Monitor onder 300 euro voor fotograaf

Pagina: 1
Acties:

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb op het moment een redelijk gedateerde crt, deze begint ook keuren te vertonen dus het wordt hoog tijd voor de aanschaf van een tft scherm. Echter kan ik niet gewoon zomaar een scherm kiezen aangezien ik hem moet kunnen gebruiken voor het bewerken van foto's en daardoor dus een goede kleurweergave nodig heb.
Ik heb een tijdje op het internet gezocht maar ik vind alleen schermen die duurder dan 300 euro zijn, wat mijn maximale budget is. De eizo schermen spreken mij wel aan, tevens lijken dell schermen ook goed te zien, deze zijn echter allemaal erg duur.

Ik zoek dus een goed scherm voor het bewerken van foto's (hierdoor liefst niet TN) voor onder de 300 euro, liefst minder. Groote maakt niet vreselijk veel uit, 19" is echter minimaal. Ook aansluitingen maken mij niet echt uit, ik ga ervan uit dat op alle voor mij potentiële schermen toch wel dvi zit.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TN-panelen kun je er makkelijk uitfilteren met de pricewatch. Er zijn dus behoorlijk wat schermen die geen TN paneel hebben en toch minder dan €300 kosten.

Dan kom je nog voor de vraag te staan of je een echt DTP-scherm wil hebben (met een mooie LUT), of dat het gewoon een goed consumentenscherm moet worden. Met jouw budget neig je al snel naar het laatste :P

Is tweedehands ook een optie? Dan zou je naar een mooie Dell 2007WFP met S-IPS scherm kunnen kijken, geweldig scherm voor zijn prijs.

Hou je er ook rekening mee dat je eigenlijk niet onder een kalibratieapparaat uit kan? Als je die nog niet hebt, of niet redelijk vaak kunt lenen, dan mag er nog €90 van je budget af als je in totaal maar €300 wilt uitgeven.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• huub8
Een goed consumenten scherm lijkt mij voldoende, echter een kalibratie apparaat zal ik inderdaad wel nodig hebben. Hier had ik al wel rekening mee gehouden en deze zit niet inbegrpepen bij die 300 euro, als het echter minder dan 300 euro kan zijn zou dat mooi zijn. Tweede hands heb ik liever niet.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:08

Jimbolino

troep.com

Hier staan er genoeg lijkt me.

Een 22 inch ga je niet redden voor onder de 300 euro, maar 19 inch moet net lukken...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 12:45
Waarom wil je perse een TFT?
CRT's zijn goedkoper en naar mijn idee beter voor jouw doeleinden.

• huub8
Ik heb er inderdaad over nagedacht een crt aan te schaffen, maar ik kan eigenlijk geen nieuwe goede en betaalbare meer vinden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gizz schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:15:
TN-panelen kun je er makkelijk uitfilteren met de pricewatch. Er zijn dus behoorlijk wat schermen die geen TN paneel hebben en toch minder dan €300 kosten.
Je filter hier wel alleen de schermen eruit waarbij aangegeven is wat het paneel is. Als het niet is aangegeven dan zitten ze er nog gewoon tussen. En ik kan me niet voorstellen dat een 22" monitor van 140 euro iets anders heeft dan een TNpaneel. MVA of S-IPS is gewoon stukken duurder.

@TS, waarom is 2ehands geen optie? De door Gizz aangehaalde 2007FPW van Dell is een prima voorbeeld van een betaalbaar scherm met een S-IPS paneel. Nieuw vind je die alleen niet meer, maar een schermpje van een jaar oud is toch niets mis mee?

Zeker met jouw budget zul je het moeilijk gaan krijgen wil je een S-IPSpaneel, zeker als je het ook nog eens wil (laten) calibreren, als je daarbij de 2ehands optie niet meeneemt.
huub8 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:29:
Ik heb er inderdaad over nagedacht een crt aan te schaffen, maar ik kan eigenlijk geen nieuwe goede en betaalbare meer vinden.
nieuw zul je CRTs ook niet meer vinden, daarvoor zul je toch echt de 2ehands markt op moeten gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door TERW_DAN op 14-04-2009 17:31 ]

• huub8
Ik heb nogal slechte ervaringen met tweedehands, daarom koop ik liever een nieuw scherm met bon en dus garantie.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TERW_DAN schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:30:
[...]

Je filter hier wel alleen de schermen eruit waarbij aangegeven is wat het paneel is. Als het niet is aangegeven dan zitten ze er nog gewoon tussen.
True, ik had eigenlijk alle goede panelen aan moeten vinken. Dat is me niet gebruikersvriendelijk genoeg, dat mag de TS zelf doen :P

Verder staat er wel een 22" HP tussen met een PVA-paneel voor €325. Dan zou ik het budget iets oprekken en nog een weekje sparen voor zoiets dan meteen een 19" kopen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• huub8
wat dachten jullie trouwens van een dell 2209wa ?

Verwijderd

Weet niet of ie er nog is:
klik, anders veel succes!

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 17:42 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wat dachten jullie trouwens van een dell 2209wa ?
Scherm kende ik nog niet (heb zelf al maanden een 3008WFP, dus dan ga ik nieuwe Dell schermen niet in de gaten houden :P ). Prijs ziet er goed uit, specificaties ook. Al weet ik niet hoe dat nieuwe E-IPS zich verhoudt tot S-IPS en andere technieken.

