[Google Maps] Landen/regio's scheiden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 16:17
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een website waarbij verschillende huizen dmv een adres worden toegevoegd aan Google Maps. Dit gaat prima, maar aangezien de huizen zich in verschillende landen bevinden zou ik graag binnen de map de landen van elkaar willen scheiden.

Het lastige hiervan is dat google geen verschil 'herkent' tussen de verschillende landen. Het zou natuurlijk ideaal zijn als je bij de maps naast de opties terein&satteliet nog een optie zou hebben met : landen of iets dergelijks. Het is hierbij de bedoeling dat de landen aanklikbaar zijn en dat ze linken naar de desbetreffende landen pagina's.

Ik heb even op internet gezocht en ik kwam al snel een oplossing tegen, waarbij je de landen zelf handmatig zou kunnen scheiden dmv het tekenen van polygon lines. Na even verder zoeken kwam ik zelfs tegen dat er al mensen die dit werk al gedaan hadden en dat je hun lijnen kon inladen dmv dit KML bestand in te laden in je map. Het nadeel hiervan is dat het enorm traag is en dat je er verder weinig mee kunt.

Op funda zag ik echter iets heel moois: _/-\o_
http://www.funda.nl/koop/kaart/#/heel-nederland/

Mijn plan is om precies hetzelfde te doen alleen dan met de landen van Europa ipv de provincies van Nederland.

Mijn vraag is echter hoe ze dit zo mooi gefixed hebben?! Ik heb even in de code gekeken maar dat wordt ik niet veel wijzer van omdat alles via ajax gebeurt. Het lijkt er in eerste instantie op dat ze er een absolute-positioned divje overheen gooien met de lijnen. Maar ook in/uit-zoomen werkt feilloos.

Wat ik ook heel mooi vind is het hover over de landen waarbij ze eruitspringen..

Iemand hier die mij opweg kan helpen met hoe ze dit zo gemaakt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat het ook is dat ze doen, het is allemaal clientside spul en zoals je in Waar hoort mijn topic? had kunnen lezen zit je in Programming dus niet goed. :)

PRG>>WEB

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
Wat jij wilt is een polygon plaatsen op je map en daar het mouseover event van afvangen.

Op google groups staan meerdere threads hierover. (zie bijv. http://groups.google.com/...s-API&q=polygon+mouseover)

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dB90
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09 17:28
Polygonen is leuk tot een bepaald aantal. Als het er erg veel worden zou je kunnen kijken naar tiles (dat is wat TS denk ik bedoeld met "absolute-positioned divjes"), deze kun je over de kaart van google leggen.

Webberry Webdevelopment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
Dit zou inderdaad een stuk idealer/sneller zijn.. Hoe zou je dit echter oplossen bij het inzoomen?

Die tiles gebruiken ze ook bij funda, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
iemand enig idee/meer informatie hoe ze dit bij funda doen? ik probeer het nu dus via divjes die eroverheen liggen maar inzoomen/uitzoomen blijft lastig en onhandig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dB90
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09 17:28
Ieder zoomniveau moet zijn eigen tiles hebben? Zo doen ze dat bij funda ook zo ver ik weet.

Webberry Webdevelopment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
oef, dit is best wel veel werk als je dit voor elk land van de wereld gaat doen..., helemaal omdat je op elk zoomniveau weer een nieuwe situatie hebt..

iemand hier misschien een idee voor een makkelijkere/snellere oplossing?

Google maps kan zelf geen country borders tekenen right? Ik zie in Google Earth PRO dat dit wel gebeurt met gele lijntjes, zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://bartj.getmyip.com/gmaps.jpg

Zoiets zou ideal zijn, de landen moeten echter wel aanklikbaar zijn..

Het verbaasd mij echter dat google hier geen eenvoudige oplossing voor heeft.., zoiets als bijv country_borders op TRUE zetten en dat je dan bijv country_link['NL'] in kunt stellen of iets dergelijks..

Iemand hier met een goede oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Hoe ze het bij funda doen weet ik niet, maar bij moviq doen ze het op de manier die Pete hierboven aangeeft. Daar zou ik even naar kijken. Die tiles heb je dan helemaal niet nodig. Wel een shitlading aan polygoonpunten, maar die heb je neem ik aan gewoon?

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
heb je hier al naar gekeken?
http://code.google.com/ap...yground/?exp=maps#geo_map

ik weet dat het geen maps is, maar dit moet wel te fixen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
hmm ik ben ondertussen maar naar een alternatief opzoek gegaan..

ik probeer nu om op basis van een latitude & longtitude een tekst ergens neer te zetten op een map. Een marker ergens neerzetten op basis van latitude&longtitude is geen probleem, een dynamische tekst/plaatje echter wel..

Wat ik wil bereiken is net zoals bij moviq (thanks Timlog):
http://www.moviq.nl/huizen/nederland?view=map

De lijntjes om de provincies heen hoeft niet meer.., maar ik bedoel de cirkels waar het 'aantal huizen'(=dynamisch) instaat. Bij moviq doen ze dit echter met een absolute-a-href, is het niet mogelijk om dit te doen m.b.v. latitude&longtitude?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 13:35
Met behulp van de ESRI data van CBS kan je dit heel goed doen:
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...-wijk-buurtkaart-2008.htm

