Stroomverbruik Highpoint 2320 + WD10EACS

Pagina: 1
Acties:

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50
Heb voor in mijn huisserver een hostraid kaart gekocht plus wat TB schijven en eens wat stroomverbruik gemeten. Interessant voor de mensen die dit ook wel eens willen weten (ik heb het nooit ergens gevonden)

Highpoint Rocketraid 2320
4x Western Digital WD10EACS (1TB, 16MB)

Totaal verbruik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
130 geen controller, geen extra schijven
138 alleen controller; alle schijven uitgetrokken
141 controller: 4 schijven spindown
153 controller; alle schijven aan, idle

Controller verbruikt 8 Watt
Harddisks verbruiken ~0,8 Watt als ze niet draaien (spindown)
Harddisks verbruiken ~3,7 watt als ze draaien (idle)
Harddisks verbruiken ~3   watt méér t.o.v. spindown

Conclusie. De RAID kaart verbruikt helaas meer als ik verwacht had (aangezien dit een simpele hostraid is), maar de schijven maken veel goed, deze zijn toch wel bijzonder zuinig. Ik moet alleen de spindown nog goed werkend krijgen, dit lukt nog niet erg goed.

Ik vraag me nu wel echt af wat een echte XOR kaart als de Areca 1220 verbruikt. Weet iemand dit?

[edit]
aantekeningen server

kaart = 68 watt
kaart + normale schijven draaien = 90 watt (dus 22 watt voor 3 samsung's)
kaart + 4 wd's (norm schijven stil) = 79 watt (dus 11 watt voor 4 wd's)
kaart + 4 wd's + 3 samsungs = 99 watt (dus 20 watt voor 3 samsung's)

[ Voor 31% gewijzigd door psy op 02-06-2009 12:10 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op welke manier heb je deze metingen precies verricht?

Ik weet niet precies wta m'n Areca 1220 zal verbruiken, maar het zal heel wat meer zijn dan 8W (ding wordt goed warm, iets wat je niet met slechts 8W haalt).

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50
Het is geen wetenschappelijk onderzoek natuurlijk. Ik heb de bekende Conrad stroommeter gebruikt, verder heb ik telkens Windows laten booten, en heb ik na het inloggen (kale install, verder geen startup software) een kwartier gewacht voordat ik ging kijken naar het verbruik. Op die manier was het verbruik daadwerkelijk binnen 1 watt nauwkeurig af te lezen. Anders nam ik het verbruik nog niet over en wachtte ik opnieuw totdat het stabiliseerde.

Trouwens die Highpoint wordt ook loeiheet, ik kan hem niet vastpakken. Ik heb voor de zekerheid een 8 cm fan erop gericht.

Dit wordt trouwens opgegeven door Areca:

Electrical
Power Requirements: 4.95W
6.22W

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 14-04-2009 11:55 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)