PC hangt regelmatig bij het spelen van games

Pagina: 1
Acties:

• RealAlcatraZ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-04 10:36
Ik heb een probleem met mijn pc. Bij het spelen van games loopt hij random vast. Het beeld blijft gewoon hangen en het geluid raakt in een hele korte loop waardoor je een soort zaaggeluid hoort. Het enige wat ik nog kan doen is de pc resetten met de resetknop. Daarna draait hij weer prima.

Uiteraard denk je direct aan geheugen: memtest toont geen fouten.
Dan denk je aan overclocken: dat doe ik niet
Dan de videokaart: die is net nieuw en wordt niet te warm
Dan temperaturen: zijn niet buitensporig

Wat kan dit zijn, of wat kan ik nog testen?

Ik heb GPU-Z gedraaid op de videokaart en dit komt er uit, laatste regeltje is dus wanneer hij vastloopt:

1: http://www.paste-it.net/public/ofa94b4/
2: http://www.paste-it.net/public/u541334/

Lijkt mij geen belachelijke temperatuur voor deze GPU. (waarom gaan de frequenties eigenlijk spontaan omhoog?)

Moederbord: Gigabyte EP45-UD3L
Processor: Q6600 (standaard op 2.66GHz)
Geheugen: 2x 2GB Buffalo Firestix DDR2/1066
Harddisks: 2x WD 640GB in RAID0 via een Dawicontrol RAID controller (sil chipset) + nog 4 losse harddisks in de pc op de ICH10R op het moederbord
Videokaart: Sapphire ATI Radeon 4850X2 2GB (2x 1GB) met 9.3 en 9.4 drivers geprobeerd.
Voeding: Recom 580W (dit is het echte vermogen, niet het piekvermogen)

Alles zit in een bigtower van NZXT met voldoende airflow en eigenlijk wordt er niets extreem heet.Harddisks zitten rond de 25-30 graden, cpu rond de 50 graden.

Het gekke is dat ik afgelopen week The Godfather 2 heb kunnen spelen zonder veel vastlopers. In het begin heel vaak, maar daarna heb ik het spel kunnen uitspelen zonder crashes. Bij Wheelman wat ik nu aan het spelen ben liep hij al snel vast (paste-itjes zijn van tijdens Wheelman). GTA IV is ongeveer net zo erg, ook met de laatste patch.
Alle Windows Updates zijn gedraaid. Aero staat aan.

Naar mijn idee heb ik alles wat ik kon testen wel zo'n beetje getest. Wat kan dit nog meer zijn? Voeding die te kort schiet? (ik heb geen idee hoeveel het systeem verbruikt).
Tijdens normaal Windows gebruik of van die simpele spelletjes (Bejeweld achtig) gaat alles prima, geen centje pijn. Ook geen probleem tijdens veel diskgebruik, bij uitpakken van bestanden of sloten bestanden kopieëren. Tijdens het bekijken van Full HD video ook geen problemen, het is alleen tijdens spellen.

[ Voor 10% gewijzigd door RealAlcatraZ op 14-04-2009 14:13 ]

• Nemesish3d
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2023
Had laatst zelf ook nieuw systeem gekocht, gewoon custom onderdelen bij elkaar gedouwd enzo. Ik had precies hetzelfde probleem als jij: FEAR 2 liep meestal na 1 minuut spelen vast, net als meerdere andere spellen. Ondanks dat MemTest geen fouten aangaf vermoedde ik toch dat het aan geheugen lag. En ik had gelijk: het moederbord had de geheugensnelheid niet goed gezet en het belangrijkste: de voltage stond op 1,50V ipv 1,75V. Na dit aangepast te hebben werkte m'n systeem weer als een trein, geen enkele vastloper in de games meer gehad.

Weet natuurlijk niet of dit bij jou van toepassing is, maar controleer je geheugen instellingen in de bios (met name voltage) even, en kijk of die overeenkomt met je geheugenspecificaties.

