:

Ook na wat geknutsel waarbij ik de keuze kreeg om in veilige modus te starten blijft deze hangen bij crcdysk.sys. (hierbij installeerde ik een systeem op een andere computer en hing de schijf in t probleem systeem)
Hij bleef hangen na het laden van crcdisk.sys. Da's trouwens niet vreemd als je een installatie doet op een andere PC en je hangt zomaar de HDD om.

Wat gebeurt er met een LiveCD test? Werkt daar alles wel naar behoren in?
Alle timings teruggezet naar de stand die je moet hebben? Ook niet onbelangrijk na een BIOS flash...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 23:39

M2M

medicijnman

tja, bios reset, bios opnieuw flashen met een FLOPPY! of bootable USB stick, live cd / linux-usb stick, ultimate boot cd --> memtest?

Daarnaast nog een tip, bios flashen gaat het beste door dat niet in een windows omgeving uit te voeren. Controlleerbaar dos omgeving (opstarten vanaf een dos USB stick of floppy / cd) en dan de bios er op zetten gaat vaker goed.

en daarbij geld voor biossen ook: If it ain't broken, don't fix it. Bios flashen doe je dus het liefst niet, tenzij het noodzakelijk is omdat je een probleem hebt wat op te lossen is door een bios update.

-_-

• Dymse
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-10-2023
staat je bios nu misschien op sata of ahci terwijl de drivers hier niet voor geinstaleerd zijn ? Dit terug naar IDE zetten voorkomt de crash ( ook al heb je sata schijven in je systeem zitten, deze blijven werken)

[ Voor 40% gewijzigd door Dymse op 15-04-2009 14:17 . Reden: bijkomende informatie + klein foutje ]

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Peenutzz schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:23:
Bios reset geprobeerd? Ik heb laatst een oude PC (P4) opnieuw geïnstalleerd, en die wilde niet verder dan "hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd". Ook het zinnetje 'Druk op een toets om van CD-rom op te starten' verscheen niet. Schijven en drives werden soms wel, soms niet herkend in het bios, en tijd en datum moest steeds opnieuw ingesteld worden. Heb toen alles losgekoppeld en een biosreset gedaan, en sindsdien ging alles zoals het moest, en hij werkt weer als een nieuwe.
Ik heb t net gedaan. De livecd van ubuntu runt hij gewoon perfect. Ik probeer hierna nog een keer vista iig :)
Ik laat weten wat t resultaat ervan is iig!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:30:
[...]

Hij bleef hangen na het laden van crcdisk.sys. Da's trouwens niet vreemd als je een installatie doet op een andere PC en je hangt zomaar de HDD om.

Wat gebeurt er met een LiveCD test? Werkt daar alles wel naar behoren in?
Alle timings teruggezet naar de stand die je moet hebben? Ook niet onbelangrijk na een BIOS flash...
Live cd (ubuntu) gaat gewoon goed. Ook de HD is benaderbaar. Aan de timings heb ik niet gezeten (je bedoelt toch geheugen timings? )

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
M2M schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:01:
tja, bios reset, bios opnieuw flashen met een FLOPPY! of bootable USB stick, live cd / linux-usb stick, ultimate boot cd --> memtest?

Daarnaast nog een tip, bios flashen gaat het beste door dat niet in een windows omgeving uit te voeren. Controlleerbaar dos omgeving (opstarten vanaf een dos USB stick of floppy / cd) en dan de bios er op zetten gaat vaker goed.

en daarbij geld voor biossen ook: If it ain't broken, don't fix it. Bios flashen doe je dus het liefst niet, tenzij het noodzakelijk is omdat je een probleem hebt wat op te lossen is door een bios update.
Je hebt gelijk dat ik ervan moet blijven, heb niet echt een excuus ervoor :p

Ik heb net bios reset uitgevoerd en nu net vista dvd erin gedaan. Ik houd jullie op de hoogte :)

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
No_Name_Needed schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:09:
staat je bios nu misschien op sata of ahci terwijl de drivers hier niet voor geinstaleerd zijn ? Dit terug naar IDE zetten voorkomt de crash ( ook al heb je sata schijven in je systeem zitten, deze blijven werken)
Ik ga t zo controleren. De vista drivers worden nu iig al wel geladen. Ik houd t in mijn hoofd in ieder geval voor toekomst.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Het systeem werkt nu correct! Zowel xp als vista heb ik stabiel aan de praat. Ik had dus echt een bios reset gedaan maar niet op een correcte manier. Na het opzoeken hiervan gaat alles nu wel goed. Bedankt heren!
topic mag op slot

[ Voor 35% gewijzigd door Praetextatus op 16-04-2009 10:46 ]

Pagina: 1