prioriteit toekennen bij meerdere netwerkverbindingen

Pagina: 1
Acties:

• krn176
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 09:14
We hebben hier de volgende situatie:

-aantal laptops, voorzien van LAN en WLAN.
-op deze lokatie zijn ze bedraad aangesloten op bedrijfsnetwerk via een domain controller (windows server 2003) en hebben toegang tot ERP / exchange + shares.
-tevens hebben we hier een WLAN, die DIRECT verbonden is met internet via een ADSL/modem router. Deze maakt automatisch verbinding. Deze staat voorgeconfigureerd voor mensen die op veel verschillende plaatsen werken.

Voorheen werkte dit prima. Echter na het vervangen van het Wireless DSL modem geeft Windows er de prioriteit aan om verbindingen met Exchange/servers/internet/ERP-software in eerste instantie via de WLAN-verbinding te laten verlopen. Dit werkt natuurlijk wel voor internet, maar niet voor de overige toepassingen. Dit is tot nu toe alleen op te lossen door de WLAN-verbinding handmatig uit te schakelen, dan werkt alles wel goed. Dit is uiteraard niet wenselijk.

Is er een andere manier om in te stellen dat er altijd eerst gekeken wordt naar de verbinding met het bedrijfsnetwerk voor alle toepassingen?

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Heb je al eens de routing tables bekeken?
Waarschijnlijk zit daar je probleem.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• TrailBlazer
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Twee netwerkkaarten en routing op een PC is vragen om problemen. Het lijkt mij makkelijker om de gebruikers te leren dat ze even hun wireless uitzetten als ze er een touwtje in proppen.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 16:00
En de route table vind je door in een command prompt het commando "route PRINT" uit te voeren.

Waarom wil je trouwens je WLAN verkeer rechtstreeks naar Internet laten verlopen? Waarom sluit je je AP ook niet gewoon aan op je interne LAN? Heb je daar nog een specifieke reden voor?

Als ik het zo lees is dit probleem er pas sinds je een nieuwe router hebt? Moet je op die router nog niet gewoon de DHCP uitzetten zodat je WLAN clients in hetzelfde ip-range zitten?

[ Voor 75% gewijzigd door urk_forever op 14-04-2009 09:43 ]

Hail to the king baby!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

H!GHGuY schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 09:37:
Heb je al eens de routing tables bekeken?
Waarschijnlijk zit daar je probleem.
Maar je metric van wireless staat toch automatisch lager dan de metric van wired?

Wellicht verkeerde ip range gekozen in je nieuwe router??? Affijn, er zijn veel meer details nodig.

Ipconfig /all
en
route print

op een laptop waar het fout gaat hier neerzetten?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

leuk_he schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:16:
[...]

Maar je metric van wireless staat toch automatisch lager dan de metric van wired?

Wellicht verkeerde ip range gekozen in je nieuwe router??? Affijn, er zijn veel meer details nodig.

Ipconfig /all
en
route print

op een laptop waar het fout gaat hier neerzetten?
^^ idd zo zou het wel moeten zijn.
Open is de IP configuratie van de wireless of de netwerk kaart, kies geavanceerd en vink "automatische metric" uit als die dat nog niet was. Vervolgens geef je de prioriteit van de verbinding aan met een cijfer. Hoe lager hoe hoger de prioriteit. Voor jou zou ik bijvoorbeeld de LAN verbinding de metric 10 geven en de Wireless verbinding de metric 20 geven. Als dit niet werkt probeer ze dan om te wisselen ;) .

Hier dus:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~stijnhisken/got/metric.png

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 10:21 ]

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-03 16:51

bord4kop

maximaal 100KB!

Rechtsklik op een netwerk icoon in de taakbalk, kies "netwerkverbindingen openen" (of via start, verbindingen, etc)

Dan in dat venster (netwerkverbindingen" boven aan kiezen voor "geavanceerd'
Dan kiezen voor "geavanceerde instelling" en daar kun je de netwerkverbindingen omhoog (eerder) of omlaag (lagere prio) zetten.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/wernerbrandt/netwerken_prio.JPG

@ hieronder;
Waarom zo dat werken?
Het is een standaard oplossing van MS, Als de instelling na een reboot weer anders staat, is je profiel niet goed weggeschreven of je hebt een policy in effect.
Dan ligt het dus ergens anders aan ;)

[ Voor 34% gewijzigd door bord4kop op 14-04-2009 10:30 . Reden: Ook maar even een screenshot :P & reactie ]

| Security Management |

Verwijderd

bord4kop schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:20:
Rechtsklik op een netwerk icoon in de taakbalk, kies "netwerkverbindingen opnenen" (of via start etc)

Dan in dat venster (netwerkverbindingen" boven aan kiezen voor "geavanceerd'
Dan kiezen voor "geavanceerde instelling" en daar kun je de netwerkverbindingen omhoog (eerder) of omlaag (lagere prio) zetten.
Ja, maar die instelling werkt niet altijd is mijn ervaring. Vaak wordt na een reboot alles weer hersteld. Probeer mijn methode ook is zou ik zeggen ^^ (screenshot staat erbij) :) .

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 10:22 ]

• krn176
  • Laatst online: 26-01 09:14
dank jullie wel, ik ga het straks even proberen.
Pagina: 1