• RealAlcatraZ
Ik weet wel met mijn vorige geheugen, dat had timings van 4-4-4-12 maar het bios stond er 5-5-5-18, dit had ik aangepast naar 4-4-4-12 en toen waren de vastlopers echt niet meer tegen te houden.
Sowieso waren dit 4x 1GB reepjes die naar mijn idee veel te warm werden dus die heb ik vervangen voor deze 2x 2GB. Ik zal eens goed naar de specs kijken en die zonodig aanpassen. Ik laat wel even weten of het gelukt is ;)

• Nemesish3d
RealAlcatraZ schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 16:07:
Ik weet wel met mijn vorige geheugen, dat had timings van 4-4-4-12 maar het bios stond er 5-5-5-18, dit had ik aangepast naar 4-4-4-12 en toen waren de vastlopers echt niet meer tegen te houden.
Sowieso waren dit 4x 1GB reepjes die naar mijn idee veel te warm werden dus die heb ik vervangen voor deze 2x 2GB. Ik zal eens goed naar de specs kijken en die zonodig aanpassen. Ik laat wel even weten of het gelukt is ;)
Dat is heel normaal, als je je de timings verkort (met zelfde snelheid) of de snelheid verhoogt (met zelfde timings) dan moet je de voltage verhogen om het geheugen nog stabiel te laten draaien.Hoeveel hangt natuurlijk af van de mate waarmee je ze wijzigt ;)

In SIW (system information for windows) kreeg ik bij mijn geheugen een hele mooie tabel gepresenteerd waarin duidelijk stond welke timings bij welke snelheid bij welke voltage gebruikt moest worden. Wellicht kun je hier ook nog even naar kijken!

http://www.gtopala.com/

[ Voor 14% gewijzigd door Nemesish3d op 14-04-2009 16:20 ]

• RealAlcatraZ
Mooi tooltje!

Er komt uit:

Frequency: 533.4 MHz
Timings: 6-5-5-18

bij supported staat:

4-4-4-12-16 @ 266mhz / 1,8V
5-5-5-18-23 @ 400mhz / 1,8V
6-5-5-18-23 @ 400mhz / 1,8V

Dus dat zou dan al niet kloppen volgens dit overzichtje.

1066 delen door 2,66 = 400
1066 delen door 4 = 266

volgens mij moet het dus inderdaad allebei kunnen. Welke beveel je aan dan? De strakkere timings op een lagere frequentie of juist niet?

Op dit moment staat dus alles op auto en dit moederbord ondersteunt tot 1333mhz geheugen. Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat het moederbord dit dan zelf foutloos instelt. Blijkbaar is dat niet zo.

[ Voor 19% gewijzigd door RealAlcatraZ op 14-04-2009 19:48 ]

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:17

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

is je voeding niet te licht voor zo`n monster van een video kaart ?
meet je voltages eens tijdens het gamen ... (met de multimeter bijvoorbeeld even de 12v lijn in de gaten houden..

Signature

• RealAlcatraZ
BGB4rn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:46:
meet je voltages eens tijdens het gamen ... (met de multimeter bijvoorbeeld even de 12v lijn in de gaten houden..
Ik weet het niet, hiervoor had ik een Thermaltake ToughPower 600W en die liep nooit vast onder XP, ook niet bij games. Voor wat ik kan vinden trekt de 4850X2 230W
12V lijn opmeten lijkt mij niet zinvol, omdat er meerdere aparte lijnen zijn en ik niet die van de PCIe aansluitingen kan meten omdat ze beiden al bezet zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door RealAlcatraZ op 14-04-2009 19:54 ]

• BGB4rn

BGB4rn

heb je een multimeter ? en weet je ook hoe er mee om te gaan ? :P
het zou mij namelijk niks verbazen als je voeding het extra zwaar heeft met gamen omdat de videokaart dan (veel)meer stroom vraagt dan als ie idle is en er mee gesurft wordt.

dus als je het kunt even je voltages nameten, vooral de 12v lijn lijkt me het zwaar te hebben..

Signature

• RealAlcatraZ
BGB4rn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:54:
heb je een multimeter ? en weet je ook hoe er mee om te gaan ? :P
het zou mij namelijk niks verbazen als je voeding het extra zwaar heeft met gamen omdat de videokaart dan (veel)meer stroom vraagt dan als ie idle is en er mee gesurft wordt.

dus als je het kunt even je voltages nameten, vooral de 12v lijn lijkt me het zwaar te hebben..
ja en ja, maar heeft het zin om een andere lijn op te meten dan de lijn waar de power vandaan moet komen?

Hij staat nu op een normale molex aansluiting: 12.29V
Ik zal een game starten en kijken wat hij doet.

[ Voor 8% gewijzigd door RealAlcatraZ op 14-04-2009 19:59 ]

• BGB4rn

BGB4rn

Ja

de gele en de zwarte over het algemeen..

[ Voor 36% gewijzigd door BGB4rn op 14-04-2009 20:00 ]

Signature

• RealAlcatraZ
BGB4rn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:59:
zegmaar het zelfde voltage meten bedoel ik, de gele en de zwarte over het algemeen..
Snap ik, maar ik bedoel dat de voeding meerdere 12V lijnen heeft, dus ook meerdere aparte, onafhankelijk van elkaar zijnde aansluitingen, zoals die van de PCIe aansluiting, lijkt mij los te lopen van de molexen, maar ik ben aan het testen ;) 12.29V dus tijdens desktopgebruik.

