Verwarrende kop: Apple gaat drie iPhones op de markt brengen

Pagina: 1
Acties:

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Niet een onvergeeflijk grote fout, maar ter suggestie:

Deze titel wekt de indruk dat er 3 verschillende, op zichzelf staande, modellen worden uitgebracht. Zeker in combinatie met de geruchten van een eventuele iPhone Nano die de ronde doen/deden. In de eerste zin wordt het overigens wel meteen verduidelijkt: "Volgens de Chinese krant China Times gaat Apple drie modellen van een nieuwe iPhone op de markt brengen." Maar dat neemt niet weg dat de kop je op het verkeerde been zet. Een betere kop zou bijvoorbeeld zijn geweest: Apple gaat iPhone in 3 varianten op de markt brengen.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:39
Betreft dus het volgende artikel: nieuws: 'Apple gaat drie iPhones op de markt brengen'

Mij lijkt het echter een titel om aandacht te verkrijgen, in de eerste zin wordt het al duidelijk uitgelegd:
Volgens de Chinese krant China Times gaat Apple drie modellen van een nieuwe iPhone op de markt brengen

Specs

• Beuzelarij
  • Niet online
Correct.
Mij lijkt het echter een titel om aandacht te verkrijgen, in de eerste zin wordt het al duidelijk uitgelegd:
Dat het in de eerste zin van het stukje al wordt verduidelijkt, geef ik zelf al aan. Ik quote nota bene dezelfde zin.
Dat een titel er is om aandacht te verkrijgen, is niet per definitie zo te stellen. Een titel dient de lading te dekken, en van daaruit wordt per individu de aandacht wel of niet gewekt.

Mijn punt is dat het met deze titel lijkt alsof Apple een complete range van 3 verschillende iPhones neerzet, terwijl uit de inhoud blijkt dat het gewoon om een en dezelfde telefoon gaat, waarin enkel verschil zit in de lokale verbindingsstandaard.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Het samenstellen van een kop is niet bepaald makkelijk: je zou deze kop ook zo kunnen lezen dat de iPhone een wel heel exclusief toestel wordt: er worden er maar drie van gemaakt en verkocht ;)

En dat is vaak het probleem met koppen, en met taal in het algemeen: veel formuleringen zijn op meerdere manieren te lezen. 'Drie varianten' lijkt me inderdaad duidelijker, met dank voor de suggestie :)

Overigens: koppen zijn altijd bedoeld om de aandacht te trekken, in welk medium dan ook. Het verschilt alleen per medium in hoeverre de kop de lading dekt en sensationeel bedoeld is :)

• Beuzelarij
  • Niet online
arnoudwokke schreef op woensdag 15 april 2009 @ 09:42:
Het samenstellen van een kop is niet bepaald makkelijk
Begrijp ik, en je bent ook nog gebonden aan een maximaal aantal tekens vanwege de layout. Zoals gezegd is het ook geen enorme blunder, maar ik had echt het idee dat Apple nu dan tóch met een aantal verschillende modellen zou komen. En de bedoeling van een kop is natuurlijk niet om iemand op het verkeerde been te zetten.

Natuurlijk zijn veel formuleringen op meerdere manieren te lezen, Herman Finkers is daar een meester in, maar in de meeste gevallen is er toch wel 1 algemene perceptie te definiëren. En als je een ander zo goed en eerlijk mogelijk wilt informeren, zórg je er voor dat er redelijkerwijs maar 1 perceptie mogelijk is. Daarmee wil ik overigens niet insinueren dat men in onderhavig geval enkel de aandacht van lezers heeft willen trekken. ;)
Overigens: koppen zijn altijd bedoeld om de aandacht te trekken, in welk medium dan ook. Het verschilt alleen per medium in hoeverre de kop de lading dekt en sensationeel bedoeld is :)
Tot op zekere hoogte kan ik daarin meegaan, maar niet helemaal. In een rapport dienen koppen zodanig goed de lading te dekken, dat je de inhoud van een paragraaf bijvoorbeeld juist kunt overslaan. Dat je een document snel kunt doorscannen. Een reclamemaker wil dat echter juist niet. Maar in een normaal artikel trekt een kop per definitie de aandacht omdat het een kop is, maar moet niet méér aandacht willen trekken door de lading minder goed te dekken. :)