Toon posts:

[Vraag] [Router] snelheid verdelen/splitsen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Ik zoek een router die de mogelijkheid heeft om de verbinding te splitsen en limiteren, ik heb namelijk te maken met eigenwijze gebruikers op het thuis netwerk die ik aan banden wil leggen.
Probleem is echter dat de huidige thuis router de mogelijkheid om de verbinding te limiteren en splitsen niet heeft en ook niet ondersteunt.

De technische term weet ik niet van deze mogelijkheid op de router en om die reden heb ik nog niet veel eigen onderzoek kunnen doen naar een geschikte router. Ik zou graag willen weten waarnaar ik moet zoeken en kijken als ik beschrijvingen van routers bekijk op (web)shops.

Als je toevallig niets te doen hebt en het toevallig weet, ik zoek een router voor een thuisnetwerk met de mogelijkheid om de verbinding te splitsen/verdelen/limiteren.
het liefst moet het ook een router zijn die ook gemaakt is voor een thuisnetwerk (ik ben al zover dat ik weet dat professionele routers de mogelijkheid wel hebben om te splitsen/verdelen/limiteren).

Met vriendelijke groeten,

Electronische vis

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:01
je TS is wat vaag, maar wat je zoekt is bijvoorbeeld een wrt54gl en dan de tomato firmware er in knallen. Hiermee kan je veel meer instellingen maken.

Een andere optie is een simpele linuxserver

Verwijderd

Een soort QoS in een router. :P
Oeps, te snel gereageerd.
Een linkje:
http://forums.whirlpool.n...s-archive.cfm/650125.html

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 16:03 ]

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-03 15:04

chromeeh

the Gnome

Wat heb je inmiddels zelf al gevonden?
Want met een simpele google opdracht kom je al een heel eind...

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:17
Misschien eens verdiepen in QoS ?

Verwijderd

Topicstarter
chromeeh schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 16:09:
[...]

Wat heb je inmiddels zelf al gevonden?
Want met een simpele google opdracht kom je al een heel eind...
dat klopt maar dan moet je wel de juiste benaming van je zoekopdracht weten.
ik kom uit bij software pakketjes waar ik niet naar zoek als ik bijvoorbeeld invoer "limiteren bandbreedte" of "snelheid bandbreedte splitsen".
Daarom mijn vraag of iemand de benaming van deze mogelijkheid wist die dit mogelijk maakt op de router... ;)

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In zijn algemeenheid heet het "Quality of Service", maar da's een nogal veelomvattend begrip.

Wikipedia: Quality of service

Wie zijn overigens jouw "eigenwijze gebruikers op het thuis netwerk die ik aan banden wil leggen."? Zijn het simpelweg je kinderen, waarvan je wilt dat ze niet te veel internetten 's avonds laat, dan kan het met de meeste wat betere modempjes simpel geregeld worden. (mijn Fritz!Box heeft daar paar klikmenuutjes voor, volgens mij zal de gemiddele SiteCOM ook wel zoiets hebben) Gaat het om een studentenhuis, met "serieuze" gebruikers en heel scherpe afspraken dan moet je misschien toch met zwaarder werk komen en dan ben je wel veel tijd kwijt aan het echt waterdicht instellen.

[ Voor 63% gewijzigd door Keypunchie op 14-04-2009 16:38 ]

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-03 18:37
Aka, je zit in een studentenhuis waar sommige een leechbak hebben die 24/7 aanstaat en jij als boosaardige pc'ert zijn download snelheid aan banden wil leggen?

Tbh, ga eerst eens overleggen en wellicht iets concreets afspreken alvorens je een ruzie ( ? ) ontketend dat zijn DL snelheid stukken omlaag gegaan is.

Just my 49 cents...

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-03 13:50

Korakal

Up up up!

Ik denk dat QoS ook nog niet de term is wat je zoekt, maar eerder Traffic Shaping

Traffic shaping provides a means to control the volume of traffic being sent into a network in a specified period (bandwidth throttling), or the maximum rate at which the traffic is sent (rate limiting) [...]

Verwijderd

Korakal schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 16:38:
Ik denk dat QoS ook nog niet de term is wat je zoekt, maar eerder Traffic Shaping

Traffic shaping provides a means to control the volume of traffic being sent into a network in a specified period (bandwidth throttling), or the maximum rate at which the traffic is sent (rate limiting) [...]
Voor shaping 'dient' je router qos te ondersteunen?

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-03 21:35
QoS is het garanderen van bandbreedte en niet het knijpen van. Dus dacht het niet. De TS moet echt gaan shapen. Bij de grote bedrijven zetten ze dan een Packeteer neer, dan kun je zelfs op protocol niveau je bandbreedte indelen! Voor thuisgebruik moet je denken aan homebrew firmware en/of een linux dingetje. ;)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Verwijderd

Joepv schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 16:49:
QoS is het garanderen van bandbreedte en niet het knijpen van. Dus dacht het niet. De TS moet echt gaan shapen. Bij de grote bedrijven zetten ze dan een Packeteer neer, dan kun je zelfs op protocol niveau je bandbreedte indelen! Voor thuisgebruik moet je denken aan homebrew firmware en/of een linux dingetje. ;)
Tis hier wederom een geval van determinisme; wat is qos enzo.
http://ask.metafilter.com...h-a-cheap-consumer-router

Verwijderd

Topicstarter
Na het lezen van de QoS informatie op wikipedia is dat mogelijk wat ik zoek.
Maar ik zal de situatie even uitleggen dan hebben jullie een beter beeld van wat ik nodig heb en waarvoor ik het wil gebruiken.