• BGB4rn

BGB4rn

nee meestal is dat een pot nat

Signature

• RealAlcatraZ
Hij zakt naar 12.20V - 12.27V bij veel grafisch geweld (schommelt best wel)
Terugkeren naar de desktop levert weer een stabiele 12.29V op.

• BGB4rn

BGB4rn

Signature

• RealAlcatraZ
Het geheugen stond op 800mhz, 5-5-5-18, 2.1V
Ik heb het nu aangepast naar 1066mhz op een 266 fsb (400 wilde hij niet in combinatie met dit geheugen) met 4-4-4-12.

SIW zegt echter nog steeds dat de timing 5-5-5-18 is...?

[ Voor 15% gewijzigd door RealAlcatraZ op 14-04-2009 20:19 ]

• BGB4rn

BGB4rn

over het algemeen worden setups wel sneller van strakkere timings maar niet stabieler.. en meestal staat er op een sticker op je geheugen wel wat de speeds, timings en voltage moet(en) zijn

Signature

• RealAlcatraZ
BGB4rn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:29:
over het algemeen worden setups wel sneller van strakkere timings maar niet stabieler.. en meestal staat er op een sticker op je geheugen wel wat de speeds, timings en voltage moet(en) zijn
5-5-5-18 1066 staat er op, geen voltage, maar ik ga uit van 1,8V omdat dat programma dat aangeeft.
Maar vastlopen doet hij helaas nog steeds, ik zal die pagina die je gaf eens doorlezen.

• steppert
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
heb je de firestix pyro, die staan op buffalo's webpagina voor 2.1v

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
BGB4rn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:46:
Ik ken genoeg mensen die HD4850 kaarten in Crossfire opstelling draaien op een Realpower M520, en daar draait het ook als een tiet, zijn voeding is het probleem niet, misschien te weinig ampere op de 12 volt lijn naar de videokaart heen nee, laat maar, z'n voltages zijn stabiel anders hadden deze wel moeten zakken, ik heb geen ervaring met Recom voedingen maar de naam doet me denken aan goedkope voedingen.

RealAlcatraZ: kijk eens op je voeding hoeveel ampere de 12Volt lijnen kunnen leveren ;)

Ik schat dat een 4850x2 met zo ongeveer 25 ampere of meer genoeg moet hebben (ruim genomen)

[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 14-04-2009 22:29 ]

• Nemesish3d
ff tussendoor, ik lees net dat je voltage op 2,1V stond terwijl SIW overal 1.8V aangaf. Pas erg op met het verhogen van voltages, voor je het weet zijn je modules kapot!

Ik zou gewoon de instellingen proberen die vanuit de fabriek uit gegarandeerd worden. In mijn ogen en ervaring is het sowieso een probleem met je geheugen, maar ik weet niet of het door je geheugen zelf veroorzaakt wordt of door, zoals sommigen suggeren, je voeding.

• Powrskin
  • Niet online
In dit geval zou ik ook eerst naar het geheugen kijken, dan de fullload dus voeding testen (furmark + occt ofzo).
werkt dit niet dan misschien toch kijken naar de koeler van de 4850.
uiteraard ook directx, net framework etc controleren op nieuwste versie.

Nukezone FTW

• RealAlcatraZ
Recom is géén goedkope voeding.

Dit is hem: http://www.recom.nl/data/rc-pe0db580.pdf

En het zijn de Firestix Heat 4GB kit, maar op het stickertje staat geen 4-4-4 maar 5-5-5 en geen voltage:

http://www.buffalotech.co...estix/firestix-heat-dimm/

Die 2,1V stond er al, ik heb zelf nooit wijzigingen aangebracht in de geheugen timings en voltages. Sowieso doe ik niet aan overclocken dus ook niet aan manual settings.

De 4850X2 heeft 2x de Zalman koelers die ik op 100% draai als ik ga spelen. De temperatuur is nooit boven de 70 graden gekomen daarmee. In tegenstelling tot een aantal Geforce kaarten die makkelijk de 100 graden halen. 70 graden lijkt mij geen probleem en met desktop gebruik zitten de rond de 40 graden.

[ Voor 25% gewijzigd door RealAlcatraZ op 15-04-2009 09:13 ]

• Nemesish3d
RealAlcatraZ schreef op woensdag 15 april 2009 @ 09:12:
Recom is géén goedkope voeding.