Even reviews lezen en je weet het ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 14-04-2009 17:41 ]

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:27
Jimbolino schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:23:
Hier staan er genoeg lijkt me.

Een 22 inch ga je niet redden voor onder de 300 euro, maar 19 inch moet net lukken...
Jawel, de Dell ultrasharp 2209WA E-IPS ;). Zie ook [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 13 voor meer info over dit scherm.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorick op 14-04-2009 17:44 ]

• huub8
Ik heb een groot aantal review gelezen over dit scherm, en deze waren alle zeer positief (naar mijn mening) maar ik heb persoonlijk hier niet al te veel ervaring mee, zou dus graag jullie meningen over dit scherm weten.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Gizz schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:41:
[...]

Scherm kende ik nog niet (heb zelf al maanden een 3008WFP, dus dan ga ik nieuwe Dell schermen niet in de gaten houden :P ). Prijs ziet er goed uit, specificaties ook. Al weet ik niet hoe dat nieuwe E-IPS zich verhoudt tot S-IPS en andere technieken.

Even reviews lezen en je weet het ;)
Op Wikipedia staat:
Name: Enhanced IPS
Nickname: E-IPS
Introduction: 2009
Description: A low-cost AS-IPS display by lowering the aperture ratio to increased transmittance which result some glowing at the angle, lower color gamut and contrast ratio.
Wat zien we dan bij AS-IPS:
Name: Advanced Super-IPS
Nickname: AS-IPS
Introduction: 2005
Description: Increasing contrast ratio with better color gamut.
Conclusie: E-IPS == AS-IPS - contrast - color gamut == S-IPS met wat 'glowing at the angle', wat dat ook wezen mogen. :Y)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 14-05 07:15
Hier zou je mee kunnen beginnen: [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 13[filter_keywords]=2209WA&data[boolean]=AND

Zoeken op 2209WA in het topic wat Jorick aanhaalt levert deze resultaten op. Er staan wel een aantal ervaringen tussen en ook veelal positief. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

huub8 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:55:
Ik heb een groot aantal review gelezen over dit scherm, en deze waren alle zeer positief (naar mijn mening) maar ik heb persoonlijk hier niet al te veel ervaring mee, zou dus graag jullie meningen over dit scherm weten.
Waar heb je niet al teveel ervaring mee? Met interpreteren van de informatie uit het grote aantal reviews?

Heb je persoonlijke of 'echte' reviews gelezen? Echte geven betere informatie, consumentenreviews geven een goed beeld als er veel zijn. Als iemand zo'n ding heeft gekocht voor 300 ballen, zal hij er echter niet zo snel negatief over zijn, of het moet echt storend/overduidelijk zijn. Als er echter véél consumenten zo'n ding hebben, merk je al wat sneller negatieve noten op. Een 'echte' review zal eerder zeggen waar het op staat, betere metingen doen etc. Maar ook daarbij is het handig om er meerdere te lezen.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Verwijderd

TerraGuy schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 18:04:
[...]

Waar heb je niet al teveel ervaring mee? Met interpreteren van de informatie uit het grote aantal reviews?

Heb je persoonlijke of 'echte' reviews gelezen? Echte geven betere informatie, consumentenreviews geven een goed beeld als er veel zijn. Als iemand zo'n ding heeft gekocht voor 300 ballen, zal hij er echter niet zo snel negatief over zijn, of het moet echt storend/overduidelijk zijn. Als er echter véél consumenten zo'n ding hebben, merk je al wat sneller negatieve noten op. Een 'echte' review zal eerder zeggen waar het op staat, betere metingen doen etc. Maar ook daarbij is het handig om er meerdere te lezen.
Tis en blijft een grote 'gok', soms zijn er fouten ingegoten, maar die sturen ze waarschijnlijk niet naar een reviewer, maar waarschijnlijk naar de consument :X .

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 18:50 ]

• huub8
Ik heb weinig ervaring met het kiezen van computer schermen, ik heb zowel reviews van site's als cnet als van gewone forums gelezen, deze komen eigenlijk allemaal wel positief uit.

• huub8
Weet iemand mischien nog speciefieke modellen?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De Dell heb je al en met de linkjes van de Pricewatch die je door meerdere mensen zijn gegeven kom je nog een HP tegen van €325 die een PVA-paneel heeft.

Wat wil je nog meer?

• huub8
OK, dit zijn dus naar jullie mening de beste monitoren die ik op dit moment kan aanschaffen?
Ik zou dus graag weten wat jullie persoonlijk zouden kopen in mijn plaats.

[ Voor 29% gewijzigd door huub8 op 16-04-2009 19:14 ]

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 18:41

ABD

Je kan ook voor 20" H-IPS met 4:3 AR gaan, dan heb je meer pixels(1600*1200) als bij een standaard 22" WS en je hebt een goed paneel. Dell 2007FP is €325 bij Qsix, de LG L2000CP is zelfs voor minder te vinden in de pricewatch.

Verwijderd

2e hands / refurbished eizo non-tn ;)
Pagina: 1