Het zit zo ik woon nog bij mijn ouders laat ik dat even melden dus niet met studenten en ik ben ook geen vader die zijn kinderen aan banden wil leggen. En ik heb geprobeerd om het eerst op te lossen met de mond maar dat heeft niet mogen werken.
De internet verbinding die wij hebben draaien is er één van 1,5 mb (planet internet) en wordt gebruikt door 5 personen. 2 van de 5 personen wil maar niet begrijpen dat ze dan niet eindeloos kunnen gaan streamen van video's, downloaden van films en games. Ik ben zelf iemand die wel een online game speelt en dan merk je het enorm, maar vaak genoeg zegt simpel webbrowsen het ook al. Wanneer wij alle 3 online gamen merk ik er niets van, zal wel een reden voor zijn waarom dat wel goed loopt.
Het probleem is daarnaast ook gezien de rest in huis ik de meeste ICT ervaring heb en dan wordt er dom leuk gezegd dat ik wel de oorzaak zal zijn van het slome internet verkeer en ik mag niet aantonen dat ik het niet ben dus daarom zoek ik nu naar alternative manieren.
Op het moment werkt het prima om het internet half uurtje eruit te gooien ;) en dan komen ze zelf met de oplossing het downloaden of streamen stop te zetten (Ja,... ze weten het wel 8)7 ). Alleen deze oplossing begint vervelend te worden omdat jezelf ook niets meer kunt :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:16:
Na het lezen van de QoS informatie op wikipedia is dat mogelijk wat ik zoek.
Maar ik zal de situatie even uitleggen dan hebben jullie een beter beeld van wat ik nodig heb en waarvoor ik het wil gebruiken.

Het zit zo ik woon nog bij mijn ouders laat ik dat even melden dus niet met studenten en ik ben ook geen vader die zijn kinderen aan banden wil leggen. En ik heb geprobeerd om het eerst op te lossen met de mond maar dat heeft niet mogen werken.
De internet verbinding die wij hebben draaien is er één van 1,5 mb (planet internet) en wordt gebruikt door 5 personen. 2 van de 5 personen wil maar niet begrijpen dat ze dan niet eindeloos kunnen gaan streamen van video's, downloaden van films en games. Ik ben zelf iemand die wel een online game speelt en dan merk je het enorm, maar vaak genoeg zegt simpel webbrowsen het ook al. Wanneer wij alle 3 online gamen merk ik er niets van, zal wel een reden voor zijn waarom dat wel goed loopt.
Het probleem is daarnaast ook gezien de rest in huis ik de meeste ICT ervaring heb en dan wordt er dom leuk gezegd dat ik wel de oorzaak zal zijn van het slome internet verkeer en ik mag niet aantonen dat ik het niet ben dus daarom zoek ik nu naar alternative manieren.
Op het moment werkt het prima om het internet half uurtje eruit te gooien ;) en dan komen ze zelf met de oplossing het downloaden of streamen stop te zetten (Ja,... ze weten het wel 8)7 ). Alleen deze oplossing begint vervelend te worden omdat jezelf ook niets meer kunt :(
Of je gaat naar de winkel en vraagt om een router die dit kan.

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-03 18:53
Ik breng misschien een verkeerde wending in dit topic maar ipv. een nieuwe router zou ik eerder voor een upgrade van je verbinding gaan naar bijv. 6mbit.
Ben je uiteindelijk qua geld ongeveer evenveel geld kwijt, paar euro meer voor de verbinding p/m of 50-150 voor een router.

Verwijderd

TCP_IP schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:50:
Ik breng misschien een verkeerde wending in dit topic maar ipv. een nieuwe router zou ik eerder voor een upgrade van je verbinding gaan naar bijv. 6mbit.
Ben je uiteindelijk qua geld ongeveer evenveel geld kwijt, paar euro meer voor de verbinding p/m of 50-150 voor een router.
Ts zoekt een manier om te voorkomen dat bandbreedte wordt ingepikt, en wil gelijkheid en geen pyramide systeem, als het bad niet snel genoeg leegloopt (bandbreedte) dan kun je een snellere (lees bredere afvoer) verbinding kiezen, maar dat lost het waarschijnlijk niet op door kinderen die meer willen.
Dus kan hij beter naar de winkel en daar z'n kinderverhaal cq internetverhaal verspreiden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 18:01 ]

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Veel Draytek routers kunnen precies wat jij wil :)

Verwijderd

Neem een 20 Mb verbinding bij Compuserve, koop een goede router, doe er Tomato in en stel in, dat jouw huisgenoten nog steeds hun 1,5 Mb krijgen, zoals altijd. Zij blij, Jij HELEMAAL blij..... (20 -1.5 = 18.5 Mb... helemaal van jou....)
Ben je goedkoper uit, denk ik

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:21:
Neem een 20 Mb verbinding bij Compuserve, koop een goede router, doe er Tomato in en stel in, dat jouw huisgenoten nog steeds hun 1,5 Mb krijgen, zoals altijd. Zij blij, Jij HELEMAAL blij..... (20 -1.5 = 18.5 Mb... helemaal van jou....)
Ben je goedkoper uit, denk ik
Alleen jammer dat je niet overal exact 20 Mbit kan halen met dsl.hangt echt van de afstand en de kwaliteit van de lijn af.Maar dat weet je zelf ook wel.En compuserve kan niet eens overal 20 Mbit leveren.In de buitengebieden max. 12 Mbit via KPN.

[ Voor 12% gewijzigd door vincedd op 16-04-2009 22:51 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
dubbele post

[ Voor 97% gewijzigd door vincedd op 16-04-2009 22:47 ]

Pagina: 1