Ik heb zelf al eens met behulp van deze gegevens alle wijken en buurten in Google Maps getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
bartosiej schreef op maandag 04 mei 2009 @ 03:34:
Bij moviq doen ze dit echter met een absolute-a-href, is het niet mogelijk om dit te doen m.b.v. latitude&longtitude?
Bij Moviq gebeurt het ook gewoon met latitude en longtitude hoor. De plaats van het bolletje wordt bepaald door het zwaartepunt van de polygoon (een of andere wiskundige formule.. don't ask). Die wordt gewoon naar de client gestuurd als lat long waarden. Met deze lat long waarden wordt vervolgens een Overlay getekend. Dat position absolute wat jij bedoeld komt omdat ergens nog fromLatLngToDivPixel gebruikt wordt. Volgens mij omdat de orignele overlay wordt vervangen met een nieuwe vanwege schaduw en z-index problemen. Die nieuwe komt dan wat lager in de DOM. Ofzo :p
fagao schreef op maandag 04 mei 2009 @ 05:52:
Met behulp van de ESRI data van CBS kan je dit heel goed doen:
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...-wijk-buurtkaart-2008.htm

Ik heb zelf al eens met behulp van deze gegevens alle wijken en buurten in Google Maps getekend.
Dat is wel interessant. Waar worden die gegevens mee uitgelezen?

[ Voor 19% gewijzigd door Pkunk op 04-05-2009 10:28 ]

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41

PeaceNlove

Deugleuter

Timlog schreef op maandag 04 mei 2009 @ 09:54:
[...]

Bij Moviq gebeurt het ook gewoon met latitude en longtitude hoor. De plaats van het bolletje wordt bepaald door het zwaartepunt van de polygoon (een of andere wiskundige formule.. don't ask). Die wordt gewoon naar de client gestuurd als lat long waarden. Met deze lat long waarden wordt vervolgens een Overlay getekend. Dat position absolute wat jij bedoeld komt omdat ergens nog fromLatLngToDivPixel gebruikt wordt. Volgens mij omdat de orignele overlay wordt vervangen met een nieuwe vanwege schaduw en z-index problemen. Die nieuwe komt dan wat lager in de DOM. Ofzo :p

[...]

Dat is wel interessant. Waar worden die gegevens mee uitgelezen?
Als je dit op je desktop wilt uitlezen kan je QuantumGIS gebruiken of als je toevallig ergens een ESRI ArcGIS licentie hebt slingeren kan je dat ook wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook ergens gelezen dat je met google earth die polygonen kan tekenen en vervolgens kan exporteren naar KML.

Wat ik alleen niet begrijp is dat dit nergens te vinden is. Zal er dan niemand gweest zijn die het even online heeft gezet?

Is het niet uit moviq of funda te trekken, al die coordinataten van die polygonen worden toch aangeleverd via die api van google en dus Javascript?

(heb het zelf ook nodig, maar heb geen zin om die dingen allemaal te gaan tekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 12:02:
Is het niet uit moviq of funda te trekken, al die coordinataten van die polygonen worden toch aangeleverd via die api van google en dus Javascript?
De cooordinaten van Moviq komen gewoon uit hun eigen database, die kan je daar verder niet uittrekken.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn die coordinaten niet ergens te koop dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 12:43:
Je zou contact op kunnen nemen met Moviq of Funda en het vragen? :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 12:43:
Ik heb er zelf nog niet goed genoeg naar gekeken, maar volgens fagao kan het met die ESRI data van het CBS. Sterker nog, ik heb het even nagevraagd en Moviq heeft ook die data gebruikt. Wel nog iets aangepast daarna, maar dat was wel de basis ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Pkunk op 06-05-2009 13:46 ]

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi, dan denk ik dat die data van het CBS in combinatie met deze shape2text converter wel moet lukken: http://www.obviously.com/gis/shp2text/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38

alienfruit

the alien you never expected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 10:52
Als je met het Firebug Net venster controleert wat de pagina allemaal ophaalt, kom je er achter dat het alsnog om overlays gaat. Je ziet namelijk 84.png , 85.png etc binnenkomen welke in feite een map zijn welke eroverheen worden gelegd.

Dat in combinatie met Google Maps deze lazy laten binnenhalen brengt je al flink op weg denk ik... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een tip, kwam het zojuist tegen:

even de source bekijken van http://www.moviq.nl/huizen/nederland?view=map en zoeken naar Map.geodata

dat zijn alle lat/lon van alle provincies, copy pasten, Gpolygon fixen en klaar is kees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
Allemaal heel erg bedankt voor de handige replies!

Ik heb echter toch besloten om de grenzlijnen en dergelijke achterwege te laten & alleen de bolletjes te gebruiken! Voor nederland is het nog wel te doen om grenzlijnen en dergelijke te tekenen, maar om dit voor de hele wereld is onwijs sloom, erg veel werk en een beetje onnodig!

Hetgene waar ik nu mee bezig ben is:
http://bartj.getmyip.com/googlemaps/

Dus alleen de bolletjes, die op verschillende zoomniveau's zichtbaar moeten worden. Ik heb ze nu for now op een static plek neergezet. Het zou natuurlijk mooi en handig zijn als deze meebewegen als je de map beweegt ;)

Met de button worden de pixels van de container waar nederland zich op dat moment bevindt uitgerekend.. Hoe zorg ik echter dat deze div zich op die pixels neerzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat gaat met de GOverlay() functie, zijn divjes, plaatjes etc die je kunt koppelen aan een locatie (lat/lon)

voorbeeld: http://code.google.com/ap...mples/overlay-custom.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
bartosiej schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 20:15:
Met de button worden de pixels van de container waar nederland zich op dat moment bevindt uitgerekend.. Hoe zorg ik echter dat deze div zich op die pixels neerzet?
Je moet dan wel de lat lon wat waar je de bolletjes wil hebben hebben. Dan kan je vervolgens met wat ik al eerder zei een heel eind komen.

Hallo met Tim

Pagina: 1