Dit is hem: http://www.recom.nl/data/rc-pe0db580.pdf

En het zijn de Firestix Heat 4GB kit, maar op het stickertje staat geen 4-4-4 maar 5-5-5 en geen voltage:

http://www.buffalotech.co...estix/firestix-heat-dimm/

Die 2,1V stond er al, ik heb zelf nooit wijzigingen aangebracht in de geheugen timings en voltages. Sowieso doe ik niet aan overclocken dus ook niet aan manual settings.

De 4850X2 heeft 2x de Zalman koelers die ik op 100% draai als ik ga spelen. De temperatuur is nooit boven de 70 graden gekomen daarmee. In tegenstelling tot een aantal Geforce kaarten die makkelijk de 100 graden halen. 70 graden lijkt mij geen probleem en met desktop gebruik zitten de rond de 40 graden.
okay mijn fout, en volgens die site (voor de FSH800D2B-K4G) staat inderdaad 4-4-4-4-4 op 2,1V ( http://www.buffalotech.co...ducts/FireStix%20HEAT.pdf ). Als je hem hierop gezet hebt en hij is alsnog instabiel, dan zou ik me even niet meer richten op je geheugen. Ik ben bang dat ik je op dit moment even niet verder kan helpen, de meeste zaken lijken gewoon goed te draaien imho. Succes!

-Edit- PS: draai je windows 64-bit? ik heb geen idee of ik hier de plank volledig missla, maar ik lees soms wel reacties op het forum dat bepaalde geheugen specificaties (grootte en timings) veel stabieler draaien onder een 64-bit systeem. Please correct me if I'm wrong!

[ Voor 9% gewijzigd door Nemesish3d op 15-04-2009 09:46 ]

• BGB4rn

BGB4rn

hoezo zou je dan uitsluiten dat je geheugen het is ? en dan ook de vraag, welk onderdeel zou je dan aanwijzen
?

het zou nu een kapottende northbridge kunnen zijn of het geheugen,

@Tsje, heb je al wat met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gedaan ?

Signature

• Nemesish3d
BGB4rn schreef op woensdag 15 april 2009 @ 09:51:
hoezo zou je dan uitsluiten dat je geheugen het is ? en dan ook de vraag, welk onderdeel zou je dan aanwijzen
?

het zou nu een kapottende northbridge kunnen zijn of het geheugen,

@Tsje, heb je al wat met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gedaan ?
Ik heb niet gezegd dat ik het uitsluit, ik zij alleen dat ik me dan even ergens anders op zou richten omdat de kans dan wel klein wordt dat het aan je geheugen ligt. Misschien ligt het wel aan het moederbord die moeilijk een constante 2,1V kan geven, het kan zoveel zijn. En de vraag welk onderdeel ik dan zou aanwijzen heb ik ook beantwoord ;) dat ik dat gewoon even niet weet, dat mijn hulp dan voorlopig even ophoudt. Gaat trouwens een northbridge dan wel es stuk? Heb er nog nooit van gehoord, maar je zal ongetwijfeld gelijk hebben...

• BGB4rn

BGB4rn

Alles kan stuk hoor :+ dus northbridges ook :P, aangezien dat allemaal aan het mobo vast zit gebakken vervang je dus niet los even je northbridge.

Signature

• RealAlcatraZ
Zou wel apart zijn, het moederbord is ook net nieuw, maar het kan natuurlijk.
Alleen het vreemde blijft dat de sticker op het geheugen 5-5-5-18 zegt en niet 4-4-4-12 zoals op de site staat.
Dit is ook wel 1066 geheugen en niet de 800 variant (daar staat wèl 4-4-4-12 op de sticker). Die heb ik ook geprobeerd (zit in mijn HTPC namelijk) maar daarmee start Windows niet op vanwege een hardwareverandering en repairen via de Windows dvd wil hij ook al niet, dus dat was niet de juiste oplossing.

Ik heb nog wel een ander moederbord liggen (alleen heeft 1 defecte SATA poort, maar kom, daar zitten er 10 op en op het huidige moederbord maar 6) dus dat zou ik nog wel kunnen testen, op voorwaarde dat Windows het blijft doen.
Zoals in de OP staat gebruik ik Vista Ultimate x86, dus de 32-bit versie. 64-bit ga ik niet aan beginnen want dan krijg ik allerlei problemen met mijn ASIO (geluid).

Ik kwam ook dit tegen: http://forums.buffalotech...oard.id=0103&thread.id=12
Dat is het geheugen wat ik heb.

[ Voor 7% gewijzigd door RealAlcatraZ op 15-04-2009 11:58 ]

Pagina: 1