Ik heb een probleem met mijn pc. Bij het spelen van games loopt hij random vast. Het beeld blijft gewoon hangen en het geluid raakt in een hele korte loop waardoor je een soort zaaggeluid hoort. Het enige wat ik nog kan doen is de pc resetten met de resetknop. Daarna draait hij weer prima.
Uiteraard denk je direct aan geheugen: memtest toont geen fouten.
Dan denk je aan overclocken: dat doe ik niet
Dan de videokaart: die is net nieuw en wordt niet te warm
Dan temperaturen: zijn niet buitensporig
Wat kan dit zijn, of wat kan ik nog testen?
Ik heb GPU-Z gedraaid op de videokaart en dit komt er uit, laatste regeltje is dus wanneer hij vastloopt:
1: http://www.paste-it.net/public/ofa94b4/
2: http://www.paste-it.net/public/u541334/
Lijkt mij geen belachelijke temperatuur voor deze GPU. (waarom gaan de frequenties eigenlijk spontaan omhoog?)
Moederbord: Gigabyte EP45-UD3L
Processor: Q6600 (standaard op 2.66GHz)
Geheugen: 2x 2GB Buffalo Firestix DDR2/1066
Harddisks: 2x WD 640GB in RAID0 via een Dawicontrol RAID controller (sil chipset) + nog 4 losse harddisks in de pc op de ICH10R op het moederbord
Videokaart: Sapphire ATI Radeon 4850X2 2GB (2x 1GB) met 9.3 en 9.4 drivers geprobeerd.
Voeding: Recom 580W (dit is het echte vermogen, niet het piekvermogen)
Alles zit in een bigtower van NZXT met voldoende airflow en eigenlijk wordt er niets extreem heet.Harddisks zitten rond de 25-30 graden, cpu rond de 50 graden.
Het gekke is dat ik afgelopen week The Godfather 2 heb kunnen spelen zonder veel vastlopers. In het begin heel vaak, maar daarna heb ik het spel kunnen uitspelen zonder crashes. Bij Wheelman wat ik nu aan het spelen ben liep hij al snel vast (paste-itjes zijn van tijdens Wheelman). GTA IV is ongeveer net zo erg, ook met de laatste patch.
Alle Windows Updates zijn gedraaid. Aero staat aan.
Naar mijn idee heb ik alles wat ik kon testen wel zo'n beetje getest. Wat kan dit nog meer zijn? Voeding die te kort schiet? (ik heb geen idee hoeveel het systeem verbruikt).
Tijdens normaal Windows gebruik of van die simpele spelletjes (Bejeweld achtig) gaat alles prima, geen centje pijn. Ook geen probleem tijdens veel diskgebruik, bij uitpakken van bestanden of sloten bestanden kopieëren. Tijdens het bekijken van Full HD video ook geen problemen, het is alleen tijdens spellen.
Uiteraard denk je direct aan geheugen: memtest toont geen fouten.
Dan denk je aan overclocken: dat doe ik niet
Dan de videokaart: die is net nieuw en wordt niet te warm
Dan temperaturen: zijn niet buitensporig
Wat kan dit zijn, of wat kan ik nog testen?
Ik heb GPU-Z gedraaid op de videokaart en dit komt er uit, laatste regeltje is dus wanneer hij vastloopt:
1: http://www.paste-it.net/public/ofa94b4/
2: http://www.paste-it.net/public/u541334/
Lijkt mij geen belachelijke temperatuur voor deze GPU. (waarom gaan de frequenties eigenlijk spontaan omhoog?)
Moederbord: Gigabyte EP45-UD3L
Processor: Q6600 (standaard op 2.66GHz)
Geheugen: 2x 2GB Buffalo Firestix DDR2/1066
Harddisks: 2x WD 640GB in RAID0 via een Dawicontrol RAID controller (sil chipset) + nog 4 losse harddisks in de pc op de ICH10R op het moederbord
Videokaart: Sapphire ATI Radeon 4850X2 2GB (2x 1GB) met 9.3 en 9.4 drivers geprobeerd.
Voeding: Recom 580W (dit is het echte vermogen, niet het piekvermogen)
Alles zit in een bigtower van NZXT met voldoende airflow en eigenlijk wordt er niets extreem heet.Harddisks zitten rond de 25-30 graden, cpu rond de 50 graden.
Het gekke is dat ik afgelopen week The Godfather 2 heb kunnen spelen zonder veel vastlopers. In het begin heel vaak, maar daarna heb ik het spel kunnen uitspelen zonder crashes. Bij Wheelman wat ik nu aan het spelen ben liep hij al snel vast (paste-itjes zijn van tijdens Wheelman). GTA IV is ongeveer net zo erg, ook met de laatste patch.
Alle Windows Updates zijn gedraaid. Aero staat aan.
Naar mijn idee heb ik alles wat ik kon testen wel zo'n beetje getest. Wat kan dit nog meer zijn? Voeding die te kort schiet? (ik heb geen idee hoeveel het systeem verbruikt).
Tijdens normaal Windows gebruik of van die simpele spelletjes (Bejeweld achtig) gaat alles prima, geen centje pijn. Ook geen probleem tijdens veel diskgebruik, bij uitpakken van bestanden of sloten bestanden kopieëren. Tijdens het bekijken van Full HD video ook geen problemen, het is alleen tijdens spellen.
[ Voor 10% gewijzigd door RealAlcatraZ op 14-04-2009 14:13 ]